sorry niet nodig. was slechts bedoeld om je horizon te verbreden
Re: TV, Movie & IMDB
10 jul 2009 15:04
Dan kan ik die nog breder maken! Opa was ook KNIL-ler, heeft aan de Birmaspoorlijn gewerkt en in een Jappenkamp gezeten. Heeft nooit iets van een Japans merk in huis gehad. Kon mijn eerste auto ook niet echt waarderen, al was hij blij voor mij! Zal Harald wel bekend in de oren klinken.
Zeker, moest er gisteren nog aan denken. Zat in Rotterdam op het World Port Tournament bij de honkbalwedstrijd Nederland-Japan. Mijn ouders, evenals ik grote honkballiefhebbers, hebben altijd moeite gehad met 20 knikkende Japanners die hun pet afdoen en hun hoofden buigen voor hun coach en met de wapperende Japanse vlag. Met japanse producten hadden ze geen problemen. Oma's wilden ook geen japanse spullen in huis. Oma betaalde vaak de auto van mijn vader. Toen hij ooit een Datsun Bluebird had gekozen, moest dat van oma een andere makelij worden. Andere opa heeft martelingen in jappenkamp helaas niet overleefd. Ik denk dat als je een dergelijke oorlog niet meegemaakt hebt, je je daar geen voorstelling van kan maken. Ik ook niet. Mijn moeder heeft ooit een boek samengesteld over haar kindertijd (geboren in 1937) in een vrouwen-jappenkamp, gebaseerd op dagboeken van vrouwen in dat kamp. Was een eye-opener voor mij en erg emotioneel om te lezen. Had er geen idee van...