Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Gesloten onderwerp

Re: 'Porsche stond op randje van de afgrond'

19 jul 2009 12:35

:roll:

Wat is er zo geniaals aan?
Porsche heeft zulke immense schulden dat zij uiteindelijk aandelenpakketten moeten verkopen om het hoofd boven water te houden. Weg is je meerderheidsbelang. Beleggers vinden Porsche dan ook minder interessant. Porsche wordt nog minder waard: dan ben je een gemakkelijke prooi voor een agressieve overname. Ik zou hetzefde gedaan hebben.
Dit is gewoon het begin van het einde. Porsche moet gewoon zich meer richten op het bouwen van (super)sportwagens. Wat bij Porsche gebeurt is typisch het hoogmoed-komt-voor-de-val scenario. :bang:

Re: 'Porsche stond op randje van de afgrond'

19 jul 2009 14:39

Probleem is dat Porsche wel 51% van de aandelen in VW heeft maar niet 51% van de stemrechten. Daardoor hebben ze geen 'control' en kunnen ze dus ook geen besluiten nemen.
Ik heb het idee van het belang in VW nooit begrepen (behalve milieu redenen en het kunnen doen van ontwikkelingswerk voor VW). Denk idd dat een aantal mensen bij Porsche niet meer met hun beiden voeten op de grond staan.

Re: 'Porsche stond op randje van de afgrond'

20 jul 2009 14:02

AMSTERDAM - Porsche kondigde enkele maanden geleden nog trots aan dat het Volkswagen ging overnemen, maar het kan verkeren in autoland. Het merk uit Stuttgart zit nu met zo’n hoge schuldenlast, dat de Volkswagen Groep een overnamebod gaat plaatsen.

Dat meldt Der Spiegel. In de eerste instantie neemt Volkswagen een aandeel van 49,9 procent in Porsche, in een tweede stap neemt Volkswagen de fabrikant uit Zuffenhausen volledig over. In totaal betaalt het concern uit Wolfsburg 8 miljard euro voor Porsche.

Zodoende ontstaat het Porsche-Volkswagen concern, waarin de families Piëch en Porsche een belang van meer dan 50 procent hebben.

De deelstaat Nedersaksen bezit vervolgens 20 procent van de aandelen en het Emiraat Qatar heeft tussen de 14,9 en 19,9 procent.

Koppen rollen

Porsche wordt het tiende merk in de rijkgevulde portefeuille van de Volkswagen Groep. De overige negen zijn Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Volkswagen Bedrijfsauto’s en Scania/MAN.

Porsche heeft in z’n poging om de Volkswagen Groep over te nemen een schuld van ongeveer tien miljard euro opgebouwd. Hierdoor gaan er bij een overname door Volkswagen vrijwel zeker koppen rollen.

Gouden handdruk

‘Godfather’ Ferdinand Piëch wil Porsche-topman Wendelin Wiedeking met een gouden handdruk wegsturen en ook Porsche’s financieel directeur Holger Härter, die het noodlottige overnametraject in gang zette, hoeft niet op een betrekking binnen het nieuwe concern te rekenen.

aldus nu.nl

Re: 'Porsche stond op randje van de afgrond'

20 jul 2009 14:40

Porsches zijn straks dus Volkswagens :scratch:

Re: 'Porsche stond op randje van de afgrond'

20 jul 2009 15:02

yep; net als Bentleys, Bugatti's en Lamborghini's...
als dit doorgaat was Porsche de laatste onafhankelijke sportwagenproducent die volumes verkocht (Wiesmann, Morgan, Spyker etc. zijn toch meer nichespelers)

Re: 'Porsche stond op randje van de afgrond'

20 jul 2009 15:07

en worden de oude luchtkoelers nog meer waard :wink:

Re: 'Porsche stond op randje van de afgrond'

20 jul 2009 15:38

Zou dit hele gebeuren nou echt toeval zijn....???

Re: 'Porsche stond op randje van de afgrond'

20 jul 2009 16:04

@marc-911. Tja ook deze managers hebben dezelfde scholing gehad.
Dubbel digit growth was het enige wat telde. En eten of gegeten worden.
Oftewel mismanagement en grootheidswaanzin.

Dus geen toeval dat dit nu staat te gebeuren.

Re: 'Porsche stond op randje van de afgrond'

20 jul 2009 18:04

soepkip 964 schreef:@marc-911. Tja ook deze managers hebben dezelfde scholing gehad.
Dubbel digit growth was het enige wat telde. En eten of gegeten worden.
Oftewel mismanagement en grootheidswaanzin.

Dus geen toeval dat dit nu staat te gebeuren.


"Think even bigger"....wie wordt hier nou echt beter van?

Re: 'Porsche stond op randje van de afgrond'

20 jul 2009 20:23

Uit de FEM:

Porsche-werknemers dreigen met acties, nu de overname door Volkswagen dichterbij komt. "Met Polo-onderdelen bouw je geen Porsche", aldus OR-voorzitter Uwe Hück.

Re: 'Porsche stond op randje van de afgrond'

20 jul 2009 20:48

Laat ze de nieuwe 5 cilinder maar eens gebruiken bij Porsche.
En het heeft ook jaren geduurd voordat PDK kwam terwijl Audi/VW al een tijd DSG had.
Dus kan ook zijn voordelen hebben.

Re: 'Porsche stond op randje van de afgrond'

20 jul 2009 20:51

wel heel jammer, maar zat er de laatste weken wel aan te komen. Tja, andere exclusieve merken zijn Porsche al voorgegaan en bestaan nog steeds; het eigenzinnige karakter zal evenwel mogelijk minder sterk worden..

Re: 'Porsche stond op randje van de afgrond'

21 jul 2009 0:04

Wiedeking is just one big verrek asshole who ruined Porsche :mrgreen:

Re: 'Porsche stond op randje van de afgrond'

21 jul 2009 0:07

Mach 2 schreef:Zal me niet verbazen als Wiedeking in de zomer op straat wordt geschopt. Hij heeft zijn hand overspeeld door VW en Piech te onderschatten en een greep naar de macht te nemen.
Wiedeking is een man die de grenzen aan het zoeken was, op gevaarlijk VW terrein komt en binnenkort afgeschoten zal worden.


Mach2, in plaats van piloot had je beursgoeroe moeten worden, dan was je nu al binnen en kon je een privejet vliegen. :wink:

Re: 'Porsche stond op randje van de afgrond'

21 jul 2009 0:25

Inderdaad.

Ik heb o.a. zo'n Alex Vermogensbeheer rekening. Voor 10% performance fee nemen zij alle beslissingen.
Als ze dit jaar van Volkswagen en Porsche aandelen afgebleven waren, was het rendement 50% hoger geweest.

(Achteraf is alles makkelijk. Life is only understood looking back, but unfornately lived forward.)

Re: 'Porsche stond op randje van de afgrond'

21 jul 2009 0:26

3bdl schreef:Wiedeking is just one big verrek asshole who ruined Porsche :mrgreen:

Ach, dat zal hij niet in zijn ééntje zijn geweest!
Blijkbaar ook al snel weer vergeten dat o.a. hij verantwoordelijk is voor het redden van Porsche halverwege de jaren 90 en ook aan de wieg heeft gestaan van het grote succes (al zal dat niet iedereen met mij eens zijn! :wink:)

De slag om VW was niet één van "de meest geniale beslissingen", en ruikt inderdaad ook wel een beetje naar grootheidswaanzin :shock:
Maar die poging is deze week "recht gezet".

Uiteindelijk zou dit toch nog best wel eens een positieve uitwerking kunnen hebben.
Er zitten een aantal mooie bedrijven binnen de VW club, die "best wel aardige" auto's kunnen maken en een hoop kennis en ervaring hebben.
Verandering is niet altijd een verslechtering, ook al lijkt dat soms wel op het eerste oog!

Liever een gezond Porsche dat ook in de toekomst nog steeds schitterende sportwagens blijft bouwen met bij behorende prestaties onder de VW paraplu, dan als zelfstandige kleine autobouwer straks toch ten onder te gaan!
Ook dit zal niet iedereen met mij eens zijn! :mrgreen:

Re: 'Porsche stond op randje van de afgrond'

21 jul 2009 0:42

PaulusdB schreef:Inderdaad.

Ik heb o.a. zo'n Alex Vermogensbeheer rekening. Voor 10% performance fee nemen zij alle beslissingen.
Als ze dit jaar van Volkswagen en Porsche aandelen afgebleven waren, was het rendement 50% hoger geweest.

(Achteraf is alles makkelijk. Life is only understood looking back, but unfornately lived forward.)


:shock:

Waarom stap je naar een vermogensbeheerder als je zelf niet je eigen geld durft te beheren???? Blijf uit de buurt van vermogensbeheerders. Nog niets geleerd van clubjes als PalmInvest?

Re: 'Porsche stond op randje van de afgrond'

21 jul 2009 0:48

My money, my choices, mate.

Re: 'Porsche stond op randje van de afgrond'

21 jul 2009 0:51

soepkip 964 schreef:Laat ze de nieuwe 5 cilinder maar eens gebruiken bij Porsche.
En het heeft ook jaren geduurd voordat PDK kwam terwijl Audi/VW al een tijd DSG had.
Dus kan ook zijn voordelen hebben.



eigenlijk niet porsche had het al in de jaren 90,


robert

Re: 'Porsche stond op randje van de afgrond'

21 jul 2009 9:09

Als ik eerst Porsche had gered en daarna 80 miljoen per jaar betaald krijg zou ik mij ook Übermanager/Gröfaz :roll: voelen.
Wel "grappig" dat een bedrijf dat zo veel verdiende aan omhooggevallen bankmeneertjes, nu bijna door dezelfde meneertjes ten onder gaat.

Staat een aardig overzichtsartikel in de FAZ: http://www.faz.net/s/Rub1C361F33FC40444 ... ezial.html

Afbeelding

Re: 'Porsche stond op randje van de afgrond'

21 jul 2009 9:16

Airhead schreef:Wel "grappig" dat een bedrijf dat zo veel verdiende aan omhooggevallen bankmeneertjes, nu bijna door dezelfde meneertjes ten onder gaat.

Is hetzelfde als dat het leeuwendeel van de huidige economische ellende door die bankmeneertjes is veroorzaakt, en diezelfde bankmeneertjes nu ineens een grote muil hebben, kredieten terugdraaien of niet verlenen en daardoor bedrijven om zeep helpen. Bedrijven die het hoofd niet meer boven water kunnen houden door de grootheidswaanzin en mismanagement van diezelfde bankmeneertjes :puker:

Re: 'Porsche stond op randje van de afgrond'

21 jul 2009 9:23

Rob964.c4 schreef:
eigenlijk niet porsche had het al in de jaren 90,


Ja die tiptronics die 1 seconde langzamer waren dan de handbak.
DSG was echt sneller dan een handbak en eerder dan het huidige, goede, PDK.

Re: 'Porsche stond op randje van de afgrond'

21 jul 2009 18:09

Ik lees net dat de overname op losse schroeven staat i.v.m een enorm belastingprobleem (miljarden euro's)
Zalmij benieuwen hoe ze hieruit komen! Zullen wij maar met de pet langsgaan . :mrgreen:

Re: 'Porsche stond op randje van de afgrond'

21 jul 2009 18:13

horn schreef:Daardoor bedrijven om zeep helpen. Bedrijven die het hoofd niet meer boven water kunnen houden door de grootheidswaanzin en mismanagement van diezelfde bankmeneertjes :puker:


Harald :thumleft:
Kun je beter die mannetjes hebben die net zo goed opgelet hebben in de klas. :mrgreen: :wink:

Re: 'Porsche stond op randje van de afgrond'

23 jul 2009 7:23

Wendelin gaat per sofort weg,
Met €250.000.000 in zijn zak!

23. Juli 2009 Wendelin Wiedeking tritt mit sofortiger Wirkung als Chef von Porsche zurück. Seine Nachfolge tritt der bisherige Produktionsvorstand Michael Macht an. Auch Finanzvorstand Holger Härter wird den Autobauer verlassen.
Das teilte das Unternehmen am Donnerstagmorgen nach einer außerordentlichen Aufsichtsratssitzung mit. Wiedeking hatte Porsche von 1993 an geleitet. Er soll nach Medienberichten eine Rekordabfindung von rund 250 Millionen Euro erhalten.

Nach dem Aus des Managers gilt die schrittweise Übernahme des Sportwagenherstellers durch den VW-Konzern als sicher. Die Eigentümerfamilien Porsche und Piëch sollen sich darauf geeinigt haben, dass VW Porsche kaufen und als zehnte Marke
in den Konzern eingliedern wird. Wiedeking hatte dagegen für die Eigenständigkeit des Sportwagenbauers gekämpft. Er hatte unter anderem auf Qatar als neuen Geldgeber und Investor gesetzt.


http://www.faz.net/s/Rub320BC4BB396D497 ... ntent.html
Gesloten onderwerp