Soms valt het mee, soms valt het tegen…
Soms kun je heel veel zelf doen, soms moet je heel veel láten doen…
Soms kost het niets, soms een heleboel
Soms kun je nog heel wat doen, soms moet je wachten…
Helaas zit de bouw van m’n Speedster nu in een fase dat van al het bovenstaande het gedeelte ná de komma van toepassing is.
De staat en toestand van de motor viel toch wel tegen. De zuigers en cilinders waren niet zo denderend meer en de nokken van de nokkenas vertoonden behoorlijke slijtage. Al met al kon het blok zo wel ‘aan de praat’ gekregen worden, maar hoe lang dat goed zou gaan –vooraleer het blok toch weer uitgebouwd zou moeten worden om gereviseerd te worden- was nog maar de vraag.
Dat viel dus tegen.
Dus heb ik besloten om de motor volledig opnieuw op te laten bouwen.
Er komt nu een ander zuiger- en cilinderset op (Mahle 93mm) en een Schleicher 316 nokkenas. De compressie van de cilinderkop wordt verhoogd (en uiteraard gevlakt). Verder worden alle pakkingen, lagers en keerringen vervangen.
Aangezien ik te weinig verstand van motorentechniek heb, heb ik besloten om de revisie en het (fine) tunen van het blok te láten doen.
En dat kost geld, heel veel geld: ik zie soms reclames waaruit blijkt dat ik –met maximale slooppremie- voor het geld wat dat kost ook een spiksplinternieuw autootje zou kunnen kopen…
De body is op dit moment besteld en wordt voor mij helemaal naar mijn smaak aangepast.
Ook dat is niet goedkoop, maar het is natuurlijk wel heel veel waard dat de carrosserie straks echt helemaal zo is als ik ‘m wil.
Zowel de motorrevisie als de body gaat niet meer lukken voor m’n vakantie (augustus), dus wordt m’n project noodgedwongen op een lager pitje gezet tot ná m’n vakantie. Dan ben ik hopelijk ook weer voldoende uitgerust om ‘full force forward’ te kunnen.
Conclusie: het kost wat, maar dan heb je ook wat!
Begin september heb ik dus waarschijnlijk héééééééél veel nieuws te melden (uiteraard met de begeleidende plaatjes).
Een kant-en-klaar exemplaar kopen, was dan misschien wel goedkoper geweest, maar de lol die ik van het bouwen heb, is ook heel veel waard; dat is misschien niet eens in geld uit te drukken. Bovendien heb ik dan uiteindelijk wel precies de auto die ik wil…
I’ll keep you posted!