25 aug 2009 23:02
25 aug 2009 23:02
25 aug 2009 23:06
25 aug 2009 23:07
Tom80 schreef:Tja, als zij zomaar voor zo'n tijd van school af mag, wat gebeurt er dan met de ouders die hun kinderen een halve dag eerder van school halen voor de vakantie? Gelijke rechten...
25 aug 2009 23:14
esgigt schreef:Wat betreft onderwijs: Nederland kent een onderwijsplicht geen schoolplicht.
25 aug 2009 23:15
25 aug 2009 23:25
Devils son schreef: ik vind dat totaal onvergelijkbaar met iemand die een zeiltocht rondom de wereld gaat maken.
25 aug 2009 23:27
wolf schreef:zal overigens een aardige duit opbrengen, zo'n rondje wereld...
25 aug 2009 23:34
Jort schreef:beroept zicht op bovenstaand (nu nog even fictief) precedent.
25 aug 2009 23:44
25 aug 2009 23:55
gast schreef:horn schreef:zoals ik veel eerder in dit topic al schreef: als ze in Nederland blijft dienen ze zich aan de Nederlandse wet te houden. Als ze emigreert naar Nieuw-Zeeland omdat het dáár wel mag, mijn zegen heeft ze.
en als iedereen met wat meer centen dan gemiddeld ook emigreert is jouw welvaartstaat naar de kloten. Lekker makkelijk, het staat me niet aan dus ik omzeil (leuke woordspeling) de wet maar door te emigreren.
26 aug 2009 0:04
Devils son schreef:Ik ken zat plekken waar drugs worden verhandeld waar ook 13 jarigen komen en ook drugs gebruiken. De politie weet het ook en doet er bewust niets tegen. . Dat vind ik wel een beetje vreemd hoor... die lethargische houding ten aanzien van dat soort zaken en dan balls-out in deze situatie.
26 aug 2009 7:32
26 aug 2009 8:37
Devils son schreef:Lydia schreef:Op je 13e kun je je wel redelijk volwassen gedragen, maar onmogelijk de gevaren en consequenties overzien.
Daarom laten we ouders op die leeftijd over dit soort zaken de knoop doorhakken.
26 aug 2009 8:43
26 aug 2009 8:51
Jurgen schreef:Wij hebben in Nederland toch zo'n verschrikkelijke bikkel van een vent....
26 aug 2009 8:57
26 aug 2009 9:08
Jort schreef:M.a.w. het gestelde gegeven dat ergens te soft of niet wordt opgetreden, kun je moeilijk als argument opvoeren om het ook nu niet te doen.
Het geeft wel aan waartoe het selectief "andere kant op kijken" ook kan leiden.
Waar ik vandaan kom, werden minderjarigen en hun ouders in het drugscircuit wel consequent achter de vodden gezeten, getuige de politierapporten. Toegegeven, dat is wel aan paar jaar geleden.
26 aug 2009 9:18
Lydia schreef:Aan de ouders de verantwoordelijikheid om een kind op de ándere zijde te wijzen.
Beseft een 13 jarige hoe láng zo'n reis is en hoe lang 2 jaar duurt? Dat je je verdomd eenzaam kunt voelen op een boot, ook al zijn er bijboten in de buurt? Hoe hard werken dat is? Hoe weken lang in een storm op de oceaan aanvoelt? Of juist als er geen wind staat en je nauwelijks vooruit komt in een brandende zon? Of dat je intense heimwee kunt krijgen?
Wat is er mis mee om dit te doen als je 16 of liever nog, 18 bent? Dit gaat niet om het zeilen om de wereld. Dit gaat om een wereldrecord breken. En alle publiciteit er om heen.
Misschien is het geld wat daarmee loskomt wel de belangrijkste drijfveer van de ouders.
Kinderen op een lootschool die wel eens een dagje school missen ... dat is heel wat anders. Mijn dochter wilde er ook op, dus ik weet waar ik over praat. Die uren moeten écht ingehaald worden. Een leerling op een school voor topsporters in opleiding moet zich aan de schoolwet houden.
26 aug 2009 9:19
Lydia schreef:[
IMHO: als je echt die reis wilt maken om 'de sport' maakt het niet uit te wachten tot je wat ouder bent. Dan ben je volgens mij zowel lichamelijk, geestelijk als emotioneel veel beter voorbereid.
26 aug 2009 9:30
26 aug 2009 9:47
Lydia schreef:
@ Devilson: ik beschuldig niemand. Ik schrijf als eerste woord: misschien.
Een volwassen vent met héél wat jaren zeilervaring, vindt een reis om de wereld een enorme beproeving.
Ik heb reportages van Henk de Velde gezien. Ouders en Laura zouden inderdaad eens met hem een gesprek moeten voeren!
Het wordt tijd dat ouders weer eens voor hun kind kiezen. Het is niet oké dat ouders elke dag hun kinderen met € 5,00 bij het zwembad dumpen in de zomervakantie, zodat zij kunnen werken. Het is niet oké om toe te staan dat een kind op z'n 12e al rookt, omdat het nu eenmaal met verkeerde vriendjes omgaat en je daar dus niets aan kunt doen. Het is niet oké dat een kind van 16 elke week dronken uit de disco komt, maar ach, hij doet zo zijn best op school. Alles moet tegenwoordig maar kunnen en mogen. Het wordt tijd dat ouders met hun vuist op tafel slaan en dat zij de regels bepalen. Ter bescherming van hun kind. Maar dat kost moeite en energie en blijkbaar heeft men dat er niet meer voor over.
26 aug 2009 9:59
26 aug 2009 10:00
26 aug 2009 10:05