Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

01 jul 2009 14:08

"De watergekoelde motor: beter dan de luchtgekoelde!


puntje van ergenis :P

Zijn alle motoren in principe niet luchtgekoeld ?
Echter de ene keer
1) koelt die lucht de olie die op zijn beurt de motor koelt
2) en de andere keer koelvloeistof die de motor koelt.

dit via oliekoeler of radiator (beide overigens met fan ...)

Dus als je al onderscheidt wilt maken dan water vs. olie gekoeld maar ook dat is technisch al weer niet helemaal waar want zgn "waterkokers" hebben ook olie en die wordt niet alleen gebruikt om te smeren en voor geluidsdemping maar ook weer voor koeling ....

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

01 jul 2009 14:48

Omdat enkel olie/lucht koeling onvoldoende was zijn ze overgegaan op olie/koelvloeistof/lucht koeling.

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

01 jul 2009 15:16

dat weet ik, maar stoor me soms aan het lukraak doorelkaar halen van termologieen die concreet dus onjuist zijn ...

watergekoeld, luchtgekoeld en of oliegekoeld want i.p. zijn ze allemaal luchtgekoeld

ben daar een beetje anal in blijkbaar :D

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

01 jul 2009 15:36

Luchtkoeling was niet onvoldoende - qua capaciteit - maar niet voldoende gelijkmatig en daardoor werden grenzen bereikt o.a. met uitlaatgas kwaliteit.

Type koeling van een motor geeft aan de directe koeling van een blok dus luchtkoeling bij de ouderen en waterkoeling bij de huidige generatie's.
Luchtkoeling is daarbij directe koeling via koelribben op de cylinders :idea: , en niet via de olie.
De olie wordt gekoeld omdat deze anders te heet wordt en daardoor wel bijdraagt aan de koeling maar in een duidelijk ondergeschikte rol.

"altijd met fan": Er zijn ook typen 911 zonder fan op de oliekoeler voorin.
De luchtkoeling altijd met fan :wink:

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

01 jul 2009 16:43

gast: op inhoud goed, toon vind ik (niet voor het eerst) minder.

Ik zal wel een ouwe jippie aan het worden zijn, maar een goed inhoudelijk verhaal vind ik alleen maar sterker als er geen negatieve emotie over bijdragen van anderen in zit. Weet jij wel altijd alles precies zeker en beter dan een ander ?
Het is een forum he. Daar kun je zienswijzen open met elkaar delen.
Maar ja, in de 2e kamer is het ook mode tegenwoordig ...

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

01 jul 2009 16:56

Ach, flapdrol!


:mrgreen:

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

01 jul 2009 17:04

gast schreef:Kijk,over uiterlijk gaan we het niet hebben natuurlijk........


gelukkig..... :D

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

01 jul 2009 17:39

lindemans schreef:gast: op inhoud goed, toon vind ik (niet voor het eerst) minder

toon is prima... niet van dat getrut hier :mrgreen:

@ Marcel: Per saldo zijn we het meer met elkaar eens dan je denkt...
Praten we er zaterdag over verder met een sateetje d'rbij ;)

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

01 jul 2009 18:26

zal ik je eetlust es goed verknallen... heeft de rest meer :mrgreen:

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

01 jul 2009 18:38

Jeroen914 schreef:toon is prima... niet van dat getrut hier :mrgreen:

@ Marcel: Per saldo zijn we het meer met elkaar eens dan je denkt...

+2.......... :mrgreen:

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

02 jul 2009 16:31

gast schreef:zo, nu weer on-topic :?:


:salut:

... 't brommers-kieken gaat hier verder :wink:

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

03 jul 2009 10:02

@gast waar vind ik ze voor die prijs incl BPM natuurlijk ?
En zoals Hartech al schreef: doe er je voordeel mee. Koop voor 20K een 996 3.4 en calculeer een revisie in. Dan heb je voor max 30K een perfecte auto die dan beter en goedkoper is dan een 964 / 993. (over uiterlijk gaan we het niet hebben natuurlijk)

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

03 jul 2009 12:32

Weetje op zich heb je gelijk als je gewoon vooraf rekening houdt met evt. makke. Zo niet dan heb je mazzel. Maar voor een mooi exemplaar van rond het jaar 2000 zit je snel rond de € 35.000. En dan rekening houden met € 6.000 tot € 10.000 pot. schade toch?

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

03 jul 2009 13:09

deze heeft net een nieuwe motor soepkip....ben je voor 31k klaar met tip......

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

03 jul 2009 20:47

Ik hoop ontopic.
Ben nieuw he, dus kan onzin uitkramen, maaaaarrrr....

Ik ben dus kijkende voor een 996 3.4 en dacht laat ik eens op mobile.de kijken voor wat statistieken. Dat onderbouwd altijd wel lekker hoeveel het er zijn die zijn vroegtijdig toe aan een revisie. Kan er naast zitten, maar waag toch een poging.

Er staan op dit moment 219x 911/996's te koop van bouwjaar 1998/1999/2000, dit tot 303 Pk. Ik heb bouwjaar 2001 niet meegenomen, want dat wordt weer lastig met de 3.6 blokken. Dus ik ga er vanuit dat dit allemaal 3.4 blokken zijn.
Er staan ook 11x 911/996's te koop van bouwjaar 1998/1999/2000 van 303 Pk tot 358 PK. Dus de 3.6 blokken vallen hier in en de exoten vallen erbuiten volgens mij.

Totaal dus: 230x 996's in deze bouwjaren. 11x ervan (dus 4,8%) zijn dus vervangen. Hoeft dus niet een plof te zijn, kan ook een ongeluk zijn geweest waarna een nieuwe motor in is gekomen. Maar laten we van een plof uitgaan.

Nu komt het interessante gedeelte voor mij dan: van de 11x zijn er 10x handgeschakeld en 1x Tiptronic.

Dus mijn conclusie zou dan zijn: Een 996 met 3.4 blok en tiptronic kan ik rustig aanschaffen. Max. 0,4% zou dan een plof kunnen zijn. (1 op de 230)

Of snijdt dit hele verhaal geen hout en vergeet ik iets?

Ben wel benieuwd, want ik sta op het punt om er eentje te kopen. :drive:

Alvast bedankt!

Ps. misschien dat dit de discussies over de hoge aantal plofs ook wat laat afnemen. :thumleft:

gr.
Marco

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

03 jul 2009 20:57

Je verhaal snijdt hout, met de Tip heb je aanzienlijk minder kans op problemen.

Een forummer heeft dit expliciet gehoord van een Porsche medewerker van de fabriek.
Het is ook verklaarbaar en eerder meer dan eens geschreven.

Blijft de vraag of je een Tiptronic een acceptabele optie vindt :oops:

Of toch een 993 met handbak, of een 964...
Echte Porsches 911 :!: :wink:

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

03 jul 2009 21:18

gast schreef:Klopt als een zwerende vinger dat de tiptronic zo goed als niet kapot gaat. ( behalve bij de topicstarter dan :cry: ) En dat het voor de geschakelde ook wel meevalt. :mrgreen:


De topicstarter schakelt toch echt zelf.

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

03 jul 2009 21:27

Interessant Marco! :thumleft:


Twee kanttekeningen:

1) Als een plofblok vervangen is door een ander 3.4 blok (zal meer dan eens zijn gebeurd) komt dit niet uit jouw onderzoek en wordt dit onterecht meegenomen als origineel blok.

2) Wat ik me ook afvraag is hoeveel 996-en er niet gewoon onder de 300 PK zijn geschaard terwijl er wel een 3.6 blok in ligt. Dus een niet-kenner of een slordige handelaar die denkt: ik google even hoeveel PK 'ie heeft, bouwjaar 2000, ah, 300 PK. Of die in de originele papieren kijkt. Dat dus.

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

03 jul 2009 21:28

Marco, je onderzoek doet toch me beetje denken aan:

http://www.amazon.com/How-Lie-Statistics-Darrell-Huff/dp/0393310728

:mrgreen:

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

03 jul 2009 21:38

Ha ha, leuk reacties. Zeker als de topicstarter toch een handbak heeft.

Paul, als de P (996) goed bevalt sparen we voor een 997. Ik wil eerst kijken wat de kosten zijn voor mijn nieuwe hobby, en ik heb al zoveel hobby's. :|

MS, ik heb op mobile.de gewoon aantal treffers bekeken op de verschillende pk's en bouwjaren, dus bij uitgebreid zoeken.
Qua vervanging van de 3.4 blok las ik juist dat er dan een 3.6 inkomt. Hmm. als het inderdaad dan weer 3.4 blokken zijn die erin komen, dan klopt mijn hele verhaal niet meer. :scratch: (jammer)
Qua telling met slordige handelaren.... ik zou ook alleen de dealers kunnen selecteren bij de telling. Denk dat er dan wel ongeveer hetzelfde gaat uitkomen.

Ben wel blij met de reacties, want dat maakt mij nog enthousiaster dan ik al was.

Ehh Rob, dat boek heb ik al vier keer gelezen, of was het nou drie keer. :mrgreen:

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

03 jul 2009 23:32

Goed verhaal Marco en het snijdt wel degelijk hout.
Je cijfers kloppen niet helemaal. Wel grappig want ik ben op dezelfde manier ooit te werk gegaan voor ik de 996 kocht. (heeft niet voor niks zo lang geduurd :mrgreen: ). Kan alleen dat verhaal niet meer vinden hier op het forum. Ik heb toen een jaar lang op mobile alle autos gevolgd en kwam op 5,9 % uit waarbij in de advertentie werd gemeld dat er een ander blok in was gegaan (zowel 3.4 als 3.6 vervangingsmotor) 95% daarvan was inderdaad een schakelbak.

Paul II schreef:Of toch een 993 met handbak, of een 964...
Echte Porsches 911 :!: :wink:


Toch jammer dat je geen 911 meer rijdt Paul :mrgreen:
Laatst bijgewerkt door maurice op 04 jul 2009 0:32, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

04 jul 2009 0:17

Maurice, waar kloppen de cijfers van Marco volgens jou niet? En hoe lag de verhouding 3.4/3.6?

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

04 jul 2009 0:31

Ik kwam inderdaad wat hoger uit. 3.6 heb ik niet heel nauwkeurig bijgehouden in de veronderstelling dat die een stuk stabieler waren maar zal ergens op de helft gelegen hebben van de 3.4.
En zoals Marco al zegt, je kunt er niet uit afleiden dat het een plofmotor is of dat de motor om een andere reden vervangen is aangezien er weinig aan gerepareerd werd/is met enige motorschade.

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

04 jul 2009 9:31

Een exemplaar zoeken dat netjes is behandeld, want "er is bij elke watergekoelde motorschade een oorzaak en die ligt altijd bij de rijder!" aldus MH (Peize) :shock: :bang:.
Zie (nogmaals) PSL 07/09 ;) .

:@: Marcel: de opmerking was bedoeld als leestip :salut:, want ik kan het me niet voorstellen dat we er hier niets van merken als je het wél hebt gelezen ;).

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

04 jul 2009 11:23

gast schreef:Is dat een gratis blaadje met per regio andere inhoud :?:

:shock: Porsche Scene Live nu ook in het Nederlands! ;) :lol:

O.a. bij Renntech op de leestafel, vandaar dat ik het zag.
Plaats een reactie