Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

12 jul 2009 18:26

Boefjes zijn het.... :roll:

12 jul 2009 20:13

Wat is er mis met "Uurtje factuurtje" :?:

Wie wil er niet betaald worden voor het werk/de tijd die besteed wordt 8)

12 jul 2009 20:19

Maurice schreef:
Maar wat in het vat zit...
Is natuurlijk OK.
Ga lekker op vakantie en dan zien we het later wel. Ook voor Bully even geduld s.v.p.
gr. Ernest Soepkip

13 jul 2009 0:14

ik heb nu bij de koopjes een 996 4S en ook daar zit een nieuwe motor in....dus de 3.6 gaan ook stuk?...........996 4S.... dan is het wel een koopje....

13 jul 2009 0:20

ach de 1 fietst en het regende dus zat wat te kijken......en je komt ze nou eenmaal wat vaker tegen...ik laat ze niet gevoelige IMS Lager hoor.... :roll:

13 jul 2009 0:23

GT3 gast is wat anders...schijnen toch beter gebouwt te zijn.... :D

13 jul 2009 0:57

Bedoelde u: gebouwd

13 jul 2009 2:53

bully schreef:....dus de 3.6 gaan ook stuk?...

niet erg opgelet hè :?:
Alle M96 motoren (dus vanaf de eerste Boxster t/m de 997 mkI) zijn één laken van het zelfde pak goedkope ellende
Pas vanaf dit jaar zijn er nieuwe motoren gekomen
Het is duidelijk geen doorontwikkeling van de M96 motor, maar een compleet nieuw concept, rara waarom :idea:
Anders dan voorheen, hebben nu ook de GT3 en turbo modellen dit blok
Porsche heeft de boel gewoon 12 jaar lang genaaid (kennelijk de afschrijvingstermijn van de ontwikkelingskosten van een motor)
Porsches worden niet meer gebouwd door engineers, maar door accountants... :bang:

13 jul 2009 6:41

Jongens, effe niet zeiken op accountants!
8)

13 jul 2009 13:58

Gert schreef:Bedoelde u: gebouwd

gebouwt.....ik weet het tegenwoordig met de nieuwe spelling af en toe ook niet meer........ :wink:

13 jul 2009 14:03

Jeroen914 schreef:niet erg opgelet hè :?:
Porsche heeft de boel gewoon 12 jaar lang genaaid. Porsches worden niet meer gebouwd door engineers, maar door accountants... :bang:

wel goed opgelet Jeroen...maar blijf me erover verwonderen..... :roll:

13 jul 2009 15:16

Als je naar het management kijkt hoe ze met de overname van en/of door Volkswagen bezig zijn geweest dan voorspelt dat ook niet veel goeds voor de motoren van de toekomst.

Jeroen hoe zit het eigenlijk met de Cayman motoren. Ook de nieuwe serie afwachten??

gr.

13 jul 2009 17:39

soepkip 964 schreef:...hoe zit het eigenlijk met de Cayman motoren...

Boxster/Cayman hebben (als ik me niet vergis) ook vanaf modeljaar 2009 de M97 motoren
Effe checken in de onderdelen catalogus (PET)

13 jul 2009 17:44

wat zijn de belangrijkste veranderingen in de m97 motor?

13 jul 2009 18:30

Afbeelding
links de M96 motor uit de 997 MkI en rechts de M97 uit de 997 MkII

M96: krukas draait in een apart lagerblok
M97: krukas draait in de karter helften

Ook opvallend anders is hoe de cilinders in het blok zitten

Niet op de plaatjes zichtbaar, maar als je effe verder spit in de onderdelen katalogus:
De nokkenassen en oliepomp worden bij de M97 rechtstreeks vanaf de krukas aangedreven en niet meer via een tussen-as (intermediate shaft of IMS) zoals in de M96

De slechte kwaliteit van de cilinderbussen en de lagering/aandrijving van de IMS veroorzaken het overgrote deel van de problemen bij de M96 motoren...

Het betreft dus duidelijk een compleet nieuw/ander ontwerp en niet een aanpassing/evolutie van de M96

13 jul 2009 19:06

Jeroen914 schreef:Porsches worden niet meer gebouwd door engineers, maar door accountants... :bang:

... ik ken 'n accountant die het best goed zou doen :mrgreen:

13 jul 2009 19:48

Als het de mijne is, heeft ie geld genoeg om het uit te besteden :evil: :mrgreen:

13 jul 2009 19:50

Nee, het is er eentje die zo goed is dat hij geen tijd heeft om zijn eigen motor (en bijbehorende auto) af te maken :wink:

13 jul 2009 20:19

Jeroen914 schreef:
bully schreef:....dus de 3.6 gaan ook stuk?...

niet erg opgelet hè :?:
Alle M96 motoren (dus vanaf de eerste Boxster t/m de 997 mkI) zijn één laken van het zelfde pak goedkope ellende
Pas vanaf dit jaar zijn er nieuwe motoren gekomen
Het is duidelijk geen doorontwikkeling van de M96 motor, maar een compleet nieuw concept, rara waarom :idea:
Anders dan voorheen, hebben nu ook de GT3 en turbo modellen dit blok
Porsche heeft de boel gewoon 12 jaar lang genaaid (kennelijk de afschrijvingstermijn van de ontwikkelingskosten van een motor)
Porsches worden niet meer gebouwd door engineers, maar door accountants... :bang:

OT: Ik ben bang dat je gelijk hebt. Zo gaat het al jaren bij Ford, GM, Chrysler en zie wat je ervan krijgt... één brok ellende, slechte auto's, en als kers op de taart faillissement.
Onderstaande afbeelding is een paar jaar oud, maar van mij mag Porsche blijven zoals het hieronder afgebeeld is. Onafhankelijk blijven en doen waar het voor bedoeld is; sportwagens maken.

Afbeelding

13 jul 2009 21:25

@Jeroen: geweldig interessant plaatje van die 2 motoren naast elkaar :!: :thumleft:

Wist dat het zo zat bij de M96 maar had mijn eigen blok nog niet uit elkaar gehad :P

Maar verder klopt er natuurlijk niks van je verhaal over onder- en bovenblok, tussenassen en cilinderplaatsing/bevestiging :cry:
Al die problemen komen gewoon niet voor bij netjes warm rijden, goed onderhoud en een liefdevolle aai over de motor op zijn tijd :evil:

Toch :?: :scratch:

Voor al diegenen die de 34 pagina's van dit draadje nog niet gelezen hebben: het verhaal van J. klopt volgens MIJ 100% :idea:

13 jul 2009 21:29

Porsche is niet voor niets op zoek gegaan naar downgrading i.p.v upgrading.
Dus VW overnemen met welk doel? VW onderdelen in Porsche stoppen en gebruik maken van schaalvergroting.
Misschien kunnen ze het beste beginnen met de motoren over te nemen en zich dan vooral richten op het onderstel en rijden van de P.
Kijk naar Lotus. Probleemloze Toyota motoren en mooie onderstellen (tegenwoordig kwaliteit, maar vroeger)

14 jul 2009 9:32

Marcel, neem aan dat jij ook wel begrijpt dat 100 % niet zo bedoeld is als jij er nu van maakt :|

10 aug 2009 20:22

Ja, zou toch jammer zijn als deze mooie lange topic op slot gaat..... dus.

Als je in de D (bij tip uiteraard) weg rijd, dan is dat altijd in zijn 2. (tenminste, dat is mijn ervaring van de afgelopen twee weken dat ik een P bestuur :wink: ) Dat zou dus kunnen verklaren dat de belasting bij tip, vooral bij koude motoren, veel minder is dan bij hand-bakken.

:popcorn:

Gr.
Marco

Ps. als ik sneller op wil trekken dan "schakel" ik hem uiteraard handmatig met de tip in zijn 1. De D neemt het dan na een aantal seconden weer netjes over. Maar dat zullen er meer doen neem ik aan....

11 aug 2009 15:50

tip voor Marco: als je door de kickdown trapt bij een stoplicht sprintje gaat de tip bak vanzelf naar 1, daar hoef je het echt niet voor op handmatig voor te zetten ;)

11 aug 2009 21:03

Jeroen914 schreef:links de M96 motor uit de 997 MkI en rechts de M97 uit de 997 MkII

Als ik in de handleiding kijk van mijn net geleverde 997 4S van 2006 (de handleiding die er toen bij zat voor de duidelijkheid) dan zie ik bij de technische gegevens staan dat de 911 Carrera en 911 Carrera 4 een Motortype M96 hebben en de 911 Carrera S en 4S een motortype M97. Het gaat hier over 2006 dus 997 MkI; ik begrijp de opmerking " M97 uit de 997 MkII" niet. Klopt dat wel :?:
Plaats een reactie