Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: Motorrevisie 964

03 okt 2009 9:10

JCR schreef:
Airhead schreef:Hoe zeker ben je van de km. stand?
Lijkt mij een exemplaar met relatieve lage km. stand met "hoge km. stand problemen", maar misschien ben ik wat te achterdochtig. :scratch:

Mn. die lekkende bak en diff., en nu ook nog een defect blok. :?:

Dat speelt ook door mijn hoofd. Heb ik nu weinig aan. Heb m gekocht in Warmon bij Odijk.
KM stand leek reel, klopte ook met het boekje. Maar hoe kan ik dat zeker weten
En kon de verkoper destijds weten in welke staat de motor verkeerde. Denk t niet


Waarom niet?

Heb je hen op de hoogte gesteld van deze motorschade?

Re: Motorrevisie 964

03 okt 2009 9:25

Nee heb ik niet, lijkt me weinig zin hebben
Blijven autoverkopers en dat zijn net advocaten of makelaars ;)
Hij zal toch zeggen dat hij niet in de motor kon kijken, want ookwel waar is.

Re: Motorrevisie 964

03 okt 2009 9:26

Is de auto destijds gekeurd voor aankoop? Hoe was je olieverbruik laatstelijk?

Re: Motorrevisie 964

03 okt 2009 9:42

Hij is gekeurd bij aankoop
Volledige aankoopkeuring, echter is de motor niet opengeweest
Bovendien heeft de motor 15K zonder problemen gereden dus grote dingen waren er toen niet.

Pas de laatste weken bemerkte ik enig olieverbruik. Geen idee hoeveel precies.

Maar even terug naar de topic:)

Nog wijze raad wat te doen?
Krukas wel of niet laten slijpen?
Gereviseerd blok of eigen blok laten reviseren
Een jong <10K 993 blok in mijn 964 laten zetten

Re: Motorrevisie 964

03 okt 2009 10:44

JCR schreef:Gereviseerd blok of eigen blok laten reviseren



In dat geval je eigen blok (laten) reviseren :arrow: heb je MI 'n beter overzicht op wat er wel en niet vervangen is/gaat worden :idea:

Re: Motorrevisie 964

03 okt 2009 12:03

Jeroen914 schreef:1k per bus is trouwens behoorlijk aan de prijs...
krijg je voor dat geld fatsoenlijk nikasils of dezelfde chinese meuk die er standaard in zit :?:


Moet dat nu allemaal zo :roll: :roll:

Bijna alle motorfabrikanten zijn allang afgestapt van Nikasil en gebruiken in plaats vaak een allusil legering. Verder worden de Porsche blokken volgens mij door Kolbenschmidt gemaakt,toch echt een Duits bedrijf.

Re: Motorrevisie 964

03 okt 2009 12:21

Ik las dat je ook een paar kromme kleppen hebt. Dat kan duiden overtoeren en/of een paar gebroken klepveren. Mogelijk is de motor toch niet zo netjes behandeld. De schade heeft dan niks te maken met het aantal gereden km's. Je kunt namelijk alles binnen 50k km kapot maken. Een uitgelopen lager kan verschillende oorzaken hebben. Verkeerde olie, te weinig olie(druk), te veel speling op het lager, vuil, etc.. Het is in ieder geval wel een vervelende schade omdat er veel rotzooi door de motor gepompt wordt. Die rotzooi blijft achter in alle fijne kanaaltjes en verstopt de boel. Het blok moet dus inwendig zeer goed schoon gemaakt worden en oliekoelers moeten vervangen worden.

Het slijpen van een krukas is een redelijk standaard operatie voor een revisie bedrijf. Echter, de krukas van een 911 is gehard, en dat betreft alleen de toplaag. Wanneer men nu gaat slijpen dan slijpt men de harde laag weg. Het materiaal van de lagerschalen 'matcht' dan niet meer met het materiaal van de krukas. Je moet dus de krukas na het slijpen laten harden. Als dit niet zorgvuldig gebeurt dan kan de krukas krom trekken. Daarnaast kan je staal op verschillende manieren harden (nitreren, teniferen,...). Ze hebben allemaal hun voor en nadelen, je moet dus wel de juiste kiezen.

Een nieuwe krukas is een paar duizend €, dat lijkt me dus geen optie, mogelijk kan je een goede gebruikte vinden. Dan wel laten meten voordat je hem koopt.

Ik zou niet zo snel een tweede hands motor kopen. Mogelijk komt je van de regen in de drup.

Re: Motorrevisie 964

03 okt 2009 20:05

Heb een nieuwe krukas gevonden voor zo'n 2000 euro.
Is het eenvoudig controleren nameten of deze idd nieuw is?
Normaal kost zo'n ding 5-6000 euro dus ik ben benieuwd waarom deze slechts 2000 kost.

Wie hebben een geslepen krukas en daar problemen mee gehad?

Re: Motorrevisie 964

03 okt 2009 20:25

maar dan denk ik dat een goede revisie nog eens 10 000 kost.

robert

Re: Motorrevisie 964

03 okt 2009 21:45

Hier wat foto's van mijn wagen voor de geinteresseerden :)
964-1.jpg
964-2.jpg
964-4.jpg

Re: Motorrevisie 964

03 okt 2009 21:46

:thumleft:

Re: Motorrevisie 964

04 okt 2009 11:45

Maar wat kost nu zo'n motor bij bijv. TJ.

En ik zou zeker nog proberen een mooi motortje te vinden.
Mooie 964 heb je.

Re: Motorrevisie 964

04 okt 2009 12:31

Aan de foto's te zien houd je van een originele uitvoering (zie spiegels en velgen). Ik zou er dan ook geen 993 motor inzetten.

Re: Motorrevisie 964

04 okt 2009 17:36

Mee eens.
Zeker als het een 1989 K serie is, want daar zijn er maar weinig van gemaakt (iets van 3000)
Als de mijne aan de beurt zou zijn :cry: (wat ik nog heel lang hoop uit te stellen) zou ik ook zeker gaan voor revisie van het originele (matching numbers) blok.

Re: Motorrevisie 964

04 okt 2009 18:09

TJ heeft een motor voor 4500 e maar deze is niet compleet gereviseerd, alleen de pakkingen vervangen.

Klopt zeker van het origineel, ik vind de 964 in deze uitvoering de mooiste die gemaakt is.
Dat moet natuurlijk iedereen van zijn eigen wagen vinden ;)

Aan de andere kant is de 993 motor wellicht de beste motor die ooit gemaakt is en dus t beste van 2 werelden? Maar ik weet t ook nog niet hoor.

Re: Motorrevisie 964

04 okt 2009 18:11

persoonlijk zou ik er een 993 motor inlepelen. zo. heb je wat aan :!: :mrgreen:

Re: Motorrevisie 964

04 okt 2009 20:19

Eric schreef:Ja dat kan, reviseren, itt een watergekoeld Porscheblok. Daar moet je een nieuwe van kopen en het aftellen kan dan weer beginnen. :wink:


Als ik de topicstarter zou zijn zou ik bij dit bedrijf eens mijn licht opsteken: http://www.inzinger.nl/

Van horen zeggen zijn de kosten van een gereviseerde motor op ruilbasis nog enigzins te overzien.


Ruilbasis betekent goed lopend blok inleveren ...

Re: Motorrevisie 964

04 okt 2009 20:23

JCR schreef:
Aanschaf 993 blok + revisie-kosten .... of dat betaalbaar is, hangt af van jouw portemonee


Dat snap ik ;)

Maar wat kost dit ongeveer, vergelijkbaar met een gereviseerde 964? Dus 8-10K
Weet iemand een goede gereviseerde 993 motor?


Waarom zou iemand een gereviseerde 993 hebben staan ?
Ik zou lekker voor een 993 machientje gaan uit een schade-autop bij Do ...

Re: Motorrevisie 964

05 okt 2009 17:52

Van Zweeden heeft een 993 blok voor 6,5k met 62.000km ui 97 (staat op het kaartje :| ) Geen idee of het iets is.
http://www.v-zweeden.com/product_info.p ... cts_id=801

Re: Motorrevisie 964

05 okt 2009 18:15

Dank maar voor 2000 euro meer heb ik mijn eigen gereviseerde motor terug.
Met deze motor loop ik t risico op een revisie binnen de komende 100.000 km, daarvoor vind ik m te duur denk ik.

Graag jullie mening over wel of niet slijpen vd krukas. Heb er al een paar gehoord. Iemand slechte ervaring mee?
Kan een nieuwe kopen voor 2200 euro.

Jur
Laatst bijgewerkt door JCR op 05 okt 2009 18:21, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Motorrevisie 964

05 okt 2009 18:18

die vraag zou ik stellen aan degene die je blok gaat doen......

Re: Motorrevisie 964

05 okt 2009 18:24

Frank Schmidt uit Oss heeft er geen slechter ervaringen mee. Geloof en vertrouw hem ook, maar heb ook een aantal mensen aan de lijn gehad die fel tegen zijn. Vandaar de vraag, ervaring van anderen is altijd handig om mee te nemen :)

Re: Motorrevisie 964

05 okt 2009 18:28

Je kunt op een bepaald moment ook teveel info krijgen, en daar ga jezelf alleen maar van twijfelen. :idea:
Dus doen wat je zelf denkt dat het beste is.

Re: Motorrevisie 964

05 okt 2009 18:43

Helemaal mee eens. Bedenk wat je wilt en laat dat vervolgens uitvoeren door iemand die je volledig vertrouwt ..... maar geef hem dan ook het vertrouwen! Als je op de deskundigheid van Frank vertrouwt laat het hem dan doen. Trek je dat in twijfel ga dan ergens anders heen. Zowel voor jou als de monteur is het in dat geval beter om niet aan het project te beginnen ;).

Re: Motorrevisie 964

05 okt 2009 18:48

De vraag,het wel of niet slijpen van de krukas moet je volgens mij toch echt aan een specialist vragen.bij de ene motor kan het zonder probleem,maar bij andere is de geharde laag zo dun dat het bijna wel problemen moet geven.
Plaats een reactie