Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Re: Snelheid Cultureel Buren Bezoek (Autobahnrasen)

02 nov 2009 11:07

ver boven de 200 schreef:@retep; volgens mij zit het verschil tussen de 2.5 en de 2.7 meer in de tussenacceleratie dan in de absolute top. Porsche zelf gaf ook al weinig vershil in topsnelheid aan.


Klopt, 240 vs. 250 km/h dacht ik. Idd. verwaarloosbaar... :!:

Re: Snelheid Cultureel Buren Bezoek (Autobahnrasen)

02 nov 2009 18:41

Het gaat mij niet om hoe hard ie kan maar wat de afwijking wellicht is.. om me nabij.

Heb zelf 225/35/19 voor en achter 265/30/19! Wat betreft rolomtrek ed. heb ik geen verstand van :lol:

Vraag me af als ik 17 inch velgen had gehad of de teller dan verder was opgelopen...

246 vind ik :thumleft: ik rij het toch nooit alleen bij zo'n uitje als dit :mrgreen:

Re: Snelheid Cultureel Buren Bezoek (Autobahnrasen)

02 nov 2009 18:49

Op deze site kan je het intikken : http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm

Re: Snelheid Cultureel Buren Bezoek (Autobahnrasen)

02 nov 2009 19:02

Tanxs Patrick :thumleft:

Re: Snelheid Cultureel Buren Bezoek (Autobahnrasen)

02 nov 2009 19:07

:salut:
Ach, ik ben het wel gewend om voor straatmakers na te denken. :wink:

Re: Snelheid / Autobahnrasen

02 nov 2009 20:10

Thomas986 schreef:Het klopt dat je met grotere wielen uw top-snelheid (iets) verminderd



Had 't daar vtv nog met Paul v Engelen over omdat ik dezelfde 285-30 maat heb behouden, maar van 18 naar 19" ben gegaan ; de teller zal dan iets minder aangeven dan met kleinere wielen omdat de omtrek iets groter is geworden.

Denk dat 't daar aan gelegen heeft PaSCal...sorry... :mrgreen:

Re: Snelheid Cultureel Buren Bezoek (Autobahnrasen)

02 nov 2009 20:19

Indien je motor het kan trekken (aan het max. toerental kan komen) met grotere wielen, ga je m.i. alleen maar harder.

De teller zal hetzelfde blijven aangeven omdat deze het aantal omwentelingen per tijdseenheid van het wiel meet.

Dus ga je sneller dan je teller aangeeft bij de montage van grotere wielen (je legt per omwenteling meer afstand af).

Re: Snelheid Cultureel Buren Bezoek (Autobahnrasen)

02 nov 2009 20:30

Is het daarom misschien dat ik op de GPS (via Becker autoradio) op hogere snelheid een verschil heb van wel 15 km? t.o.v. de teller... op de teller 226 en op de GPS 241...
Terwijl mijn Boxster standaard is geleverd met 18' wielen mag er normaal toch geen verschil in zitten :roll: .

Re: Snelheid Cultureel Buren Bezoek (Autobahnrasen)

02 nov 2009 20:32

Dan heb ik wel HARD gereden met mijn 2.5i kappermodel :mrgreen: Kan ik ook nog meedoen met de grote jongens :cheers: alleen de trekkracht mis ik :bang:

Re: Snelheid Cultureel Buren Bezoek (Autobahnrasen)

02 nov 2009 22:24

Hans Luna schreef:Is het daarom misschien dat ik op de GPS (via Becker autoradio) op hogere snelheid een verschil heb van wel 15 km? t.o.v. de teller... op de teller 226 en op de GPS 241...
Terwijl mijn Boxster standaard is geleverd met 18' wielen mag er normaal toch geen verschil in zitten :roll: .


Wel indien je met een band met een grotere hoogte-index rijdt dan wordt voorgeschreven. Dan heeft je wiel als geheel een grotere diameter dan standaard. :!:

Re: Snelheid / Autobahnrasen

02 nov 2009 23:31

Patrick schreef:Je zou een keer met een GPS kunnen kijken hoe hard je nu echt gaat


Mensen wat een blindelings vertrouwen hebben jullie in techniek. Een GPS is bijna net zo onnauwkeurig als de snelheidsmeter. En dat heeft alles te maken met de techniek. Een GPS doet een paar maal per seconde een meting waarbij hij het vorige punt in een rechte lijn verbindt met het nieuwe meetpunt. Daarbij ook nog in acht genomen dat bij een perfecte ontvangst van bv 8 satellieten je een nauwkeurigheid hebt van ongeveer 6 meter betekend dat de twee punten theoretisch 12 meter verder uit elkaar of 12 meter dichter bij elkaar kunnen liggen. Met de voorgaande metingen word dat uitgemiddeld maar dit 'driften' (zoals het in vaktermen heet) kan met gemak 5% afwijking opleveren.

Zelf een keer testen?
Plak maar eens twee GPS'en achter de voorruit. En je kan helemaal lachen als je twee verschillende merken neemt. Dan krijg je door de verschillende antennes nog grotere verschillen.

De enige juiste methode om snelheid te meten is een tacho of tripmaster monteren en ijken.

Re: Snelheid Cultureel Buren Bezoek (Autobahnrasen)

02 nov 2009 23:42

Is het leven niet saai(er) als je overal verstand van hebt? :wink:

Re: Snelheid Cultureel Buren Bezoek (Autobahnrasen)

02 nov 2009 23:43

Ik heb gewoon genoten van mijn snelheid onderweg, is dat ook goed :?

Re: Snelheid Cultureel Buren Bezoek (Autobahnrasen)

03 nov 2009 0:03

Ach dat bedoel ik nou net Sigrid. Gewoon lekker genieten en of je nu 273 of 274 rijdt, maakt dat nu zoveel uit....

EriC4C schreef:Is het leven niet saai(er) als je overal verstand van hebt? :wink:

Je zou inmiddels beter moeten weten Eric. Heb me professioneel met GPS bezig gehouden dus ik weet er toevallig iets van, kan er ook niets aan doen.

Re: Snelheid Cultureel Buren Bezoek (Autobahnrasen)

03 nov 2009 0:05

Het leven is wel saai als je alleen van saaie dingen verstand hebt :scratch:
EriC4C schreef:Is het leven niet saai(er) als je overal verstand van hebt? :wink:

Re: Snelheid Cultureel Buren Bezoek (Autobahnrasen)

03 nov 2009 2:56

Interessant stukje Maurice. Dus ik moet oppassen als ik 120 rij op mijn Tom Tom.
Dank je. :!: :thumleft:

Re: Snelheid Cultureel Buren Bezoek (Autobahnrasen)

03 nov 2009 7:16

En dat wil zeggen? Dat je nu 115 aanhoudt ipv 120? Echt niet.. :wink:

Merkte wel, dat de gps op de I-phone "achterliep" tov de metersnelheid ; moest zich een aantal seconden aanpassen alvorens eenzelfde soort snelheid weer te geven. Dit merkte je duidelijk tijdens accellereren.
Rij je langere snelheid constant blijf ik toch maar blindelings vertrouwens op de gps...wat moet je anders in de praktijk.

Re: Snelheid Cultureel Buren Bezoek (Autobahnrasen)

03 nov 2009 11:01

Ja dat denk ik ook. Wanneer je langere tijd een constante snelheid rijdt (en dan ook nog min of meer in een rechte lijn) moet de GPS toch keurig zijn rekenwerk kunnen doen met het verbinden van de plaatsbepalingen in de tijd?

Een vertraagde aanduiding is dan correct wanneer je niet van snelheid verandert.

Of zie ik het verkeerd? :roll:
Laatst bijgewerkt door Retep op 03 nov 2009 11:06, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Snelheid Cultureel Buren Bezoek (Autobahnrasen)

03 nov 2009 11:02

maurice schreef:Je zou inmiddels beter moeten weten Eric .....

Als je naar de maan wijst ..... Afbeelding

..... en dat notabene bij volle maan! :mrgreen:

Re: Snelheid Cultureel Buren Bezoek (Autobahnrasen)

03 nov 2009 11:51

Maurice, je hebt het hier al vaker geschreven en zult het wrschnlk beter weten, maar mijn ervaring met de snelheid op de GPS is toch wel constant nauwkeurig :roll:

Bedoel: in de 993 gaf de TomTom van Becker 10 km minder aan dan de digitale van de auto (bij ~ 120). Zondag bij Jaap in zijn 964: de TomTom van Porsche Design gaf 10 km minder aan dan de digitale.
Enkele keren ook mijn GPS gechecked met de stopwatch op de HM-paaltjes: 30 sec. per km bij 120, en 36 bij 100. Dat is toch wel de goede controle :?: 8)

Overigens geeft de PCM/Navi geen snelheid weer :!: Omdat ze de klant niet de onnauwkeurigheid van de snelheidsmeter(s) willen tonen :?: :roll:

Re: Snelheid Cultureel Buren Bezoek (Autobahnrasen)

03 nov 2009 13:00

bij mij geven de gps van de stinger DSi en de gps van de kenwood navi dezelfde snelheid aan.


robert

Re: Snelheid Cultureel Buren Bezoek (Autobahnrasen)

03 nov 2009 13:59

Ook ervaring met de nauwkeurigheid van de DSI. Heeft me vaak geholpen ter preventie maar heb ook eens gemiddeld 5 km/u te hard gereden door de traject controle bij Utrecht (aan het bellen :wink: ) en kreeg dus exact deze boete. :(

Re: Snelheid Cultureel Buren Bezoek (Autobahnrasen)

03 nov 2009 15:12

Jurgen schreef:Merkte wel, dat de gps op de I-phone "achterliep" tov de metersnelheid ; moest zich een aantal seconden aanpassen alvorens eenzelfde soort snelheid weer te geven. Dit merkte je duidelijk tijdens accellereren.
Dit werkt juist net het "probleem" tegen. Doordat de iPhone applicatie (deze in dit geval!) gewoon wat langere tussenpozen nam, heb je een nauwkeuriger beeld van je snelheid. Het zal niet je piek weergeven, maar wel je gemiddelde over die afstand. Of hij er dan 20 meter naast zit op 500 meter, is dan niet meer zo interessant.

Overigens, GPS verschil, dit filmpje is wel grappig dan :) (halverwege de pagina ofzo)
http://www.car-vs-car.de/speedbox/

Re: Snelheid Cultureel Buren Bezoek (Autobahnrasen)

03 nov 2009 15:45

ASW schreef:Ook ervaring met de nauwkeurigheid van de DSI. Heeft me vaak geholpen ter preventie maar heb ook eens gemiddeld 5 km/u te hard gereden door de traject controle bij Utrecht (aan het bellen :wink: ) en kreeg dus exact deze boete. :(



en dat is raar want de traject controle bekeurd vanaf ik dacht 86 min 4 correctie is 2 km te hard en een boete van 14 euro weet ik uit
een stuk of 8 ervaringen :oops:

ik zelf rij op de gps gemiddeld 86, soms 85 en zegt bij mij dus altijd aan het eind :(
op de teller is het 91, en makt dan gebruik van de cruise control
wel ben ik er nu achter dat als ik de traject controle binnen rijd dat ik de 80 kan veranderen in 85 zodat niet telkens het signaal klinkt

Re: Snelheid / Autobahnrasen

03 nov 2009 17:26

maurice schreef:Een GPS is bijna net zo onnauwkeurig als de snelheidsmeter.


Niet mee eens. Ja, een GPS is maar tot op x meter nauwkeurig. Maar bij een (vrijwel) constante snelheid is de GPS gewoon op de km/u nauwkeurig.

Zo is de performancebox ooit op nauwkeurigheid getest. Conclusie: performancebox maakt de claim dat ze tot op 0,1 km/u nauwkeurig zijn waar. En nee, het was geen advertorial.

Zelf een keer testen?
Plak maar eens twee GPS'en achter de voorruit. En je kan helemaal lachen als je twee verschillende merken neemt. Dan krijg je door de verschillende antennes nog grotere verschillen.


Mijn GPS (Kenwood, software Garmin) en performancebox zijn het bij constante snelheid altijd met elkaar eens... En in mijn vorige auto was de navigatie van Panasonic het altijd met de performancebox eens bij constante snelheid.

Kortom: GPS is bijzonder nauwkeurig, mits bij (vrijwel) constante snelheid.
Plaats een reactie