Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
02 nov 2009 22:33
Op advies van PCG gaat er in mijn 3.2'tje nu Mobil S i.p.v. Mobil 1.
Is wat dikker, daardoor inderdaad in alle omstandigheden meer oliedruk.
Bij een koude start zijn de kettingspanners ook eerder op druk waardoor in de allereerste 15 seconden al geen geratel meer.
Er is wel na wat langer stilstaan wat meer en vaker rook dan vroeger.
Rook is overigens na een paar seconden al weer weg.
Dat komt wellicht door het feit dat het nu een halfsyntheet is?
02 nov 2009 23:02
Draai ook met Mobil S. Wel prima, veel druk met koud. Additieven zijn prima. Half syntheet met erg goede smeer additieven voor hoge belastingen (schuif etc). Olieen van tegenwoordig zijn vele malen beter dan vroeger dus prima smering voor Porsche. Smeren is overigens soms een beetje een religieuze discussie. Er zijn rijders die zweren bij full syntheet, anderen beweren dat deze te schoon zijn waardoor er uitloging plaatsvind. Bij oude blokken is het in ieder geval zo dat een bepaalde hoeveelheid olie zorgt voor afsluiting bij de pakkingen door residu vorming/uitdroging/verbranding bij uittreden en verdikking van de pakking. Ik heb nooit theorie vs praktijk getest. Gooi wel 15W 50 mineraal in mijn spider. En veel oliedruk bij koud en warm en weinig verbruik. Wel minder smering bij koud dus netjes warmrijden. Is echter wet sump dus smering is minder complex, kleppen kunnen ook veel hebben
02 nov 2009 23:17
mobil s 15/40. verbruik zo 1op 4000. maar ik nader de 2 ton...
02 nov 2009 23:40
15 sluit goed als de olie koud is. Druk bij warm olie is volgens mij hetzelfde want W40. Denk dat je ff bij een goede specialist langsmoet, voor hetzelfde geld is het je meter. Las wel een draadje laatst over 200k en waarschijnlijkheid op revisie, gaat wel ver buiten mijn ervaring.
02 nov 2009 23:44
Dr. Visser heeft er bij mij nu ook Mobil S 10W40 in gegooid. Er heeft altijd 0W40 ingezeten (Mobil1) maar RV zweert hier bij in een 3.2.
Ik merk dat de druk nu hoger is.
Verder nauwelijks verbruik in mijn 3.2 tussen de beurten door (193K).
03 nov 2009 0:16
tja, t' is toch vrij normaal dat je de 5 niet meer haalt op een gegeven moment. kaduke meter geeft meestal max aan, reageert niet op temp.
03 nov 2009 8:40
Nicolò schreef:Bij een koude start zijn de kettingspanners ook eerder op druk waardoor in de allereerste 15 seconden al geen geratel meer.

niks anders loos dan als ze eerst 15 sec rammelen.
03 nov 2009 8:57
Ja, dat rammelen herken ik ook niet...
03 nov 2009 13:03
Ik ook niet, van een 3.2 met 155k.
03 nov 2009 13:17
Ook geen gerammel na 225K. Tikken en draaien, ook mijn zagend afregelen van het stationair toerental heb ik verholpen.
03 nov 2009 13:20
De stationair regelklep was vuil G.
03 nov 2009 13:32
Nee, die had ik al heel lang geleden schoongemaakt. De kabel van de temperatuursensor maakte slecht contact in de stekker. Bij het vervangen van een krukaskeerring heb ik de motor iets laten zakken en vergat de stekker van de temperatuursensor los te halen. Hierdoor is de draad helemaal los gekomen en was het probleem veel makkelijker te vinden

. Ik dacht dat deze sensor kapot zou zijn, dus besloot te kijken of er aan de kabelboom al wel 2 draden zaten (aangezien er aan mijn sensor nog maar 1 zit). Toen ik het rubber van de stekker los haalde zat ik ineens met een losse stekker in mijn hand. Dit hersteld en sindsdien gaat hij bij het starten hooguit 1x op en neer en regelt vervolgens perfect af.
03 nov 2009 21:31
Heb het rammelen al een jaar of wat geleden gemeld aan de garagist. Kwam vaker voor, als het snel weg ging, was er niks aan de hand.
Inmiddels paar jaar verder, ook echt hard gereden, no problemo.
Na overgang op Mobil S rammelen opgelost.
Volgens mij echt verder niks aan de hand (behalve misschien een paar kettingspanners op leeftijd). Maar die ga ik zeker niet even laten vervangen.
03 nov 2009 21:33
Misschien is je ketting aan het einde ipv de spanner
03 nov 2009 21:37
Heb nu nergens meer last van, dus waarom zou ik me zorgen maken?
03 nov 2009 22:31
Als de kettingen aan het einde zijn, kunnen ze bv breken. Spanners kapot is ratelen bij 2000 toeren geloof ik
03 nov 2009 23:51
En waaruit blijkt (zonder de motor te openen) dat de kettingen aan hun einde zouden zijn?
03 nov 2009 23:57
Aan het rammelen de eerste 15 seconden

Ik zou me niet al te druk maken...
04 nov 2009 0:22
Nicolò schreef:En waaruit blijkt (zonder de motor te openen) dat de kettingen aan hun einde zouden zijn?
Om de kettingen te bekijken - hoeft de motor niet "open"
06 nov 2009 17:00
Horn schreef:En het schijnt zo te zijn dat een teveel aan olie zichzelf een weg naar buiten baant...
Heb ik al meegemaakt niet zo leuk, je hart slaat over, een rookwolk van hier tot in Tokio en een plas olie op de vloer
Een zogezegde kenner

had hem bijgevuld
06 nov 2009 19:16
Meneer, kunt u mijn olie peil controleren, bijvullen tot hij op het bovenste streepje staat graag.
09 nov 2009 18:49
Dat hele gedoe met Mobil1 of S is mij niet duidelijk. Volgens RV is S prima, maar na een beurt bij hem heeft 'ie er uiteindelijk toch weer 1 ingegooid

Toen ik hem de reden hiervan vroeg was het antwoord dat hij het niet aan durfde;
het blok is nu zo mooi droog en je weet niet wat voor invloed het veranderen van olie op je pakkingen heeft.
Interessant dat 'ie bij Rad911 wel naar S is overgegaan...
09 nov 2009 18:54
Is toch beide een vol syntheet?......
09 nov 2009 19:01
neen, s is halfsyntheet. overigens heb ik laatst wat meer op mijn oliedruk gelet en kom nu niet onder de 2 warm, en bijna op 5 koud. het weer? toch stukke meter?
09 nov 2009 19:10
Rad911 schreef: bij mij nu ook Mobil S 10W40 in gegooid.
Mobil Super S 10W-40 is een high performance synthetische mix van motoroliën
Wolf als je mobil s googled krijg je syntheet?...Als je mobil 1 doet ook.Of heb je de s en 1 ook in halfsyntheet? Rij zelf met shell 0w40 syntheet....
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.