Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

29 nov 2009 9:37

Randje cilinder ????????? Prima dus. (of is het randje carter.... dan is het zeer lastig...)
Hup, cilinder eraf en dan heb je opeens een tapeind van zo'n centimeter of 10 en die krijg je er heus wel uit. Je kan er inderdaad een moer op lassen. Naast het verwarmen van de tapeinden ontkom je er niet aan dat het carter plaatselijk ook wat warm wordt maar dat kan geen kwaad.

Succes,

Dick

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

29 nov 2009 10:56

nu je toch het blok hebt open liggen zou ik ineens ook de zuigerveren veranderen naar nieuwe en de olie keerring
kheb dit bij mij ook gedaan dit is nu ook niet een zware kost hoor
zo word uw motor weer als nieuw :drive:

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

29 nov 2009 15:41

Mee eens bij mij ook 1 afgebroken(cil.1 rechts bovenaan), allemaal vernieuwen en als je dan toch zo ver bent ook zuigerveren en olieschraapringen vervangen :!:

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

29 nov 2009 18:10

is het nu randje cilinder of randje carter? Sorry, als ik draadeinden uit het onderblok moet halen dan zijn de cilinders er al af. :roll:

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

01 dec 2009 17:23

gelukkig randje cilinder dus als ik die eraf haal, moet dat kunnen...

als ik geen lasapparaat kan gebruiken (heb ik niet) om de moer op de bout vast te lassen, is er dan nog een truc om die bouten eraf te krijgen ?

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

01 dec 2009 18:16

Pijptang erop zetten. En het draadeind eerst goed heet stoken.

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

01 dec 2009 22:55

Hier is speciaal gereedschap voor. Het is zo makkelijk om je carter/longblock te beschadigen en dan ben je echt ver van huis. Carter/longblock is magnesium en stud van staal. Dus magnesium gaat eerst......

Ik zou hier wel echt voorzichtig mee zijn.

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

01 dec 2009 23:59

SC's hebben (gelukkig) geen magnesium carters.

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

02 dec 2009 0:12

warm stoken op het eind en zoals gezegd, tang erop en hopen dat ie loskomt...

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

02 dec 2009 12:55

Dick schreef:SC's hebben (gelukkig) geen magnesium carters.


Is dit dan al Aluminium? Dacht dat dat pas weer bij de 3.2 kwam.

Dan is het wel minder gevoelig, maar blijft oppassen, ook met warm stoken. Zou hier toch even wat meer informatie inwinnen bij experts. Blijft dat als je dit te onvoorzichtig doet en je het carter (of eigenlijk krukas huis) beschadigt, je veel verder van huis bent.

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

02 dec 2009 19:00

Volgens mij is het heet stoken vooral bedoeld om de loctite op de schroefdraad te laten "lossen".
En als de breuk zich gelijk met de cilinderrand bevindt heb je ruimte zat om de tang erop te zetten zonder de rest te beschadigen.


Voorzichtigheid blijft geboden. Er komt nogal wat kracht bij kijken, maar echte brute kracht moet je vermijden.

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

02 dec 2009 19:08

hkrant schreef:gelukkig randje cilinder dus als ik die eraf haal, moet dat kunnen...

als ik geen lasapparaat kan gebruiken (heb ik niet) om de moer op de bout vast te lassen, is er dan nog een truc om die bouten eraf te krijgen ?


Ik zou de handel naar iemand brengen die al vaker met dit bijltje gehakt heeft.

Lijkt mij typisch zo'n k*tklusje dat ineens heel anders afloopt dan je een paar seconden eerder dacht/hoopte. :roll:

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

02 dec 2009 19:08

MI - afslijpen en uit (laten) boren ...

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

03 dec 2009 14:39

"MI - afslijpen en uit (laten) boren ..."


Als uitboren te voorkomen is dan liever niet/nooit uitboren.
Zeker als je nog voldoende restant van het tapeind uit het blok hebt steken dan is het verstandig om het tapeind gewoon eruit te draaien.

Inderdaad, tapeind goed heet stoken is vooral bedoeld om de Loctite te lossen.
Dat carter in de omgeving ook wat warm wordt kan geen kwaad (maar nooit direct gerciht met de vlam op het carter natuurlijk !! ).

Succes,

Dick :popcorn:

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

04 dec 2009 10:57

Mocht je toch gaan uitboren; koop wat linkse tappen. Dat werkt meestal wat vriendelijker en met een beetje geluk hoef je ook geen overmaat bout te plaatsen of een helicoil o.i.d.

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

04 dec 2009 19:42

geen helicoil plaatsen, timeserts :wink:

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

04 dec 2009 22:10

Vorig jaar 2 afgebroken kopbouten in de SC.
Cilinders los gehaald en dan steken de afgebroken bouten genoeg uit om er 2 moeren op te draaien, deze afgebroken kopbouten met Wurth Rostoff ingespoten, 24 uur laten in werken en aan de slag met een ringsleutel op de eerder opgeschroefde moeren (let wel op de laatste die je er op hebt gedraaid)
Met beleid trachten de afgebroken kopbouten los te draaien en het werkt!
Wees geduldig en voorzichtig.

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

04 dec 2009 22:13

CORRECTIE,

op de eerste moer die erop gedraaid is.
Sorry

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

04 dec 2009 22:16

Dit lukt niet altijd beste vriend 8)

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

04 dec 2009 22:25

Laten we in ieder geval POSITIEF blijven........

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

05 dec 2009 9:40

Rienk schreef:Vorig jaar 2 afgebroken kopbouten in de SC.
Cilinders los gehaald en dan steken de afgebroken bouten genoeg uit om er 2 moeren op te draaien, deze afgebroken kopbouten met Wurth Rostoff ingespoten, 24 uur laten in werken en aan de slag met een ringsleutel op de eerder opgeschroefde moeren (let wel op de laatste die je er op hebt gedraaid)
Met beleid trachten de afgebroken kopbouten los te draaien en het werkt!
Wees geduldig en voorzichtig.


Als de tapeinden zijn afgebroken, waar draai jij dan die moeren op?? :scratch:

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

05 dec 2009 10:21

Op het draadeind. :mrgreen:

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

05 dec 2009 12:17

Restant van het tapeind in het midden roodgloeiend stoken en 90graden omzetten, dan heb je al een hefboom, daarna echt de tijd nemen om het carter gelijkmatig te verwarmen. Echt langdurig verwarmen, en liever niet het tapeind, dan moet het lukken.
Als je ze allemaal doet, eerst de hoogte opmeten, dan kun je de nieuwe op dezelfde maat plaatsen.
Groet,

Ronald Paul.
PSNH

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

05 dec 2009 14:30

Wat ik grappig vind is dat de ene forummer zweert bij het warmstoken van het tapeind en de andere juist het carter wil verwarmen. Het doel van beiden zal vast zijn om een verschil in uitzetting tussen tapeind en carter te krijgen en daarmee 'ruimte' om los te draaien, maar wat is nu logischer?

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

05 dec 2009 19:43

JeroenSC schreef:Wat ik grappig vind is dat de ene forummer zweert bij het warmstoken van het tapeind en de andere juist het carter wil verwarmen. Het doel van beiden zal vast zijn om een verschil in uitzetting tussen tapeind en carter te krijgen en daarmee 'ruimte' om los te draaien, maar wat is nu logischer?


Nogmaals: het verwarmen dient om de loctite te doen lossen. Tapeinden worden bij hun montage immers niet vastgedraaid op moment. Enkel de lengte dat het tapeind uit het onderblok steekt is van belang. De loctite (271) hardt uit, en dat zorgt voor het potvast zitten van het tapeind.

Porsche schrijft trouwens voor dat het onderblok in de omgeving van het tapeind moet verwarmd worden bij het loshalen van tapeinden, zoals Paul het vermeldt.
Plaats een reactie