Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
06 dec 2009 11:16
Dat lijkt allemaal gelukkig mee te vallen.
Zoals Paul al schrijft komt de sludge duidelijk door de scheur in de kop.
Het kleurverschil kan duiden op ongelijkmatige koeling van de cylinder. Kan ik me iets bij voorstellen. Geen idee hoe lang de scheur al in de kop zit en dus de koelvloeistof ook sludge bevatte maar daardoor kan het zijn dat de cylinderwanden niet meer gelijkmatig gekoeld zijn. Een minuut of 5 ongelijkematige koeling kan al genoeg zijn voor die verkleuring en uiteindelijk lopen de spanningen zo hoog op in de cylinderwand dat deze zal scheuren.
Klaarblijkelijk kun je dus blij zijn dat je eerder tot stilstand bent gekomen.
Ben benieuwd naar de afloop.
06 dec 2009 11:31
Ik kan me goed voorstellen dat een cilinderwand sowieso niet helemaal gelijkmatig gekoeld wordt, ook niet bij een "gezonde" auto

Is dat kleurverschil echt "ongezond"
06 dec 2009 11:59
dit was vroeger reden voor een nieuwe motor?
06 dec 2009 12:18
gast schreef:Als er alleen een scheur in de wand zit (vergelijkbaar met een lekke koppakking eigenlijk) dan gaat er bij de compressieslag wellicht een heel klein beetje olie door de scheur maar dat mag geen naam hebben. Gebeurt bij een lekke koppakking namelijk ook niet

Omdat de olie "onder" de zuigerveer blijft en niet in de compressie ruimte komt.
Maar je pompt bij de compressieslag wel je kvs systeem op als het ware (borrelen in kvs tankje) en bij de aanzuigslag zuig je de kvs juist aan. ( witte rook)
Ik denk dat Maurice dat bedoeld met dat je geen olie in je kvs krijgt.
Klopt niet helemaal.... koppakking slaat meestal door bij een koelwaterkanaal óf een oliekanaal, maar meestal bij een koelwaterkanaal. Je krijgt dus nooit olie én waterproblemen. Meestal krijg je koelwater in je betreffende cilinder bij de neerwaardse slag, je zult ook zien dat zo'n cilinder en zuiger brandschoon zijn bij demontage, deze worden namelijk als het ware gestoomcleaned

Water komt uiteindelijk bij de olie omdat ie langs je zuigerveren het carter in spoelt.
08 dec 2009 22:41
Gisteren de complete offerte van de reparatie gekregen en dat was toch nog schrikken. Ik wist inmiddels wat een nieuwe kop ging kosten maar de kosten voor de overige materialen (kopbouten, o-ringen, pakkingen, vloeistoffen etc etc..) had ik nogal onderschat.
Voor een significant bedrag was dan 'slechts' 1 van de 2 koppen gerepareerd. Garantie zou relatief beperkt zijn (want alleen op de vervangen kop). Ook het verschil met een nieuwe motor werd steeds kleiner.
Na ampel overleg alsnog besloten om een nieuwe motor te bestellen. Wel met een heel dubbel gevoel. De oude was eigenlijk niet echt afgeschreven maar vormt op termijn richting de 200K wel een risico (andere kop?).
Met 2 jaar garantie kan ik dan met enige zekerheid m'n 25K km per jaar rijden en wachten tot de beoogde opvolger binnen budget valt.
08 dec 2009 23:55
Logische keuze... maar wel erg rot voor je zeg
09 dec 2009 17:47
gast schreef:richting 200K, dan inderdaad een logische keuze een nieuwe motor te plaatsen.
Goeiemorgen zeg

, wat een kostenpost
Wat voor type komt daar dan in, een 3,6
Heb ze bij Alpo wel zien staan en weet wat ze nu kosten, zeker geen kattepis
Hoop dat je weer snel met plezier met de 911 kan rijden
14 dec 2009 22:23
Wat gaat dat nou kosten?
14 dec 2009 22:27
Ik wil het niet weten

, mooi gezicht altijd zo'n vers motorblok
Straks weer lekker
14 dec 2009 22:35
Ferdinand P schreef:Vervangende motor is binnen!

Nooit geweten dat nieuwe motoren zo compleet geleverd werden - dacht dat het in- en uit- laat gedeelte altijd omgebouwd moest worden van het oude blok
14 dec 2009 22:39
Die kan er straks weer even tegen aan
14 dec 2009 23:06
Vraag me dan altijd weer af: voor de oude motor moet je toch ook wel wat kunnen krijgen? Zitten tenslotte genoeg goede onderdelen aan!
Zo'n nieuw motorblok ziet er wel erg goed uit. Eerder gelezen dat een nieuw blok 11.000 kost. Ben benieuwd of je dan zo'n compleet blok krijgt en hoeveel kosten aan de inbouw zitten.
14 dec 2009 23:24
Ik vermoed dat het andere blok ook ingeruild zal worden
14 dec 2009 23:28
ver boven de 200 schreef:Eerder gelezen dat een nieuw blok 11.000 kost.
... in 'n oud boek
Met 11.000 heb je (tegenwoordig) geen nieuw 996 blok meer ... in het begin was
het draaiende gedeelte van 'n 996 te krijgen voor zo'n 6.000 ... en al snel ging dat naar 12.000 ... zou me niks verbazen als we nu al richting de 18.000 gaan
14 dec 2009 23:41
Wat dacht jij dan

.. als je voor 11 'n nieuwe motor zou kunnen kopen, zou revisie MI
never lonen
14 dec 2009 23:48
Ik vond 11 al aardig aan de prijs. Maar heb dit gelukkig nooit bij de hand gehad, dus geen referentie...
15 dec 2009 19:16
Kom op Ferdinand,
de prijs van een nieuw 996-blok is voor velen hier (helaas) relevant,
wat kost het nu (blok, installeren, inruil)?
15 dec 2009 20:15
Ben ik weer...
Prijs is 12.800 euro incl btw. maar excl 600 euro voor uit- en weer inbouwen. Je bent dan wel verplicht het oude blok in te ruilen (gemonteerd en wel dus zonder losse onderdelen)
Als ik het goed begrepen heb is dit wat ze noemen een 'refurbished' blok. Dus wel af fabriek, met 2 jaar garantie maar niet alle onderdelen zijn perse nieuw danwel ongebruikt.
Vandaag belde de garage en hij heeft al gelopen. Donderdag waarschijnlijk ophalen!
15 dec 2009 20:21
Maar nu komt de hamvraag!
Hoe rijd ik een nieuwe motor in?
Gewoon wat 80km en 120km wegen en toeren tot een bepaald max?
Iemand tips?
15 dec 2009 20:22
Ik zou mijn naam maar veranderen. Jij bent het bokkie.....
15 dec 2009 20:30
De prijs valt me eigenlijk reuze mee.
En het blok bestaat van buitenaf te zien niet uit zo heel veel gebruikte onderdelen; lijkt eerder nieuw.
15 dec 2009 20:32
Ferdinand P schreef:Hoe rij ik een nieuwe motor in?
De 1ste 500 a 1000 Km niet boven de 3000 toeren uit - daarna af en toe uit halen naar hogere toerentallen - bij 1000 a 1500 km de olie laten verversen en daarna gewoon rijden zoals het hoort
.. denk dat je garagist daar ook wel wat over kan vertellen
Vraag me af wat voor uitsluitingen er in de garantie van 2 jaar zitten ... als je wilt sloop je zo'n blok makkelijk binnen die tijd
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.