Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Wie rijdt er momenteel met winterbanden?

Poll eindigt op 11 jan 2009 18:34

Ja, ik rijd met winterbanden in de winter
42
29%
Nee, ik rijd niet met winterbanden in de winter
48
33%
Alleen van en naar de wintersport
3
2%
Ja, maar niet onder de Porsche
33
23%
Ik rij helemaal geen Porsche in de winter
18
13%

Totaal aantal stemmen : 144

Re: Wie rijdt er in de winter met winterbanden?

22 dec 2009 19:17

ik heb er net nieuwe pirelli's onder mijn 944 en die doen prima hun werk..

kosten mij €72,- stuk en dat is veel goed kopper dan de boel plat rijden.

gisteren middag reed er een BMW 5 serie voor mij , veranderde van baan en ging ..hup.. de bossen in.. jawel op zomer bandjes..
rechtse baan was schoon en druk de linker niet..even inhalen kreeg een hele andere betekenis!!!!!! ( ik reed links )

nederland geen winterland?? wat zie je als je nu naar buiten kijkt?? Mijn opa zij : " alles wat je voor het nieuwjaar krijgt is bij zaak"

ben benieuwd wat we in januari krijgen!

22 dec 2009 19:25

pepe schreef: Mijn opa zij : " alles wat je voor het nieuwjaar krijgt is bij zaak"

ben benieuwd wat we in januari krijgen!

vast meer zon :mrgreen:

23 dec 2009 23:09

997 turbo schreef:ik heb nieuwe turbivelgen met nokians gekocht, we gaan er in januari mee rijden

Turbi-velgen??????? Ga je me dan ook gebruiksrechten betalen per km? :mrgreen: (Ik kwam zelf hier het bos niet uit met die sneeuw... Vriendje met z'n 82 kg op kont auto gezet, kalmpjes gasgeven en ja... daar ging-ie)

24 dec 2009 0:12

Het zou verboden moeten zijn om vanaf 15 november tot en met 15 maart op zomerbanden te rijden. Het verschil is dramatisch groot en niet alleen bij sneeuw. Het rijd echt veel zekerder. Bij temperaturen van minder dan 7gr is winterrubber al in het voordeel op het gbied van grip en waterafvoer.

Het zijn de belangrijkste cm2 plastic van je auto en daar zou nooit op bezuinigd mogen worden. En als je ff nadenkt is het niet eens kostbaarder.

groet,

walter

24 dec 2009 0:22

+1

24 dec 2009 0:26

@Walter: vet EN onderstreept :!: :shock: :scratch:

24 dec 2009 0:29

Zelfs bij de Oosterburen is het niet verplicht :!:

24 dec 2009 0:33

gast schreef:en waarom is het eigenlijk niet verplicht in dit regelzieke land :?:

Snap jij dat nou?? Je MOET een gordel om, je MOET met licht aan rijden in het donker, je MOET richting aangeven, je MOET een apk-tje, je MOET etc etc etc.

WINTERBANDEN...........een must.

grt
walter

PS ik heb geen autobandenhandel... :wink:

24 dec 2009 0:36

Ookal zou je wel 'n autobanden handel hebben ... echt meer verdienen doe je MI niet aan mensen die wel met winterbanden rijden ... in zo'n geval slijten de zomerbanden namelijk minder :idea:

... je kan dan beter in de (stalen) velgen-handel zitten :mrgreen:

Zelfs bij de Oosterburen is het niet verplicht

Op zich zijn de winterbanden niet verplicht, maar het niet gebruiken van winterbanden kan wel sneller leiden tot medeaansprakelijkheid voor een ongeval en strafrechtelijke vervolging. De Duitse overheid stelt immers dat een bestuurder met een auto zonder winterbanden in winterse omstandigheden minder goed kan reageren op situaties en daardoor een ongeval niet kan voorkomen…

24 dec 2009 0:52

deze week winterbanden setje onder de audi a6 3.0tdi quattro gelegd. Nou was het al niet afzien met de quattro in de sneeuw, maar dit is toch wel erg plezierig rijden (behalve het luidruchtiger afrollen).....

24 dec 2009 1:08

Marcel schreef: (behalve het luidruchtiger afrollen).....

... merk je in de sneeuw niks van :wink:

24 dec 2009 9:11

Prachtig dat het niet verplicht is!

en het werkt prima inderdaad, heb ze ook naar volle tevredenheid op de daily driver

24 dec 2009 11:53

964 staat in de stalling, en onder de DD (1990 Golf 1.3 Manhattan 4-bak) heb ik geen winterbanden. Toch ploegt het 'tractortje' overal doorheen. :drive:

In een noodsituatie zal het wel te merken zijn, maar ik probeer juist in deze winterse omstandigheden zoveel mogelijk afstand te houden, en nog langzamer te rijden dan ik al deed.

24 dec 2009 13:14

Inmiddels ben ik recent aan de Pirelli Snowsport W240 banden, een beetje noodgedwongen omdat ik niet door de sneeuw kwam (en de berg afgleed). Gewoon geen tractie meer op de achterwielen met Continental Sportcontact 2. Nu de Boxster momenteel wordt ingezet als DD zeker een probleem.

Zoals ik elders op het forum al zei: wat een verschil!!! Het ploegt werkelijk door de sneeuw heen. En nu de sneeuw weer weg is kan ik in een plas voluit accelereren zonder doorslaan (nee, ik heb geen TC). En het afrolgeluid is zelfs minder dan van de Conti's. Misschien wordt dat bij warm weer anders, maar nu is het heerlijk stil.

Zomerbanden in de hoge snelheidsklasse V, W, Y, etc. zijn van harde rubber soorten. En dat zit nou net onder Porsche's. Ook het profiel kent weinig dwarssleuven, maar wel sleuven rondom de band, in de lengterichting, bedoeld voor laterale grip (in de bocht). Dat iemand met zijn Golfje geen winterbanden nodig heeft zou best kunnen, ander rubber (H klasse o.i.d.) en ander profiel. Maar ik ben er inmiddels wel achter. JUIST een Porsche heeft winterbanden nodig in WINTERSE omstandigheden.

24 dec 2009 13:49

Afgelopen zomer hebben we een andere familycar gekocht en er nog geen velgen met winterbanden bij gekocht. Toegegeven, als je van zomer- naar winterbanden gaat dan merk je niet zoveel verschil. Als je echter winterbanden bent gewend en je rijdt dan onder deze omstandigheden een keer op (vrijwel nieuwe!) zomerbanden :shock: . De afgelopen dagen heeft de familycar dus op stal gestaan en had de C4 mét winterbanden dienst. Wat een grip :!: ..... en plezier uiteraard :mrgreen:

24 dec 2009 14:50

Olaf schreef:
Op zich zijn de winterbanden niet verplicht, maar het niet gebruiken van winterbanden kan wel sneller leiden tot medeaansprakelijkheid voor een ongeval en strafrechtelijke vervolging.

Niet verplicht is vreemd, want je kan bij winterse omstandigheden een boete van 20 euro krijgen als je zonder winterbanden rijdt (en ik noem dat een verplichting, ook al mag je dan gewoon weer door rijden (wellicht voor de dubbele airmiles?), wat ik een beetje bespottelijk vind) en 40 euro als je daardoor het verkeer hindert.

Het is m.i. dus verplicht bij winterse omstandigheden.

24 dec 2009 19:29

Even een correctie: itt tot hardnekkige geruchten zijn winterbanden niet verplicht, je krijgt niet noodzakelijk een hogere aansprakelijkheid en ook geen 20 euro boete.

Het is namelijk niet winterbanden, maar aangepast aan het weer. Dat is in veel gevallen wel o.a. winterbanden, maar bijvoorbeeld ook zorgen dat je ruitenwisservloeistof het doet ivm pekel. Daar kunt je ook 20 euro boete voor krijgen. Andersom, als jij op zomerbanden rijdt en het weer is goed, krijg je geen boete.

Verder als jij met andere niet-winterbanden rijdt - die ook wintertauchlig zijn krijg je geen boete en geen hogere aansprakelijkheid. O.a. bepaalde terreinbanden, maar ook bepaalde all-season banden die een sneeuwvolkje hebben.

Anders dan een ander hardnekkig gerucht is een sneeuvolkje op de band niet synoniem voor het hebben van een winterband. Er zijn winterbanden zonder sneeuwvolkje en banden met sneeuwvolkje die geen (volledige) winterband zijn.

Verder zijn er binnen de winterbanden met sneeuwvolkje ook nog eens talloze subtypes die onderling ook weer verschillen qua eigenschappen. De term zomerband is verder helemaal een nonsene term en wordt enkel gebruikt in de volksmond om 'alles wat niet winterband' is aan te duiden. Ik neem aan dat ik hier niemand hoef uit te leggen, dat ook hier enorme onderlinge verschillen zijn. Veel winterbanden hebben tenslotte een lagere snelheidsaanduiding hetgeen voor ons Porscherijders relevant kan zijn indien we ons in Duitsland begeven ...

Je ziet dan ook dat enige nuance wel op zijn plaats is en mensen die beweren dat het levensgevaarlijk is om in Nederland in de winter zonder winterbanden te rijden veel te kort door de bocht gaan.

Overigens, mocht je dat nietemmin wel van mening zijn, neem ik aan dat deze mensen zodra het tijdens de winter weer een weekje boven de 10 graden komt, accuut de zomerbanden er weer op zetten toch? Gemiddeld presterend zomerbanden namelijk onder bepaalde omstandigheden weer beter qua veiligheid dan de winterband. :twisted: O.a. qua waterafvoer zijn bepaalde type winterband minder dan 'de' zomerband, en het sneeuwt nog altijd minder dan het regent. :!:
Ook neem ik aan dat de mensen hun winterbanden niet op rijden in de winter, want het befaamde lammellenprofiel is al veel sneller niet meer effectief dan dat de band zelf onveilig is/niet meer aan de APK voldoet ... :!:

Nee, serieus, de discussie tussen winterbanden en zomerbanden is veel genuanceerder dan bepaalde mensen doen voorkomen.

Verreweg het belangrijkste is overigens je snelheid en ander weggedrag aanpassen. Niet is bij wijze zo gevaarlijk als iemand die meent dat die dankzij zijn winterbanden zich minder hoeft aan te passen aan het weer...

24 dec 2009 23:20

ArminG schreef:Even een correctie: itt tot hardnekkige geruchten zijn winterbanden niet verplicht, je krijgt niet noodzakelijk een hogere aansprakelijkheid en ook geen 20 euro boete.

Het is namelijk niet winterbanden, maar aangepast aan het weer. Dat is in veel gevallen wel o.a. winterbanden, maar bijvoorbeeld ook zorgen dat je ruitenwisservloeistof het doet ivm pekel. Daar kunt je ook 20 euro boete voor krijgen. Andersom, als jij op zomerbanden rijdt en het weer is goed, krijg je geen boete.

Dat is toch precies wat ik schrijf.

En ik noem het een verplichting. Als het facultatief was zou je geen boete kunnen krijgen, toch?

De verplichting hangt samen met het weer.

24 dec 2009 23:27

Winterbanden hebben alleen zin als je er op dezelfde manier mee rijdt als met zomerbanden in de sneeuw. Dan bieden winterbanden aanzienlijk betere prestaties.

Afgelopen week echter, heb ik er zeer velen met hoge snelheid voorbij zien komen op spekglad wegdek met een gezicht van "Ja, maar ik heb winterbanden". Volgens mij heb je het dan niet helemaal begrepen.

25 dec 2009 0:34

Juist! Beter voorzichtig rijden met lekkere zomerbandjes dat dat gejakker met zgn. SUV's met winterbanden!

Lui hebben eindelijk een reden om in die PC Hooft-tractors rond te rijden die meestal beter zijn voor het flaneren dan het echte werk.

25 dec 2009 9:54

Op de DD wel winterbanden op de Porsche niet... is hier in de straat ook geen doorkomen aan met de P... hier ligt gewoon nog alle sneeuw, hier wordt niet gestrooid of geschoven :evil:

25 dec 2009 10:07

ver boven de 200 schreef:Winterbanden hebben alleen zin als je er op dezelfde manier mee rijdt als met zomerbanden in de sneeuw. Dan bieden winterbanden aanzienlijk betere prestaties.

:thumleft: inderdaad je hebt geen vrijwaring met sneeuw banden.

retep schreef:Juist! Beter voorzichtig rijden met lekkere zomerbandjes dat dat gejakker met zgn. SUV's met winterbanden!

:scratch: volgens mij sla je de plank nu echt mis.

25 dec 2009 13:17

Is appels met peren vergelijken; weggedrag (dynamisch) versus type band (statisch).

Je kunt met je goede weggedrag geen sneeuw, water, of ijs wegrijden. Dat ligt er of het ligt er niet. En vaak plotseling, onvoorzien, onvoorspeld.

En daar zijn in de winter winterbanden voor bedoeld. Voor die onvoorziene omstandigheden waarbij je niet snel even je zomerbanden kunt verwisselen.

Ik ga zo lekker een stukje rijden naar de kalkoen van schoonmoeder op W-I-N-T-E-R-B-A-N-D-E-N.

25 dec 2009 13:34

Een Porsche waarvan de eigenaar hier schrijft dat hij er vrolijk mee door de sneeuw rost, zou ik niet snel overnemen mocht hij ooit op het forum te koop worden aangeboden. Al is het alleen al vanwege de pekel-schade. Die van mij staat binnen! :salut:

25 dec 2009 13:42

Die van mij ook! :salut:
Plaats een reactie