Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

12 jan 2006 12:20

Devils son schreef:
adu schreef:Tja, zo zie je maar, alles wat je schrijft kan tegen je worden gebruikt :wink:


Ja, maar let op mijn formulering...


Heb ik gedaan, maar je was in de banden discussie zo "fel" dat ik het niet kon laten :wink: Daarnaast was je standpunt in de bandendiscussie zo stellig en principieel, dat ik de ommekeer bij de sneeuwkettingen niet begrijp, welke fromulering je dan ook bezigt.

12 jan 2006 13:01

adu schreef:
Heb ik gedaan, maar je was in de banden discussie zo "fel" dat ik het niet kon laten :wink: Daarnaast was je standpunt in de bandendiscussie zo stellig en principieel, dat ik de ommekeer bij de sneeuwkettingen niet begrijp, welke fromulering je dan ook bezigt.


Integendeel. Lees de discussie maar eens na, ik weet nl. zeker dat ik daar ook heb gezegd dat de N-codering als voordeel heeft dat je zeker weet dat de band geschikt is voor een Porsche, maar daar voegde ik aan toe dat ik dat geen groot voordeel vind.

Wacht, ik ga het voor je opzoeken...

12 jan 2006 13:09

Devils son schreef:
Wacht, ik ga het voor je opzoeken...


Zie mijn reactie in het bewuste draadje van 4-9 om 7:53.

12 jan 2006 14:10

Devils son schreef:
Devils son schreef:
Wacht, ik ga het voor je opzoeken...


Zie mijn reactie in het bewuste draadje van 4-9 om 7:53.


Ja doei, geloof het wel ... :roll: ...

On topic: Is er, vawege de bij een P vaak geringe afstand tussen band en binnenzijde wielkas, geen groter gevaar dat de ketting de wagen raakt? Hoewel ik tijdens de laatste skivakantie in Oostenrijk een inboorling rustig met een 996 turbo de enigszins besneeuwde bergweg op zag rijden (overigens zonder kettingen), zou ik er niet snel aan beginnen. De kans op brokken lijkt me relatief groot.

12 jan 2006 14:41

M'n pa heeft t ook jaren gedaan zonder kettingen, kwestie van de juiste snelheid, en je verstand gebruiken. Ook enige sneeuwervaring komt van pas. Maar je hebt gelijk, als er ijs op de weg ligt, of begint te schuiven... dan is er bijna geen houden meer aan op een hellingkje...

Gelukkig ligt er meestal naast die weg ook een muur van sneeuw (of een afgrond), niet al te schadelijk voor de auto. Reken er alleen liever niet op, muurtjes in de sneeuw zie je niet zo zitten, maar later zie je t wel terug op de auto :? zoals kennisen van mij hebben ondervonden (zet die honda legend hier maar tegen die berg sneeuw aan, dan glijdt ie tenminste niet verder weg...)

12 jan 2006 16:10

adu schreef:
On topic: Is er, vawege de bij een P vaak geringe afstand tussen band en binnenzijde wielkas, geen groter gevaar dat de ketting de wagen raakt?


Ja. Vandaar dus die kleinere schakels...

12 jan 2006 16:17

Devils son schreef:
adu schreef:
On topic: Is er, vawege de bij een P vaak geringe afstand tussen band en binnenzijde wielkas, geen groter gevaar dat de ketting de wagen raakt?


Ja. Vandaar dus die kleinere schakels...


Bij een niet al te handige vriend van mij is een sneeuwketting een keer losgeschoten. Gevolg: ketting slaat met grof geweld in de wielkas en tegen de buitenzijde (lak) ... :cry:

12 jan 2006 16:56

adu schreef:
Bij een niet al te handige vriend van mij is een sneeuwketting een keer losgeschoten. Gevolg: ketting slaat met grof geweld in de wielkas en tegen de buitenzijde (lak) ... :cry:


Ja, maar dat lijkt mij niet alleen een probleem bij Porsche...

Ik heb overigens nog nooit sneeuwkettingen hoeven te gebruiken. Met winterbanden kom je heel ver. Maar je moet ze nu eenmaal bij je hebben en als je ze een keer nodig hebt is het wel handig. Volgens mij vervloek je sneeuwkettingen al bij het omdoen...

12 jan 2006 17:33

Ik heb pas een slipcursus bij de ANWB gedaan. We moesten o.a. een spekgladde helling af. Ook met ABS en winterbanden breng je dan de snelheid nauwelijks terug. Alleen sneeuwkettingen helpen dan nog.

12 jan 2006 17:43

...met winterbanden/C4 ook nog niet de kettingen nodig gehad. Heb ze inderdaad enkel gekocht omdat je geacht wordt ze mee te hebben. Niet zo veel behoefte om dan 475 euro neer te tellen terwijl deze even functioneel en veilig zijn. Kleine, smalle schakels en velgbescherming zijn eisen die niet alleen onder een Porsche aan kettingen worden gesteld...

Wellicht ten overvloede: winterbandjes zijn 255 breed terwijl wielkasten 285 kunnen herbergen. Voldoende winst lijkt me om, indien noodzakelijk, veilig kettinkjes om te leggen. Maar het idee dat je ze moet omleggen... vreselijk!

Re: Sneeuwkettingen

27 dec 2009 23:10

Heeft er nog iemand recente ervaringen met Autosock i.p.v. sneeuwkettingen?
Op Porsche of op andere auto, maakt niet uit.
Ben gewoon benieuwd of ze net zo effectief zijn.

Zie http://www.auto-sock.nl als je ze niet kent

Re: Sneeuwkettingen

28 dec 2009 1:01

De AutoSock is een tractiehulp vervaardigd uit textiele garen die de frictie van de banden moet verhogen. In de test is vastgesteld dat het product weliswaar in de rijrichting krachten kan overdragen, maar dat dwarskrachten eigenlijk helemaal niet overgedragen kunnen worden.
De winterband bleek op sneeuw en ijs beter te presteren. De AutoSock is hooguit geschikt voor vlak terrein en voor regio\'s waar nauwelijks winterbanden gebruikt worden. In de test is de AutoSock afgewaardeerd op ijs en slijtage. Als een vervanger voor de traditionele sneeuwketting is dit product niet aan te raden.

bron: http://www.autobanden-wereld.nl/autoban ... den-tests/

en veel leesplezier: :salut:
http://www.snowtalk.nl/viewtopic.php?t= ... 7a29961dd8

Re: Sneeuwkettingen

28 dec 2009 14:19

De importeur van Autosock mailde me m.b.t. de wetgeving:
Duitsland en Frankrijk hebben de wet aangepast. Oostenrijk is al ruim 3 jaar bezig……echt de ambtelijke molen duurt lang. Ik heb echter nog nooit van iemand gehoord dat ze beboet zijn.

Ik heb de ANWB net 2 vragen gesteld per e-mail:
- ervaringen etc met Autosock?
- welke sneeuwketting beschadigt de alu velgen niet?

Ben benieuwd naar hun antwoord, maar andere tipgevers zijn welkom! :thumleft:

Re: Sneeuwkettingen

28 dec 2009 16:39

Op marktplaats staat een set nieuwe Porsche sneeuwkettingen :D

Re: Sneeuwkettingen

28 dec 2009 16:42

Ik zie alleen maar een plastic zak. :mrgreen:

Re: Sneeuwkettingen

28 dec 2009 16:46

Gert,
dat is op het randje wat de Porscheforum commerciteit betreft :!: :idea:

Re: Sneeuwkettingen

28 dec 2009 17:35

wolf schreef:Ik zie alleen maar een plastic zak. :mrgreen:


Scroll eens naar beneden :mrgreen:

Re: Sneeuwkettingen

28 dec 2009 17:37

hmmpf. je moet ze weten te vinden, die sneeuwkettingen in die advertentie te hunner ere.

Re: Sneeuwkettingen

28 dec 2009 17:52

ik zie geen moeilijke woorden 8) stukje gymnasium leert je fraaie zinnen uit te poepen :D wekt vaak wat haat op, ergo nog leuker :mrgreen:

Re: Sneeuwkettingen

28 dec 2009 20:58

wolf schreef:....... stukje gymnasium leert je fraaie zinnen uit te poepen ............


Zeker niet afgemaakt..maakt niks...vivat gaudium, Wolf :?: :roll: :mrgreen:

Re: Sneeuwkettingen

01 jan 2010 2:24

ijskabelkettingen... hebben ze voor diverse brede maten, neem maar 5mm in beslag op de rand van je band, dus behoorlijk veilig :-)
Ik heb ze op de beemer zitten maatje 18 duim, 255-35
hier vind je ze...
barroc international, contact is harry... reuze service (betalen en pakketje geleverd met TNT) barroc1@upcmail.nl
en ondanks dat het kabels zijn en geen kettingen werken ze prima in de sneeuw... reeds 2x met succes uitgetest in oostenrijk :-)

Re: Sneeuwkettingen

01 jan 2010 2:32

oooh en by the way (even vergeten, nog beneveld... :-) ) ze zijn overal goedgekeurd :-)
Plaats een reactie