divwerf schreef:ben er inmiddels achter dat er origineel voor iets hogere banden op de auto horen dan achter; 50 achter om 55 voor. Nu hebben we zowel voor als achter 55, zou dit de problemen hebben opgeleverd? Ook op de banden die eraf komen, hoewel een hele andere maat, zat er een verschil van 5 in de bandhoogtes. (40 om 45) Lijkt mij persoonlijk erg aannemelijk en sluit aan bij het 'gevoel' dat het stoten geeft. Iemand?
Volgens mij gaat het bij de hoogte altijd om een percentage van de breedte... Om een gelijke wielomtrek tussen voor (smal) en achter (breed) te houden, moet het
percentage van de breedte dus wel verschillen tussen voor en achter. Je zou dan voor inderdaad een hogere waarde (bijv 55) moeten hebben dan achter (bijv 50).
Formuletje voor bijvoorbeeld afwijking rolomtrek 'voor versus achter' moet volgens mij dus iets zijn als:
((('velgmaat'/2)*2,54 + 'hoogtepercentage_voor' x 'breedtemaat_voor') x 2 x 3,1415) /((('velgmaat'/2)*2,54 + 'hoogtepercentage_achter' x 'breedtemaat_achter') x 2 x 3,1415) x 100%