11 maart 2010 16:43
Traveller69 schreef:Was een beetje te kort door de bocht
Waar het mij om ging is dat mensen het veelal als stoer beschouwen als ze ondanks flink te hard hebben gereden toch hun rijbewijs snel terughebben. Totdat het gebeurt bij een andere in een (misschien even) discutabele situatie. Dan vinden ze het niet meer stoer en spreken ze er schande van.
11 maart 2010 16:49
11 maart 2010 16:49
11 maart 2010 16:50
11 maart 2010 16:52
11 maart 2010 16:57
11 maart 2010 16:59
Traveller69 schreef:Er zou bij snelheidsovertredingen ook moeten worden gekeken naar de relatieve overschrijding.
11 maart 2010 17:31
Devils son schreef:Het zal best wel eens zo zijn dat het niet zo is. Maar daarmee gaat het cijfer van 3% misschien nog net naar 4%... Als het dat al haalt. Dus het cijfer staat.
Misschien omdat hij achter die 3 een 0 zet en 30% roept? Kortom: keihard liegt?
Nee, een foutieve interpretatie van een onderzoek door slechts te kijken naar de primaire oorzaken en dat vervolgens te veralgemeniseren met weglating van het woord "primair".
Het gaat om hoofdoorzaken (het helpt als je het onderzoek kent...).
Wat jij overigens noemt (snelheid hoger is meer kans op intreden dood) is geen oorzaak van een ongeval, ook niet secundair. Natuurlijk is een hogere snelheid als het mis gaat minder prettig.
Onzin, want het onderzoek spreekt niet over primair. Het spreekt over hoofdoorzaak, oftwel datgene wat in hoofdzaak heeft bijgedragen tot het ontstaan van.
Het punt wat ik wilde maken was overigens gewoon uit de rest van de post te halen, maar jij wil graag punaises gaan poetsen kennelijk.
Je schreef "snelheid speelt mee". Voor een punaisepoetser ben je bepaald niet kritisch ten aanzien van wat je zelf op schrijft.
11 maart 2010 17:36
felix bahama 912 schreef:Na inname van het rijbewijs na 205 km/u en rechts inhalen, had de advocaat van mijn toenmalige werkgever mijn rijbewijs in 2 werkdagen terug!!
11 maart 2010 17:39
Devils son schreef:Traveller69 schreef:Er zou bij snelheidsovertredingen ook moeten worden gekeken naar de relatieve overschrijding.
Ja en nee. Het gaat wat mij betreft niet ver genoeg. Kijk naar de situatie in het geheel. Ik ken stukken waar je 50 mag, maar die kwa inrichting gelijk zijn aan autowegen. Dat kun je niet vergelijken met een woonwijk.
Ik snap dat met de boetemachine het geen doen is, maar als het om rijbewijs innemen gaat moet je naar het geheel kijken.
11 maart 2010 18:05
11 maart 2010 18:12
Devils son schreef:Traveller69 schreef:Er zou bij snelheidsovertredingen ook moeten worden gekeken naar de relatieve overschrijding.
Ja en nee. Het gaat wat mij betreft niet ver genoeg. Kijk naar de situatie in het geheel. Ik ken stukken waar je 50 mag, maar die kwa inrichting gelijk zijn aan autowegen. Dat kun je niet vergelijken met een woonwijk.
Ik snap dat met de boetemachine het geen doen is, maar als het om rijbewijs innemen gaat moet je naar het geheel kijken.
11 maart 2010 18:28
11 maart 2010 18:49
Jort schreef:
Je geeft zelf al aan dat het cijfer dus niet staat en de toevoeging "minimaal" alleen hierdoor al gerechtvaardigd is, hetgeen ons terug brengt bij mijn eerste bericht. De factor onbekend zal echter geen hele schokkende verschillen brengen, dat klopt.
Je zou ook kunnen zeggen dat hij de factor "te hoge snelheid" in primaire en secundaire vorm bij elkaar veegt en veralgemeniseert. Eveneens een onjuiste interpretatie om een punt te maken.
Misschien laat je geheugen je in de steek, je hebt me zelf in het verleden specifiek naar dit onderzoek verwezen, dus ik ken het onderzoek. Het onderzoek zelf geeft inderdaad de begrenzing aan: hoofdoorzaken, ofwel primair. Jij deed dat zoals gezegd niet.
Te hoge snelheid is ook secundair een factor voor veel dodelijke ongelukken. Voorbeeld: Door rood met te hoge snelheid, auto of voetganger van rechts, remmen niet voldoende, dodelijke afloop. Primair: door rood, secundair snelheid. Was de snelheid niet te hoog, was de impact ceteris paribus al minder hard, maar de remweg ook korter of uitwijken wellicht mogelijk geweest: voorkoming.
Laat dat nu op hetzelfde neerkomen.
Het taartgrafiekje verdeelt onder in primaire- of zo je wilt hoofdoorzaken, terwijl het vaak een combinatie van verschillende oorzaken is. Als de lokale racehelden alhier zich bij bosjes doodrijden door per auto of motor langs de trekweg ter hoogte van de bruggetjes te water te raken, staat er doorgaans netjes op papier: macht over het stuur kwijt. Officieus weten we hier dat dat bijna altijd het resultaat is van voetjes van de vloer, hetgeen je alleen lukt met veel te hoge snelheid. Hoofdoorzaak: macht over het stuur kwijt...
Het ging mij om de misleidende uitleg van cijfers die we steeds weer voorbij zien komen, ongeacht het kamp.
Als ik graag punaises wilde poetsen, was ik ook advocaat geworden.
Spiegeltje spiegeltje. "Snelheid" in de eerder gegeven context van je quote erboven: te hard. En zoals ook later toegelicht.
11 maart 2010 18:50
lindemans schreef:
Echt belachelijk en hufterig van de overheden dat je hem zo snel weer terug had.
11 maart 2010 18:52
lindemans schreef:Ik vind het echter wel raar dat bij mij in de straat nooit gecontroleerd wordt terwijl terecht een limiet van 30 staat, maar er regelmatig 60-70 wordt gereden.
11 maart 2010 18:55
Traveller69 schreef:Dat zou nog beter zijn, maar laten ze er maar eens mee beginnen dat er onderscheid wordt gemaakt tussen binnen en buiten de bebouwde kom.
Zo'n stuk weg waar jij het over hebt zou wat mij betreft ook aangepast mogen worden met een hogere maximaal toelaatbare snelheid.
12 maart 2010 15:10
12 maart 2010 15:14
12 maart 2010 15:37
12 maart 2010 15:46
12 maart 2010 15:53
12 maart 2010 15:56
lindemans schreef:felix bahama 912 schreef:Na inname van het rijbewijs na 205 km/u en rechts inhalen, had de advocaat van mijn toenmalige werkgever mijn rijbewijs in 2 werkdagen terug!!
Echt belachelijk en hufterig van de overheden dat je hem zo snel weer terug had.
12 maart 2010 16:01
12 maart 2010 16:10