Dit verhaal heb ik eerder gehoord, maar is nog niet zo eenduidig.
Het idiote is dat er in feite niet veel is veranderd, alleen de handhaving is strenger geworden. Zolang je een auto van minimaal 30 jaar oud invoert die duidelijk niet meer in de handel is, goeddeels onaangepast is, een behoorlijke waarde vertegenwoordigt en niet ostentatief voor dagelijks gebruik is, blijft de 6% gelden. Voor al het andere 10% invoer + 19% BTW = 31% (stapelend!)
Maar wat betekent dat? Daar zit 'm de kneep. Voorheen was alles best, als 't er maar oud uitzag. Nu is sinds 1 januari de controle aangescherpt. Ik heb een kerel gesproken bij de douane, eentje die bij een grote transporteur werkt en recent een handelaar die ze af en toe binnen brengt. Allen wijzen erop dat het inderdaad oppassen is, maar nog wel kan. Enkele voorbeelden:
- kijk uit met significante wijzigingen aan onderstel of techniek: een modernere motor? of schijfremmen op een A-tje? Heel leuk, maar dat wordt mogelijk niet geaccepteerd, met als gevolg: kassa (van de verkeerde soort)
- kijk uit met grappen als nieuwe velgen, of bodykits of wat dan ook voor moderne fratsen. Als dat dan toch zonodig moet, apart transporteren!
- kijk uit met auto's zonder kraakheldere papieren, Certificate of Authenticity, etc. of waarin bijv. grote onderdelen (bijv. motor, zelfs period correct!) zijn vervangen zonder duidelijke paper trail
- kijk uit met omlaag bijgestelde facturen: klinkt leuk, de aanschafprijs drukken om BTW te reduceren, maar bedenk dat voor de schamele 6 tientjes die je op elke €1000 lager geclaimd zou kunnen besparen, het zomaar kan uitdraaien op 3 eurosnip MEER aan je broek als ze 't niet pikken. In zekere zin geldt: hoe duurder de auto op papier, hoe makkelijker aan te tonen dat het om een 'collector's item' gaat.
Er zijn vast nog een hoop do's/don'ts, zie ook aangehechte publicatie uit het Douaneblad van afgelopen november dat ik van de Douane gefaxt kreeg een tijdje terug toen ik ze hierover sprak

(hoop dat 't te lezen is, stuur anders PM. Rode kaders heb ik gezet).
Voor wat betreft een 356 zoals PaSCal zoekt denk ik dat het nog zou moeten kunnen: zijn minimaal 47 jaar oud; als het goed is wil hij een originele, nog onaangepaste; naar ik aanneem zoekt hij matching number/CoA/clean title; relatieve disfunctionaliteit voor dagelijks verkeer is makkelijk aan te tonen (trommelremmen, geen gordels, etc.); prijs is toch al gauw meer dan €25,000 (waarmee je in ieder geval niet teveel argwaan wekt); etc.
Maarrrr... het blijft een beetje een gok, het is lastig te voorspellen hoe de pet van de controleur staat die dag in de haven ...