Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: Motor SC 3L 1980, Problemen worden opgelost!

21 feb 2010 1:02

Wie veel weet en niet vergeet weet veel, zegt Diablo, wie veel leest en oplet, weet ook alles,ik heb geen geheimen, en als je het nog niet weet stuur maar een pb!
JM

Re: Motor SC 3L 1980, Problemen worden opgelost!

04 maart 2010 21:50

Big news, voor mij althans, we hangen de motor in de stoel, draaien hem om en beginnen te controleren. Mijn maat zegt tegen mij; haal jij even het carterdeksel eraf om te kijken of alles daar in orde is, zeg hem; heb ik vorige zomer al gedaan(toen zat de motor er nog in) en dan moet ik alle dichtingen weer vervangen! Doe het toch, en wat blijkt, het schoteltje dat met gaas vast is gesoldeerd op ring onder(carteroliefilter) carterdeksel is voledig door, en dat dekseltje wat je over de pijp ziet zitten die naar de oliepomp gaat en olie aanzuigt ( foto 1) om hem in het oliecircuit af te laten koelen, zat er niet over, maar zat ervoor! Dus in het kort, schotel drijft los in de olie in carter, pomp zuigt olie aan en schotel komt voor het pijpje te zitten en de boel blokkeerd, resultaat een motor die warmloopt! Foto 3 is het nieuwe gaasje, maar zonder het schoteltje(bestaat niet meer met)

Sorry dat ik de juiste benaming van de onderdelen niet heb (opgezocht) en vermeld.

Pics verkleinen en posten lukt voor het moment niet, morgen probeer ik het opnieuw :bang:
PICS STAAN DRIE BERICHTEN VERDER :!:
Laatst bijgewerkt door JMS op 05 maart 2010 9:12, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Motor SC 3L 1980, Problemen worden opgelost!

04 maart 2010 21:55

:mrgreen: maar toch ben je lekker bezig :thumleft: ..... ben benieuwd! :wink:

Re: Motor SC 3L 1980, Problemen worden opgelost!

04 maart 2010 21:57

Wat een mazzel dat je de carterdeksel toch eraf hebt gehaald. Anders had je weer met een warme motor gezeten na al je werk..........

Re: Motor SC 3L 1980, Problemen zijn waarschijnlijk opgelost!

04 maart 2010 21:58

Klote van de pics Dimitri en Bully, ben je bezig met heel het verhaal kan ik geen fotoos verkleinen vanavond K. computers :evil:

Re: Motor SC 3L 1980, Problemen zijn waarschijnlijk opgelost!

05 maart 2010 9:09

Foto.1
Afbeelding
Foto.2
Afbeelding
Foto.3
Afbeelding :salut:

Re: Motor SC 3L 1980, Problemen zijn waarschijnlijk opgelost!

05 maart 2010 10:46

Hoe zit het nu met het verband tussen het warmlopen en het aanzuigen van olie?. Als de pomp niet genoeg olie aanzuigt dan blijft er teveel olie achter in het carter en dan.....????

Re: Motor SC 3L 1980, Problemen zijn waarschijnlijk opgelost!

05 maart 2010 10:58

Dan word olie niet gekoeld en word die snel heet !!!
En na langdurig koppigheid :bang: :bang: krijg je een vastloper :salut: :salut:

Re: Motor SC 3L 1980, Problemen zijn waarschijnlijk opgelost!

05 maart 2010 11:20

Ben alleen bang dat er inwendig wel wat schade zal zijn als hij een paar keer goed warm geweest is en te weinig olie aangezogen heeft.
Hoop voor je J.M dat het meevalt. :?

Re: Motor SC 3L 1980, Problemen zijn waarschijnlijk opgelost!

05 maart 2010 11:35

Diablo schreef:Dan word olie niet gekoeld en word die snel heet !!!
En na langdurig koppigheid :bang: :bang: krijg je een vastloper :salut: :salut:


Volgens mij is het zo dat wanneer er minder olie wordt afgezogen dan dat er in het carter komt je snel zal merken dat de olietank leeg raakt en dan zal de temperatuur van de olie je minste probleem zijn. Voor dat dit gaat gebeuren zal er overigens al een aardig rookgordijn achter de auto te zien zijn.

Re: Motor SC 3L 1980, Problemen zijn waarschijnlijk opgelost!

05 maart 2010 12:24

Klopt, dan heb je al die liters mooi aan de onderkant van je zuigers "staan"..... inderdaad goed voor een mooie mist bank...... zolang het peil in de tank maar hoog genoeg blijft dan behoud je je smering wel...... anders zie je snel genoeg een oliedruk lampje.......

Re: Motor SC 3L 1980, Problemen zijn waarschijnlijk opgelost!

05 maart 2010 18:50

Wim schreef:Ben alleen bang dat er inwendig wel wat schade zal zijn als hij een paar keer goed warm geweest is en te weinig olie aangezogen heeft.
Hoop voor je J.M dat het meevalt.


We zijn altijd heel voorzichtig te werk gegaan Wim, bij de minste steiging van temp. P aan de kant en wachten, en bij 90 km/pu in zijn 5 gebeurde er niets, alleen maar als je iets sportiever ging rijden, dus meer koeling van de olie nodig had. Alles is trouwens uitgemeten voor de motor eruit ging, compressie enz nog allemaal ok. Nog een ding wat ook niet in orde was, een van de injectoren week veel te veel af van de rest, en gaf veel te weinig benzine, en er zijne nieuwe onderweg :thumleft:

Tot de volgende, en bedankt voor de reacties :res:

Re: Motor SC 3L 1980, Problemen zijn waarschijnlijk opgelost!

18 maart 2010 21:50

Vandaag de motor weer een beetje opgebouwd, startmotor nog reviseren morgen, en zaterdag de motor erin :thumleft:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Kosten:
Oliekering versnellingsbak(93010731400): € 8.63
Oliezeef carter(93010731400): € 67.77
Kontaktor(91160623000): € 20.95
Nieuwe rubberen huls inlaat X6(92811015801) € 45.76
Leiding carterontluchting(00004320516) € 30.21
Luchtfilter: € 55.00
Bobine Bosch: € 132.00
Bougiekabels set Beru: € 128.00
Delcokap plus loper: € 28.70

Tot de volgende Jean-Marc
Laatst bijgewerkt door JMS op 18 maart 2010 22:18, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Motor SC 3L 1980, Problemen zijn waarschijnlijk opgelost!

18 maart 2010 21:55

Gaat lekker zo :thumleft:

Re: Motor SC 3L 1980, Problemen zijn waarschijnlijk opgelost!

18 maart 2010 22:04

Hmmmmm.....
die rode fan komt me toch zooooooo bekend voor 8)

Re: Motor SC 3L 1980, Problemen zijn waarschijnlijk opgelost!

19 maart 2010 21:12

Zaterdag niet de motor erin :evil: Revisiestuk voor startmotor is kapot en is opnieuw besteld, nog een weekje nagels bijten dus :bang:

Re: Motor SC 3L 1980, Problemen zijn waarschijnlijk opgelost!

19 maart 2010 22:50

Das hamlappen...ff volhouden...Afbeelding :thumleft:

Re: Motor SC 3L 1980, Problemen zijn waarschijnlijk opgelost!

19 maart 2010 23:12

Hoi JM,
Het is allemaal (veel) te lang aan het duren !!!
Ik snap het al , zal een paar dagen naar daar komen en dat varkentje ff voor je wassen !! :mrgreen: :mrgreen:
PS: motor kan toch al ingebouwd worden ,starter nadien monteren is toch fluitje van een cent !!

Re: Motor SC 3L 1980, Problemen zijn waarschijnlijk opgelost!

20 maart 2010 9:44

Ja Diablo, dat klopt, maar dan moet ik eerst om de auto, die staat daar niet en nu kun je er veel beter aan, en delco moet ook nog juist gezet worden. Dat weekje extra kan er ook nog wel bij!

Re: Motor SC 3L 1980, Problemen zijn waarschijnlijk opgelost!

20 maart 2010 10:12

Is wel bijna Pasen hoor J-M. :idea:

Re: Motor SC 3L 1980, Problemen zijn waarschijnlijk opgelost!

22 maart 2010 21:33

Deze avond startmotor in orde gemaakt en gemonteerd, en delcocap op zijn plaats gezet, daarvoor motor een paar toertjes laten draaien(heel rustig) om hoogste punt cilinder 1 te zoeken (zuiger) . Compressie was 9.6 op kop 1, dus niet slecht zonder olie, al zeg ik het zelf. Van de week , of ten laatste zaterdag de motor erin :ba:


AfbeeldingAfbeelding

Tot de volgende Jean-Marc

Re: Motor SC 3L 1980, Problemen zijn waarschijnlijk opgelost!

22 maart 2010 21:38

Hoi JM ,
als die klaar is , is het beste auto ff in te rijden ,
door per exempel ff naar zolder te komen :ass:

Re: Motor SC 3L 1980, Problemen zijn waarschijnlijk opgelost!

22 maart 2010 21:42

Komt in orde vriend, en heb dan nog iets mee voor je :cheers:

Re: Motor SC 3L 1980, Problemen zijn waarschijnlijk opgelost!

23 maart 2010 20:23

Deze middag heb ik ze naar de garage gebracht, waar haar hart nog even kunstmatig in coma wordt gehouden, voor de laatste operatie :ba: hoop ik :!:

AfbeeldingAfbeelding

Tot de volgende JM

Re: Motor SC 3L 1980, Problemen zijn waarschijnlijk opgelost!

25 maart 2010 20:20

Even een update, gisteren de motor erin, alles aangesloten, 5l olie erin en wat bezine, alles nagekeken en starten.....en ze starte direkt en de motor draaide als een naaimachine. Na een bakje koffie verder werken, en wat zien we, een plasje olie op de vloer :scratch: Alles nagekeken, en olie komt van boven achterkant motor, waar je niet bij kan :evil: (ff (cabrio)Wim bellen) Motor eruit en wat blijkt, inwendige oliecontact is geleverd (door de Porschegarage) met verkeerde O-ring, en sloot niet goed af! Zonet motor erin terug gebouwd en morgenavond starten en afstellen en hopen dat ze niet meer lekt :!:

Ps: nog een nieuwe bezinepomp geplaatst, kosten € 125,21

Tot de volgende
Plaats een reactie