Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
03 maart 2010 21:20
Ik zou dus ook de huidige motor laten reviseren. Voordeel: je weet wat je dan hebt, en garantie van 3 maand of misschien langer. Rest van andere nadelen die hier al genoemd zijn heb je dan niet.
Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
03 maart 2010 23:52
Hoi,
Gaat een andere motor in die veel minder kost dan als ik de huidige motor moet laten reviseren.Mijn eigen motor houd ik gewoon.Die kan ik misschien nog goed gebruiken voor onderdelen en wellicht in toekomst met kunst en vliegwerk weer goed krijgen maar 1e prio is mijn auto weer te laten rijden.
Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
05 maart 2010 21:48
klinkt als een plan! Ik vind het nog steeds een raar verhaal dat de motor is vastgelopen trouwens. Je noemde ergens 'stinkende olie' als een oorzaak, maar waar was dat dan weer door veroorzaakt? Is daar enige duidelijkheid over?
Hoe dan ook, blijft een jippie verhaal, dus hopelijk ben je gauw weer op weg
Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
06 maart 2010 18:04
vastlopen is niet echt onbekend bij een 928, maar het is te voorkomen. Zoals eerder gezegd kunnen ze vastlopen door een te grote spanning van de Flexplaat van de automaatversies (is heel veel voorgekomen) of door olietekort van de big end lagers van cylinder 2 en 6 (komt zelden voor). De flexplaat regelmatig ontspannen of een gemodificeerde klem monteren lost oorzaak één op en oorzaak twee los je verregaand op door het oliepeil altijd in de buurt van het maximum peil te houden, dit voorkomt luchthappen van de oliepomp en dus smeringgebrek van big-end 2 en 6. Waarom 2 en 6? Die krijgen dan het eerst lucht ipv olie voor hun kiezen. Het blok van Fabian is op cylinder 1 en 5 vastgelopen (drijfstangen waren blauw en er zat slijpsel in de olie). Cylinder 1 en 5 zijn een volkomen onbekende oorzaak voor vastlopers bij een 928. Dat de olie stinkt als hij echt te heet is geweest voorafgaand aan de vastloper is niet vreemd. Hier is duidelijks iets vreemds aan de hand geweest, te weinig olie erin of een oliedruk probleem, slechte of te dunne olie? Wie het weet mag het zeggen. Fabian heeft het plan om het oude blok naar mij te brengen zodat ik het helemaal open kan maken en een definitieve diagnose kan stellen. Ook kan hij dan de goede onderdelen (bijv. cylinderkoppen) nog los verkopen of eventueel het blok nog redden als het nog financieel haalbaar is. Ik doe het louter uit nieuwsgierigheid om de oorzaak te achterhalen.
Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
08 maart 2010 23:29
Ben wel benieuwd wat er naast de vastgelopen cylinder 1 en 5 dan nog meer boven komt.
Geen slecht plan denk ik van Fabian om nu een ruilmotor in de auto te zetten. Zou het huidige blok zeker bewaren om dat later weer draaiende te maken als de schade niet te groot is ten minste.
Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
09 maart 2010 16:15
Het is geen ruilmotor, ik heb niks geruild
Ik heb een motor gekocht en hou mijn eigen blok die ik met wat mensen ga open maken en kijken wat er nog te redden is en wellicht maken als dat nog haalbaar is en of dat financieel nog interessant is.daar kan je nu nog niks zinnigs over zeggen.
Wel dat ik en de mensen die hier naar gaan kijken erg nieuwsgierig zijn en zin hebben om wat te gaan hobbyen en er een leuke hobbydag van gaan maken en nog leerzaam ook:)
Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
17 maart 2010 13:15
Sheila3 schreef:Om de zoveel tijd check is de olie, dat kan het probleem volgens mij echt niet zijn.Ik mot wel eeraan toevoegen dat als de auto een week of kleine week niet gereden is dat de auto wel eens aangeeft oildruck zu gering, wat dus betekent dat olie te kort is.Maar meteen olie gecontroleerd en niks aan de hand
Volgens mij heb je hier de kern van je probleem te pakken......Oliedruk en oliepeil zijn niet hetzelfde. Kan dus best zijn dat je er voldoende olie in had zitten, maar als die niet op druk is, is er ook geen of te weinig smering. Ik ben geen deskundige, maar ik zou zeggen een defecte oliepomp/ verstopt filetr...iets in die richting. Het is achteraf geklets en zuur, maar met je nieuwe motor even in de gaten houden. Oliepeil en oliedruk zijn echt twee verschillende zaken en ze moeten beide goed zijn!!
Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
29 maart 2010 13:27
Sheila3 schreef:Het is geen ruilmotor, ik heb niks geruild
Ik heb een motor gekocht en hou mijn eigen blok die ik met wat mensen ga open maken en kijken wat er nog te redden is en wellicht maken als dat nog haalbaar is en of dat financieel nog interessant is.daar kan je nu nog niks zinnigs over zeggen.
En, vliegt de B17 al weer over de wegen? Tof dat je zo snel een ander blok hebt gevonden!
Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
29 maart 2010 19:27
Bert928 schreef:Het plotseling vastlopen van een S4 motor kent meestal een van de twee hierna genoemde oorzaken. Als het een automaat betreft is vaak het langzaam bol gaan staan van de Flexplaat vooraan de transaxle een oorzaak. De transaxle drukt dan konstant de krukas naar voren en uiteindelijk loop dan het middenlager van de krukas vast. Vele S4 en GTS automaten zijn hierdoor gesneuveld. De oudere modellen kennen dit probleem niet.
Om de hoeveel km of jaar moet je deze flexplaat controleren? Neem aan dat een goede specialist dit meeneemt tijdens standaard onderhoud? Ik ben me aan het orienteren voor een GTS maar dit is wel info om tijdens een AKK te checken!
Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
30 maart 2010 13:58
De flexplaat zou ik elke keer controleren en ontspannen als ik de auto op de brug had. als ik zelf een automaat 928 had zou ik de klem van de Flexplaat vervangen door een gemodificeerde. Die is door een nederlander ontworpen. In de VS zijn ze ook te koop. Het blok van sheila3 ligt nu bij mij en is al ver ontmanteld. Tot nu toe kan ik alleen zeggen dat van één kop de nokkenassen wat pitting vertonen en dat de zuigers en zuigerwanden als nieuw zijn. Daar is hij dus met zekerheid niet op vastgelopen. Een dezer dagen vis ik de krukas eruit en dan komt de definitieve oorzaak boven water. Verdachte nummer 1 is dan ook nu de Flexplaat, waardoor het middenlager van de krukas vastloopt. Als dat zo is dan is het de zoveelste die onnodig kapotgelopen is. De auto's die wel goed gekontroleerd worden op dit punt lopen vaak 500000 km en meer zonder revisie.
Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
30 maart 2010 21:22
Bij wie je nu echt goed terecht kunt voor een keuring weet ik inmiddels ook niet meer. Je zou het in Uden bij Vlasblom kunnen laten doen, die heeft veel 928 kennis. Je moet echt bij een 928 specialist zijn. Heb je een bepaalde auto op het oog? De meeste auto's in Nederland ken ik inmiddels wel.
Je hoeft alleen de klem die de flexplaat op zijn plaats houdt te vervangen door een betere. In de VS moet je even op de site van 928intl.com en 928motorsports.com kijken. Als je aanschaf concreet wordt geef ik je ook wel het telefoonnummer van de Nederlander die ze maakt.
Re: 928: motor vastgelopen (motorblok wordt nu opengemaakt )
31 maart 2010 20:52
de zuigers en zuigerwanden als nieuw zijn'
Bert, dat betekent dus blijkbaar dat in tegenstelling tot de eerdere conlusie dat cilinders 1 en 5 niet vastgelopen zijn? Aan 1 kant een geruststelling, dan kunnen we misschien weer terug naar de aloude flexplaat zoals gezegd. Die kennen we tenminste
Re: 928: motor vastgelopen (motorblok wordt nu opengemaakt )
31 maart 2010 22:02
Morgen is de krukas eruit en dan weet ik alles en zal dan verslag doen. De flexplaat is bijna zeker de oorzaak geweest. De cylinderwanden zien er als nieuw uit , absoluut geen vreetsporen. Er zou nu toch geen enkele 928 meer door kapot moeten lopen, het probleem is nu toch echt wel bekend.
Wat wel nog kan is dat de bigends van 2 en 6 de oorzaak zijn. Dat komt (zelden) voor bij het betere scheurwerk in combinatie met een (te) laag oliepeil. De kans hierop is klein omdat dan de cylinderwanden ook meestal schade laten zien. Even afwachten tot morgen dus.
Re: 928: motor vastgelopen (motorblok wordt nu opengemaakt )
01 apr 2010 21:13
vandaag is het blok geheel ontmanteld en het ziet er dramatisch uit. Door de te strak gespannen flexplaat is de krukas naar voren geduwd en is het middenlager aan gort geslepen, zelfs uit het carter is door de krukwangen een stuk afgeslepen. Wat me ook opviel is dat de lagerschalen van cylinder 1 en 5 vastzitten. Vermoedelijk is dit een gevolg van het geweld op de krukas of er is een oliekanaal dicht gaan zitten door het slijpsel. Dat zoek ik nog uit. Heeft iemand een tip hoe ik de vastgebakken lagerschalen los krijg? Verhitten? Vermoedelijk is de krukas zelf toch onherstelbaar beschadigd, ook al omdat hij blauw aanloopt.