Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: K&N luchtfilter slecht voor de motortechniek bij een 964?

28 mei 2009 16:03

frank1977 schreef:
BTRIII schreef:more air = more fuel = more horses


Daaraan wil ik nog toevoegen cold air = more air.

Het probleem met veel open (kelk) filters, zoals ook de jouwe, is dat ze bij gebrek aan goede koele luchttoevoer, warme lucht staan te happen. Dit is weer nadelig voor het vermogen. Ik heb al veel tests gezien waarbij zo'n open filter juist vermogensverlies oplevert in plaats van vermogenswinst.

Beter is gewoon een verangings/paneelfilter in het originele filterhuis of een echte airbox met koele luchttoevoer er omheen.


daar heeft btr dan weer een lekere grote intercooler voor.


robert

Re: K&N luchtfilter slecht voor de motortechniek bij een 964?

28 mei 2009 17:05

Dat maakt natuurlijk niet uit. Een intercooler heeft het vermogen een bepaald aantal graden te koelen. Maar als de lucht die er ingaat steeds warmer is, wordt het eindresultaat als het uit de intercooler komt ook steeds warmer. Dus geldt nog steeds, hoe kouder de lucht die erin gaat hoe beter het resultaat.

Zou best kunnen dat dit bij een 911 niet speelt, zoals HansV vertelt. Maar waar dat dan door komt zou ik niet weten :scratch: . Je zou toch zeggen dat een auto met gewoon de motor voorin meer rijwind om te koelen pakt dan een auto met de motor achterin...Maar goed, zo goed ben ik nog niet thuis in de 911 wereld.

Re: K&N luchtfilter slecht voor de motortechniek bij een 964?

28 mei 2009 23:39

Ha, die Frank1977;

Het gaat om de stroomrichting van de koelende rijwind. Bij een auto met frontmotor ligt een open filter al gauw in de stroming van de door de radiator reeds opgewarmde lucht. Bovendien is er dan nog de stralingswarmte van de uitlaat en het motorblok. Bij een 911 is er in de motorruimte geen radiator voor de motorkoeling aanwezig en wordt de warmte van blok en uitlaat aan de onderzijde afgevoerd, terwijl het filter boven, aan de koele zijde gemonteerd is.

Re: K&N luchtfilter slecht voor de motortechniek bij een 964?

29 mei 2009 6:51

dank voor de uitleg Hans. Ik begreep al niet waarom een professionele Manthey Motors tuner als de Waalgarage dan o.a. zo'n open filter in mijn auto had gezet als het alleen maar slechte gevolgen had... :roll:

Afbeelding

Ik moet Paul vE wel gelijk geven dat het even wennen is aan het aanzuiggeluid vlak achter je rug dat zo'n filter voortbrengt.

Re: K&N luchtfilter slecht voor de motortechniek bij een 964?

29 mei 2009 8:36

Hansv schreef:Ha, die Frank1977;

Het gaat om de stroomrichting van de koelende rijwind. Bij een auto met frontmotor ligt een open filter al gauw in de stroming van de door de radiator reeds opgewarmde lucht. Bovendien is er dan nog de stralingswarmte van de uitlaat en het motorblok. Bij een 911 is er in de motorruimte geen radiator voor de motorkoeling aanwezig en wordt de warmte van blok en uitlaat aan de onderzijde afgevoerd, terwijl het filter boven, aan de koele zijde gemonteerd is.


Duidelijk! :thumleft:

Het plaatje van Horn geeft ook een beter beeld waar het filter precies zit.

Re: K&N luchtfilter slecht voor de motortechniek bij een 964?

29 mei 2009 9:03

voor een stuurslot kan ik DISKLOK wel aanbevelen. is een engels bedrijf. ik heb het gewoon via hun website besteld en ik had het een week later in huis. volgens mij rond de 80 euro. ben ik erg tevreden over. je zet hem er zo op en hij heeft geloof ik wat prijzen gewonnen als "onneembare vestiging". Ik vond dat je altijd moet proberen om het ze zo moeilijk mogelijk te maken :D

kijk hier maar eens.

http://www.disklokuk.co.uk/home.html

succes

Re: K&N luchtfilter slecht voor de motortechniek bij een 964?

29 mei 2009 9:41

toettoet schreef:Ik vond dat je altijd moet proberen om het ze zo moeilijk mogelijk te maken


Pitbull met honger in de auto achterlaten...

Re: K&N luchtfilter slecht voor de motortechniek bij een 964?

29 mei 2009 9:43

Wow, thanks! Ik weet alleen niet welke maat? Porsche staat er als merk niet bij...
Welke maat heb jij? Gewoon small?

toettoet schreef:voor een stuurslot kan ik DISKLOK wel aanbevelen. is een engels bedrijf. ik heb het gewoon via hun website besteld en ik had het een week later in huis. volgens mij rond de 80 euro. ben ik erg tevreden over. je zet hem er zo op en hij heeft geloof ik wat prijzen gewonnen als "onneembare vestiging". Ik vond dat je altijd moet proberen om het ze zo moeilijk mogelijk te maken :D

kijk hier maar eens.

http://www.disklokuk.co.uk/home.html

succes

Re: K&N luchtfilter slecht voor de motortechniek bij een 964?

29 mei 2009 10:19

Devils son schreef:Pitbull met honger in de auto achterlaten...

Goed plan, dan begint hij alvast aan je interieur als het wat langer duurt :lol:


Ik dacht (onterecht) dat de topicstarter op een inlegfiter doelde, zo'n ding doet imho niet zoveel. Die volledig open luchtfilers (zoals op de plaatjes van Horn en BTRIII) is wel even wat anders. Op mijn 993 zit een soundpakket (open luchtfilterhuis) en ik verbaas me nog steeds over de sound die dat ding voortbrengt 8)

Re: K&N luchtfilter slecht voor de motortechniek bij een 964?

29 mei 2009 12:06

horn schreef:dank voor de uitleg Hans. Ik begreep al niet waarom een professionele Manthey Motors tuner als de Waalgarage dan o.a. zo'n open filter in mijn auto had gezet als het alleen maar slechte gevolgen had... :roll:

Afbeelding

Ik moet Paul vE wel gelijk geven dat het even wennen is aan het aanzuiggeluid vlak achter je rug dat zo'n filter voortbrengt.


Ha, die Horn;

Mooi plaatje ter illustratie. Een specialist als Manthey zal hier ook zeker geen vermogen opofferen voor de looks of een modegril. Ik meen dat ook bij de Carrera Cupracers met dergelijke filters wordt gewerkt, dus het zal gerust wel iets opleveren. Geluid, gewicht en looks zijn dan een leuke bonus.

Re: K&N luchtfilter slecht voor de motortechniek bij een 964?

07 apr 2010 19:51

BMC is kwalitatief net zo goed als K&N. Heb je een open filter of een inleg(paneel)filter?

In mijn vorige 964 had ik ook een K&N paneelfilter voor in de originele airbox, samen met een cuprohr zorgde dit voor een mooi donker geluid en iets meer pit (vooral bij plankgas in deellast). In mijn huidige GT3 was het de eerste modificatie die ik uitvoerde. Bovenin toeren zuigen de 6 zuigers al zo hard dat dan een origineel papieren of een katoengaas sportluchtfilter elkaar niet zoveel ontlopen. De maximale pk's nemen dan ook meestal maar minimaal toe, maar in het middengebied is er toch duidelijke winst. Niet voor niks dat Cupcars en de F1 ook met katoengaasfilters rijdt... iedere pk telt dan.

Re: K&N luchtfilter slecht voor de motortechniek bij een 964?

07 apr 2010 20:17

Het grootste nadeel van een aftermarket luchtfilter is dat het onderhoud vergt. Die filters zijn gebaseerd op het principe dat de olie in/ op het filter een gedeelte van de filtering op zich neemt. Dus ja bij een goed gemonteerde (bij een plek waar koude lucht aangezogen kan worden) luchtfilter valt daar wellicht enige winst te halen.

Echter, zolang je het filter niet optimaal onderhoud en schoon maakt zal vuil zich uiteindelijk ophopen rond het filter wat nadelen heeft voor de luchtstroom en de filter kwaliteiten.

Ik moet nog zien of je er ook echt meer performance of een ander geluid van krijgt. mijn advies (voor zover dat wat waard is) zou zijn koop een inlegfilter. Ziet er misschien minder sexy uit, maar is minstens zo efficiënt.

Ik denk dat iedere 'normale' bestuurder het verschil niet zal merken, en de kosten van aanschaf en onderhoud vs de voordelen zijn voor mij vaak een reden om lekker een stock filter te gerbuiken.

Re: K&N luchtfilter slecht voor de motortechniek bij een 964?

07 apr 2010 20:28

wellicht heb ik het verkeerd begrepen, maar het is toch zo dat je een K&N filter slechts heel zelden moet oliën en een OEM filter vaker dan dat moet vervangen?

Re: K&N luchtfilter slecht voor de motortechniek bij een 964?

07 apr 2010 20:31

Klopt horn, maar wel met speciale olie... en die is op zich al best prijzig meen ik me te herinneren.
Ik geloof ieder jaar afspoelen en 1x per zoveel jaar opnieuw 'olieën'

Maar pin me er niet op vast is lang geleden dat ik dat allemaal uitgezocht heb ;)

Feit blijft dat een inlegfilter makkelijker en in mijn visie dus goedkoper is.

Re: K&N luchtfilter slecht voor de motortechniek bij een 964?

07 apr 2010 20:33

Maar voor een K&N inlegfilter geldt toch hetzelfde?

Re: K&N luchtfilter slecht voor de motortechniek bij een 964?

07 apr 2010 20:38

Klopt... maar die zuigt in ieder geval koelere lucht aan via de airbox.

Maar in mijn tweede post bedoelde ik eigenlijk ook OEM inlegfilters sorry voor de onduidelijkheid :mrgreen:

Re: K&N luchtfilter slecht voor de motortechniek bij een 964?

07 apr 2010 21:55

Voor de sound is een open luchtfilter natuurlijk altijd leuk. Maar voor vermogenswinst is dit niet direct de schakel waar je bij een 911 aan moet denken. Ik heb altijd begrepen dat de luchttoevoer bij deze auto's niet de beperkende factor is. In combinatie met nokkenassen, mapping en uitlaat helpt het wellicht wel, maar realiseer je dat waar je aan de ene kant wint, je ergens weer in moet leveren :!: Je ooit wel eens afgevraagd waarom Porsches zo goed zijn in de gewone wereld... :idea:

Re: K&N luchtfilter slecht voor de motortechniek bij een 964?

07 apr 2010 22:01

@ Mick: +1 :thumleft:
Ik heb gedaan voor de sound !(alhoewel er niet veel verschil is , dus eig. meer voor het zicht!!)
voor PK winst moet je VEEL dieper in je buidel tasten :bang: :bang:

Re: K&N luchtfilter slecht voor de motortechniek bij een 964?

08 apr 2010 22:35

Devils son schreef:Stuurslot zou ik niet doen. Helpt niets en het lijkt mij niets om die iedere keer te monteren. Goed alarm is afdoende en als het dat al niet is dan maakt het stuurslot dat niet anders.


Die begrijp ik niet. Iedere vertraging kan helpen heb ik eens gehoord, en ik denk dat dat klopt (daarom gebruik ik zelf ook zo'n geel slot onder het motto 'baat het niet, dan schaadt het niet').

Stel je legt een flink kettingslot om je cupvelg (zoeen als voor een motorfiets) lijkt ook dat mij een reden om een andere Porsche uit te zoeken om te stelen.

Re: K&N luchtfilter slecht voor de motortechniek bij een 964?

09 apr 2010 0:09

Wat betreft nadelen open luchtfilter of ander inlegfilter:
http://forums.rennlist.com/rennforums/964-forum/277537-air-intake-temperatures-with-a-cup-drilled-airbox-versus-a-stock-airbox.html

niet wetenschappelijk, maar wel gemeten. En meten is...

Is er trouwens (veel) verschil in aanzuiggeluid tussen K & N meer open inlegfilter in de standaardbox en een open cone filter?

Re: K&N luchtfilter slecht voor de motortechniek bij een 964?

09 apr 2010 6:28

ja. inlegfilter hoor je geen aanzuiggeluid van. open cone wel. niet storend wat mij betreft.

Re: K&N luchtfilter slecht voor de motortechniek bij een 964?

09 apr 2010 9:19

Als het je puur om het (aanzuig)geluid gaat - kan je ook 'n airbox-modifacitie doen :idea:

Afbeelding Afbeelding

DIY on Pelican :salut:

Afbeelding

Re: K&N luchtfilter slecht voor de motortechniek bij een 964?

09 apr 2010 9:47

hmm met gaten in standaardluchtfilter ben je weer het temperatuur voordeel bij van de standaard box lijkt mij...
(denk dat ik dan zelf maar voor een open cone filter ga)
Plaats een reactie