Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: Soort olie te gebruiken

02 apr 2010 13:30

Jij moest toch binnenkort voor een motorrevisie? dan nemen ze dat lampje vast wel even gratis mee :^:

Re: Soort olie te gebruiken

15 apr 2010 15:26

Vandaag m'n 3.2 bij Paul Geeris opgehaald. In plaats van de (voor mijn auto) gebruikelijke Mobil I 0W40 heeft hij bij de olieverversing Motul 300V Competition (volsyntheet) 15w50 gebruikt. Reden: zie mijn bovenstaande post over dit onderwerp.

Na de verversing valt op dat:
- de motor een stuk stiller is, (klinkt echt geweldig!!) :)
- de oliedruk bij koude motor iets hoger is,
- er meer oliedruk is bij lagere toerentallen en warme motor
- de oliedruk marginaal hoger is bij hogere toerentallen (vanaf 3.500 tpm)

Wat zal moeten blijken is of het olieverbruik ook lager wordt (nu ca. 1.500 km / liter). Wordt vervolgd.

Re: Soort olie te gebruiken

15 apr 2010 17:31

iets dikker maar allebei volsyntheet toch?

Re: Soort olie te gebruiken

15 apr 2010 20:33

Klopt inderdaad! Bijkomend voordeel is dat het fosfor-zink gehalte in deze olie vrij hoog is, waardoor je nokkenassen etc. worden gespaard. Deze worden nog weleens "opgevreten" door moderne oliën vanwege allerlei goed bedoelde milieu-eisen. Helaas is in de loop der jaren Mobil 1 aan de moderne eisen aangepast, wat niet in het voordeel is van oudere motoren.

Daarnaast is deze olie bestand tegen extreem hoge belastingen en behoudt 'ie z'n eigenschappen ook naarmate deze ouder wordt. Ik heb goede ervaringen met deze olie in een '67 Dino blok. Heeft gelijkwaardige lagerspelingen / toleranties en nog extremere uitzettingscoëfficienten t.o.v. 911 blok ivm exotische lichtmetaal legering. Kost wel DUUR :wink: , maar je blokkie gaat langer mee!

Re: Soort olie te gebruiken

15 apr 2010 23:25

Castrol TWS 10W60 is zonder meer een van de beste keuzes. Zeker als je het circuit pleegt te bezoeken. Blijf je rustig rondrijden op de openbare wegen zijn er heel veel goede keuzes. Als Mobil 1 0W40 te dun is: er is ook een 5W50.

Re: Soort olie te gebruiken

16 apr 2010 7:36

Wimpie67 schreef:Na de verversing valt op dat:
- de motor een stuk stiller is, (klinkt echt geweldig!!) :)
- de oliedruk bij koude motor iets hoger is,
- er meer oliedruk is bij lagere toerentallen en warme motor
- de oliedruk marginaal hoger is bij hogere toerentallen (vanaf 3.500 tpm)



Wat regelrecht valt te verklaren door de dikkere olie.

Re: Soort olie te gebruiken

16 apr 2010 9:50

Misschien zou je je eerst een beetje verdiepen in olie, voordat je mensen uit maakt voor snobs...

Om te beginnen wissel ik mijn olie vaker dan 1x per jaar.

Ik lees nergens dat er hier mensen zijn die hun olie niet willen verversen omdat deze zo duur is.

Nergens lees ik over langloopolie. Er zijn echt wel wat meer eigenschappen die een olie kan hebben. Niet iedere "dure" olie is langloopolie.

Om een voorbeeld te geven: Castrol TWS is specifiek gemaakt om bij hoge druk in de motor goede smering te blijven geven. Daar blinkt deze olie in uit. Nadat BMW wat plofmotoren had (ik meen vooral de V10) heeft men voor alle M-modellen TWS verplicht voorgeschreven.

Zoals ik er al bij schreef, voor normaal rijden op de openbare weg is TWS overkill, maar ik rij liever op het circuit met TWS die er al enige tijd in zit, dan met gloednieuwe goedkope olie. Van gloednieuw zijn krijg je nl. geen bijzondere eigenschappen...

(en verder prijs ik mij gelukkig met een vrouw waar ik liever onder lig dan onder mijn Porsche :twisted: )

Re: Soort olie te gebruiken

16 apr 2010 10:11

:lol:

Re: Soort olie te gebruiken

16 apr 2010 10:33

vawilliam2003 schreef:.
... maar als je uw auto graag ziet/hebt, wat maakt dan dat half uurtje dat je met uw auto bezig bent om even de olie te wisselen.


Ik zie niet in waarom ik thuis in de garage met olie moet gaan knoeien, als ik deze ook bij de jaarlijkse beurt bij mijn specialist kan laten verversen. In Nederland mag je de gebruikte olie ook niet meer zomaar in het slootje achter je huis kieperen, maar moet je dat weer naar het milieupark brengen.
Daar heb ik geen zin an :wink:
Ik hecht er waarde aan dat er olie ingaat met de juiste viscositeit etc. Dat beetje extra geld is m.i. een druppel op een gloeiende plaat als je het afzet tegen de jaarlijkse kosten van het rijden in een 911.

Re: Soort olie te gebruiken

16 apr 2010 10:43

Misschien is het wel handig bij het onderwerp olie ook duidelijk aan te geven in welke P. die olie gaat?
Een 912 uit 1970 die 1 keer per maand een ritje naar de kerk en terug maakt, of een wat nieuwere waterkoker die dagelijks wel op temperatuur komt?

In mijn 1986 3.2 gaat Mobil Super S (heet tegenwoordig anders, geloof ik)half syntheet 10W40
In mijn dagelijkse 2001 BMW 330i volsyntheet Mobil 1 5W50
Beide 2,25 ton op de teller.

Re: Soort olie te gebruiken

16 apr 2010 13:38

In die 'ouwe' elfjes moet je gewoon niet te 'nieuwe' (lees 'dure') olie gooien, daar waren ze ook nooit voor gemaakt. Maar als iemand zich geroepen voelt om dure nieuwe ouderwetse olie te gebruiken dan moet die dat gewoon vooral doen.

Re: Soort olie te gebruiken

16 apr 2010 13:55

Wat gooi jij er voor olie in?

Re: Soort olie te gebruiken

16 apr 2010 15:32

Als ik dit allemal lees begin ik bijna te begrijpen waarom men Porsche rijders snobs vind.


Nou nee, eigenlijk ben ik gewoon heel gierig en daarom geef ik liever iets meer geld uit aan een GOEDE olie dan aan onnodige (deel)revisies :wink:

TWS 10W60 lijkt mij overigens ook erg goed, want voor zover ik weet speciaal voor 911 luchtgekoeld ontwikkeld.

Re: Soort olie te gebruiken

16 apr 2010 17:41

Ewout schreef:Wat gooi jij er voor olie in?


Castrol 10W40. En U?

Re: Soort olie te gebruiken

16 apr 2010 17:44

Mobil 10W40.

Re: Soort olie te gebruiken

16 apr 2010 17:48

:thumleft:

Re: Soort olie te gebruiken

18 apr 2010 11:26

10W40 . gebruik in ieder geval een olie waar op de fles o.a. Porsche Approved staat.. oldtimers zijn niet gek op full synth olie....

Re: Soort olie te gebruiken

19 apr 2010 19:13

vawilliam2003 schreef:Helemaal mee eens.
In de mijne zit ook Mobil 10W40, erin gedaan door MH in Peize.
Ik bedoelde met de dure olieen vooral de synthetische olieen die niet echt idiaal zijn voor de oudere luchtgekoelde motoren.

Blok van jou is toch gereviseerd. Vaak stappen ze dan over naar volsyntheet. Ik heb er nu 5w40 shell helix volsyntheet in. De eerste 30dkm op 0w40 gereden.

Re: Soort olie te gebruiken

19 apr 2010 21:16

Stap voor de gein 'ns over naar een goede 15W50....je weet niet wat je meemaakt!! :thumleft:

Afgelopen weekend een goede rit gemaakt en dat gekke ding begint steeds mooier (rustiger) te lopen. Ben erg benieuwd naar 't olieverbruik....

Re: Soort olie te gebruiken

19 apr 2010 21:51

[quote="Wimpie67"]De vraag welke olie te gebruiken voor een luchtgekoelde 911 heb ik aan mijn motorenrevisie specialist voorgelegd (Track Motortechniek, Cruquius, Maarten von Balluseck). Heeft veel ervaring met racemotoren, Italiaans exotisch spul....én 911, van oud tot Supercup en alles daartussenin. En vakidioot bovendien die urenlang kan bomen over zoiets als motorolie....

quote]


Ik ken Maarten ook goed en kan dan ook zeggen: Deze man heeft er als 1 van de weinigen ABSOLUUT WEL verstand van.

Ik gebruik de 300V ook al jaren.

Re: Soort olie te gebruiken

20 apr 2010 18:14

Waarvan akte! :thumleft:

Re: Soort olie te gebruiken

20 apr 2010 20:27

En zo is het. :thumleft:

Re: Soort olie te gebruiken

20 apr 2010 20:33

Toch heeft de porsche specialist ervoor gekozen om de Mobil 10W40 te gebruiken. Volgens hem goede olie voor de oudere porsche motoren.


Weet je ook hoe jouw specialist tot deze keuze is gekomen?

Re: Soort olie te gebruiken

21 apr 2010 21:30

ja gek he. Omdat Porsche wereldwijd een samenwerkingsovereenkomst heeft met Exxon/Mobil... :idea: Die zullen een beetje andere olie gaan voorschrijven... :?

Ewout schreef: In Nederland mag je de gebruikte olie ook niet meer zomaar in het slootje achter je huis kieperen, maar moet je dat weer naar het milieupark brengen.

Tja, in Belgie vullen ze er gewoon de frietpan mee... :^:

Re: Soort olie te gebruiken

22 apr 2010 9:10

Ik ververs ook altijd zelf mijn olie. Heb gewoon niet zoveel zin om 2 x zoveel voor de olie te betalen + het arbeidsloon bij een specialist. Is inderdaad een half uurtje. Olie gewoon opvangen in een olie opvangbak en deze een keertje legen bij een milleu perron. Geen probleem.

Ik gebruik nu Mobil Formula S 10W40 halfsyntheet. Maar wel voor de helft van de prijs. Op Ebay.de heb ik 22 liter van deze olie gekoct voor ongeveer 4.50 per liter, wat ongeveer neerkomt op de helft van de winkel/specialist prijs.

Dus kun je gewoon lekker zelf doen en als je een beetje rondkijkt, hoeft goed niet altijd duur te zijn.....
Plaats een reactie