Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: 997 Turbo - RWD optie

03 mei 2010 15:07

ik zeg filmpjeeeee :ba:

Re: 997 Turbo - RWD optie

03 mei 2010 15:10

+1, wie roonieA zegt moet ook roonieB zeggen :wink:

Re: 997 Turbo - RWD optie

03 mei 2010 15:16

Ik heb gehoord dat als je de handrem helemaal aantrekt , je een FWD Porsche krijgt.

Re: 997 Turbo - RWD optie

03 mei 2010 15:22

werkt alleen voor de PDK modellen?

Re: 997 Turbo - RWD optie

03 mei 2010 18:34

roonieb schreef:het verhaal klopt...
handrem 1 tikje omhoog en je hebt alleen achterwiel aandrijving...
heb het vanochtend nog getest op een vochtige weg met m'n 997TT
volledige wielspin van de beide achterwielen tot aan de derde versnelling..


Dat lukt mij met mijn 996 turbo ook zonder aan de handrem te zitten.

Daar heb ik niet eens een vochtige weg voor nodig. Ik moet wel PSM uit zetten, want anders grijpt die in.

Re: 997 Turbo - RWD optie

03 mei 2010 22:39

Ik weet niet wat er precies mis te verstaan is aan permanente 4wd.

Voort blijf ik erbij dat het idioot dat iemand die per ongeluk de handrem niet helemaal los heeft geconfronteerd wordt met 2wd zonder waarschuwing. Dat lijkt mij in de VS vragen om problemen van financiële aard!

Kortom: ik geloof er geen donder van.

Re: 997 Turbo - RWD optie

04 mei 2010 9:52

gast schreef:De trick met de handrem is voor mij ook nog geen waarheid edoch, komen de verhalen EN van de dealer EN van Porsche Engineers die een testauto uitlenen voor een review..


Ik ben nooit zo'n fan van tweedehands info.

En dat rode lampje geeft aan dat de handrem er nog op staat. Het recht in de VS een klein beetje kennende zeg ik: als jij achterstevoren de weg af knalt, dan heb jij een goede zaak in handen om met pensioen te kunnen gaan.

Het aparte is ook dat je het wel op internet tegen komt, maar in de bladen? Voor zover mij bekend niet.

Tot slot: jij was degene die tot twee keer toe aangaf dat de 997 permanente 4wd heeft. Dan moet je niet mij gaan verwijten dat ik uit een brochure mijn info haal, ik wijs je gewoon op iets wat je zelf schrijft.

Re: 997 Turbo - RWD optie

04 mei 2010 10:10

Devils son schreef: jij was degene die tot twee keer toe aangaf dat de 997 permanente 4wd heeft. Dan moet je niet mij gaan verwijten dat ik uit een brochure mijn info haal, ik wijs je gewoon op iets wat je zelf schrijft.

ik ben nooit zo'n fan van tweedehands info :mrgreen: :wink:

in USA kom je er wel mee weg, rode lampje brandt; dus stoppen en niet (verder) rijden :idea:

Re: 997 Turbo - RWD optie

04 mei 2010 10:29

Marco schreef:ik ben nooit zo'n fan van tweedehands info :mrgreen: :wink:


Ik toonde slechts een inconsequentie aan in de post...

Het is OFWEL permanente 4wd, OFWEL in- en uitschakelbare 4wd. Nooit beiden. Vandaar de term PERMANENTE 4wd.

in USA kom je er wel mee weg, rode lampje brandt; dus stoppen en niet (verder) rijden :idea:


Ik heb dommere dingen gezien dan dit...

Het rode lampje betekent overigens: handrem staat er nog op en het kan ook branden als deze er niet op staat, althans, daar heeft mijn 996 turbo last van gehad vanwege een los contactje.

Het is niet voor niets dat je in gebruiksaanwijzingen in de VS de meest idiote waarschuwingen tegen komt.

Re: 997 Turbo - RWD optie

04 mei 2010 13:27

Lekker belangrijke discussie.
We kopen een Turbo en gaan kijken of we door een trucje, er een 2 wiel aangedreven Porsche van kunnen maken.

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat Porsche deze omissie zou tolereren in een 997 Turbo. Met alle mogelijke gevolgen van dien.

Re: 997 Turbo - RWD optie

04 mei 2010 13:50

Waar gáát het hier over !?

Ooh, over een 997 GT2 RS
:wink:

Re: 997 Turbo - RWD optie

04 mei 2010 14:24

Schijnt bij bepaalde modellen van andere merken ook iets dergelijks mogelijk te zijn. Subaru STi (niet de latere, die hebben niet een volledig electronisch diff. en dus altijd een bepaald percentage aandrijving naar de voorwielen, ongeacht electronische kunstgrepen) van enkele jaren geleden bijvoorbeeld. Staat ook bekend als AWD (permanente 4WD)maar dit filmpje laat zien dat alle aandrijving via de genoemde handrem truc wel naar de achterwielen kan worden geleid.

De vraag is dus o.a. of het center diff. bij de genoemde 997 modellen deels of volledig electronisch is en of er slechts sprake is van ontkoppeling van de sperwerking (=> koppel volgt weg van de minste weerstand, niet hetzelfde als permanent RWD) of ontkoppeling van het volledig diff./koppeling tussen voor- en achteras (= RWD).

Bovenstaande is eenvoudig te testen op de brug. Heel klein beetje gas geven, handrem aantrekken en ontkoppelen. Gaan alleen de voorwielen draaien, dan is er sprake van het eerste scenario, maakt de handrem het bekende krakende geluid of gaan de achterwielen ondanks de handrem draaien, dan geldt het tweede scenario.

Re: 997 Turbo - RWD optie

04 mei 2010 16:55

gast schreef:Permanente 4wd heb je al als je 0.01 procent aan vermogen aanstuurt naar de voorwielen..


En dat noem ik dan gek genoeg geen RWD! Maar verder ben ik het hier mee eens.

maar dom stellig zijn dat dit niet te ontkoppelen is slaat nergens op.. In jouw eerder geposte post staat bijna letterlijk de tekst van de Porsche site zelf, zodoende mijn reactie, als dat je houvast is dan is dat erg weinig..


Nee, een van horen zeggen van een niet nader te specificeren werknemer van Porsche... dat is veel betrouwbaarder dan wat Porsche officieel meldt. :roll:

Niet standaard 50/50, echt no way..


Dat heb je mij niet horen zeggen, sterker nog: bij mijn 996 turbo is het standaard 5-95. 50-50 is sowieso zeldzaam bij sportauto's.

Oja, als slot.. Als de handrem klik werkt, zou dan ook meteen alle stabiliteitsprogramma’s uitgaan ofsow..?! Ook dit moet de bestuurder dan nog doen.. Ik lees hier niet wekelijks Porsche rijders met een C2 die achterstevoren staan.. Al met al, de bestuurder bepaald nog steeds.. Oranje bij uitschakelen tractie controle.. Rood bij handrem.. Moet een Amerikaan een kersboom op het dashboard hebben alvorens hij wijtbaar is..?! Weinig verhaal bij de rechter..


Zoiets dacht McDonalds ook ooit toen men koffie extra warm serveerde. Dat dat geen claim zou opleveren (immers, koffie hoort warm te zijn).

Afijn, ik ben nog steeds benieuwd naar meer info of test hierover..


Ik ook en zonder meer dan een quote hier en daar op internet zeg ik: klopt geen hol van.

Re: 997 Turbo - RWD optie

04 mei 2010 16:59

ik ga zo mijn oude meuk ophalen bij de dealert (apk; dat krijg je met dat antiek), ik vraag wel of ik even een 997 turbo meekrijg om dit uit te proberen :mrgreen:

Re: 997 Turbo - RWD optie

04 mei 2010 17:06

hier hetzelfde verhaal over een Carrera 4 met PDK

Re: 997 Turbo - RWD optie

04 mei 2010 17:39

Overigens, een technische verklaring waarom het geïmplementeerd zou kunnen zijn, is bijv. vanwege handrembochten. Op het moment dat de auto nog snelheid heeft en je trekt aan de handrem, wordt er nog voordat de remmen daadwerkelijk aangrijpen een signaal afgegeven aan het differentieel om voorwielen en achterwielen volledig (danwel sperwerking) te ontkoppelen. Immers, zolang er een koppeling aanwezig is, gaat een deel van je remkracht onnodig verloren. Al kan ik die toepassing beter plaatsen bij rally auto's en afgeleide modellen (Subaru..) dan bij een 911.

Re: 997 Turbo - RWD optie

04 mei 2010 19:38

voor dit soort fratsen natuurlijk :wink:

Re: 997 Turbo - RWD optie

04 mei 2010 20:00

Jort schreef:Al kan ik die toepassing beter plaatsen bij rally auto's en afgeleide modellen (Subaru..) dan bij een 911.


Sterker nog: ik kan mij in het geheel niet voorstellen dat Porsche zo'n toepassing zou willen maken.

Persoonlijk denk ik eerder dat met het aantrekken van de handrem wellicht PTM uitgeschakeld wordt, idzv je blijft met 5%-95% zitten. Dat kan een technische verklaring hebben als in: voorkomen van verhoogde slijtage.

Re: 997 Turbo - RWD optie

07 mei 2010 12:26

Ik heb het ook al eens eerder gehoord ja. Niemand met een 997 Turbo die dit even wil testen ;).

Dat het bij de PDK een trick is was bij mij wel al bekend. Dat werkt ook echt. Handrem op 1 tikje en de aandrijving naar voren wordt onderbroken. Zo werkt het in iedere geval bij de 911jes met PDK. Hoe dat zit bij een Panamera weet ik niet. En of die 'functie' op een nieuwe Mk II Turbo zit weet ik ook niet. Had ik eigenlijk 3 weken terug even moeten testen ;)
Plaats een reactie