Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
22 mei 2010 23:13
Hoi lagunamak,
je bent vergeven , als je pic's plaatst , veel pic's van de werken aan je motor
Wens je nog veel sleutelplezier
Apropoz is het nog wat geworden bij mayonaise ?
gr Diablo
24 mei 2010 22:43
ja, mayonaise heeft 'm nog. lijkt me een handig ding.
pics zal ik zeker erop gaan zetten.
kijken of het lukt om nu al iets van de SC erop te zetten
24 mei 2010 23:21
hoe voeg je in vredesnaam foto's toe? heb beeldmateriaal genoeg, altijd leuk om te delen....
24 mei 2010 23:29
Een targa
klikhier succes....
05 dec 2010 0:49
lagunamak schreef:hoe voeg je in vredesnaam foto's toe? heb beeldmateriaal genoeg, altijd leuk om te delen....
Waar blijven de foto's?......
05 dec 2010 1:22
hier wat foto's voor en na...[*]
05 dec 2010 15:29
1 fototje maar
06 dec 2010 22:38
OK, dan nog ééntje van na het hele gebeuren
06 dec 2010 23:08
Ziet er fris uit
07 dec 2010 17:31
TIP: alle 24 vervangne met 993 bouten.
08 dec 2010 9:02
gewoon ouwe meuk
08 dec 2010 14:22
Yep, blijft mooi he
13 dec 2010 16:05
heeft er iemand een gedacht wat de kostprijs is voor het vervangen van de kopbouten (bij een 3.2 van '84)?
Die van mij begint toch wat olie te verliezen.
13 dec 2010 20:27
is echt niet alleen maar je kopbouten als je alles los gaat halen, dus een prijs noemen is niet te doen. Ook zijn er heel veel nevenzaken die gedaan moeten worden die veel tijd gaan kosten.
Even naar een specialist voor een opgave....... Anders is de kostprijs 24 x kopbout......
13 dec 2010 20:43
Akai schreef:heeft er iemand een gedacht wat de kostprijs is voor het vervangen van de kopbouten (bij een 3.2 van '84)?
Die van mij begint toch wat olie te verliezen.
Is je motortje al eens los geweest, en hoeveel kms. heeft ie gelopen?
14 dec 2010 9:47
hij is nog niet open geweest (toch niet waar ik weet van heb) en heeft ondertussen zo'n 195000 km gelopen.
Behalve het olielek verbruikt hij bijna geen olie.
18 dec 2010 15:00
kan dus nu uit ervaring spreken met mijn 3.0, maar dat is hetzelfde als de 3.2. De bouten zelf, dat valt wel mee: zo'n tientje voor normale stalen (die voldoen, of rond de 30 euri voor dilavars (maar die zou ik nooit kopen, dat was de bron van alle ellende). Ook de bouten van de 993 liggen rond de €25,-. Maar ja, daar ga je dan. Blok uitbouwen kan je zelf doen met een hulpzame buurman. Als-ie er nog nooit uit is geweest, dan krijg je een boel gemodder met bouten die niet los willen (startmotor), leidingen die niet willen (naar oliekoeler voor) en ga zo maar door. Uiteindelijk lukt het wel. de motor uit elkaar halen, dat kan je zelf - maar voor de distributie heb je speciaal gereedschap nodig. Ook heb je een goede stand en beugel nodig. De beugel kan ik je aan helpen. In elkaar is een ander verhaal. Als je cylinders en zuigers inéén heb kunnen verwijderen, is het eenvoudiger. Timing van de nokkenassen is daarna een ding op zich, waarvan je je moet afvragen of je dat zelf wilt doen, ook hier heb je speciaal gereedschap nodig en het is erg tricky. Eén klein foutje, starten en gelijk ben je weer klaar om de boel uit te bouwen en te reviseren.
Overige kosten zijn sowieso altijd een komplete pakkingset (€200,-), kleine rommel (€50,-) en ik zou ook gelijk een boel andere dingen aanpakken (olie retour buizen, oliedruksensor, nog meer pakkingen). Waarschijnlijk kom je tot de conclusie dat je koppeling ook zijn beste tijd heeft gehad en dan ben je nog eens €1000,- kwijt voor een mooie nieuwe Sachs set.
Ikzelf was, met hydraulische spanners erbij en nog meer gedoe rond de €3500 kwijt waarbij het blok gedeeltelijk door Hofstee is opgebouwd.
Dusss.....good luck
29 dec 2010 12:35
hartelijk dank voor de duidelijke uitleg lagunamak.
heb nu toch al een idee van welke kosten mij te wachten staan.
29 dec 2010 13:27
@Lagunamak:
" voor de distributie heb je speciaal gereedschap nodig "
Hoezo special gereedschap , kun je daar een pic van tonen ?
gr Diablo
29 dec 2010 14:33
lagunamak schreef: -"Ook heb je een goede stand en beugel nodig. De beugel kan ik je aan helpen."
Hoi lagunamak, wil 't blok van mijn 3.2 gaan doen en ben naar een ophangmethode aan het zoeken.
Ik begrijp dat je, wat jij gebruikt hebt, eventueel 'kwijt' wil?
Mogelijk heb ik interesse. Laat maar weten!?
29 dec 2010 22:12
Diablo, ik heb er geen pic van, maar kan het wel omschrijven. De nokkenas wordt op z'n plek gehouden door een grote moer maat 46mm (de maat van deze moer hangt af van het bouwjaar, zeggen bij Porsche - als dat zo was, zou er bij mij een moer van 19mm moeten hebben gezeten maar dat was niet zo). Als je deze los wilt draaien (en die zit getorqued op 150Nm dus nog strakker dan wielbouten) moet je de nokkenas tegenhouden. De nokkenas heeft hiertoe twee platte kanten. Normaal zou je dit 'gewoon' mbv een bahco ofzo kunnen doen, maar je moet al een forse sleutel (porsche heeft hiervoor een speciale sleutel (crowfoot)) of een grote ringsleutel op de moer zetten waardoor je voor een bahco ofzo geen plek is, je kunt geen grip krijgen. En grip heb je nodig omdat die krengen zo vast als een huis zitten. Dus om de nokkenas tegen te houden heb je een soort pijpsleutel nodig met twee afgeplatte kanten. Ik kon er één lenen van Hofstee, die had deze pijp zelf gefabriceerd.
Als je het hebt of kunt lenen schijnt een luchtsleutel goed te werken, die leveren bij de juiste druk meer dan 400Nm en die jankt de moer er zo snel af, dat de nokkenas niet eens de kans krijgt om te bewegen.
Heel belangrijk is volgens mij dat je de kettingen niet benut om de nokkenas tegen te houden - die kunnen dergelijke krachten niet aan.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.