Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

12 maart 2005 1:04

tot voorkort tankte ik altijd super98 met loodvervanger (BP).
omdat dat bijna nergens meer te krijgen is,
tank ik nu altijd 98 loodvrij (BP) en voeg daar zelf loodvervanger bij,
en dat rijdt helemaal goed.

tank ik 95 dan gaat hij raar pruttelen,onregelmatig lopen en houd hij in,
bij hogere snelheden.
ik moet er wel bijvertellen dat ik geen kat heb.

12 maart 2005 7:21

944 schreef:tot voorkort tankte ik altijd super98 met loodvervanger (BP).
omdat dat bijna nergens meer te krijgen is,
tank ik nu altijd 98 loodvrij (BP) en voeg daar zelf loodvervanger bij,
en dat rijdt helemaal goed.

tank ik 95 dan gaat hij raar pruttelen,onregelmatig lopen en houd hij in,
bij hogere snelheden.
ik moet er wel bijvertellen dat ik geen kat heb.


misschien een hele stomme vraag

maar wat is nou het verschil tussen 98 met loodvervanger of 98 loodvrij?

12 maart 2005 9:18

loodvervanger :wink:

12 maart 2005 12:00

Met het verdwijnen van lood uit de benzine is de smerende werking van benzine afgenomen en is men andere chemicaliën gaan gebruiken om het octaan getal te verhogen. Deze chemicaliën hebben geleid tot het oplossen van rubber slangen en pakkingen, gumvorming en bovendien verbrandt deze benzine minder gelijkmatig (negatief effect op het verbrandingspatroon).... :shock:
In V-power zit dus nog meer chemicaliën-spul !!!!!!! :?

Heb je een klassieke porsche die niet is geschikt voor loodvije benzine, dan moet je gewoon loodvervanger toevoegen....

Met de octaan-boosters kun je je klassieke porsche nu weer laten lopen zoals ze vroeger liepen. Dit leidt tot meer vermogen, soepeler en schonere motoren, minder uitlaatgassen en een lager brandstofverbruik....

13 maart 2005 18:18

Mij is verteld dat nu er geen lood meer inzit ze van bij de pomp al het nodige is gedaan om dit gemis op te vangen met een ander produkt dat beter is voor de geitewollesokken. :wink:

14 maart 2005 22:10

fransk schreef:Met het verdwijnen van lood uit de benzine is de smerende werking van benzine afgenomen en is men andere chemicaliën gaan gebruiken om het octaan getal te verhogen.

Met de octaan-boosters kun je je klassieke porsche nu weer laten lopen zoals ze vroeger liepen. Dit leidt tot meer vermogen, soepeler en schonere motoren, minder uitlaatgassen en een lager brandstofverbruik....

:shock: Lood en octane gehalte zijn twee geheel verschillende zaken :!:
Het ontbreken van het ene kun je dus ook niet compenseren door het verhogen van het andere :!: :!:

Overigens smeert lood niet, maar zorgt voor een beschermende laag op kleppen en klepzittingen. :wink:

15 maart 2005 0:54

Wat was de functie van lood ? :o
Lood was toegevoegd aan benzine, verbrand mee tijdens de arbeidsslag van de motor. Het lood slaat als een oxide laagje neer op de daar aanwezige onderdelen zoals kleppen en klepzittingen. Dit loodoxidelaagje vezorgt een beschermend en ´smerend´ laagje op de onderdelen.
Daarnaast verhoogt lood de klopvastheid oftwel octaangetal van benzine.
Klopvastheid is een gecontroleerde verhoogde waarde van benzine tegen zelfontbranding.

Wat gebeurt er zonder lood in een porsche die loodhoudende benzine nodig heeft... :cry:
Dan slijten de klepzittingen en kleppen zeer snel op elkaarin als deze te zacht zijn. De warmte overdracht van de klep naar de zitting wordt verkort en zal uiteindelijk verbranden.

Het blijft een feit dat je geen V-power moet tanken met een oudere porsche... :wink:
In m´n SC blijf ik dan ook super 98 tanken. :D

15 maart 2005 1:40

fransk schreef:.
In m´n SC blijf ik dan ook super 98 tanken. :D


maar voeg je dan ook lood toe?

15 maart 2005 9:51

Ik tank alleen super 98 loodvrij. Zonder lood toevoeging.
Volgens fabrieksopgave, m'n 911 heeft geen lood nodig, maar wel 98 octaan.
:)

15 maart 2005 10:51

fransk schreef:Ik tank alleen super 98 loodvrij. Zonder lood toevoeging.
Volgens fabrieksopgave, m'n 911 heeft geen lood nodig, maar wel 98 octaan.
:)



Idd, doe er nou gewoon 98 loodvrij in, dan weet je zeker dat dat goed is, niet gaan zitten zeuren om die paar centen wat "normaal" goedkoper is.


Mooie vrouwen zijn ook ff duurder, en die scheep je ook niet af met een glimmertje van markt, dus in je Porsche lekker de betere benzine.

Uitgezonderd de oudere types (Porsches tuurlijk :wink: ) die de ouderwetse "super" lekker vinden.

15 maart 2005 13:02

Idd, doe er nou gewoon 98 loodvrij in, dan weet je zeker dat dat goed is, niet gaan zitten zeuren om die paar centen wat "normaal" goedkoper is.



idd ... dat idee jahh ...

Je motor zal het maar net niet kunnen hebbe en wat te warm lopen :roll:
Sta je daar mooi met je winst van 1€ op je tank benzine ... :?

Dirk
:wink:

15 maart 2005 15:47

fransk schreef:Het blijft een feit dat je geen V-power moet tanken met een oudere porsche... :wink:
In m´n SC blijf ik dan ook super 98 tanken. :D


Ik wilde al eerder reageren (lood/octaan) op je 'adviezen' maar nu kan ik het helemaal niet laten.

Lood of niet, zelfs onder de echte specialisten is het een twistpunt, terwijl Porsche voor zijn klepzitten en kleppen altijd al materiaal heeft gebruikt dat voldoende hard was.

Je moet het feit dat er vroeger-vroeger alleen maar loodhoudende benzine aanwezig was niet verwarren met de noodzaak het te gebruiken...

15 maart 2005 16:18

Het blijft een feit dat in mijn geval voor m'n 82er 911 SC loodvrije super met 98 octaan is voorgeschreven door porsche.
Ik ga zeer zeker geen V-power tanken om problemen aan afdichtingen en injectoren te krijgen, en lood heeft m'n porker niet nodig... :)

Ik wil ook geen discussie aangaan of je nu wel of niet een lood vervanger moet gaan toevoegen aan je benzine, dat moet je zelf weten... :wink:

Oudere (pre-70 jaren) auto's hebben toch wel een loodvervanger nodig, zelfs voor originele 912's wordt het aanbevolen (door de specialisten), vooral als je met hogere toeren rijdt.

Ik heb lange tijd een opgevoerde 914 (150 pk, 2.0) gereden met een hoge compressie, hier heb ik altijd super 98 ingegooid met loodvervanger, nooit problemen gehad... 8) liep als een tiet...

15 maart 2005 18:05

fransk schreef:Oudere (pre-70 jaren) auto's hebben toch wel een loodvervanger nodig, zelfs voor originele 912's wordt het aanbevolen (door de specialisten), vooral als je met hogere toeren rijdt.


Zoveel specialisten, zoveel meningen. Maar niemand die iets zeker weet.

Als je het hebt over 356/912 motoren: na 150K km's kunnen ze toch al uit elkaar omdat het gewoon tijd is. Welke benzine je dan getankt hebt maakt niet heel veel uit...

Wat voor benzine hadden ze in de VS in de jaren 50/60? Zo'n beetje wat we hier Normaal (91) noemen. Ze hebben er daar ook jaren op gereden...

Met andere woorden: de discussie over de superieure benzines van deze tijd is volledig uit het verband getrokken als je het hebt over motoren die gebouwd zijn toen onze moderne substraten nog lang niet bestonden...

Zo, nu jij weer :wink:

15 maart 2005 20:57

Gewoon tanken wat je porsche nodig heeft :wink:

Lood in de benzine werd in eerste instantie gedaan om het octaangehalte op te krikken in de benzine, later is dit door andere toevoegingen toe te voegen hetzelfde effect bereikt.

Nu dus geen probleem meer voor pingelgrage hoge compressie motoren, maar vroeger :?

Tank je loodvrij, regelmatig de klepspeling controleren en preventief je klepzittingen vervangen als het nodig begint te worden :idea:

En zelfs in de jaren 50 en 60 (horsepower wars) hadden ze in VS gelode benzine met een hoger octaangehalte tot 100 octaan, pas in de jaren 70 is dit verbannen...

16 maart 2005 9:15

Ook ik heb een 911 sc uit 1982 fransk. Ooit in Duitsland heb ik V-power getankt. Daar liep die aanvankelijk heel goed op, later begon die te haperen. Toen ben ik toch maar weer op de esso 98 met loodvervanger overgegaan daar loopt die het beste op. Ik vertrouw die V-power niet voor een oudere auto.
Met een nieuwere auto (sorento 3,5 V6) heb ik wel een tijd op nederlandse V-power gereden, dat was vooral te merken in een gunstiger verbruik. Al met al ben ik niet echt enthousiast over die benzine, voor de porsche in ieder geval niet.

928 S4 '91 en V-Power

22 maart 2005 14:46

Oke, V-Power is inmidedels wel redelijk besproken, en het lijkt toch nog een verdeeld onderwerp.

Als ik op de Porsche website kijk (http://www.porsche.nl/nieuws/0,11042,11257,00.html) zegt men in feite dat V-Power goed is voor alle RON95 auto's en de meeste RON98 kunnen ook op V-Power (97NL of 100DE) rijden.

Voor dat laatste geven ze de richtlijn 1992 aan. Dat snap ik eigenlijk niet, want ik zou zeggen dat elke auto met een actieve pingelsensor dat zelf wel bijregelt naar boven (DE) of onder (NL). Iets dat volgens mij toch ook bij een RON95 motor het geval zou moeten zijn? Waarom dan 1992 als jaar, want de 928 en 964 hadden toch ook al zo'n sensor?

Als ik in mijn Duitse 928 handleiding kijk zie ik dat die minimaal 95 moet hebben, en - corrigeer me als ik me vergis - heeft die inderdaad een pingelsensor. Dus RON98 en de beide V-Powers zouden gewoon moeten kunnen.

Blijft hoogstens de discussie open of de chemische aditieven niet ook vervelde bijeffecten kunnen hebben zoals aantasting slangen etc.

(Voor oude auto's zonder zo'n sensor en met loodvervanger vereisende motoren snap ik dat het anders ligt.)

24 maart 2005 11:25

In een 944 type 1 hoeft GEEN benzine met loodvervanger (ook niet als je geen cat hebt).

Ik heb zelf enige tijd een 944 gehad en ervaringen gedeelt met andere eigenaren, maar het gebruik van loodvervanger is NIET door Porsche geadviseerd, en de motor loopt er niet beter op.

WEL móet je 98 tanken (V-power = 97 kan ook!!!)

m.v.g. Paul Broere

24 maart 2005 13:07

OK, een 944 type 1 vereist dus een hoger octaan dan RON95, maar hoe zit het dan met type II?

En de 928? Bij mijn S4 staat in het boekje in ieder geval dat 95 genoeg is, maar ik kan me voorstellen dat oudere types (met de niet V32 motor?) wel 98 vereisen???

24 maart 2005 13:33

op het volgende adres staat welke benzine er in welke Porsche moet.

http://www.porsche-944.nl/images/brandstof.jpg

Dit is officieel door Porsche uitgegeven.

Het komt van de mooie webzite: www.porsche-944.nl voor alle Porsche 944 eigenaren en fans

25 maart 2005 0:01

Dat lijstje lijkt mij wat verouderd...en, loodhoudend in een auto met katalysator???? dat is toch funest voor de katalysator???

26 maart 2005 9:11

Volgens het lijstje zou ik met mijn 3.2 in 1:4 tankbeurten loodhoudend moeten tanken. Volgens mij onzin; had ik een 3.2 met katalysator gehad dan zouden de kleppen wel hard zijn en ik niet 1:4 loodhoudend hoeven te tanken!
Lijstje is niet zo heel goed :lol:

22 apr 2005 9:54

ik heb in mijn 911 uit 73 dus wel die v shit gegooid en of het toeval is weet ik niet maar hij knalt als de ziekte nu...

22 apr 2005 10:11

John4S schreef:Mooie vrouwen zijn ook ff duurder,uitgezonderd de oudere types...


:twisted: :lol: :lol: :lol: (Jurgen, die het even niet laten kon :wink: )

23 apr 2005 8:33

BS schreef:ik heb in mijn 911 uit 73 dus wel die v shit gegooid en of het toeval is weet ik niet maar hij knalt als de ziekte nu...


Je bedoelt knallen als in backfire?

Zelf geen last van, sterker nog:
Ik rij al een half jaar met V-power. Gisteren 250 km moeten afleggen, geen shell in de buurt dus maar euro 98 van de Texaco. Maar dat reed toch anders, minder vloeiend (psychisch??!!). Ik had dus maar een litertje of 10 getankt want de volgende Shell moest toch niet zo ver zijn. Dus later helemaal (50 liter erbij) volgegooid en een stuk 'lekkerder' gereden.... :roll:
Plaats een reactie