Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
29 mei 2010 17:12
Hoi Jos ,
Ik heb nog niet de kans gehad om in Porsche boekje te kunnen inzien ,
staat er daadwerkelijk 10w40 / 10w50 ?
Jij gebruikt Shell olie heb ik begrepen ,welke ervan 10w40 of 10w50 en hoe zit het dan met het verbruik op 1000km ?
Ik denk dat ik Castrol ga gebruiken , ook omdat de vorige eigenaar dit gebruikte 10 jaar geleden

,
29 mei 2010 17:36
Met
zo een reclame moet je deze olie wel nemen
29 mei 2010 17:52
Hoi Danny,
klik eens op meer info , is spec. voor diesels staat er bij !
en dan nog , ik kan alleen deze aan een gunstige prijs kopen :
Castrol 10W-40 Magnatec = 5,10 € de liter
29 mei 2010 18:14
Kroon 10W50, en verbruik onder de 160 niks op 10000km.
29 mei 2010 18:31
Diablo schreef:Hoi Jos ,
Ik heb nog niet de kans gehad om in Porsche boekje te kunnen inzien ,
staat er daadwerkelijk 10w40 / 10w50 ?
Jij gebruikt Shell olie heb ik begrepen ,welke ervan 10w40 of 10w50 en hoe zit het dan met het verbruik op 1000km ?
Ik denk dat ik Castrol ga gebruiken , ook omdat de vorige eigenaar dit gebruikte 10 jaar geleden

,
Jazeker staat dat daar. Mijn verbruik ligt ergens rond de 1 liter op de 3000 km. gem. 217000 km gelopen en geen revisie gehad. Vind dit zeer acceptabel. Mijn A4 TDI van 2007 verbruikt meer
Wel afhankelijk van de rijstijl zullen we maar zeggen

Ik gebruik de 10W40.
29 mei 2010 19:43
Diablo schreef:Hoi Danny,
klik eens op meer info , is spec. voor diesels staat er bij !
Niet als je de high mileage aanklikt.
Maar wat moet je met 60 liter olie? Als ik olie ververs haal ik 3 kannen van 5 liter bij de halfords voor €93.- en klaar. Een vat van 60 duurt 4 jaar eer hij leeg is. Dan kan de olie lekker een paar jaar afbreken , no thanks ik koop wel verse als ik hem nodig heb.
Als je de olie voor de klanten wil kopen , zou ik de goedkoopste kiezen . Voor de modernere motoren maakt het ook niet uit of dit een half-synthetische is , bij de oude 3.2 wel.
29 mei 2010 20:20
Ik geef 't op....met pijn in m'n technisch hart
30 mei 2010 17:46
Olie verouderd niet ,al staat het olievaatje 10 jaar droog en schoon in je garage,het is geen benzine hoor, net zo goed dat nieuwe bougies zouden verouderen als ze 10 jaar op de plank liggen,je hoor af en toe wel es van die broodje aap verhalen !
30 mei 2010 17:51
Zou het niet weten, zit zelf met eenzelfde probleem voor een 3.0 bj 1982. Op het onderhoudskaartje stond castrol 20-50. (USA import)
31 mei 2010 20:42
Ik ga met Wim zijn ervaring en technische uitleg mee.
Heb met mijn 964 eenzelfde ervaring.
Lage oliedruk en hogere olietemperatuur bij een 0w 40 olie
Tijdens een trackday op Zolder afgelopen zomer ging zelfs het oliedruklampje branden
bij stationar draaien.
Sindsdien gebruik ik ook Motul Competition.
Mijn 964 hoeft nooit een koude winterstart te maken.
Heb dus ook niets aan de 0 waarde van een 0w 40 olie.
Bij files in de zomer en circuitgebruik is de 50 of 60 waarde erg prettig daar de olie blijft smeren
bij hogere temperaturen.
Gerhard
31 mei 2010 21:37
Mij is een paar jaar geleden Valvoline Racing 10w60 aangeraden, bevalt goed! Geeft zoals Wim zegt een hogere druk bij warme motor en een zeer laag olieverbruik.
Dus een olie met een hoog getal achter de "W" (geeft de viscoiciteit aan bij hoge temperatuur/warme motor) is zeker voor de luchtkoelers een aanrader!
btw hoe lager het getal voor de "W' hoe dunner de olie bij lage temperaturen/warme motor.
Gr.Gijs
31 mei 2010 21:41
Dus maw deze zou wel perfect zijn :
Castrol TWS Motorsport 10w60
01 jun 2010 12:56
Jazeker, Diablo! Sterker nog, deze olie is destijds speciaal ontwikkeld voor gebruik in onze geliefde luchtgekoelde flat-six!
Om bij hetzelfde merk te blijven: De Edge 10W60 is vergelijkbaar, echter de Edge Sport 10W60 zou ik je afraden. Dit vanwege een lagere HTHS waarde bij de laatstgenoemde. Deze waarde geeft de dikte van de oliefilm aan.
01 jun 2010 15:07
Hoi Wim,
die Edge 10w60 is ook van Castrol?
01 jun 2010 15:34
Dat zijn allemaal
full synthetische motoroliën
Doet dat niet meer slecht dan goed aan oude 911 motoren
01 jun 2010 16:07
Ik ben met je eens dat sommige volsyntheten meer slecht dan goed doen. Vaak zijn moderne volsyntheet oliën veuls te dun en hebben toevoegingen die meer kwaad dan goed doen (milieu!). Resulteert in vroegtijdige slijtage, te lage oliedruk, een hoog olieverbruik en -lekkage.
De aangehaalde volsyntheten voldoen echter prima in een luchtgekoelde 911, want de juiste toevoegingen en -viscositeit.
@Diablo: NEE, NIET DE EDGE SPORT 10W60!!! Deze heeft een lagere HTHS waarde dan de TWS 10W60 en de Edge ZONDER de toevoeging Sport. Lekker verwarrend hé!
03 jun 2010 22:44
Ik rij met Mobil S 10W40 in mn 3.2; 0W40 is inderdaad te dun.
Dat dikkere ole een hogere oliedruk geeft is logisch, maar heb niet de illusie dat je daarmee een motorprobleem met lage oliedruk kunt oplossen...
04 jun 2010 12:55
't Is omgekeerd: met te dunne olie CREEËR je een probleem
04 jun 2010 13:09
Hoi Forummers ,
Ik ben vandaag met de olieboer gaan praten , en deze raadde me aan om zeker geen 10w60 te gebruiken ,omdat deze te duur is voor deze motor en volstrekt onnodig !
Hij raadde me aan om 10w40 te blijven gebruiken omdat ik over het algemeen geen racer ben ,
wel heeft die mij (quasi) kunnen overtuigen met deze olie
"Millers classics oil" 20w50, wie kent deze type olie en wat zijn uw ervaringen ?
gr Diablo
04 jun 2010 16:58
Diablo schreef:Hoi Forummers ,
Ik ben vandaag met de olieboer gaan praten , en deze raadde me aan om zeker geen 10w60 te gebruiken ,omdat deze te duur is voor deze motor en volstrekt onnodig !
Hij raadde me aan om 10w40 te blijven gebruiken omdat ik over het algemeen geen racer ben ,
wel heeft die mij (quasi) kunnen overtuigen met deze olie
"Millers classics oil" 20w50, wie kent deze type olie en wat zijn uw ervaringen ?
gr Diablo
Pennywise.....poundfoolish???
TWS 10W60 is speciaal voor OSM (Ons Soort Motoren) ontwikkeld en Motul 300V 15W50 is een iets goedkopere variant met vergelijkbare eigenschappen (waarvoor ik heb gekozen, want super ervaringen mee bij diverse vergelijkbare applicaties).
Motorolie vervult tal van taken zoals smeren, koelen, afdichten, reinigen etc. Dat is nogal wat, nietwaar? Daarom zijn zaken als viscositeit, viscositeitsbereik, toegepaste dopes, HTHS waarde etc zo belangrijk om alles te laten kloppen waardoor jij lekker lang kunt genieten van je blok....
05 jun 2010 0:10
Die valvoline Racing 10W60 is ook niet te duur hoor:
Iets van 5,50 ex de liter.
En het is een halfsyntheet..
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.