Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

Re: M'n eigen 356 speedster bouwen: body building!

28 apr 2010 20:19

Superrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, leuk vooruitzicht :ba:

Ik ben heel stiekem begonnen met de ontmanteling van mijn 53er onderstel :wink:

Mag ff pics hier plaatsen? Denk wel he... speedsterbouwers onder elkaar. Vervuil daarna niet meer.. :salut:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Al enig idee wanneer je kan :drive:

Groet,

Henk

Re: M'n eigen 356 speedster bouwen: body building!

28 apr 2010 23:40

Mocht ik me ooit een keer gaan vervelen (not bloody likely), dan pak ik ook zo'n project aan. Lijkt me super, mijn eigen auto bouwen.

Re: M'n eigen 356 speedster bouwen: body building!

30 apr 2010 0:26

Te laat :!: Ik moet naar bed.
Ik kom nu pas op dit projekt en heb er ademloos doorheen gelezen.
Ik kan niets toevoegen aan al de reacties. Maar ik MOET iets schrijven want ik wil het nu blijven volgen. En als ik één reactie geschreven heb dan krijg ik automatisch bericht als er nieuws is.
Gesnapt :?:

Re: M'n eigen 356 speedster bouwen: body building!

04 mei 2010 22:24

Vandaag was een gedenkwaardige dag:

De verloving heeft plaatsgevonden!

Wat ik daarmee bedoel?

Als de carrosserie en het chassis in de fabriek (definitief) worden samengevoegd, wordt dat -zoals jullie wellicht weten- 'die Hochzeit' ('het huwelijk') genoemd.

Vandaag heb ik m'n chassis naar de bodybuilder gebracht en daar hebben we het chassis en de carrosserie voor het eerst met elkaar laten 'kennismaken'. Er moeten weliswaar wat (kleine) dingetjes worden aangepast, maar er werden geen schokkende dingen geconstateerd. De carrosserie schoof praktisch probleemloos over het door mij opgebouwde chassis.

De carrosserie en het chassis zijn nu 'provisorisch' met elkaar verenigd en deze provisorische vereniging noem ik dan maar 'die Verlobung' ('de verloving') :lol:

Hier een kort fotoverslag van deze memorabele dag:

's ochtends de autoambulance opgehaald...

Met hulp van mijn onderbuurman (en 'Jaguar restaurateur') Peter Jan het chassis op de geleende autoambulance (hartstikke bedankt nog, Harrie! :salut: ) geladen:

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens op weg naar Strijen...

Op de snelweg werd ik geregeld ingehaald, maar een aardig aantal van die inhalende auto's nam wat gas terug en de lading van de autoambulance werd wat beter bekeken. Het resultaat was een aantal 'thumbs up' van de inhalers.

In Strijen aangekomen het chassis afgeladen:

Afbeelding Afbeelding

En toen de werkplaats in:

Afbeelding Afbeelding

Vervolgens onder de carrosserie:

Afbeelding

Toen de body voorzichtig over het chassis laten zaken:

Afbeelding

En toen stond de carrosserie voor het eerst bovenop het chassis (het moet nog een cm of 5 zakken, maar het stond 'zonder ondersteuning' op het chassis):

Afbeelding

Even checken of alles goed zit:
Afbeelding

En toen natuurlijk even proefzitten:

Afbeelding Afbeelding

Tjongejonge, wat zit dat lekker.... :lol:

En zo is het opeens een auto!

Nog even wat andere foto's die ik heb gemaakt:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mijn Black Betty krijgt langzaam vorm....

Re: M'n eigen 356 speedster bouwen: DE VERLOVING!

04 mei 2010 22:43

die grijns spreekt boekdelen :mrgreen:

Re: M'n eigen 356 speedster bouwen: DE VERLOVING!

04 mei 2010 22:46

mooi moment lijkt me na al dat werk
:thumleft:

Re: M'n eigen 356 speedster bouwen: DE VERLOVING!

04 mei 2010 22:48

Wordt erg gaaf zo!

Re: M'n eigen 356 speedster bouwen: DE VERLOVING!

05 mei 2010 0:12

Prachtige verloving :ba:
Wanneer is het huwelijk :?:
BELANGRIJK, WORDEN WE UITGENODIGD :scratch:

Re: M'n eigen 356 speedster bouwen: DE VERLOVING!

05 mei 2010 0:19

Speedy :thumleft:

Re: M'n eigen 356 speedster bouwen: DE VERLOVING!

05 mei 2010 9:46

Bloed, zweet en tranen waren het wel waard...die glimlach spreekt boekdelen Antoine.
Prachtig om te zien en nog succes verder!

Re: M'n eigen 356 speedster bouwen: DE VERLOVING!

14 mei 2010 22:41

Geweldig Speedy :res:

Ik hoop dat hij binnen kort op een PF meeting te zien is..... :?:

Nou allen de snor afscheren om de luchtweerstandscoëfficiënt te verminderen :mrgreen:

Re: M'n eigen 356 speedster bouwen: DE VERLOVING!

07 jun 2010 20:08

Vandaag weer even op en neer naar de bodybuilder.

Ik heb de kortere assen en asbuizen gebracht en naar de vorderingen van m'n projectje gekeken...

Het leek alsof er niet zoveel gebeurd was, maar de schijn bedroog...

Zo is er een 70 liter tank geplaatst (die past net/precies), een vulhals gemaakt en zo uitgemeten dat deze perfect door de kofferklep komt. Een en ander was best een precies werkje en toch wel lastiger dan het wellicht lijkt. Het resultaat is echter super!

Afbeelding

Het reservewiel past er gewoon netjes voor en ik heb besloten om de accu gewoon -zoals bij het origineel- aan de voorzijde achter/onder het reservewiel te plaatsen (want daar is plaats zat).

Gezien het feit dat m'n motor (type IV) aanzienlijk zwaarder is dan een kevermotor wil ik door wat gewicht naar voren te verplaatsen (een grotere tank, de accu en -uiteraard- het reservewiel) een wat evenwichtigere gewichtsverdeling creëren.

Verder zijn er nog wat dingetjes gedaan om de body echt goed passend op het chassis te krijgen en dat is goed gelukt. Die aanpassingen waren alleen zo klein dat ik dat nauwelijks in beeld kon brengen...

De motor past in ieder geval prima:
Afbeelding
Op 11 uur net buiten de rand van het schoepenwiel zie je -als je goed kijkt- een inhammetje dat in de bak is gemaakt (waar normaliter de accu in staat) waardoor de gasbediening niet hoefde te worden aangepast.

De body zit nu correct op het chassis: alleen nog de bouten door het chassis en het frame in de body en een en ander zit vast...

Blik van boven:
Afbeelding

Nog even een detailfoto:
Afbeelding

En nog eentje:
Afbeelding

En dan natuurlijk weer proefzitten:
Afbeelding

Het blijkt dat de zithouding perfect is en dat ik goed door de voorruit kan kijken (al lijkt het alsof ik 'te hoog' zit). Op zich prima dus.

Bij het origineel is de zitpositie kennelijk ook nogal 'hoog':
Afbeelding

Het is niet zo moeilijk om nog 5 á 6 cm te zakken, maar ik weet nou niet of ik dat nou wel moet gaan doen; zoals ik al aangaf: ik zat eigenlijk hartstikke goed!

Ik denk nog een maandje of twee en dan komt ze thuis: my Black Betty!

Afbeelding

I almost cannot wait!

Re: M'n eigen 356 speedster bouwen: DE VERLOVING!

07 jun 2010 20:12

Speedy356... :thumleft:

Re: M'n eigen 356 speedster bouwen: DE VERLOVING!

07 jun 2010 20:36

zitpositie is niet hoog, is gewoon een dikke amerikaan die slecht past in een klein autootje :D

Heb je al zo'n ouderwetse pilotenbril?? die zul je nodig hebben als je gaat :drive:

Re: M'n eigen 356 speedster bouwen: DE VERLOVING!

07 jun 2010 21:11

hij is mooi :thumleft: , je buggy :wink: . Even een blond vraagje. Is dat gat in de voorklep waar de tankdop doorheen komt met een rubber waterdicht gemaakt ofzo? Of druppelt de regen zo je vooronder in? :?

Re: M'n eigen 356 speedster bouwen: DE VERLOVING!

07 jun 2010 21:14

Mooi project man :res:

Re: M'n eigen 356 speedster bouwen: DE VERLOVING!

07 jun 2010 21:16

Bij mij (de 550) zat een groot rubber opvang-unit (geen idee hoe zoiets heet en dus een unit) rond de hals van de tank. Trouwens wel top dat je er een 70 liter tank in hebt want ik had maar 20 liter en dan sta je wel heel vaak bij de pomp enne met 70 liter heb je ook wat meer noodzakelijke neerwaartse druk in de neus.

Re: M'n eigen 356 speedster bouwen: DE VERLOVING!

07 jun 2010 21:25

Er komt nog een 'opvangkelk' rond de vulhals met een rubber die boven langs de kofferklep sluit...

Zoiets:

Afbeelding

Re: M'n eigen 356 speedster bouwen: DE VERLOVING!

07 jun 2010 21:33

Dat zeg ik; opvangkelkunit!

Re: M'n eigen 356 speedster bouwen: DE VERLOVING!

07 jun 2010 21:43

horn schreef:hij is mooi :thumleft: , je buggy :wink: .


Ach... Jouw anabolen-kevertje is ook niet gek :wink:

Re: M'n eigen 356 speedster bouwen: DE VERLOVING!

08 jun 2010 20:38

Erg gaaf, die tankdop met die hanekam zo door de kofferklep! :thumleft:

Re: M'n eigen 356 speedster bouwen: DE VERLOVING!

08 jun 2010 20:43

+1, en lekker praktisch ook....

Re: M'n eigen 356 speedster bouwen: DE VERLOVING!

14 jul 2010 22:36

Tijdens de verloving bleek dat er achter geen mooie 'deep dish' 5,5J velgen onder konden. Het scheelde weliswaar niet veel, maar toch teveel...

Afbeelding
Hier wordt al even -met bedenkelijke blik- geïnspecteerd hoe een en ander pas gemaakt zou kunnen worden...

De enige oplossing: korte(re) steekassen!

Afbeelding
links de korte en rechts de lange asbuizen

In die kortere asbuizen horen natuurlijk ook kortere assen:
Afbeelding

Resultaat:
Afbeelding
En dus 3cm meer ruimte aan weerszijden (in totaal dus 6cm smaller spoor).

De bouw van m'n Speedster gaat dan wel niet zo hard als sommige andere projecten, maar ik ben nou eenmaal een super pietje-precies: alles moet gewoon top afgewerkt zijn en ik wil alles met alleen de beste materialen bouwen. Langzaam maar zeker begint er vorm in te komen...

Re: M'n eigen 356 speedster bouwen: DE VERLOVING!

14 jul 2010 23:12

Speedy356 schreef:De bouw van m'n Speedster gaat dan wel niet zo hard als sommige andere projecten ...


:mrgreen: :res:

Re: M'n eigen 356 speedster bouwen: DE VERLOVING!

04 aug 2010 17:53

De body is zo'n beetje klaar. Er moet nog wat finetuning plaatsvinden, maar dan is het zover en komt Betty thuis :ba:

Ik ga ervan uit dat het na het weekend op de Nürburgring zover is (13, 14 en 15 augustus: Oldtimer Grandprix)...

Ik heb nog wat fotootjes gekregen van de huidige stand van zaken:

Afbeelding

De auto lijkt nu aan de voorkant nog te hoog te staan, maar er zit voor nog niks in (geen reservewiel, geen accu, geen tank, geen benzine) dus dat zal nog wel wat zakken als alles gemonteerd is...

Voor de rest ziet het er wel strak uit, nietwaar?

Door de smallere assen, passen de 5,5J velgen super:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Was er met de oude assen nét niet genoeg ruimte (het scheelde zo'n 5mm), nu is er zelfs ruim 2 cm ruimte tussen het smalste punt van de wielkuip en de band! Er kunnen nu zelfs spacers tussen :lol:

De stoelframes zijn ook nog zo'n 4 cm verlaagd:

Oude situatie:
Afbeelding

Nieuwe situatie:
Afbeelding

Nieuwe zithoogte
(met de bodybuilder als test dummy):
Afbeelding

Oude zithoogte:
Afbeelding
(Met mij achter het nog niet gemonteerde stuur)

Wij zijn bijna even groot dus het verschil van 4 cm 'does the trick'... :wink:

Dat ziet er dan zo uit:
Afbeelding
(stoer hè?)

De remvloeistofpotjes zijn aan de binnenzijde tegen het schutbord geplaatst (voor de 'racy touch'):
Afbeelding
How cool is dat?
Laatst bijgewerkt door Black Betty op 08 aug 2010 9:14, in totaal 1 keer bewerkt.
Plaats een reactie