Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Re: Max snelheid van een 996

03 jun 2010 9:39

-Rob Goossen
-Waalgarage
-APP

Re: Max snelheid van een 996

03 jun 2010 10:08

MH Peize. Wel eerst de blaadjes weghalen.

Re: Max snelheid van een 996

03 jun 2010 10:51

Misschien heb ik er overheen gelezen.... maar heb je al eens ouderwets de compressie laten opmeten? Bij minder koppel / PK's een gangbare stap in het determinatie process.

Re: Max snelheid van een 996

03 jun 2010 11:50

Wolf en ET, bedankt voor het aandragen van andere Porsche specialisten.

The Dude, compressie laten opmeten ...... nee, voor zo ver ik weet. Dit zal NU vooral interessant zijn omdat ik er nu een vermogensgrafiek bij de auto heb. Dit zal ik zeker bij alle voorgaande ideen/hulpen noteren en bij de specialist aanbieden.

Re: Max snelheid van een 996

03 jun 2010 11:56

Dean, nagenoeg in heel Nederland is geen 4 wiel rollenbank (ook zelfs niet bij Porsche dealers) te vinden


Rica in Wateringen, die hebben hem wel

Re: Max snelheid van een 996

03 jun 2010 15:47

Dikke Leo als hij nu bij die test opeens wel 298 km/u reedt. Op wat voor teller werd dat gemeten? Misschien stond jouw eigen km teller wel op 260 km/u. Vandaar ook mogelijk het verschil met acceleratietijden. Mogelijk geeft jouw teller gewoon te weinig aan. Dus bij 7 seconden staat je teller nog op 100 terwijl je al 140 rijdt? Mogelijk heb ik wat gemist hoor. Succes en ik zou naar de Waalgarage gaan omdat die net buiten de ring aan het einde van de IJ-tunnel weg zitten oftewel richting Monnickendam.

Re: Max snelheid van een 996

03 jun 2010 15:49

Nog iets anders. Er is toch nooit een andere motor ingeplaatst? Wel de goede motor in de 996?

Re: Max snelheid van een 996

03 jun 2010 15:51

soepkip 986 schreef:Mogelijk heb ik wat gemist hoor..

yep, hij had ook een controle gedaan met zijn tom tom

Re: Max snelheid van een 996

03 jun 2010 16:53

O ja "stom stom" maar hoe kwam hij dan op 298 km/u bij die test. Is dat virtueel uitgerekend? ben geen techneut vandaar.

Re: Max snelheid van een 996

03 jun 2010 23:22

Soepkip 986, In Duitsland op de teller (gecheckt op de tomtom) max 259 km/u.
Afgelopen dinsdag op de rollenbank na de officiele testen even onder ideale opstandigheden opgeschakeld naar 6 met 7000 toeren en de mogensbank gaf 298 km/u aan 7000 t en (wederom net als de eerdere testen 262 Pk). Dit gedaan om te kijken of de auto voor de amerikaanse markt vanwege de emissieeisen niet begrenst was.

Leo

Re: Max snelheid van een 996

21 jun 2010 17:37

zijn 4wiel banken zat in nederland hoor :)

Re: Max snelheid van een 996

22 jun 2010 10:07

gast schreef:
wolf schreef:als een auto mag rijden op 93 octaan kan ik me niet voorstellen dat de kerstboom aangaat op 100 octaan...


Kan wel. Verouderd motormanagement systeem. De 80 er jaren auto's hebben daar vaker last van. Duurt soms honderden km's voordat de motor er aan gewend is. :idea:


Juist. Gewoon zo hoog mogelijk octaan tanken. Deze wagen heeft in Amerika altijd op veel lager octaan gereden, dus duurt best wel een tijd voordat je motormanagement zich helemaal opnieuw heeft ingeregeld. Je kunt het bespoedigen door de tank vol te gooien met Ron98 en daarna de accu een 15 minuten los te koppelen. Daarna een half uur gaan rijden in deellast en 10 minuten stationair laten draaien.

Re: Max snelheid van een 996

22 jun 2010 11:56

Dat stationair draaien lijkt me nogal sterk...ik weet niet precies hoe de motorregeling is in die dingen, maar stationair wordt eigenlijk nooit een pingelregeling (want daar praten we over) bij geregeld....je octaan getal is pas echt van toepassing op het moment dat we vermogen van de motor gaan vragen, en dus de ontsteking ver gaan vervroegen, tegen het pingelen aan, als de pingelsensoren dan merken dat de motor op een cilinderbank pingelt, zal hij, afhankelijk van het management type, de ontsteking totaal, of voor een specifieke cilinder terug regelen, en dan pas kan hij leren.

Ik heb er trouwens ook nog nooit van gehoord dat daar storingslampjes van gaan branden, maar ik ben dan ook geen Porsche kenner.

Re: Max snelheid van een 996

22 jun 2010 13:03

Op een hoger octaangetal rijden zal geen kerstboom aan doen gaan. Daar kan de motor best mee om gaan. Andersom heb je wel de poppen aan het dansen.
Is het niet zo dat ze in de US zowieso een ander motormanagement gebruiken ivm de lagere octaangetallen die daar geleverd worden? Of gaan ze er van uit dat de antipingel electronica alles wel op lost? Als dat zo is verklaard het wel wat anders op de US markt maar die discussie ga ik hier niet voeren 8)

Kijk ook eens of het juiste motor management in de auto zit. Aangezien de motoren van de eerste, tweede en derde lichting verschillend zijn horen daar ook andere motor management systemen bij.
t/m 1999: 996.618.601.04
2000 - 2001: 996.618.605.00
2002 - 2005: 996.618.604.00

Uiteraard moet dit matchen met het productiejaar van de motor.
Ik ga er van uit dat het klopt maar je weet maar nooit.

Re: Max snelheid van een 996

22 jun 2010 17:53

Michel R32T schreef:Dat stationair draaien lijkt me nogal sterk...ik weet niet precies hoe de motorregeling is in die dingen, maar stationair wordt eigenlijk nooit een pingelregeling (want daar praten we over) bij geregeld....je octaan getal is pas echt van toepassing op het moment dat we vermogen van de motor gaan vragen, en dus de ontsteking ver gaan vervroegen, tegen het pingelen aan, als de pingelsensoren dan merken dat de motor op een cilinderbank pingelt, zal hij, afhankelijk van het management type, de ontsteking totaal, of voor een specifieke cilinder terug regelen, en dan pas kan hij leren.

Ik heb er trouwens ook nog nooit van gehoord dat daar storingslampjes van gaan branden, maar ik ben dan ook geen Porsche kenner.


Als je de accu langer dan een kwartier losgooit laat de 'computer' de gecalibreerde injectortijden "los". Door een tijd in deellast te rijden zal hij deze injectortijden weer opnieuw instellen a.d.h.v. LMM en lambdasensorwaarden. Ook stationair moet dit gebeuren. Bij vollast gooit een aparte 'mapping' een vaste factor over de in deellast gecalculeerde inspuittijden e.d. heen. Soms raakt een ecu echt van slag als je ineens een ander octaan benzine gaat tanken, zeker wanneer lambdasensors al wat ouder zijn.

Re: Max snelheid van een 996

22 jun 2010 20:40

Octaangetal heeft eigenlijk heel erg weinig met je inspuittijd te maken, maar met je ontstekingstijdstip, dus daar zal het sowieso weinig mee te maken hebben denk ik.

Re: Max snelheid van een 996

22 jun 2010 20:51

hebjij misschien ffflappp oren :shock: :mrgreen: :wink:

gjappie geintjuhhhhhhhhh Afbeelding

Re: Max snelheid van een 996

24 jun 2010 8:58

Misschien ben je er al langs geweest, maar wat dacht je van Porsche Centrum Oost/Twente. Zij prepareren ook 997 GT3 RSR's etc. Lijkt mij dat deze jongens raad zouden kunnen weten met jouw issue. Wellicht niet de goedkoopste optie. Anders misschien eens MichelR32 een PB'tje sturen als hij klaar is met zijn P :mrgreen: Doet nu een spoedcursus 996 motor geloof ik (het zijn maar wat ideeën). Wellicht een ander adres waar zij regelmatig 996 blokken uit elkaar halen/prepareren voor races.

Bijzonder vind ik persoonlijk dat hij op jouw pk uitdraai nagenoeg eenzelfde kromme heeft als fabriek-af enkel 1 cm lager(+-40pk lager?). D.w.z. hij stijgt ongeveer in eenzelfde mate in toeren enkel met minder vermogen(afgezien van het koppel verloop is).

Ik heb nog te weinig verstand van 4-takt om hier een genoeg gefundeerd advies over te geven, maar het lijkt m.i. dat hij qua ontstekingstijdstip dan juist zit, maar ergens tussen de krukas en jouw wielen vermogen verliest (ketting o.i.d., of een overbrenging ergens ander). Of niet krachtig genoeg ontbrandt (compressie, kleppen niet op juiste moment gesloten, vernauwing in uitlaatpoorten, motorbescherming die ingrijpt).

Jammer dat Erwin het niet oppakt. Heeft hij geen adres welke hij jou aanraadt?

Re: Max snelheid van een 996

24 jun 2010 10:14

Lammertink bedoel je, lijkt me een goede tip idd :thumleft:

Re: Max snelheid van een 996

24 jun 2010 10:17

Lammertink = PCT tegenwoordig toch?

Re: Max snelheid van een 996

24 jun 2010 11:10

je hebt 4 opties :wink:
http://www.lammertink-porsche.nl/

Re: Max snelheid van een 996

24 jun 2010 15:55

Heren

De auto is terug van Robert Visser (H'sum) alwaar 2 nieuwe nokkenassen zijn geplaatst.
Mijn eerst indruk was dat 1e. de motor meer als een naaimachine liep (positief overigens) 2e dat de motor vooral onderin een betere trekkracht had. Uiteraard wil ik dat bevestigd zien dus ben gisteren naar Hulst in Staphorst geweest waar de auto op de (4 wiel) rollenbank is geweest.
Uit de grafiek is op te maken dat het koppel tot zo'n 3250 toeren (als ik het goed aflees) 20 Nm is toegenomen. Daarboven over de hele krommingslijn met ongeveer 10 Nm.
Ook het aantal Pk's is over de gehele kroming toegenomen.

De maximale waarden zijn nu: 297,9 Pk @ 6985 rpm / 342,3 Nm @ 4786 rpm :cheers:

Ik ben er in ieder geval blij mee, alleen ....... het checkengine lampje (code P1117) is mij laatst toch weer aangegaan (ik denk er aan om dit lampje maar af te plakken) :wink:

groet,

Dikke Leo

Re: Max snelheid van een 996

24 jun 2010 19:07

Netjes! Zal nu ook wel z'n topsnelheid halen.
Hoe is men tot de conclusie gekomen om de nokkenassen te vervangen?

Gr. Danny

Re: Max snelheid van een 996

24 jun 2010 19:40

Ik neem aan dat je op dezelfde rollenbank bent geweest?

Anders zegt het weinig...

Re: Max snelheid van een 996

24 jun 2010 20:10

Marc, ja het is dezelfde rollenbank als die van de eerste test.

Danny, voor de topsnelheid..... ik ga binnenkort voor een bezoek ah museum naar Stuttgart, dus laat ik maar eens weer proberen (gisteren op de A6 even 267 km/u aangetikt).
Het waarom "de nokkenas", ik ging in eerste instantie naar H'sum omdat het check-engine lampje telkens aanging (afwisselend code lambdasondes Len/of R probleem). Robert heeft altijd gezegt dat (ondanks dat de testmeter aangaf dat het iets met de L en/of R lambdasonde zou zijn) het onwaarschijnlijk is dat beide lambdasondes zowel L als /R (gelijkertijd) defect konden zijn, het moest iets anders wezen. Hierop de rollenbanktest in Staphorst gedaan en doordat het aantal Pk's te weinig was gingen Roberts gedachten uit naar defecte nokkenasverstellers. Gevolg .... zoals boven omschreven dat probleem opgelost maar zoals ik ook al aangaf is wederom het C-E lampje weer 1x aangegaan?
Plaats een reactie