Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: Porsche sport exhaust: FABSPEED

16 jun 2010 17:48

Na wederom een lang gevecht met roestige moeren en bouten en één weerbarstig tapeind :x ligt de uitlaat er dan toch eindelijk naast....

Afbeelding

Nu kunnen we aan het mooie werk beginnen :D

Re: Porsche sport exhaust: FABSPEED

17 jun 2010 9:36

Marc, neem aan dat dat glimmende op de oliebuis onderaan midden van blok voornamelijk kruipolie is :mrgreen:

Benieuwd naar het resultaat :thumleft:

Re: Porsche sport exhaust: FABSPEED

17 jun 2010 13:31

Correct, is inderdaad kruipolie :mrgreen:

Re: Porsche sport exhaust: FABSPEED

23 jun 2010 14:26

Handig al die las- en dichtkit reparaties aan de uitlaat de voorgaande jaren....

De brokken kit en lasspetters in het spruitstuk hebben helaas hun sporen nagelaten op het turbinewiel.... :roll:

Afbeelding

Re: Porsche sport exhaust: FABSPEED

25 jun 2010 16:24

De 965 stribbelt nog wat tegen....

Olieleiding bleek doorgeschuurd en gat werd steeds groter bij het blank schuren van het metaal....
Afbeelding

Noodreparatie met oliebestendige slang.
Afbeelding

Uitlaatje hier nog op de grond.
Afbeelding

Daarna de spruitstukken erop.
Afbeelding Afbeelding

En de gestraalde en opnieuw gespoten katalysator weer gemonteerd samen met de wastegate.
Afbeelding

Lambdasonde zit ook 'vastgelast' in de originele uitlaat... iemand had de zeskant ook al een keer rond gedraait... :( Enfin, nieuwe originele lambdasonde is onderweg uit Duitsland (scheelt nogal wat in prijs met de P-dealer).

Alle probleempjes en hindernissen zijn nu (hoop ik) wel zo'n beetje overwonnen, komende week is ie klaar :D
Laatst bijgewerkt door M a r c op 25 jun 2010 18:04, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Porsche sport exhaust: FABSPEED

25 jun 2010 17:47

Interessante rapportage Marc.

Maar ben ik de enige die bij zo'n glimmende, verchroomde (?) uitlaat eerder een wat negatief als een positief gevoel krijgt?
Weet nog hoe het nieuwe, originele darmwerk onder de 997 er uit zag en dat niet glimmende beeld spreekt mij meer aan.

Re: Porsche sport exhaust: FABSPEED

25 jun 2010 17:53

dat glimmen duurt ook hooguit een week :wink:

Re: Porsche sport exhaust: FABSPEED

25 jun 2010 17:57

Onder mijn GT3 zit ook een glimmende Fabspeed en het mooie vind ik dat ze een beetje koperkleurig/blauwig gevlamd verkleuren als ze een paar keer heet zijn geweest. Dat vind ik wel weer heel mooi (al zie je er niks van...) 8)

Re: Porsche sport exhaust: FABSPEED

25 jun 2010 18:14

Schitterend werk, Marc. Ben ook blij,dat ik nu van die olielekkage verlost ben.

De bekende 2 vliegen.......

Blijf het mooi vinden, om op deze manier, op de hoogte te blijven.

Gr Henk

Re: Porsche sport exhaust: FABSPEED

29 jun 2010 14:33

Bijna klaar....

Nieuwe slangen voor de verwarming, de linker extra geisoleerd tegen de hitte van de katalysator.

Afbeelding Afbeelding

Alleen straks nog even de bumper erop en de eindstukken uitrichten.

Afbeelding

:)

Re: Porsche sport exhaust: FABSPEED

29 jun 2010 15:21

Gaat lekker zo Marc :thumleft:

Re: Porsche sport exhaust: FABSPEED

29 jun 2010 16:20

Tjeetje wat een werk zeg voor een beetje behoorlijk geluid :wink:
Kanp gedaan. :thumleft:

Re: Porsche sport exhaust: FABSPEED

29 jun 2010 21:07

ja.... héél veel werk.... vooral als er al lieden zijn geweest die het al een keer een poging hebben gegeven, die vervolgens alle moeren en bouten ronddraaien en dan de uitlaat maar weer dichtsmeren omdat ze het niet loskrijgen :( Verder hebben we 'm meteen nieuwe oliefilter en verse 10W50 olie toegedient :drive:

Maar goed... hij is bijna klaar! Nog even de binnenschermen monteren en nog even wachten op de nieuwe lambdasonde die hopelijk morgen binnenkomt en dan kunnen we gaan starten en luisteren 8)

Afbeelding Afbeelding

Re: Porsche sport exhaust: FABSPEED

29 jun 2010 21:34

Mooi werk Marc :thumleft:

Re: Porsche sport exhaust: FABSPEED

29 jun 2010 22:15

He Marc, zag op je site dat je voor een 986 geen fabspeed uitlaat hebt. Klopt dat?

Re: Porsche sport exhaust: FABSPEED

29 jun 2010 22:40

soepkip 986 schreef:He Marc, zag op je site dat je voor een 986 geen fabspeed uitlaat hebt. Klopt dat?


Nee hoor, hebben we wel, maar site is nog niet helemaal up-to-date :wink:

Ik PB je wel...

Re: Porsche sport exhaust: FABSPEED

30 jun 2010 15:36

Iemand nog een oude uitlaat kopen?

Afbeelding

:mrgreen: :mrgreen:

Re: Porsche sport exhaust: FABSPEED

01 jul 2010 20:00

Auto klaar, testritje gemaakt, uitlaatje goed warm en dan een beetje gasgeven.... dan krijg je: vlammetjes :mrgreen:

http://www.youtube.com/watch?v=ARFdl1zykv4

Daarna meteen dit onding weggehaald...

Afbeelding

Geen idee wie het er ooit tussen heeft gezet, maar de stuurdruk naar de wastegate werd geknepen door dit Festo-reductieventiel uit de pneumatiek, met als gevolg dat er niet met de auto te rijden viel. Een klein beetje teveel gas en de turbo kwam er al vol én véél te vroeg in.... :shock: met als gevolg dat de koppeling het ook niet meer trok. Volgens mij heb je altijd heel voorzichtig met die auto moeten rijden Henk :wink: Nu zit het weer zoals het hoort en komt de turbo in bij 3.500 tpm. Driveability is nu zoals het hoort en geen slippende koppeling meer :D

Re: Porsche sport exhaust: FABSPEED

01 jul 2010 20:41

Okee Marc,

ff vanaf een computer in een internetcafe. Zonder boxen :twisted: , dus zal
nog een beetje geduld moeten hebben, vwb het zien en horen van het
eindresultaat.
Ja, degenen die mij kennen, weten dat ik een voorzichtige rijder ben. Dus van dat Festo - ventiel, heb ik nooit iets vernomen. Wat mij meer interesseerd is, 'waarom' dit ventiel gemonteerd is, dan 'wie' het gedaan heeft.
Misschien dat jij of een andere techneut, daar wat toelichting op kan geven.

Kijk er naar uit om hem op te halen............ spreek je,

Henk

Re: Porsche sport exhaust: FABSPEED

01 jul 2010 21:56

Dit ventiel zorgde ervoor dat je wastegate later opende.... later dan wat Porsche af-fabriek bepaalt heeft.... de theorie is dat je dan sneller en meer turbodruk hebt en dus meer vermogen. Nu win je met dit soort "houtje-touwtje tuning" wel veel koppel onderin, maar dat wil je helemaal niet (en Porsche ook niet anders hadden ze het zo wel gemaakt....). Zeer gevaarlijk voor je drijfstangen en lagers! Daarnaast heb je grote kans dat ie té arm gaat lopen wanneer je alleen de turbodruk op deze manier verhoogt.

Om een lang verhaal kort te maken; je kunt nu weer volop planken zonder risico 8) Wel opletten dat je de voorbumper van je achterligger er niet afstookt :mrgreen:
Laatst bijgewerkt door M a r c op 02 jul 2010 8:09, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Porsche sport exhaust: FABSPEED

01 jul 2010 22:47

f*ck man - stoere vlammen!! is het toevallig dat hij alleen rechtsachter vlamt en links niet? Heb speciaal het geluid wat harder gezet - wat een heerlijk gejank! :thumleft: Henk - geniet ervan!

Re: Porsche sport exhaust: FABSPEED

01 jul 2010 23:17

Net als origineel is de linker pijp alleen voor de wastegate. Dus daar komt alleen geluid en uitlaatgassen uit bij (vol)gas als de wastegate opent :)

Re: Porsche sport exhaust: FABSPEED

03 jul 2010 12:08

Hmmm.... aan de druppeltjes onder de auto te zien hebben we aan de linkerkant nog een kleine olielekkage.... :scratch:

Maar dat lossen we nog wel effe op Henk :wink: De rest is kurkdroog :D

Re: Porsche sport exhaust: FABSPEED

03 jul 2010 18:59

Zo, net thuis. Echt ff genieten van dat you-tube filmpje.

Vakwerk Marc, schitterend :thumleft:
Jammer dat er nog een olielekkage naar voren is gekomen.

@ Soepkip. Zeker een hele hoop werk. Maar wat eronder zat was een
Emmentaler. Gewikt en gewogen tussen origineel Porsche of Fabspeed.
Het mooie geluid heeft de doorslag gegeven.

@ Horn. Dank je Harald, we zien elkaar op eoa evenement.

Marc, spreek je, over de afhaaldatum.

Gr Henk

Re: Porsche sport exhaust: FABSPEED

03 jul 2010 21:42

olielek al ontdekt? Heb bij die van mij inmiddels geleerd dat het lek heel anders kan zitten dan waar het in eerste instantie lijkt (maar dat hoef ik jou uiteraard niet te vertellen).

Wellicht lek toch bij aansluiting van die lange (retour?)buis onderaan het blok? Bij de koppeling op het blok wil het weleens lekken. Anders zou het misschien een klein beetje olie kunnen zijn welke is ontsnapt bij de oliefilterwissel/refill? Wil wel eens een paar druppeltjes ontsnappen die eerst verdwenen lijken te zijn. Dan met opwarmen motor eerste keer liggen ze ineens onder de P. Anders misschien gewoon de kleine retourbuisjes onder het blok of de distibutiekettingdekselpakking(ik win scarbble vanavond) voor de linker nokkenas ( of de koppakking? :( )

Moet zeggen dat hij er verder van onder wel goed nog uitziet Henk :thumleft:
Mooie sticker ook linksachter op de bumper.
Plaats een reactie