Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

22 maart 2005 14:55

Kijk zo wel even :idea:

22 maart 2005 15:00

Speedline 2310 SC ??
Afbeelding

9.5 X 18 ET 40, zou dus geen probleem moeten opleveren.

22 maart 2005 15:23

Afbeelding

Uit bovenstaande tekening/schets blijkt duidelijk wat de ET-waarde nou precies inhoudt.

De ET-waarde (Einpress-Tiefe, ofwel Offset), ookwel wielbolling (Nederlands) genoemd, is de afstand tussen de hartlijn van het wiel tot de wielflens.

De ET-waarde geeft het aansluitpunt van het wiel weer en bepaalt of een wiel hol of bol is. Hoe hoger dit getal is, des te verder dit aansluitpunt naar buiten ligt.

Het wiel zal in dat geval verder in de wielkast naar binnen komen. Een lage ET-waarde betekent dat het wiel meer naar buiten komt. Dit wordt in hoge mate beïnvloed door stuurgedrag, zowel rijden als remmen.

Per autotype en wielbreedte kan de ET-waarde variëren tussen een ondergrens en een bovengrens. Hierbuiten zijn aanpassingen aan de auto vereist.

Afbeelding

22 maart 2005 16:19

Olaf schreef:
PeterDeleu schreef:In België is sinds een tijdje een regel van toepassing dat een wagen 11 cm boven de grond met blijven met het chassis. Dit met een tolerantie van 2 cm.

Even uitkijken dus als je de wagen verlaagd in Belgie.



Eh .... Dirkie :?: :roll: :idea:


klopt ... heb er een behoorlijke discussie gehad ... maar toch lekker verder mogen rijen ... :wink:

Men "veringtest" was net voldoende ... dat was men geluk denk ik :wink:

22 maart 2005 16:23

Ik heb destijds mijn Elver terug moeten verhogen :evil:

22 maart 2005 16:30

Je bent hier trouwens in België hé ... :wink:

If you now what i mean .... :twisted:

22 maart 2005 16:37

SPEEDY944 schreef: http://www.tigra-tuning.nl/images/wiele ... _groot.jpg .....


Oud nieuws.

22 maart 2005 17:57

RS-R schreef:Speedline 2310 SC ??
Afbeelding

9.5 X 18 ET 40, zou dus geen probleem moeten opleveren.



Dat is m..en het''probleem'' opgelost :!:
Blijkt dat de kunstof binnenkuipen op het bovenste gedeelte van de wielkuip afgedicht zijn met wat elastische massa...dat spul drukte de kuip wat naar buiten en veroorzaakte dat schurende geluid :!:

Was al bang voor ''rollen'' of wegslijpen :oops: :D Bedankt voor het meedenken...

22 maart 2005 18:19

Eind goed, al goed.
Strakke velg. :wink:

22 maart 2005 18:27

ome piet schreef:Was al bang voor ''rollen'' of wegslijpen


wegslijpen, is idd een slecht idee, rollen hoef je echt niet bang voor te zijn, wordt veelvuldig gedaan en bij heel wat exotischer auto's dan een 993....moet je wel bij een gernomeerd bedrijf zlaten doen.

22 maart 2005 23:06

SPEEDY944 schreef: http://www.tigra-tuning.nl/images/wiele ... _groot.jpg .....


Duidelijk verhaal !! Ik wist met ET-waarde nooit van de hoed en de rand ; nu wel :thumright:

22 maart 2005 23:16

Ok, effe checken dan.
Ik koop een turbo-velg van een 993 Carrera, deze wil ik op een 993 turbo monteren.
Welke maat spacer moet ik monteren om aan een zelfde ET-waarde te komen.
Gaat over de velgen aan de achterzijde.
( dit voor de wijsneuzen :wink: )
Tijd gaat nu in.....

22 maart 2005 23:17

ik heb ook weer iets geleerd

bedankt :salut: :thumleft:

22 maart 2005 23:20

Tik,tak,tik,tak...

22 maart 2005 23:30

RS-R schreef:Ok, effe checken dan.
Ik koop een turbo-velg van een 993 Carrera, deze wil ik op een 993 turbo monteren.
Welke maat spacer moet ik monteren om aan een zelfde ET-waarde te komen.
Gaat over de velgen aan de achterzijde.
( dit voor de wijsneuzen :wink: )
Tijd gaat nu in.....

:lol: :lol: ik heb niet gezegd dat ik alle ET-waarden van de verschillende wielen uit mijn hoofd weet, heb daar geen idee van, maar begrijp nu wel het principe dat een lagere ET-waarde ervoor zorgt dat het wiel dichter bij de naaf vastgeklonken wordt en het wiel zelf dus verder naar buiten komt te staan en anderson bij een hogere ET-waarde. Je bent nooit te oud om te leren (en dit ook gewoon te bekennen wanneer je iets niet wist :wink: ).

22 maart 2005 23:32

tik tak, tik tak....ja, ja :evil: :wink:

22 maart 2005 23:34

En je hebt nog wel een turbo.

OK, ET-waarde smalle 993 is 65, ET-waarde Turbo is 40.
Wat gebeurt er nu als ik de velg met de Et-waarde 65 op de turbo monteer?

22 maart 2005 23:40

RS-R schreef:OK, ET-waarde smalle 993 is 65, ET-waarde Turbo is 40.
Wat gebeurt er nu als ik de velg met de Et-waarde 65 op de turbo monteer?

Valt dieper in de wielkast en zal dus aan de binnenkant aanlopen ?

22 maart 2005 23:40

RS-R schreef:


Oud nieuws.


Kennelijk toch nuttig! :wink:

Hoe dik die spacers moeten zijn? Ik heb geen idee, want ik weet niet wat de ET-waardes van die auto's zijn!

22 maart 2005 23:43

Hij moet aan de binnenkant niet aanlopen :!:
Als ze dezelfde J waarde hebben kan dat, maar als de velg van de smalle versie ook een kleinere J heeft moet hij daarom niet aanlopen :wink:

23 maart 2005 0:00

paSCal schreef:
RS-R schreef:OK, ET-waarde smalle 993 is 65, ET-waarde Turbo is 40.
Wat gebeurt er nu als ik de velg met de Et-waarde 65 op de turbo monteer?

Valt dieper in de wielkast en zal dus aan de binnenkant aanlopen ?

De 993-velg is 9J en de turbo-velg 10J ; doordat de velg met ET-waarde 65 dieper naar binnen valt hoeft hij nog niet aan te lopen omdat hij 1J meer ruimte heeft, toch?

23 maart 2005 0:01

911-lover schreef:Hij moet aan de binnenkant niet aanlopen :!:
Als ze dezelfde J waarde hebben kan dat, maar als de velg van de smalle versie ook een kleinere J heeft moet hij daarom niet aanlopen :wink:

Zijn allebei 10 J

23 maart 2005 0:09

RS-R schreef:
911-lover schreef:Hij moet aan de binnenkant niet aanlopen :!:
Als ze dezelfde J waarde hebben kan dat, maar als de velg van de smalle versie ook een kleinere J heeft moet hij daarom niet aanlopen :wink:

Zijn allebei 10 J


Als ze allebei 10j zijn en de afstand tussen de velg/band van de Turbo heeft en de binnenwielkas is minder dan 2,6cm , dan gaat die van een 993 small body idd op een Turbo vanbinnen aanzetten

23 maart 2005 3:43

om een 993, 10J ET 65 velg op een 993 turbo te monteren (ook 10J maar normaal ET40) heb je spacers/spoorverbreders van 25mm nodig...

23 maart 2005 8:36

En achter welk gordijn wilt u uw kado uitzoeken.
Jeroen, jij mocht niet meedoen.
:wink:
Plaats een reactie