Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
25 aug 2010 0:17
Zeer tevreden over Mobil Formula S 10W40. Verbruik is tussen de 0.5 en 1 liter op 2000Km, afhankelijk van de warmte. (Naar Le Mans Classic met 37 graden beinvloedde het olie verbruik nadelig

)
Tip: In DL kun je de olie kopen ongeveer de helft van wat je in NL betaald. Dus mocht je nog een keer je porsche willen uitlaten.....
25 aug 2010 8:13
Ik koop de olie via Vassparts of zoiets. Is inderdaad via DLD wordt thuis bezorgd en prima prijs.
Geef ronduit toe dat mijn verbruik begint te vragen om een revisie. Dit is helaas budgettair niet zo'n denderend idee.
Overigens draai ik met rustig rijden minder dan een liter per 1000. De 2 liter is als ik vaak de 6000 revs aantik en veel optrek etc. Afremmen op de motor zorgt ook nog wel eens voor wat verbruik (geleiders versleten waarschijnlijk). Dit doe ik dus al weer veel minder.
Mijn spider heeft bijna 200 k op de teller (wat veel is voor een Nord blok) en verbruikt met de 20W50 nog geen halve liter per 1500. Dus een dikker smeersysteem bij veel warm weer en warm rijden is niet slecht lijkt me.
25 aug 2010 10:17
Op ebay.de kun je het voor 4.50 per liter krijgen excl. verzenden. Vergelijk dit met de 11 euro die dit in NL kost....... Voelt niet goed om dit hier te halen.
25 aug 2010 12:36
ik zat op iets van 8 in verzenden geloof ik
25 aug 2010 13:59
Hier 5.50 per liter bij 24 literflessen afname. Is een voorraadje voor 2 jaar. Scheelt toch weer. Verzendkosten zijn 22 euro met DHL.
25 aug 2010 15:12
Heinz schreef:Niels, mijn specialist heeft er Millers classic 20w50 in gedaan, maar ik denk wel dat jij iets sportiever rijdt dan ik.
Mijn 11je reed ook op 20w50...maar toen was mijn blokje versleten

.
25 aug 2010 17:47
grappig dat deze discussie zo vaak voorbij komt. In de 964 komt gewoon de castrol die er volgens het boekje in hoort. In de Donkervoort Cosworth die ik regelmatig intensiever belast komt castrol Edge (zonder sport dus!) 10W60. Omdat die olie lastig te krijgen is voor een schappelijke prijs, koop ik altijd 60 literflessen en verkoop die dan door voor €15,00.
25 aug 2010 21:42
Hessel, heb je het ebay shop adress? Mocht ik blijven bij dit type dan kan ik het zo bestellen, niet? Kunnen we trouwens ook samen doen. 24 liter is weer voor 2 jaar niet?
26 aug 2010 8:29
je hebt een PB!
26 aug 2010 15:32
ik heb 35 jaar bij Shell gewerkt dus ben ik bevooroordeeld (ha) maar Shell maakt samen met Castrol de beste motorolie... waarom denk je dat Ferrari altijd Shell olie gebruikt ?
en voor Hollands gebruik is 10w40 prima, semi synth , als je trackdays doet of de Oberhausen straight dagelijks kun je aan 10w60 gaan denken.
Wanneer rij je in Holland een 911 op zijn max ???? de Spee bendes liggen overal te loeren met hun kastjes en laserguns....
100 op de 5 baans A2 is hard zat vindt de politie... 10.000 bekeuring
KASSA !!!
26 aug 2010 15:51
En u rijdt een auto van bijna 40 jr auto met bijbehorende toleranties en passingen? Dat maakt namelijk wel een erg groot verschil uit mbt tot viscositeit etc.
Overigens is de Shell shit niet altijd zo denderend als men denkt. Zal ook wel weer niet het slechtste spul zijn, maakt volgens mij voor de standaard 10W40 sowieso weinig uit voor de A merken. Het feit dat het echter in ferrari's gebruikt wordt vind'k niet zo indrukwekkend, sorry.
26 aug 2010 19:34
Shell levert de basis olie aan vele gerenomeerde oliemerken !
wat die er mee doen is het geheim van de smid , mijn P is 21 jaar jong
en heeft 255K op de klok, rijdt op 10w40 en gebruikt 1 liter op de 5000 km.... de Shell shit is not too bad
Het maakt wel uit of je een luchtgekoelde hebt of een 996 clone...
de passingen van de 996 en 997 zijn van een heel andere orde, maar zeker is dat er relatief veel waterkokers vroegtijdig toe aan een revisie zijn de afgelopen jaren.
Maar ik denk dat toch veel rijders niet de moeite nemen om een P warm te rijden voordat het pedaal plat gaat.
26 aug 2010 19:57
Mee eens. Ik rij zelf voorzichtig warm. Vorige eigenaren geen idee (weet niet eens hoeveel).
In het ontwerp van de luchtgekoelde oudjes echter zijn de passingen in de basis van het ontwerp al dusdanig dat zware belasting mogelijk is vanwege de luchtkeling (dus wide gap tussen de te smeren delen). Tevens is het zo dat de productie toleranties door de oude techniek van de productie machines afwijkingen vertonen die kunnen zorgen voor een nog wijdere gap.
Mijn kennis van de tribologie reikt zo ver dat ik weet dat je bij een " wide gap" moet zorgen voor voldoende drukopbouw over de wigvorm tussen de 2 oppervlakken die je wil smeren. Dit kan alleen als de viscositeit van de olie hoog genoeg is. De W50 en W60 zijn bij hoge temperatuur dikker en zullen derhalve zorgen voor een betere smering bij een "wide gap" en een slechtere smering bij een gebrek aan "gap" tussen de oppervlakken. Een hoog verbruik met flinke compressie duidt dit doorgaans op een grotere gap die je vervolgens met een W50 net wat beter smerend maakt.
Overigens woord gap ipv spleet gebruikt om het nog serieus te houden
26 aug 2010 22:57
ik kleurde al
p.s. maar zonder gekheid, luister altijd naar de fabrikant,
die heeft de meeste ervaring.. dus instructie boekje !
en een luchtkoeler is het gelukkigst als ie lekker heet is !!
waterkokers zijn afgesteld op 85 graden celsius...
27 aug 2010 19:26
Ha, dit altijd leuke onderwerp is weer tot leven gewekt
Mijn 3.2 doet 't erg goed op Motul 300V Competition 15W50.
In vergelijking met de voorgeschreven Mobil 1 is het olieverbruik gedaals van 1: 1.500 naar 1:5000, wat ik vrij spectaculair vind. Daarnaast loopt de motor veel stiller en heb ik een hogere oliedruk bij warme motor (+0,3 bar).
De redenen van mijn overstap naar deze motorolie staat uitgebreid beschreven in mijn vorige posts over dit onderwerp.
Heb je een luchtgekoelde 911 dan zeg ik: overstappen op deze olie. Je wordt er blij van
27 aug 2010 19:48
rarebear schreef:ik kleurde al
en een luchtkoeler is het gelukkigst als ie lekker heet is !!
waterkokers zijn afgesteld op 85 graden celsius...
Mijn Lufti moet ik ander ook aardig kietelen om boven de 85 gr uit te komen...
28 aug 2010 11:39
wolf schreef:rarebear schreef:ik kleurde al
en een luchtkoeler is het gelukkigst als ie lekker heet is !!
waterkokers zijn afgesteld op 85 graden celsius...
Mijn Lufti moet ik ander ook aardig kietelen om boven de 85 gr uit te komen...
Heb jij een temp meter voor de cylinderkoppen ?? of bedoel je de olie temp meter ....
28 aug 2010 12:04
oil. da's gebruikelijk om de motortemp aan te geven bij alte luft.
29 aug 2010 17:25
@wimpie 67:
Waar koop jij deze olie? De Motul dus.
Alvast bedankt voor je antwoord.
Groet, SC.
29 aug 2010 22:16
Bij Motana in Veenendaal. Maar je kunt 't ook kopen mij DymoTrack Motortechniek in Cruquius...
11 sep 2010 13:45
zo net 4x4 liter flessen Mobil formula S 10W-40 gehaald bij de pomp op de hoek voor € 99,- !!!
beetje handje klap kun je in nederland ook nog mooi prijsje maken!
11 sep 2010 14:50
Is ook niet verkeerd.
18 sep 2010 13:01
Op de 10W40 van de HEMA staat gewoon bij speficicaties PORSCHE.
Nog steeds laten staan?
18 sep 2010 20:59
Ja... En omdat een bericht minimaal 10 tekens moet bevatten: perfecte olie voor je Toyota, gun je 911 en je potomonnaie een passende olie!
19 sep 2010 9:02
Samenvattend
Mobil Formula S 10W40 - not approved by Porsche (tenminste ik kan Porsche nergens vinden op de fles)- wel approved bij het Forum/specialisten
HEMA 10W40 - approved by Porsche - niet door het Forum/specialisten
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.