Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: Zo dan, das schrikken! Jullie mening graag :-)

14 sep 2010 10:23

tja in dat geval netjes betalen.. als je je ervan bewust bent dat je dat reparatiebedrag nooit bij eventuele verkoop terug ziet (ja ook jij gaat uiteindelijk die auto een keer verkopen ;-) ) be my guest.. wens je er oprecht veel suc6 mee..

Re: Zo dan, das schrikken! Jullie mening graag :-)

14 sep 2010 10:30

@brian: er is vast nog wel een middenweg tussen "domweg" betalen en hem weg doen ;-)

Re: Zo dan, das schrikken! Jullie mening graag :-)

14 sep 2010 11:02

viaa schreef:[*] TC/ABS storing in toerental sensor links- en rechter voorzijde (foutcode 5205). Hiervoor is die al twee keer terug geweest naar de dealer.

Ineens zie ik een "verband" tussen al deze problemen. De versleten wiellagers zouden in iedergeval de oorzaak kunnen zijn van slijtage aan banden en toerental sensor probleem.

Je schreef eerst toch over lambda sondes? Dat gaat over uitlaatgas/motor, dit is dus heel wat anders.

Relatie tussen de 3 zaken zie ik zeker niet, behalve dat ze alle bij de voorwielen zitten.
Banden slijten verkeerd door uitlijning niet door versleten lagers. Overigens slijten ze vaak eerder aan de binnenzijde.
Sensoren hebben alleen een functie voor ABS (TC).

Re: Zo dan, das schrikken! Jullie mening graag :-)

14 sep 2010 11:11

@Paul II: mea culpa, ik ben een leek voor wat betreft auto-techniek. Het waren blijkbaar de toerental sensoren die de ABS/TC waarschuwingslampjes deed oplichten.

Dealer geeft zelf aan dat er een kans is dat die storing zichzelf oplost door het vervangen van de wiellagers. Een slijtage van de banden (binnenzijde) i.s.m. het wiellager issue zie ik zelf ook niet direct :-)

Re: Zo dan, das schrikken! Jullie mening graag :-)

14 sep 2010 11:24

viaa schreef:Even snel een update

De kosten om hem door de APK te trekken: ~ 2200 euro.

Zo maar eens PCT bellen...to be continued :-)



Je had het eerst over alleen al € 3000,- voor versleten draagarmen (APK afkeurpunt volgens PC) en ruim € 500,- aan scheef afgesleten voorbanden (APK afkeerpunt volgens PC).

Indien PC nu bereid is dit voor € 2200 te doen heb je al een leuk stedentripje verdiend;-) In alle ernst, ga eens kijken met je broer wat er met de auto aan de hand is. Zet hem op de brug bij het PC en laat de keurmeester aldaar aanwijzen welke ophangingsdelen precies versleten zijn.

Meestal zijn het de rubbers in de zgn 'coffin arms' (draagarmen die met een beetje fantasie de vorm van een doodskist hebben). Powerflex maakt een setje vervangingsrubbers voor ca. 60 euro per draagarm, 911 Porsche world heeft onlangs een 'DIY how to' rondom het plaatsen van deze rubbers gepubliceerd.

Heb je geen zin om zelf met rubbers te klooien dan zijn complete aftermarket coffin arms misschien een goede optie voor je. Deze kosten 60% van Porsche delen, die ook niet door Porsche zelf worden gemaakt;-)

Kijk eens op:

http://www.design911.co.uk/fu/pt385_389 ... Arms/#3960

Een onafhankelijk specialist, of zelfs een buurt-garagist met liefde voor sportauto's zet deze er zo voor je op. Achteraf de uitlijning bij een specialist (vb Prins techniek) laten checken/instellen.

Op bovenstaande manier kun je op verantwoorde wijze een FIKS bedrag besparen op een kostenpost die nu 3000,- lijkt te zijn.

Indien je scheef afgesleten banden voldoende restprofiel hebben kun je ze laten trimmen, Profile biedt o.a. deze service. Voor nieuwe banden kijken op autobandenmarkt.nl , let op dat je banden met N codering (Porsche) selecteert.

Succes.

Re: Zo dan, das schrikken! Jullie mening graag :-)

14 sep 2010 11:41

@964HP: dank voor de informatie,daar kan ik wat mee :-)

Die 2200 voor de APK is als volgt onder te verdelen:
- alleen vervangen draagarmen achterzijde(inderdaad ingescheurde rubbertjes)
- nieuwe wiellagers voorzijde
- nieuwe voorbanden
- uitlijnen

Wat ik ook niet helemaal snap is dat het vervangen van de draagarmen achter maar 890 euro kost. Rondom was het immers > 3000 euro. Ik vermoed, maar dat zal ik navragen, dat dat komt omdat er aan de voorzijde veerpootlagers/schokbreker stangen vervangen zouden worden.

Re: Zo dan, das schrikken! Jullie mening graag :-)

14 sep 2010 11:57

MS964 schreef:
Nog maar een paar maanden... :pale:


Je kan toch nog verlengen?

Re: Zo dan, das schrikken! Jullie mening graag :-)

14 sep 2010 12:20

Nee, kan volgens mij niet meer. Te oud. Hij is van 2001.

Re: Zo dan, das schrikken! Jullie mening graag :-)

14 sep 2010 12:26

Meteen te koop zetten en er een terug kopen waarbij het nog wel kan :D

Re: Zo dan, das schrikken! Jullie mening graag :-)

14 sep 2010 12:51

viaa schreef:@964HP: dank voor de informatie,daar kan ik wat mee :-)

Die 2200 voor de APK is als volgt onder te verdelen:
- alleen vervangen draagarmen achterzijde(inderdaad ingescheurde rubbertjes)
- nieuwe wiellagers voorzijde
- nieuwe voorbanden
- uitlijnen

Wat ik ook niet helemaal snap is dat het vervangen van de draagarmen achter maar 890 euro kost. Rondom was het immers > 3000 euro. Ik vermoed, maar dat zal ik navragen, dat dat komt omdat er aan de voorzijde veerpootlagers/schokbreker stangen vervangen zouden worden.



Wiellagers hetzelfde verhaal, kosten € 55 per stuk:

http://www.design911.co.uk/fu/pt385_908 ... -and-Kits/

Het voordeel van een PC is dat ze ervaring hebben (als je een klus 4x gedaan hebt doe je het 2x sneller dan de eerste keer...geen grappen aub ;-)) en custom gereedschap. Ondanks dat zijn ze ruim € 400 aan uren kwijt voor 2 voorlagers????

Ook voor het uitlijnen vragen ze € 200,- . Dat kan makkelijk voor de helft bij simpelweg uitlijnen, uitlijnen+uitwegen is een ander verhaal.

Motto: niet bekrimpen op de conditie van je Porsche, wel op het geld dat je uitgeeft om hem in deze conditie te houden!

Re: Zo dan, das schrikken! Jullie mening graag :-)

14 sep 2010 12:55

MS964 schreef:Nee, kan volgens mij niet meer. Te oud. Hij is van 2001.


Dan zou ik voor afloop nog even er naar laten kijken... wie weet kan er dan nog iets onder de garantie vallen...

Re: Zo dan, das schrikken! Jullie mening graag :-)

14 sep 2010 13:11

en kun je nog een laatste keer genieten van een soepele leen KJN.. :wink:

Re: Zo dan, das schrikken! Jullie mening graag :-)

14 sep 2010 13:15

Hmm, ik krijg altijd een VW Golf mee. Wat gaat hier niet goed? (Wel een nieuw type, of een Scirocco, dat dan weer wel)

Re: Zo dan, das schrikken! Jullie mening graag :-)

14 sep 2010 13:21

De volgende keer je trainingsbroek en je petje thuislaten? :uh: :wink:

Re: Zo dan, das schrikken! Jullie mening graag :-)

14 sep 2010 13:22

of juist aandoen/meenemen (wie weet is dat wel de doelgroep..) :wink:

Re: Zo dan, das schrikken! Jullie mening graag :-)

14 sep 2010 13:41

In Amsterdam wel ja. :lol:

Re: Zo dan, das schrikken! Jullie mening graag :-)

14 sep 2010 13:53

viaa schreef:[*] draagarm constructies rondom versleten in 1 jaar tijd is zeker geen normale slijtage. Daar had bij de vorige APK keuring op z'n minst al een indicatie voor moeten zijn. Mijn broer is APK keur meester en monteur geweest en heeft dit in ieder geval ook nog nooit meegemaakt.
[*] idem voor wiellagers voorzijde, na 17.000 km horen die niet ineens op te zijn. Ondanks dat er blijkbaar weinig over te zeggen is. Soms gaan ze 80.000 km mee, soms 3 ton.


Sorry dat ik even advocaat van de duivel speel maar:
Een APK is een moment opname waarbij alleen gekeken wordt of het onderdeel op dát moment binnen de grens valt of niet. Het is geen conditiemeting welke je meer kunt verwachten bij een AKK. In de korte tijd die er voor staat en voor de kosten van de APK kun je ook niet veel meer verwachten dan bijv. is er te veel speling of niet.
Hou er ook rekening mee dat veel onderdelen een niet lineair slijtage verloop hebben, als er iets misgaat in een lager kan het eneens heel snel gaan.
Verder is het op zich ook niet zo vreemd om ineens links+rechts aan te pakken, het kan best zjn dat de ene kant er echt aan toe is en dat de andere kant tekenen van vergaande slijtage vertoond. In dat geval is het goedkoper om ineens alles aan te pakken ipv nu één kant en volgend jaar de andere kant. Denk alleen al aan logistieke kosten, het iedere keer uitlijnen, het verschaffen van een leenauto etc. etc.
Als je niet zelf kan sleutelen zou ik gewoon naar een goede specialist gaan en bespreken wat echt noodzakelijk.

Re: Zo dan, das schrikken! Jullie mening graag :-)

14 sep 2010 15:23

Neemt niet weg indien je een Porsche koopt bij een PCentrum bepaalde technische aspecten op hun laatste benen mogen lopen. Dat is geen service en riekt naar "das haben wir nicht gewusst".

Zijn handelaars praktijken :!:

Re: Zo dan, das schrikken! Jullie mening graag :-)

14 sep 2010 15:24

Zo denk ik er ook over..... :?

Re: Zo dan, das schrikken! Jullie mening graag :-)

14 sep 2010 15:42

Hij moet toch gewoon langs zijn verkopende Porsche centrum gaan. En desnoods halen zij de auto op bij PCG op de ambulance. Dan heb je ook geen APK issue. Dus bespreken met de verkoper en die de problemen laten oplossen waarbij je natuurlijk wel normale slijtage zelf gaat betalen. Kan mij niet voorstellen dat er geen coulance zal worden betracht. En ja die draagarmen kunnen zeker net het laatste zetje hebben gehad in die 17.000 km.

Re: Zo dan, das schrikken! Jullie mening graag :-)

14 sep 2010 17:07

+1, 17 k, doe ik 4 jaar over met 2 porkers... :shock:
ken pct ook als pietje precies dus zou het daar ook bespreken, eerst onderling bespreken / oplossen dus.

Dit soort kwesties zou ik nooit zo neerzetten zonder eerst even goed met wat partijen gesproken te hebben, maar dat is een heel ander verhaal..

Re: Zo dan, das schrikken! Jullie mening graag :-)

14 sep 2010 17:10

$TEEF schreef:Dit soort kwesties zou ik nooit zo neerzetten zonder eerst even goed met wat partijen gesproken te hebben, maar dat is een heel ander verhaal..



+1 :thumleft:

Re: Zo dan, das schrikken! Jullie mening graag :-)

14 sep 2010 17:36

hoezo? hij valt toch niemand aan? slechts constateringen en een vraag of dit normale bedragen zijn? Sterker nog - hij is erg voorzichtig naar de betrokken PC's.

Re: Zo dan, das schrikken! Jullie mening graag :-)

14 sep 2010 17:40

Ik zet het "zo" wel neer op dit forum omdat ik als auto-technische-leek alle hulp kan gebruiken. Bovendien heb ik puur de feiten opgeschreven en heb ik bij het proberen uiten van mijn gevoel alle begrip opgebracht voor de dealers. Als je mijn posts goed doorleest kunnen jullie dat vast bevestigen.

Overigens is er schot in de zaak. PCT is inderdaad bereid uit coulance een flinke korting te geven op zowel het onderhoud als de draagarmen. Ik heb besloten daarop in te gaan.

Case closed dus ;-)

Re: Zo dan, das schrikken! Jullie mening graag :-)

14 sep 2010 17:46

bully schreef: Succes, en ik zou toch proberen er met de dealer uit te komen, is mij toendertijd wel gelukt :thumleft:

Lekker Viaa :thumleft:
Plaats een reactie