Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: Keuze is gemaakt ; 't is een 993TT geworden. TOCH EEN 99

18 sep 2010 0:13

Verhaal van Marino en Jurgen (edit: en Sanhi) klopt als een bus. Ook bij de AKK bij PCG nog daarover gesproken met de "keurmeester". Schijnt zonder bekrachtiging in de 993TT echt niet te doen te zijn. Mijn 993 Carrera koppeling was 2000km geleden net vernieuwd maar in vergelijking met de 993TT is die laatste echt nog een heel stuk lichter. Niet dat dit per definitie fijner rijdt, ik vond die in de Carrera ook prima met veel gevoel, maar is in de 993TT gewoon anders/lichter.

Re: Keuze is gemaakt ; 't is een 993TT geworden. TOCH EEN 99

18 sep 2010 3:07

Toen ik voor het eerst wilde gaan proefrijden in mijn 993TT schrok ik erg toen ik de koppeling intrapte, wat ging dat zwaaaaaar. Tot ik de motor startte, toen ging de koppeling superlicht!
Ik zet altijd de auto in zijn versnelling met parkeren en nadeel bij de mijne is wel dat na een tijdje stilstaan de (hulp)druk weg is en je dus flink moet trappen om hem in vrij te zetten voor het starten.
Koppeling is dus absuluut bekrachtigd!!!

Re: Keuze is gemaakt ; 't is een 993TT geworden. TOCH EEN 99

18 sep 2010 5:38

Denk dat Paul "ons turborijders" nu inmiddels wel geloofd vwb die bekrachtiging... :twisted: :lol:

Re: Keuze is gemaakt ; 't is een 993TT geworden. TOCH EEN 99

18 sep 2010 8:23

Yep.Die TT heeft een heerlijk lichte koppeling.Zat die maar in iedere 993 :wink:
Vrouwlief heeft die koppeling wat keren vervloekt :oops:

Re: Keuze is gemaakt ; 't is een 993TT geworden. TOCH EEN 99

18 sep 2010 9:46

dynamic schreef:Ik zet altijd de auto in zijn versnelling met parkeren...



Heel slecht..... daarvoor hebben ze een parkeerrem uitgevonden, ook wel handrem genaamd :wink:

Re: Keuze is gemaakt ; 't is een 993TT geworden. TOCH EEN 99

18 sep 2010 10:26

Nou Paul, voor jou dan :D


Door het enorme koppel van de 993 Turbo motor moest de diafragmaveer in de drukgroep versterkt worden. De diafragmaveer is de veer die de koppellingsplaat tegen het vliegwiel drukt met behulp van de drukgroep.

De druk waarmee de koppelingsplaat tegen het vliegwiel aangedrukt wordt is bij een:
3.2 Carrera 8600N
964 9600N
965 12400N
993T 15000N

Door de jaren heen zijn deze veren bij elk nieuw model dus sterker gemaakt.
Vanaf de 993T werd daardoor de koppelingsbediening zo zwaar dat er een bekrachtiging wenselijk was.

De gewone 993 heeft ten op zichte van de oudere modellen (helaas) al een langere pedaalweg om de pedaal kracht niet te groot te krijgen.

De bekrachtiging bij een 993T en de latere Turbo's werken op ongeveer de zelfde manier als de rembekrachtiging bij een 964C4.
Met vloeistofdruk dus.
Tussen de koppelingscilinder en de koppelingsgaffel zit een servopomp die bij bedienen van de koppeling de gaffel helpt aanduwen.
De benodigde vloeistofdruk voor de servopomp wordt verkregen door een tandempomp die op de plaats zit waar de 964/993 de stuurbekrachtigingspomp hebben zitten.
De tandempomp bestaat dus uit een stuurbekrachtigingspomp en een koppelingspomp. De druk die de pomp maakt wordt begrensd op 70 bar.
Om de druk constant te houden is er ook een drukaccumulator gemonteerd, net zo een als de Carrera 4 heeft in het systeem voor de hydraulische rembekrachtiging.
Door de bekrachtiging kon bij de 993T de slag van de koppeling weer naar normale lengte teruggebracht worden terwijl de koppelingbediening ook nog eens 25% lichter werd.



Enne, een auto in zijn versnelling bij het parkeren is natuurlijk niet erg.


.

Re: Keuze is gemaakt ; 't is een 993TT geworden. TOCH EEN 99

18 sep 2010 11:36

Super verhaal Erwin en dat speciaal voor mij :thumleft: :P
Al die exacte aandrukkrachten, mooi.

"... de zelfde manier als de rembekrachtiging bij een 964C4"
Ja, die techniek, dat is niet mijn terrein, DAAR weet ik niet veel van :twisted:

Geloof het nu helemaal Jurgen ;-)

Had tijdens het schrijven van mijn vorige bericht nog wel heel even gedacht aan het grote koppel van de T 8)

Re: Keuze is gemaakt ; 't is een 993TT geworden. TOCH EEN 99

18 sep 2010 12:29

Paul II schreef:Ja, die techniek, dat is niet mijn terrein, DAAR weet ik niet veel van :twisted:



Ik had natuurlijk ook kunnen schrijven zoals een 964 RS of 993 RS dat hebben, had je dan wel meteen geweten wat ik bedoelde :?: :D



.

Re: Keuze is gemaakt ; 't is een 993TT geworden. TOCH EEN 99

18 sep 2010 14:52

M a r c schreef:
dynamic schreef:Ik zet altijd de auto in zijn versnelling met parkeren...


Heel slecht..... daarvoor hebben ze een parkeerrem uitgevonden, ook wel handrem genaamd :wink:




Waren vorige winter allemaal klanten van jou die de ANWB moesten bellen omdat de handrem vastgevroren zat? :bang:
Zou je wel veel klanten hebben
Extra zekerheid en niet slecht!!

Re: Keuze is gemaakt ; 't is een 993TT geworden. TOCH EEN 99

18 sep 2010 15:21

Erwin, je hebt qua argumenten helemaal het laatste woord,
natuurlijk :D
:cheers:

Re: Keuze is gemaakt ; 't is een 993TT geworden. TOCH EEN 99

18 sep 2010 15:25

Marino - Nog eventjes geduld- heb vandaag ook staan kijken bij een 996 turbo (mj04) ben echt onder de indruk van alles - de stoelen- geweldige motorgeluid etc. etc., kan echt voorstellen dat je deze wil gaan gebruiken als je daily driver, zou voor mij ook de keuze zijn - veel plezier straks :drive:

Re: Keuze is gemaakt ; 't is een 993TT geworden. TOCH EEN 99

18 sep 2010 16:36

996 TT is een prima auto als D.D.
Laatst bijgewerkt door GR op 22 okt 2010 14:29, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Keuze is gemaakt ; 't is een 993TT geworden. TOCH EEN 99

18 sep 2010 18:57

GR schreef:Garage vindt voor een 996 TT 3 mm echt het minimum.


Dan blijf je PS Cups vervangen... :shock:

Re: Keuze is gemaakt ; 't is een 993TT geworden. TOCH EEN 99

18 sep 2010 20:10

Natuurlijk vind de garage dat :twisted:

Wat vind je zelf :?: 8)


Schreef eerder over vervangingsadvies garage ...

Re: Keuze is gemaakt ; 't is een 993TT geworden. TOCH EEN 99

19 sep 2010 9:48

Volgens mij ging die 3mm van GR over de banden :mrgreen:

Re: Keuze is gemaakt ; 't is een 993TT geworden. TOCH EEN 99

19 sep 2010 15:54

Paul II schreef:Natuurlijk vind de garage dat :twisted:

Wat vind je zelf :?: 8)


Schreef eerder over vervangingsadvies garage ...

Bij gebruik van 996TT als D.D. vind ik 3 mm ook het minimum. Als D.D. wil ik wel wat veiligheid. Met 3mm profiel op nat wegdek slipt de TT in z'n derde versnelling nog door! Imho leuk voor een keer, maar niet als je de TT dagelijks gaat gebruiken.

Re: Keuze is gemaakt ; 't is een 993TT geworden. TOCH EEN 99

19 sep 2010 17:21

M a r c schreef:
dynamic schreef:Ik zet altijd de auto in zijn versnelling met parkeren...

Heel slecht..... daarvoor hebben ze een parkeerrem uitgevonden, ook wel handrem genaamd :wink:

Ik gebruik een handrem alleen maar om te slippen... :shock:

Re: Keuze is gemaakt ; 't is een 993TT geworden. TOCH EEN 99

19 sep 2010 17:35

we dwalen wel af maar wat zou het prijsverschil ongeveer bedragen tussen een 996 TT coupe of een 996 TT cabrio ca. € 10K?

Re: Keuze is gemaakt ; 't is een 993TT geworden. TOCH EEN 99

19 sep 2010 19:10

Zou ik niet durven zeggen, is toch redelijk persoonlijk. Ik zelf zou voorde cabrio inderdaad ongeveer 10k minder over hebben :wink:
Laatst bijgewerkt door marino op 19 sep 2010 19:27, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Keuze is gemaakt ; 't is een 993TT geworden. TOCH EEN 99

19 sep 2010 19:12

:mrgreen:




.

Re: Keuze is gemaakt ; 't is een 993TT geworden. TOCH EEN 99

20 sep 2010 8:28

GR schreef:Met 3mm profiel op nat wegdek slipt de TT in z'n derde versnelling nog door!


Met 1 mm ook hoor...





:wink:

Re: Keuze is gemaakt ; 't is een 993TT geworden. TOCH EEN 99

20 sep 2010 13:01

en met 2 mm en zonder profiel, etc. etc. :roll:

Re: Keuze is gemaakt ; 't is een 993TT geworden. TOCH EEN 99

20 sep 2010 13:52

en 4 en meer ook..
en ijzel / sneeuw / hagel / stuifzand / omgeslagen oliewagen...
als die 4wd er nu af kon, dan werd het pas echt een spannende porker :twisted:

Re: Keuze is gemaakt ; 't is een 993TT geworden. TOCH EEN 99

20 sep 2010 15:11

Dat kan; dat heet een GT2. "Horses for courses" enz. ...

Re: Keuze is gemaakt ; 't is een 993TT geworden. TOCH EEN 99

20 sep 2010 15:17

$TEEF schreef:als die 4wd er nu af kon, dan werd het pas echt een spannende porker :twisted:
:mrgreen:
Plaats een reactie