Vanmiddag kon ik tussen twee afspraken door even een tussenstop maken in Markelo. Mijn bevindingen:
- PRACHTIGE lak. Echt geweldig mooi. Diepe glans, geen krasje, geen dutjes, laat staan roest. Op de neus moet je de steenslag met een loep zoeken. Hij oogt dus top. Onder regie van Lammertink / Porsche Centrum Twente is hij opnieuw gespoten n.a.v. voorschade een paar jaar terug. Hij heeft oa een nieuw voorscherm gehad. De schade is netjes gerepareerd; ook de binnenkant van de kofferruimte is netjes, wat duidt op een niet al te zware schade. De optiecode sticker onder de klep heeft deze operatie niet overleeft en ontbreekt. Wellicht is er een nieuwe kofferklep in gekomen? Ik kon het uit de rekeningen niet halen. Roest aan de slotplaten is afwezig (volgens een rekening vakkundig verholpen), net als op de andere kritieke plekken. Zelfs geen spoortje corrosie op de alu bumper delen.
- PRACHTIG interieur. Het leer op de (verwarmde) turbostoelen is vernieuwd voor € 1.800 en dat merk je. Zacht, soepel, mooi dof, diep donkerblauw en supernetjes. Fijnste Porsche stoelen waar ik tot nu toe in gezeten heb. De rest van het interieur is ook tamelijk netjes, aan
het stuur kun je de 250.000 km wel zien, maar dat stoort niet. Langs het schuifdak begint het hemeltje een beetje te wijken: da's wel jammer. Er zit een cheap Pioneer radiootje in, dat cassette bandjes lust.
- Zéér smakelijk setje turbo Fuchsen, geschoeid met Sport Conti rubber. Banden zijn nog redelijk goed. De velgen zelf ogen zeer fris, met hier & daar een krasje en wat lelijk plaklood. Achter de voorvelgen stralen je schone remklauwen tegemoet; over de staat van de remmen kan ik verder niks zeggen. Iets voor een AKK op een brug. Tijdens de proefrit werkten ze naar behoren.
- Motortje ziet er mooi fris uit mede door de blazer die al eens aangepakt is; er hangt een hagelnieuwe RVS pijp onder. Helaas met nogal een grote diameter uitgang, zodat hij (te) dicht tegen het mistlicht aanhangt. Zou mijn keus niet zijn. 't Blok was op het eerste oog droog, maar om dat grondig te beoordelen heb je toch een brug en zaklamp nodig. AKK item dus. Slaat meteen aan, walmt niet. Ik heb er niet hard mee of volgas mee gereden: de proefrit was te kort om hem helemaal grondig door en door warm te rijden. De oliedruk was goed.
- De bak is een echte 915. Beetje agrarisch, maar best trefzeker, synchros allemaal gezond. Overgang van 2 naar 3 is een beetje vaag,
maar dat hebben meer 915 bakken. Koppeling grijpt laag en soepel aan (de koppelingskabel zal netjes gesmeerd zijn), pedaal is heel licht. Prima dus.
- Onderstel was VEEL zachter dan het onderstel van de groene 3,2 die twee weken terug kort werd aangeboden door een verkoper in Druten. Daarnaast was het te merken dat er bredere Fuchsen onder zitten: gevoeliger voor spoorvorming / bolling van de weg. Denk dat de stuurstangetjes niet nieuw meer zijn. Voelde allemaal een beetje wollig. Ik zou denk ik de verleiding niet kunnen weerstaan om het HELE onderstel aan te pakken. De groene voelde aan als een precisie instrument, dat ontbrak bij deze jammer genoeg wel een beetje.
- Er zit een stapeltje rekeningen bij van de tijd dat de auto in Nederland is. Van voor die tijd zijn er alleen Duitse stempels in het boekje. De nieuwste rekeningen zijn een paar jaar oud. Eigenlijk ontbreekt er dus een stukje historie: dat komt omdat de vorige eigenaar een garagebedrijf heeft. Er zitten geen rekening bij van een (deel) motor- of bakrevisie. De taxateur schrijft dat de bak gereviseerd is, maar waar hij dat op baseert...?
- De optiecodesticker is in het boekje wel aanwezig. Hij heeft een sper af fabriek. Wel vreemd: de code voor het schuifdak ontbreekt, maar hij heeft er wel één. Dat heb ik al bij meer 3,2tjes gezien, oa bij een Amerikaan. Dat zou volgens de verkoper van die Amerikaan komen omdat een schuifdak in de VS standaard is. Maar dat gaat bij deze blauwe 3,2 niet op, want die is origineel Duits geleverd. Toch apart.
De 20 mille die genoemd wordt in de advertentie is dus grotendeels uitgegeven aan plaatwerk. Er staat wel het één en ander aan rubbers etc op de rekeningen. Om te achterhalen wat er nu exact gedaan is zou ik Lammertink / Porsche Centrum Twente moeten contacten. Maar die moeite ga ik niet nemen, want mij zint het gebrek aan aantoonbaar onderhoud van de afgelopen jaren niet. Daarnaast moet het onderstel - in ieder geval naar mijn smaak - aangepakt worden en dat maakt hem alsnog duur. De verkoper krijgt genoeg respons op dit moment, waardoor hij niet al te happig was op een laag bod.