Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Re: Druppel lader

26 sep 2010 20:44

Is het overigens erg slecht voor de accu, als je de druppellader enkele maanden laat zitten?

Re: Druppel lader

26 sep 2010 21:48

Nee, kan volgens mij geen kwaad. Laadt alleen maar bij indien nodig.

Re: Druppel lader

26 sep 2010 22:10

... daar is die druppellader juist voor :!:

Re: Druppel lader

26 sep 2010 22:38

turbocruiser schreef:Klopt, wat je beschrijft is volkomen normaal. Bij mij staat hij na een lange rit soms ook wel eens een paar dagen aan.
Mijn onderhoudslader staat altijd aan, dwz niet op intervalladen; lampje niet groen. (CTek XS 800)
Alleen bij aansluiten meteen na een langere rit (50km) is het lampje eerst een tijdje groen.

En ja, daar is-ie nou precies voor.

Re: Druppel lader

26 sep 2010 23:53

mivali schreef:het rode lampje van de (Porsche-)druppellader brandt elke keer. Dat zou toch uit moeten gaan als de accu weer 'op adem is'? Of brandt het lampje toch altijd? Zo nee, zit de stekker dan wellicht niet ver genoeg in de aansteker of andere reden?


Wanneer de stekker niet ver genoeg in het aanstekeromhulsel zou zitten, dan brandt de rode led juist niet.

Re: Druppel lader

27 sep 2010 12:07

Master Ken schreef:Is het overigens erg slecht voor de accu, als je de druppellader enkele maanden laat zitten?

Als je een druppellader hebt die 'intelligent' is kan het geen kwaad. Die laadt de accu bij tot hij vol is en schakeld daarna af tot er weer een onderdrempel is bereikt.
Goedkopere druppelladers laden vaak continue bij en dat heeft wel een negatieve invloed op de levensduur van de accu. Niet schokkend maar toch...

Re: Druppellader

27 sep 2010 12:16

Het gaat overigens om de originele Porsche lader

Re: Druppellader

27 sep 2010 12:22

.. dat grote vierkante blok, waarvan je je altijd weer afvraagt of'ie wel in het stopcontact blijft hangen :mrgreen:

Als je 'm aansluit - en de plug zit goed in de aansteker .. dan gaat het lampje aan (rood) ... als de accu dan helemaal vol is - gaat het lampje uit .. maarrrr .. als er 'n klein beetje stroom lekt via radio, alarm, klokje e.d. gaat het lampje weer aan - of blijft gewoon aan ..

Zoals eerder geschreven - 'n druppellader is er om de accu te bewaken .. en het zou dus geen kwaad moeten kunnen om deze continue aangesloten te houden ... 'n gewone accu (snel) lader daarintegen ...

Re: Druppel lader

27 sep 2010 12:53

HenkC2C schreef:Wanneer de stekker niet ver genoeg in het aanstekeromhulsel zou zitten, dan brandt de rode led juist niet.

Dat was voor mij destijds de reden om een andere te kopen dan de origineel Porsche lader. Als hij geen goed contact maakte in de aansteker, brandt het lampje niet. Als de accu vol is, brandt het lampje ook niet... :idea:

Re: Druppellader

27 sep 2010 13:09

de plug 'n kwart slag draaien - en zorgen dat de interieur verlichting aan gaat als je de deur open doet ... :idea:

Re: Druppellader

01 okt 2010 9:28

Mark996 had het bij het rechte eind, lampje was dinsdag inderdaad uit ofwel na 4 dagen. Brandt nu nog steeds niet dus zou goed moeten zijn maar daar kom ik wel achter als ik 'm eer start over een paar weken! Merci.

Re: Druppellader

01 okt 2010 10:35

waarschijnlijk als je de deur al een keer open doet, springt het lampje weer aan.

Re: Druppellader

01 okt 2010 11:09

Als we het hier hebben over de 'oude' Porsche lader - het vierkante blok zoals Horn zegt en waar hij niet blij mee was - en niet over de 'nieuwe', het Ctek-model, dan mijn ervaring.

Het rode ledje zal altijd aangaan na aansluiten, dat is gelijk de controle op juiste aansluiting! Ook na een rit van honderden kilometers is de accu op moment van aansluiten al niet meer 100 % geladen, doordat er interieurlampjes, radio, etc. al iets electronen gesnoept hebben uit de accu.
Alleen wanneer je de lader bij draaiende motor zou aansluiten zal het lampje niet aangaan.

De lader laadt niet speciaal langzaam maar heeft gewoon een hele lage laadcapaciteit, een DRUPPELlader dus. Deze compenseert de (natuurlijke) ontlading en die door gebruikers als alarm, ledjes, klokje en heeft dan nog beetje over om de accu weer 100% te vullen, waarna ledje tijdje uit.
Als vergeten is druppellader aan te sluiten en acccu goed leeg, kan het vele dagen duren voordat er weer gestart kan worden,
Dan zijn startkabels een oplossing als je nu weg wilt: aansluiten, tijdje bijladen met draaiende motor (5 - 15 min. afh. van mate van ontlading) en dan poging tot starten.
Laatst bijgewerkt door Paul II op 01 okt 2010 12:52, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Druppellader

01 okt 2010 12:25

Olaf schreef:.. dat grote vierkante blok, waarvan je je altijd weer afvraagt of'ie wel in het stopcontact blijft hangen :mrgreen:


Die heb ik ook al een jaar of 12, ben er zeer tevreden over.
Plaats een reactie