Deel hier je (links naar) streams, plaatjes, bestanden, games of andere interessante media.
22 nov 2010 12:55
Voor de 964 wel
996 staat in de handleiding RON98
De Porsche 996 Handleiding schreef:Your engine is designed to provide optimum performance and fuel economy using
unleaded premium fuel with an octane rating of 98 RON (93 CLC or AKI).
Porsche therefore recommends the use of these fuels in your vehicle.

Wat er van de verhalen voor de witte pomp precies waar is weet ik niet.
Zoals ik ooit in het verleden al eens hier heb gepost heb ik zelf meegemaakt dat een grote vrachtwagen benzine bij de witte pomp aan het aftanken was waarna hij een kilometer verder bij de merkpomp via precies dezelfde koppeling van de tankauto daar de tank laat vollopen.
Volgens mij kopen de witte pompen gewoon goedkoop bij verschillende merken in.
22 nov 2010 13:57
Zondermeer 'moeten' van 98 geldt voor de oudere motoren zonder pingelsensor - voor de 993? ..
Moeten om betere prestaties te krijgen: ja voor 993 en nieuwer.
Maar moet niet: 95 zonder probleem mogelijk; met hoger verbruik en lagere prestatie volgens Porsche, die voor de 997 verder niets adviseert.
Laatst bijgewerkt door
Paul II op 22 nov 2010 14:02, in totaal 1 keer bewerkt.
22 nov 2010 14:00
Niet gehinderd door enige kennis in deze let ik vooral op prijs i.c.m. het octaangetal, wat in het geval van mijn 3.2 wel degelijk RON 98 dient te zijn.
Het enige additief wat belangrijk is voor mijn P, is loodvervanger. En die moet ik er zelf ingooien

De rest van de additieven zullen best wat doen, maar ik ervaar tijdens rijden geen merkbaar verschil tussen BP Ultimate 98 en Tango 98 (behalve de prijs dan...).
Op V-Power 100 loopt mijn Dino overigens als een kogel!
22 nov 2010 14:12
een 3.2 met een euromotor, 930/20, moet 98.
loodvervanger hoeft niet.
22 nov 2010 14:46
En een Carrera 3.0 is tevreden met RON 95, dus dat is lekker makkelijk!
Tank meestal bij de total bij ons om de hoek, vanwege goede prijs en het aardige personeel achter de balie.
22 nov 2010 15:04
Een 3.2 met kat.(lagere compressie) Ron 95, en 3.2 zonder kat. (hogere compressie) Ron 98., en een loodvervanger is al 30/35 jaar niet meer nodig.
22 nov 2010 15:31
Franz schreef:Sterker nog, benzine wat geleverd wordt aan Witte Pompen wordt geleverd zonder de zogenaamde additieven. Het verhaal van restbenzine wat geleverd zou worden aan Witte Pompen is ook uit de lucht gegrepen.
Zeer zeker niet uit de lucht gegrepen..... Heb ik van een tankwagenchauffeur.....
22 nov 2010 15:49
wolf schreef:een 3.2 met een euromotor, 930/20, moet 98.
loodvervanger hoeft niet.
Heb géén kat, dan ook géén loodvervanger Wolf?
22 nov 2010 15:59
nein. kleppies hard genoeg.
22 nov 2010 16:06
Danke!
...al die jaren voor nix dat spul erbij gejoept...
22 nov 2010 17:02
M a r c schreef:Franz schreef:Sterker nog, benzine wat geleverd wordt aan Witte Pompen wordt geleverd zonder de zogenaamde additieven. Het verhaal van restbenzine wat geleverd zou worden aan Witte Pompen is ook uit de lucht gegrepen.
Zeer zeker niet uit de lucht gegrepen..... Heb ik van een tankwagenchauffeur.....
Maar ik kan me ook best wel voorstellen dat het een keer zal voorkomen maar dit is niet de normale gang van zaken natuurlijk. Het zou toch wat zijn als iedere witte pomp op deze manier afhankelijk zou zijn van z'n brandstof.
22 nov 2010 17:12
Brandstof moet aan een bepaalde kwaliteitseis voldoen (een NEN norm) als de witte pompen dat structureel zouden doen, dan denk ik dat ze binnen de korste keren een claim aan hun broek hebben van mensen die structureel bij ze tanken en problemen krijgen met hun auto. Die test bij de Vara laat in ieder geval zien dat deze Witte pomp vergelijkbaar spul verkoopt als de grote jongens. Dus zou best een keer kunnen, maar denk ik niet structureel. Overigens wie zal het zeggen dat ook de De shells wel eens een keer het onderste uit de tank aan ons voorschotelen.
22 nov 2010 17:16
Jeroen C3.0 schreef:En een Carrera 3.0 is tevreden met RON 95, dus dat is lekker makkelijk!
Correctie Jeroen, Volgens het blauwe boekje kunnen wij het doen met RON 91
22 nov 2010 17:29
Waarschijnlijk hebben die oudjes van jullie zo weinig compressie over dat je er ook diesel in kan gooien
22 nov 2010 18:12
ja die bedoel ik.
22 nov 2010 20:34
maurice schreef:Voor de 964 wel
996 staat in de handleiding RON98
De stelling was "een Porsche moet" en dus onjuist.

Paul II schreef:Zondermeer 'moeten' van 98 geldt voor de oudere motoren zonder pingelsensor - voor de 993? ..
Moeten om betere prestaties te krijgen: ja voor 993 en nieuwer.
Maar moet niet: 95 zonder probleem mogelijk; met hoger verbruik en lagere prestatie volgens Porsche
Renntech eerder schreef:Valentijn schreef:En bij een 964 van 92? wat is daar nou eigenlijk het beste voor ik tank overigens altijd 98 laatst noodgedwongen van die Shell ??
Kijk, hier kun je besparen.....deze motor is voor 95 gebouwd. Nu is 98 weer geld weggooien.
Of je moet constant met een hete motor en volle belasting rijden, dat maakt de keuze van benzine weer iets anders, dan kies je voor maximale prestatie's onder zware omstandigheden.
Voor degene die zich geen coureur wanen levert RON98 tanken blijkbaar geen voordeel op (in een 964).
22 nov 2010 20:51
porsche964 schreef:Brandstof moet aan een bepaalde kwaliteitseis voldoen (een NEN norm) als de witte pompen dat structureel zouden doen, dan denk ik dat ze binnen de korste keren een claim aan hun broek hebben van mensen die structureel bij ze tanken en problemen krijgen met hun auto. Die test bij de Vara laat in ieder geval zien dat deze Witte pomp vergelijkbaar spul verkoopt als de grote jongens. Dus zou best een keer kunnen, maar denk ik niet structureel. Overigens wie zal het zeggen dat ook de De shells wel eens een keer het onderste uit de tank aan ons voorschotelen.
Het onderste uit de tank is gewoon goede benzine, maar de grote merkstations willen niet dat de tankwagen langskomt met maar 300 liter, die willen ineens 3000 tot 4000 liter. Aan het einde van een dag zit er altijd nog 200 à 300 liter in een tankwagen.
Wel leuk dat ik uit eerste hand weet dat het zo gebeurt en dat andere beweren dat dit niet zo is omdat ze "denken" dat het niet zo is...
22 nov 2010 22:14
M a r c schreef:Wel leuk dat ik uit eerste hand weet dat het zo gebeurt en dat andere beweren dat dit niet zo is omdat ze "denken" dat het niet zo is...

Die chauffeur moest achteraf vast gedacht hebben dat ie jou van alles wijs kon maken.
23 nov 2010 11:35
Heb begrepen dat Gulf Challenger ook nog een echte 98 is, niet bij elke Gulf pomp verkrijgbaar...
Mijn opgevoerde oude, nieuwe motor kan goed op loodvrij draaien maar draait echt merkbaar minder op 95.
Tank (bijna) altijd 98, dat wordt een hobby op zich!!
23 nov 2010 12:22
felix bahama 912 schreef:Heb begrepen dat Gulf Challenger ook nog een echte 98 is, niet bij elke Gulf pomp verkrijgbaar...
Gulf Challenger is zelfs RON 100.
25 nov 2010 18:42
wolf schreef:Waarschijnlijk hebben die oudjes van jullie zo weinig compressie over dat je er ook diesel in kan gooien

Oo, ik dacht dat je voor diesel juist veel compressie nodig had...
26 nov 2010 21:13
Hallo,
Ik heb deze discusie gevolgd. Enige tijd geleden was ik in de USA en kon daar vrijwel geen tankstation vinden met een bezine van meer dan 91RON. Meestal was het hoogste 89RON. Daar rijden ook de nodige Porsche's rond. Zijn die aangepast? en worden de ingevoerde wagens dan in Europe weer gewijzigd?
Mogelijk doen wij hier NL wat moeilijk of vergis ik mij.
26 nov 2010 21:47
Toch nog even on-topic;
De test die de VARA en ADAC uitvoerden betrof een vergelijking tussen 3 RON 95 benzines, te weten, BP Ultimate, Total Excellium, en Shell Fuel-save. Deze opgepimpte RON 95-sapjes zijn door de benzinebonzen bedacht toen de meeste RON98 benzines van de markt verdwenen.
Dat er in den lande soms nog een verdwaald RON 98 stickertje op een pomp zit heeft meer te maken met luiheid van de tankhouders dan met een voorbedachte marketing-strategie.
26 nov 2010 21:50
BP Ultimate is er toch als 95 en als 98 Ron.....?
26 nov 2010 21:56
gast schreef:JOJO schreef:Hallo,
Ik heb deze discusie gevolgd. Enige tijd geleden was ik in de USA en kon daar vrijwel geen tankstation vinden met een bezine van meer dan 91RON. Meestal was het hoogste 89RON. Daar rijden ook de nodige Porsche's rond. Zijn die aangepast? en worden de ingevoerde wagens dan in Europe weer gewijzigd?
Mogelijk doen wij hier NL wat moeilijk of vergis ik mij.
Mijn voormalige US 993 mocht 91 of 93 hebben maar hier deed ie het ook prima op 95..

Maar zoals wel meer hier gebruik ik een P maar voor 30% van z'n kunnen dus die 1e keer dat ik er gas mee geeft zit ik niet op die laatste 10pktjes te wachten die 98 zou
kunnen opleveren..

Amerikaanse P's zijn op lager octaan afgesteld. Door daarin hoger octaan te gooien win je bijna niks. Een EU Porsche die voor 98 gemaakt is zal vermogen verliezen als je lager octaan tankt.