Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Re: ACCU na 4 dagen leeg!

05 dec 2010 14:34

Wat gebeurt er wel/niet: lampjes contact/interieur aan; klik van startmotor bij starten, langzaam ronddraaien?
Volledig leeg = afstandsbediening werkt niet meer, geen enkel lampje licht op, etc.


De afstandsbediening werkt niet. GEEN enkel lampje brandt! Dus 0% battery :|

Ik ga zo eens kijken. Heb m gisteravond aan de druppellader gehangen.

Re: ACCU na 4 dagen leeg!

05 dec 2010 14:37

Waarschijnlijk de eerste accu, nog geen sticker gevonden met bj?....

Re: ACCU na 4 dagen leeg!

05 dec 2010 17:00

Ik heb onlangs in mijn 968 een nieuwe accu laten plaatsten......geen problemen meer met starten, echter nu heeft mijn auto 3 dagen vanwege het weer niet gereden en ja hoor accu helemaal leeg.......mij is verteld dat het Alarm de oorzaak kan zijn.... ben het eigenlijk al een beetje gewend.......heb vorig jaar een starthulp aangeschafd en die doet het prima.......hahahahha :mrgreen:

Re: ACCU na 4 dagen leeg!

05 dec 2010 17:12

Precies waternsnip, zie mijn eerdere verhaal.
@Jan Willem:
Anders gewoon even aan de startkabels hangen met een andere auto, even 5 minuten, terwijl die andere auto draait, zo laten staan, dan met de kabels er nog aan de Porsche starten, kabels losnemen en een uurtje gaan rijden (neem voor de zekeheid je startkabels mee ;) , maar zet je auto onderweg niet uit). Dan weer thuis auto uit zetten, en na 15 minuten weer starten. Start ie dan niet: accu zowieso vervangen. Start ie wel, dan accu aan de druppel lader helemaal verder opladen.
Dan weet je tenminste morgen waar je aan toe bent.
Als je niet echt makkelijk je auto steeds aan de druppellader kan zetten kun je ook voor twee, drie tientjes een gewone lader kopen en die wekelijks gebruiken als je weinig rijdt.
Het is nou eenmaal zo bij niet dagelijks gebruik; Veel voertuigen van brandweer, politie trainingsvoertuigen zoals motoren, en ambulances hangen ook constant aan de lader.
TOTMBO grapte gister nog, sjongejonge als je je telefoon steeds maar 10 minutjes oplaadt tot één streepje loop je ook het risico dat je hem leeg belt, koop je toch ook niet gelijk een nieuwe accu?? :mrgreen:

Re: ACCU na 4 dagen leeg!

05 dec 2010 18:37

hé guys, thanks voor de reacties. Net met behulp van startkabels gestart.
Een uur gereden en weer aan de druppellader gehangen.
Morgen zullen we t zien! :drive:

Re: ACCU na 4 dagen leeg!

05 dec 2010 18:51

Goede actie.
Nu de accu echt leeg blijkt te zijn geweest had opladen met een druppelaar (inderdaad) dagen geduurd.

Andere zaak: diep ontladen vinden vele/klassieke/loodaccu's niet fijn en bereiken niet meer hun oorspronkelijk capaciteit, conform test in reactie van dynamic.
Weet je vast als het morgen weer knudde is 8)

Re: ACCU na 4 dagen leeg!

05 dec 2010 19:43

Ben toch nog even benieuwd naar het volgende:
Geprobeerd P te starten zonder startkabels? Als dat nu nog niet lukte had het idd dagen geduurt voor je accu helemaal vol was, dan doet dat druppelladertje wel heel zuunig.
En heb je na dat uurtje rijden nog geprobeerd te starten, om uit te sluiten dat je accu geheel kapot is??
Nou ja als hij morgen echt vol aangeeft kom je er vanzelf achter of je accu nog een voor jouw aanvaardbare conditie heeft.

Re: ACCU na 4 dagen leeg!

05 dec 2010 21:33

Ik heb net even gekeken op mijn oplader. Deze heeft een maximale uitgangstroom van 2,7A. Ik weet dat het bij mij 24 uur duurt om een accu, die de startmotor maar net rond krijgt, weer volledig op te laden.

Een berekening leert mij dat mijn accu dan 45Ah tekort kwam (2,7x24x0,7). Ik heb een 80Ah accu en deze zat dus nog op een lading van maar op 35Ah. Daarbij kan de accu dus niet de hoge stroom voor de starter leveren. (kleine stroomverbruikers doen het nog prima).
Een druppel lader levert vaak maar een tiende van de stroom van een gewone lader. Dus een lege accu opladen (80% van de max cap. dus 64 Ah weg) duurt idd een eeuwigheid.

Nu even iets anders:
Je auto laad een 80Ah Accu met ongeveer 8A, rij je een half uur dan plus je met 4 Ah. Heb je een standby verbruik van 50mA dan kun je daarmee dus 4/0,05/24=3,3 dagen doen. Wacht je 6,6 dagen met rijden dan heb je dus 4 Ah afgesnoept. Je begrijpt, met eens volle kun je dit wel een paar weken volhouden en rij je tussendoor vast wel eens wat langer.
Maar 's winters gaat alles net even ongunstiger en rij je misschien nog minder vaak en tja, dan houdt het snel op.
Overigens heeft het helemaal niet zoveel met stroomverbruik van ventilatie etc. tijdens het rijden te maken zoals je overal leest, die dynamo kan een heel veel energie leveren. Het ligt meer aan de tijd en het stroomverbruik als de motor niet draait.
Laatst bijgewerkt door dynamic op 06 dec 2010 12:37, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: ACCU na 4 dagen leeg!

05 dec 2010 21:53

Laden met 8A?

De generator in een 997 heeft een vermogen van 2,1 kW betekent theoretisch max 2100W/12V = 175 A.
Een oudere P. zal een wat lager vermogen hebben maar ook zeker met veel meer dan 8A laden.

Re: ACCU na 4 dagen leeg!

05 dec 2010 22:31

Je hebt het nu over wat de generator maximaal levert, dat is iets anders dan wat de accu opneemt. En jij geeft nu precies aan waarom vele stroomverbruikers tijdens het rijden niet zoveel uitmaakt.....die generator is maar relatief beperkt aan het laden.
De stroom opname hangt van vele factoren af maar als vuist regel kun je 1/10 van de capaciteit nemen. Een erg lege accu neemt wat meer op (max 1/4 van de capaciteit) en een bijna volle wat minder. Zou je door de spanning in de regulator iets hoger te maken, een snellere "overflow" krijgen (meer Amperes) dan loop je kans dat je de accu opblaast.

Anders zou het laden van een Electrische auto ook geen probeem zijn (ram die amperes maar naar binnen op het net), de beperking is niet de netstroom maar wat de accu's op kunnen nemen.


Bij jou uit de muur komt w.s. ook max 16A maar de verbruiker bepaald de werkelijke opname.

Re: ACCU na 4 dagen leeg!

06 dec 2010 3:21

Zie ook hier deze opmerkelijke tovenarij :wink:

http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=29197&p=799982#p799982

Re: ACCU na 4 dagen leeg!

06 dec 2010 9:11

dynamic schreef:De stroom opname hangt van vele factoren af maar als vuist regel kun je 1/10 van de capaciteit nemen.

Je hebt helemaal gelijk.

Re: ACCU na 4 dagen leeg!

06 dec 2010 11:06

Master(-lijk) Dynamic :salut:

Re: ACCU na 4 dagen leeg!

06 dec 2010 14:07

Jan Willem, een snelle test om te zien of je accu niet intern een sluting heeft (hetgeen vaak bij oudere of overbelaste accu's gebeurd) is de accu goed laden door bv een eind te rijden. Dan een uur of 6 de auto niet meer gebruiken en geen acculader aansluiten. Als je daarna het contactslot op aan zet kijken wat de voltmeter aan geeft. Als dit minder dan 12 V is kun je er van uit gaan dat de accu defect is.
Een accu die geen capaciteit meer heeft geeft namenlijk nog steeds 12 V over alle cellen alleen kan geen stroom meer leveren op het moment dat je de startmotor wil laten lopen.
10V betekent 1 cel defect, 8 volt 2 cellen defect etc.

Re: ACCU na 4 dagen leeg!

06 dec 2010 17:36

ok bedankt maurice... gisteravond na een stukje rijden de p aan de druppellader gehangen.
Vanochtend startte ie meteen :-)
Tijdens rijden geeft ie 14V aan...
Wordt wel nagekeken op dit moment in garage op evt stroomlekkage etc...

Keep you informed

Re: ACCU na 4 dagen leeg!

06 dec 2010 23:39

Die 14 volt tijdens rijden is normaal. Die spanning wordt door de spanningsregelaar bij de dynamo vastgehouden en staat los van de vraag of de accu echt goed is.
Ben benieuwd wat er uit komt.

Re: ACCU na 4 dagen leeg!

07 dec 2010 14:22

de antwoorden van Dynamic snijden hout ! en om de de echte kwaliteit van de accu te meten moet je .... meten !
Er sterven momenteel veel accu's , als je langer dan 4 jaar met een lood accu doet , ben je spekkoper !
Ik heb een reserve accu paraat staan (aan de druppelaar) en laad de accu in de P (een 72AH) elke twee weken een aantal uren op, zolang het vriest !

niks zo frusterend om met een dure auto niet te kunnen starten !
p.s. jaren geleden op wintersport in Kaprun (s'nachts -20) startte geen enkele auto op de parkeerplaats bij het hotel ! ik had mijn accu er uit geschroefd en bij de verwarming gezet, en heb een half wagenpark ge-jumpstart !
Toen ik zelf weg wilde rijden zat de P aan de weg vastgevroren :scratch:

Re: ACCU na 4 dagen leeg!

07 dec 2010 20:18

whoaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa :P

Vandaag bericht gehad van garage: ACCU is TOPPIE!!!
Geen lekstroom!
Zal wel door de kou komen en de kort gereden ritten.

Ik hang m voortaan na elke rit (zeker in de winter) aan de druppellader. Dan moet t goed gaan!

Thanks voor de replies guys!

Re: ACCU na 4 dagen leeg!

07 dec 2010 22:34

mooi. En nou of gaan rijden of direct aan het infuus (en vergeet z'n pyama niet, maar dat heeft weer niks met de accu te maken).. :wink:

Re: ACCU na 4 dagen leeg!

08 dec 2010 1:41

hahaha... idd morgenochtend ophalen en gelijk ff flink cruisen :drive:

Re: ACCU na 4 dagen leeg!

11 dec 2010 21:00

heb je een autovolg systeem als toevoeging op je alarm ?

die trok bij mij de accu leeg ... in 3 dgn

Re: ACCU na 4 dagen leeg!

12 dec 2010 12:37

heb je een autovolg systeem als toevoeging op je alarm ?

die trok bij mij de accu leeg ... in 3 dgn


Ja... die heb ik r op zitten... ben er op attent gemaakt dat dat de 'boosdoener' kan zijn.
Hangt nu lekker aan de druppellader. So far so good :)

Re: ACCU na 4 dagen leeg!

30 dec 2010 16:06

Nog geen last gehad van een lege accu, maar met dit weer heeft mijn accu wel wat extra hulp nodig. Ik zoek een goede jump-starter en vraag me af wat een goede is :?: Iemand een TIP welke goed is of waar aan te schaffen :?: Kwam deze jump-starter tegen op de website van Halfords, maar geen idee of dit goed genoeg is :!: :?:

Re: ACCU na 4 dagen leeg!

30 dec 2010 16:54

Deze week, accu overleden. Waarschijnlijk doordat de druppellader na 6 jaar trouwe dienst er mee op is gehouden en ik daar te laat achter kwam. Gister nieuwe CTEK lader ontvangen en vandaag Bosch Silver accu erin en aan de lader. Hoop er weer even klaar mee te zijn.

Re: ACCU na 4 dagen leeg!

30 dec 2010 19:46

wiredgenius schreef:Nog geen last gehad van een lege accu, maar met dit weer heeft mijn accu wel wat extra hulp nodig. Ik zoek een goede jump-starter en vraag me af wat een goede is :?: Iemand een TIP welke goed is of waar aan te schaffen :?: Kwam deze jump-starter tegen op de website van Halfords, maar geen idee of dit goed genoeg is :!: :?:

Lees wat Jan Willem schrijft: druppellader!
Dat is echt (ruim) voldoende.
Vergeet deze apparaten; zijn echt alleen voor noodgevallen, niet voor 'standaard' gebruik!

Heb in 15 jaar 911 rijden nog nooit onverwachts niet kunnen starten; iedereen kan dat (met een electr. aansluiting 8) ).
Plaats een reactie