Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
01 apr 2005 22:59
dirkie schreef:toch niet de ....

speler ...
Jij bedoelt zeker Steveniers???
02 apr 2005 22:09
ben gisteren nog even bij de Porsche specialist geweest. Ik kwam voor een remolie-probleem, dat overigens geen probleem bleek te zijn en zo gaanderweg ook even een korte visuele check van de motor gedaan. Het bleek dat de slangen van het nokkenashuis olie zweetten en ook diverse pakkingen. Ze konden mij vertellen dat dit al aardig het olieverbruik zou kunnen verklaren. Mij werd aangeraden om ten eerste de slangen te vervangen en zo zoetjes aan het olieverbruik weer eens te peilen en te beoordelen of het beter wordt.
Ook werd me aangeraden om direct hydraulische kettingspanners te laten monteren. Dit had ik al reeds eerder gehoord en ik laat eerst eens een offerte maken voor de kosten van bovengenoemde reparatie.
Graag nog jullie reactie op weer een nieuwe P-ervaring en eventuele kostenindicatie van jullie kant van bevengenoemde reparatie en montage van kettingspanners.
Ben wederom benieuwd naar jullie prachtige 911-verhalen !!
En bedankt voor de reacties tot zover....
Gr. André
02 apr 2005 23:07
Hou er wel rekening mee dat de hydraulische kettingspanners een beetje ten koste van je oliedruk gaan.
Anne -zonderhydraulischekettingspanners- 2.7
03 apr 2005 1:51
Stuit schreef:ben gisteren nog even bij de Porsche specialist geweest.
Wie is dé Porschespecialist?
03 apr 2005 11:15
Anne 2.7 schreef:TAVERNIERS schreef:Maar waar er in het begin toch nog voldoenden olieniveau was, daar zakt het me toch een nbeetje te zorgwekkend! Kan ik af en toe
een litertje bijvullen na ettelijke kilometers? Of hoe werkt dat nu eigenlijk, en ja ben nog volledig aan't studeren ivm mijn auto...

Dit is elemetaire negenelfkunde. Motorolie peilen doe je met bedrijfswarme motor (olie is ca 80 graden), op een vlakke ondergrond
met stationair draaiende motor ..... Zorg er (uiteraard) voor dat je niet te weinig olie hebt, maar
ook zeker niet te veel. Ook dat kan de motor beschadigen.
Na "ettelijke kilometers" rijden zou het oliepeil juist gestegen moeten zijn t.o.v. koude motor
03 apr 2005 15:14
Idd ettelijke kilometers is verkeerd gezegd, maar hij drinkt toch echt te veel olie... Ik heb er nu 15W40 bijgegoten, terwijl de verkoper me telefonisch gisteren 20 W 50 had aangeraden, maar dat vind je zomaar niet overal blijkbaar... Stationair draaiende is het niveau op de meter echt wel ok, maar na een paar honderd kilometers zakt het toch net iets te veel naar m'n zin. Ook rookt hij na, maar of het dan wel of niet van de kachelpotten komt... In ider geval ga ik morgen op zoek naar een goed en duidelijk onderhoudsboek, om de eerste stapjes te leren kennen, maar wil wel samen met een kenner of goede garagist de eerste keer het onderhoudwerk doen, kwestie van het gelijk juist te "leren". Geen degelijk Belgisch adres dat kan worden aanbevolen? Of moest er iemand zijn wagen juist een beurt geven, ik wil steeds eens komen kijken en een handje toesteken!
De groeten van aan de Schelde.
03 apr 2005 15:35
Als ik je mails zo lees, zou ik:
- even goed nalezen hoe je oliepeil moet controleren
- dit na 1000 km nogeens doen om het verbruik goed vast te stellen
- de auto eens goed laten nakijken door iemand die zich goed op 911 onderhoud heeft toegelegd.
Dat is de enige manier om scherp te krijgen hoe of wat, anders blijft het filosoferen.....
Verder zou ik me heel goed laten adviseren mbt olie voor deze auto; ik geloof nooit dat 20W50 de optimale polie zou zijn voor een 911....
ik rij met 0W40 of 5W40.
20W50 is volgens mij veel te dik.
03 apr 2005 18:14
lindemans schreef:20W50 is volgens mij veel te dik.
20W50 was in de zeventiger jaren
deolie,volgens mij de eerste multigrade die verkrijgbaar was na de ''gedoopte''en ''ongedoopte''olie.....
03 apr 2005 21:57
ik rij met 0W40 of 5W40.
Normaal wordt er toch 10W40 in een 3.2 gebruikt?
03 apr 2005 22:06
De 12 liter olie in een 911 heeft nogal tijd nodig om op te warmen.
Een olie die koud ook al voldoende dun is zorgt gedurende deze relatief lange opwarmtijd toch voor een goede smering; zo heb ik 'm althans ooit meegekregen.
Zeker de 0W... is koud al zo dun dat hij meer langs de zuigerveren van een stilstaande motor zal kruipen dan een olie die koud wat dikker is.
Daarom zal mijn rookpluim bij de koude start heftiger zijn en het olieverbruik wat hoger liggen.
Andere tips & visie welkom overigens hoor !
Als ik een goed verhaal hoor om op 10W50 over te gaan en daarmee minder olie verbruik ben ik daar ook wel voor in.
03 apr 2005 23:11
Hier op het forum is al eens gepraat over een olieinfarct als je in eens van een 10W40 naar bv een 0W40 gaat bij de wat oudere Porsches, verontreinigingen in de motor zouden dan los kunnen laten wat kan leiden tot een olieinfarct (typ maar eens in bij zoeken).
04 apr 2005 9:48
Joost Houben schreef:..... verontreinigingen in de motor zouden dan los kunnen laten wat kan leiden tot een olieinfarct .....
Niet vanwege het verschil in viscositeit, maar a.g.v. verandering naar (half) synthetisch
Gebruik voor info over olie idd. even de zoekfunctie.
06 apr 2005 21:16
horn schreef:Stuit schreef:ben gisteren nog even bij de Porsche specialist geweest.
Wie is dé Porschespecialist?

06 apr 2005 21:17
CPR, voorheen Bob Hahn
06 apr 2005 21:21
andere (simpele?) vraagjes:
1. wie durft nu echt te zeggen welke olie voor een klassieke 911 geschikt is ? en welk merk bij voorkeur ?
2. wat wordt nu eigenlijk bedoeld met minerale, half synthetische en synthetische olie. Staat dit gelijk aan de viscositeit: ofwel resp. 0W40, 10W40 en 15W40 ??
06 apr 2005 21:23
EriC4C schreef:Gebruik voor info over olie idd. even de zoekfunctie.

06 apr 2005 21:33
Stuit schreef:andere (simpele?) vraagjes:
1. wie durft nu echt te zeggen welke olie voor een klassieke 911 geschikt is ? en welk merk bij voorkeur ?
2. wat wordt nu eigenlijk bedoeld met minerale, half synthetische en synthetische olie. Staat dit gelijk aan de viscositeit: ofwel resp. 0W40, 10W40 en 15W40 ??
Dit is wat er in de motor van mijn 356 gaat. Volgens mijn garagehouder de betere olie voor de oudere wagens.
http://www.castrol.com/castrol/multipleproductsection.do?categoryId=82916358&contentId=6007321
07 apr 2005 3:10
Stuit schreef:andere (simpele?) vraagjes:
1. wie durft nu echt te zeggen welke olie voor een klassieke 911 geschikt is ? en welk merk bij voorkeur ?
2. wat wordt nu eigenlijk bedoeld met minerale, half synthetische en synthetische olie. Staat dit gelijk aan de viscositeit: ofwel resp. 0W40, 10W40 en 15W40 ??
In mijn 3.2 van 84 net als in mijn huidige 968CS gaat er enkel Castrol 5W 60
Only the best is good enough for my Baby
07 apr 2005 8:17
Zeker voor de echt oudjes lijkt het mij allemaal academisch geouwehoer: de olie's van tegenwoordig zijn zo vele malen beter dan die van 20-30 jaar geleden zodat het echt niet uitmaakt of er w10 of w15 in gaat en van welk merk.
Daarnaast zeker voor de 356/912's na 100/150.000 km ben je toch weer aan de beurt voor een revisie welke moderne olie je ook gebruikt...
07 apr 2005 12:24
Hallo, nieuw op de site. Ik heb een 993 2S uit Duitsland gehaald. Fantastische eerste kilometers met mijn eerste porsche!
Wat wel opvalt is dat de oliemeter altijd in het rood staat (ook bij stationair draaien) en de oliedruk meter continu op 5 staat (behalve bij stationair draaien; dan terug naar 3).
Handboek geeft aan dat oliepeil na 30 sec. op middenniveau moet gaan staan, maar dat gebeurt niet. Oliedruk zou bij 4500 t/min. op 3.5 moeten staan.
Kan iemand mij gerust stellen?
Vervolgens moet er nog een RDW keuring komen. Heeft iemand ervaring met bepaalde keuringstations? (het is een 993 2S, Tiptronic uit sep. 1997)
07 apr 2005 12:30
M. schreef:Kan iemand mij gerust stellen?
Das echt iets voor Ome Piet en Ome Paul van E. onze 993s rakkers.
07 apr 2005 12:48
M. schreef:Hallo, nieuw op de site. Ik heb een 993 2S uit Duitsland gehaald. Fantastische eerste kilometers met mijn eerste porsche!
Wat wel opvalt is dat de oliemeter altijd in het rood staat (ook bij stationair draaien) en de oliedruk meter continu op 5 staat (behalve bij stationair draaien; dan terug naar 3).
Handboek geeft aan dat oliepeil na 30 sec. op middenniveau moet gaan staan, maar dat gebeurt niet. Oliedruk zou bij 4500 t/min. op 3.5 moeten staan.
Kan iemand mij gerust stellen?
Vervolgens moet er nog een RDW keuring komen. Heeft iemand ervaring met bepaalde keuringstations? (het is een 993 2S, Tiptronic uit sep. 1997)
Motor moet eerst op "Betriebstemperatur" komen.En dat duurt bij zo'n hoeveelheid olie wel wat langer als 30 sec.
Wanneer de olie de juiste temperatuur heeft en auto op plat vlak staat gaat, als het goed is, de oliepeilmeter omhoog.
Kijk, zo'n 993 heeft een dry sump systeem.
En oliedruk, geen probleem, is bij mij ook zo, alleen stationair iets lager.(2-2½ bar)
07 apr 2005 12:52
M. schreef:Wat wel opvalt is dat de oliemeter altijd in het rood staat (ook bij stationair draaien) en de oliedruk meter continu op 5 staat (behalve bij stationair draaien; dan terug naar 3).
Handboek geeft aan dat oliepeil na 30 sec. op middenniveau moet gaan staan, maar dat gebeurt niet. Oliedruk zou bij 4500 t/min. op 3.5 moeten staan.
Kan iemand mij gerust stellen?
Vervolgens moet er nog een RDW keuring komen. Heeft iemand ervaring met bepaalde keuringstations? (het is een 993 2S, Tiptronic uit sep. 1997)
Welkom M..heb dezelfde als jij met nu 100.000km,oliedruk hetzelfde als de jouwe dus goed
Een keer secuur handmatig oliepeilen lijkt me verstandig
Waarschijnlijk moet er een beetje bij en dan komt de meter wel op
Keuringstations zijn overal hetzelfde,alleen de douaneaanpak verschilt nog wel eens
Wat voor regio woon je?
07 apr 2005 12:54
Neem aan dat je de niveaumeter bedoeld?
Deze zou bij een warme motor (half uurtje rijden) bij stilstand en draaiende motor c.a. 800 / 900 toeren in de midden moeten staan en bij zeer warme motor tegen de bovenkant.
Ook kan je bij deze situatie de peilstok rechtsachterin eruit halen voor de juiste controle.
Rijd zelf al jaren 911 en heb op dit moment ook een 993 S2 en wanneer ik voor het stoplicht sta gaat na een paar seconden de meter omhoog.
Hij is wel heel erg gevoelig wat de temperatuur aangaat en hoe de auto staat, schuin achterover of naar voren.
Veel succes!
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.