Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

08 apr 2005 19:11

wel een betere koeling.

Verklaar U nader ....

De olie op zo'n K&N luchtfilter zorgt ervoor dat extra fijne deeltjes blijven plakken en daardoor krijg je versere lucht


Of deeltjes olie op je luchtmassa-meter waardoor heel je mengselregeling naar de haaien is :!: Niet van toepassing op een standaard 964 ... maar WEL op een 993 dus ... of met zo'n LMM kit als tmijne ...

:?

08 apr 2005 19:22

dirkie schreef:Ik heb persoonlijk de ingangstemperaturen gemeten ...
met een digi thermo ... bij een 964, in de originele configuratie ... en met voor de zogenaamde "gaten" die de supersound creeëren ... scheelt behoorlijk :!:

Dat hoefde je mij niet te vertellen. :lol: :^:

10 apr 2005 23:27

Als "techneut" wil ik op deze discussie wel even reageren. :wink:

Ik heb in het verleden redelijk wat getunede motoren, weliswaar van een ander Duits merk, gebouwd en heb wellicht wat ervaring opgedaan die van pas kan komen.

Allereerst, een K&N luchtfilter is primair bedoeld de luchtdoorstroming door een filter heen te optimaliseren en secundair de service interval te verlengen. Enig fraaiere geluidproductie is mooi meegenomen.
Ergo er is met een K&N filter nagenoeg GEEN vermogenswinst te behalen. WEL verlies je geen vermogen door het vervuilen van een papieren filterelement.

Het sport luchtfilterhuis is een prima marketing actie van P AG.
De truc komt uit de "goedkope" tuningsscene, boor een paar gaten in je luchtfilterhuis en het aanzuiggeluid wordt sterker, lees "sportiever" en de klant denkt vele pk's gewonnen te hebben. Niets is minder waar, integendeel het kan zelfs enige pk's kosten.
Warme lucht zet uit en de motor zal hierdoor minder efficient presteren.
Let maar eens op, bij koud en vochtig weer (geen regen) zal de motor net ff beter presteren.

Vermogenswinst uit een chip kan absoluut, behoudens de wellicht erg enthousiast genoemde waarden.
Fabrikanten houden een royale marge aan, bijv. bij 35º buitentemperatuur, volle belading en een caravan heuvel op rijden.
Door het aanpassen (herschrijven) van bepaalde kenvelden, zoals ontsteking, brandstof is vermogenswinst realiseerbaar.
Maar let wel op, een slecht "geschreven" chip levert vaak alleen maar een hoger brandstofverbruik op.
Officieel hoor je een motor uit te bouwen en op de proefstand te testen, dit kan vele dagen in beslag nemen.

Vermogenswinst haal je alleen door alle exponenten aan te passen,
inlaatsysteem (luchtfilter / cyl.koppen bewerken), nokkenassen, uitlaatsysteem (spruitstukken / dempers) en herschrijven van het motormanagement.
EN, zoals de Amerikanen zeggen, there is no substitute for cubic inches.

Dus, cilinderinhoud vergroten, er zijn hier en daar (FVD / Cargraphics) sets voor te koop. Echter kost wel wat.

Kortom, voor het geluid is een luchtfilter en sportdempers prima.
Voor het vermogen en je portomonaie wat minder. :D

10 apr 2005 23:39

Volkomen mee eens. Rijd nu enige dagen met dit nieuwe filterdeksel en hierin het standaard filter en het geluid, vooral bij 4000-5000 toeren is ronduit mooier. Vermogen merk ik niets van.

11 apr 2005 17:12

Guus schreef:Volkomen mee eens. Rijd nu enige dagen met dit nieuwe filterdeksel en hierin het standaard filter en het geluid, vooral bij 4000-5000 toeren is ronduit mooier. Vermogen merk ik niets van.


He Guus, nog een beetje op tijd thuis gisteren??

Ga je nu wel of niet een K&N filter doen, je hebt mijn geluid gisteren gehoord en ik kan het je voor het geluid echt aanraden.

De Joyman (Harry de kale man)

11 apr 2005 22:37

Was mooi dag! Erg genoten. Inderdaad jouw 964 heeft een mooie sound, maar dat komt niet alleen door het luchtfilter. Ook de uitlaat is aangepast. Ik denk wel dat ik een K&N filter wil gaan plaatsen.
Groetjes,
Guus

11 apr 2005 22:58

Uitlaatsysteem 964 en 993 zijn niet te vergelijken - dus of je "hetzelfde" bereikt met "dezelfde" aanpassingen :roll:

@ Guus -> Marcel en RS-R hebben een leuke aangepaste uitlaat onder hun 993 .... 8)

14 apr 2005 23:26

K&N filter net aangekomen. Morgen monteren!
Jullie horen (....) het resultaat.
Guus

14 apr 2005 23:30

Hoop dat je een goede schaar bij de hand hebt, en niet teveel eraf knipen. :lol:

15 apr 2005 0:28

Guus schreef:K&N filter net aangekomen. Morgen monteren!
Jullie horen (....) het resultaat.
Guus


Ik ben erg benieuwd hoe het gaat klinken :D :D :D

Alvast veel plezier er mee en we horen het wel.

De Joyman.

17 apr 2005 1:06

Schaar was niet nodig. Montage een eitje en klank nog mooier. Vermogen geen verschil. Ben er wel tevreden over.
Guus

17 apr 2005 10:26

Guus schreef:Schaar was niet nodig. Montage een eitje en klank nog mooier. Vermogen geen verschil. Ben er wel tevreden over.
Guus


Kijk dat is altijd goed om te horen, ik hoor het wel op een volgende meeting :D (misschien de kastelen rit??).

De Joyman.

28 apr 2005 23:14

Wordt de Kempenrit van de NPC op 22 mei te Best.

29 apr 2005 8:42

Ben ik helaas niet bij aanwezig, maar ga jij niet naar de kastelen rit, dan kan ik het daar even horen.

De Joyman.

29 apr 2005 8:53

Joyman schreef:Ben ik helaas niet bij aanwezig, maar ga jij niet naar de kastelen rit, dan kan ik het daar even horen.

De Joyman.



Helaas, erg jammer. Ben dan op vakantie met de P. in frankrijk. Bij volgend evenement lukt het vast wel.
Guus
Plaats een reactie