Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Gesloten onderwerp

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

29 dec 2010 18:01

Hoi Wim,

Een Schleicher 320 nokken-as is lekker scherp hoor. Ik heb er een 316 inzitten en dat gaat als de brandweer.
Hoop niet dat ik je teleurstel, maar een motor van 94 x 66 levert: 1.832cc
Verder lijkt me dat het helemaal goed komt met deze 'lucht-pomp'. Keep it up.

Grtjs,
Marnix

cabrio wim schreef:Vandaag 16 uur 30 de knoop doorgehakt, en wat racie spul gekocht.

Gaan het voor mij allemaal uitzoeken wat er precies bij elkaar past, maar komt hier op neer.

Nokkenas > Type 4 320 schleicher (ideaal voor straat gebruik)
Verstevigde stoter stangen > Type 4 gehard schleicher
Stoters > Type 4 gehard schleicher nokkenas
Lichtgewicht drijfstangen > Type 4 schleicher
Snelle zuigers met nieuwe cilinders > Mahle ik dacht 94 x 66 is dan 2.1L dacht ik dat ze mij vertelden
Koppen worden aangepast met verstevigde assen > Tuimelaar Gene Berg geschroefd
Porsche klep tuimelaars met klepstelboutjes Gene Berg (swivel-feet porsche)
Klepveren set verzwaard Gene Berg
Licht vliegwiel en aanpassing koppeling en drukgroep
Extra ophanging achter aan motor, denk maar net als bij Porsche

Verder werd mij verteld dat ik aan krukas niks moest veranderen buiten balanceren

Kan nog wat vergeten zijn, en als er mensen het met dingen niet eens zijn, laat het horen a.u.b.

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

05 jan 2011 18:22

@ Marnix, je stelt mij niet teleur hoor.

ik baal alleen nu dat ik nog steeds niet verder kan. :bang:
Lager schalen heb ik nog niet, koppen zijn nog niet binnen, en spul uit Amerika staat nog in Rotterdam.

Zolang ik niet alles op het chassis kunnen passen heb met bak en al kan ik daar ook niet aan verder. :evil:

Maar heb mijn vrouwtje een maandag een nieuwjaars cadeautje gegeven, en dat is een Mini Cooper S 2007 met een extra getunede motor. :oops:
Vermogen zit rond de 183 PK. 8)

Heb ik zelf ook nog wat aan als ik eens weg moet. :lol:

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

05 jan 2011 19:26

Wat is daar extra getuned aan?
Standaard 175 pk.

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

05 jan 2011 19:41

Kleinere poelie compressor en chip. (rekening BMW erbij aanwezig)

Wilde eerst voor de Works gaan, maar daar kan je maar met 2 personen in, is geen achterbank aanwezig.

Maar Cooper S is toch standaard 163 pk. :idea:

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

05 jan 2011 20:21

Wim schreef:Maar heb mijn vrouwtje een maandag een nieuwjaars cadeautje gegeven, en dat is een Mini Cooper S 2007 met een extra getunede motor.


Wim, Wim, Wim, daar droomde Rita al even van, als ik mij goed herinner, een prachtig kado :thumleft:

Daar kun je je toch best mee vertonen op de lentemeeting van Leander :mrgreen:

Doen binnenkort een nieuwjaarsborrel :drunken: twee is ook goed!

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

22 jan 2011 11:48

Gisteren mijn carbs terug gekregen van BCCP, zien er weer als nieuw uit.
Dus als het weer wat beter gaat worden, kunnen we weer aan de slag met de motor op te bouwen.

Afbeelding Afbeelding

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

23 jan 2011 10:38

Ziet er allemaal supernetjes uit, Wim!! Goed dat je ook voor Dellorto's gekozen hebt, zijn net ff wat verfijnder dan Webers.

Ik heb wel nog een vraagje over de draagarmen. Het viel me op dat je stalen gebruikt hebt, heb je deze nou van de 944 (type 1 dan) gebruikt, of zijn dat de kever draagarmen nog?

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

23 jan 2011 12:22

cabrio wim schreef:Dus als het weer wat beter gaat worden, kunnen we weer aan de slag met de motor op te bouwen.


:scratch: .. dit is toch juist weer om lekker binnen te klussen :?:

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

23 jan 2011 13:48

Ome Sander schreef:
Ik heb wel nog een vraagje over de draagarmen. Het viel me op dat je stalen gebruikt hebt, heb je deze nou van de 944 (type 1 dan) gebruikt, of zijn dat de kever draagarmen nog?


Deze komen nog van Erwin (Renntech) en als ik toen goed begrepen heb zijn deze van een Porsche 944, maar wel type weet ik niet.
Heb ze wel moeten ombouwen voor bepaalde dingen zoals schokbrekers en aanslag, omdat dit anders is als bij Karmann Ghia.
En wil uiterlijk wel origineel houden.

Olaf schreef: :scratch: .. dit is toch juist weer om lekker binnen te klussen :?:


15 gr in de zaak van Timo, en de betonnen vloer is jammer genoeg te koud voor mij Olaf. :cry:

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

25 jan 2011 13:51

He Sander is ook hier .... goed!
Zullen wel type 1 armen zijn dan. Ben bang dat type 2 armen smalle bandjes opleveren in het wielkastje achter.

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

27 jan 2011 18:07

Inderdaad. De type 1 had stalen draagarmen, de type 2 alu, en die zijn een stuk breder.
(en ik las af en toe al eea mee hier, hoor. Maar ik kwam in dit topic (of hier heet dat draadje, toch :wink:) terecht na mijn versnellingsbakkenvraag over Porschebakken in een kever :wink: )

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

28 jan 2011 0:55

Worden de VW 914 bakken ineens duur nu ze hier ook in trek blijken te zijn denk je :roll:
Ik wacht nog even aangezien er toch wel een flinke verbouwing nodig is. Zodra de Berg 5-speed conversion ook "uitgevonden" wordt door een concullega dan gaan de prijzen flink omlaag en dan meldt ik me wel aan de poort. Geen gedoe met chassis aanpassingen en een origineel aanzicht en schakelmechaniek.

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

28 jan 2011 9:33

914 bakken duur, valt wel mee heb er nog 10 staan, kosten niet de hoofdprijs toch!

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

03 feb 2011 19:11

Eindelijk de laatste spullen binnen, dus gestart met de montage van blok. 8)

Stukken waarop ik lang moeten wachten he waren de lagerschalen, en ontsteking tandwiel.
Prijzen vallen toe nu toe nog mee hoor Ronald, als je Porsche gewent bent, maar voor kevert mannen kan ik mij er iets anders bij voorstellen. :lol:

Afbeelding Afbeelding

Verder vandaag neus stuk 901 bak binnen gekregen, de traverse, en de nieuwe aandrijf flenzen, maar die konden gelijk weer terug, want draaien volgens een voorbeeld kunnen ze blijkbaar ook weeral niet. :bang:
Waren 0,4 mm te dik. :?

Morgen wat vervolg foto's.

CD van de VW specialist is trouwens :thumleft:

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

03 feb 2011 22:53

Heb je ze eindelijk Wim, kom wel eens kijken binnekort :thumleft:

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

05 feb 2011 15:16

Hier nog een paar vorderingen van de werken.

Zuigers en cilinders hebben allen een dekhoogte van 1mm, dus nu wachten op koppen en licht vliegwiel om speling krukas uit te meten.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Bij het deksel eerst de as om moeten zetten in en borgen, daarna het neusdeksel geplaatst, wat een perfecte passing heeft en 3 cm korter is.

Afbeelding Afbeelding

Dus volgende is traverse plaatsen, bak pas maken op chassis en schakel mechanisme uitlijnen met koppelstuk en aankoppelen.

Aandrijf flenzen heb ik naar een bedrijf gebracht hier op het terrein, en gaan deze perfect passend maken voor op de 901 bak en aandrijfassen.

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

05 feb 2011 18:30

Afbeelding

Op dat ronde plaatje waar de olietemperatuursensor inzit, hoort nog een afdekkap te zitten...

Je hebt nu deze gemonteerd:
Afbeelding

Daar komt dan nog een pakking in:
Afbeelding

pakking:
Afbeelding

En daar komt dan weer een afdekplaatje overheen (dat er eigenlijk hetzelfde uitziet als het plaatje waar je de olietemperatuursensor hebt ingedraaid en die je in het blok hebt gemonteerd. Dit afdekplaatje komt precies andersom te zitten en heeft een beugeltje waar de kabel van de sensor aan vastgezet kan worden):
Afbeelding

Some folks who've found the 914 plate often lack the accompanying cover plate that keeps the airflow from reaching the sender. The result is the same either way: the sender is overcooled and this throws off the reading so you must have a deflection cover in place.





Wordt prachtig!

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

05 feb 2011 19:16

Dank je :res:
Zo leer ik ook weer wat bij.

Zat zo origineel in de motor, dus wist niet beter.
Maar met de nummers erbij kan ik het completeren. 8)

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

06 feb 2011 10:22

Wim, ziet er allemaal gelikt uit zo. Complimenten. Dat de deckhoogte links en rechts exact gelijk is is redelijk uniek en als uitgangspunt dus optimaal. Begrijp ik uit je post dat het vliegwiel nog niet binnen is? Ondanks dat een krukas, vliegwiel, drukgroep en pouli allemaal los te balanceren zijn is het handig om deze delen samengesteld te balanceren. Zeker met deze inhoud van de motor en deze nokkenas ga je ook meer toeren maken dan standaard. De krukassen zijn af fabriek gebalanceerd zo ook het vliegwiel echter binnen een bepaalde grens. Je zal er wel niet veel mee gaan rijden maar het is toch wel fijn als de boel wat langer heel blijft lijkt me.
Heb je de drijfstangen nog uitgewogen? Hier kan vaak ook nog een enorm gewichtsverschil in zitten.

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

06 feb 2011 11:17

cabrio wim schreef:
Afbeelding

Daarna de combinaties mooi op gelijk gewicht gebracht.



Ronald. :wink: gewicht voor, en de verschillen, daarna allen op 815,4 gram gezet.
Daarna alles als set gelijk gemaakt met alles erin en erop.

Verder werd mij verteld (omdat jij dit al eerder schreef van samenstellend laten balanceren) dat dit wel kon, maar eigenlijk meer van toepassing was op motoren die regelmatig het circuit zagen, en eigenlijk op auto's voor de openbare niet werd gedaan en weinig of geen meer resultaat zou hebben omdat je nooit lang vol belast op deze wegen gaat.
Vertelden mij ook dat deze combinatie wel of niet gebalanceerd, toch maar 100 duizend zou meegaan.

Ik schreef het al eerder, ben een leek op dit gebied en voor mij allemaal nieuw, en dat er voordeel aan zit dat samengesteld balanceren weet/geloof ik ook.

Maar ik zit ook niet meer in de hoogste versnelling, en draai dus ook wat minder toeren, dus zal wel goed komen. :wink:

Maar ben blij dat hier wel de ervaring van die/zulke dingen op het forum aanwezig is.

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

06 feb 2011 13:49

Erg erg mooi Wim helemaal toppie :res:

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

06 feb 2011 16:59

Klasse! :thumleft:

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

06 feb 2011 19:34

Top project! Mijn handen gaan jeuken als ik zoiets lees... Nu nog een sponsor en tijd vinden :-)

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

06 feb 2011 20:13

Wim de verlichte vliegwielen van de plank zijn vaak gelabelde China vliegwielen. Ik vertrouw ze niet als het om balanceren gaat. Vandaar dat ik even dacht aan samengesteld balanceren. 10 gram onbalans op een vliegwiel wordt bij 5000 toeren wel heel veel .... en dan haal je de 10.000 km nog niet.
De rest begrijp ik wel maar zou toch dat vliegwiel even na laten blanceren incl. drukgroep.

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

06 feb 2011 22:04

Vliegwiel wat erop komt is van Fidanza en zou een gewicht hebben van 5kg.

Bekend met dit merk, zou een van de betere moeten zijn. :idea:
Aan de prijs kan het niet liggen, dan zou het perfect moeten zijn. :lol:
Gesloten onderwerp