Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: betrouwbaarheid 996-997

31 jan 2011 10:05

twt schreef:dacht dat alleen een 3.4 (996) zou "gevoelige IMS Lager" ?


Nee hoor. Sterker nog: er zijn aardig wat mensen heel benieuwd hoe de nieuwe turbomotoren zich gaan houden en men is niet zo positief vanwege het verleden.

Maar goed, dat is nog altijd beter dan een type die spontaan ontbrandt.

Vraag over 996 3.4 motor

06 feb 2011 14:11

Hallo allen,

Soms zie je bij een 996 MKI dat de 3.4 motor inmiddels door de fabriek werd vervangen. Er staat dan bij dat het motorprobleem dan geen kopzorgen meer hoeft te veroorzaken. Echter, als de motor werd vervangen, is deze dan vervangen door een gemodificeerd of anderszins verbeterd model motor? Of is simpelweg een zelfde 3.4 motor met hetelfde mogelijke probleem erin gezet. In het laatste geval begrijp ik de geruststellende gedachte achter een nieuwe motor niet.

P.S. Het is niet de bedoeling weer een "bash the 3.4 996" topic te starten :wink:

Jos

Re: Vraag over 996 3.4 motor

06 feb 2011 14:24

volgens mij hebben al meerdere mensen zich dat hier afgevraagd :?:

Re: betrouwbaarheid 996-997

06 feb 2011 14:52

En daarom maar samengevoegd met het eerste draadje dat ik tegen kwam t.a.v. 996 (en 997) motoren .. :popcorn:

Re: betrouwbaarheid 996-997 motoren

06 feb 2011 20:42

Kan niemand mijn vraag beantwoorden? Lijkt me eigenlijk voor de hele betrouwbaarheidsvraag van een 3.4 motor toch niet onbelangrijk.
Waar zijn onze kenners :wink:

Re: betrouwbaarheid 996-997 motoren

06 feb 2011 21:31

Jos, op de door de fabriek geleverde "nieuwe" 3.4 motor zijn enkele belangrijke modificaties gedaan ( keerrring, tussenaslager en bevestiging e.d. ). Daarmee is de kans op ellende kleiner maar niet "nul". De 3.6 motor is standaard in dat opzicht wat beter. De 997 mk1 echter is ook nog niet bombenfest, en van de latere modellen zullen we het ook nog moeten afwachten.
Er is geen enkele garantie te geven op het verloop, dwepen met een betere nieuwe motor is imho een "verkoop-argument" van de verkoper.
Een nieuwe motor is uiteraard (nog) wel vrij van misbruik, en is in die zin een schone lei, want misbruik ( bv negeren warmdraaien, olieniveau en obstructie koeling ) zal zeker de levensduur verkorten.

AG.... tja...Tis een beetje als de "antenneplof" van de Iphone4, Apple onderkent het probleem bewust niet, de beller helaas wel. :mrgreen:

Re: betrouwbaarheid 996-997 motoren

06 feb 2011 21:45

Thanks for the reply!

Jos

Re: betrouwbaarheid 996-997 motoren

06 feb 2011 23:31

Inderdaad Leoh, de door de fabriek geleverde 3.4 motor heeft een aantal modificaties die vanaf MY2000 waren terug te vinden (intern in het blok).
De laatste modificatie keerring zit daar echter nog niet in want die dateert van 2008.
Het is echter absoluut niet zo dat met een nieuwe (lees ruilblok want er zijn maar weinig nieuwe motoren geplaatst) motor een onbezorgd leven kan worden geleden. Het ontwerp van de motor blijft een aantal zwakke punten kennen die bij onzorgvuldig gebruik gewoon het einde kunnen betekenen.

En inderdaad Devils Son, er komen steeds meer geluiden dat ook de 997 MK2 motoren en turbo motoren hun specifieke problemen kennen en plof kunnen zeggen.

Re: betrouwbaarheid 996-997 motoren

07 feb 2011 8:40

hoe ze dit ooit voor elkaar hebben gekregen met al die gevoelige IMS Lager motoren ;-)

Re: betrouwbaarheid 996-997 motoren

07 feb 2011 16:22

maurice schreef:Inderdaad Leoh, de door de fabriek geleverde 3.4 motor heeft een aantal modificaties die vanaf MY2000 waren terug te vinden (intern in het blok).
De laatste modificatie keerring zit daar echter nog niet in want die dateert van 2008.
Het is echter absoluut niet zo dat met een nieuwe (lees ruilblok want er zijn maar weinig nieuwe motoren geplaatst) motor een onbezorgd leven kan worden geleden. Het ontwerp van de motor blijft een aantal zwakke punten kennen die bij onzorgvuldig gebruik gewoon het einde kunnen betekenen.

En inderdaad Devils Son, er komen steeds meer geluiden dat ook de 997 MK2 motoren en turbo motoren hun specifieke problemen kennen en plof kunnen zeggen.


Voor mijn eigen gemoedsrust: Betreft het hier ook de 997 MK1 turbomotor of zijn er alleen problemen met de MK2 motor?

Re: betrouwbaarheid 996-997 motoren

07 feb 2011 23:23

Mk I heeft gewoon nog het blok op basis van 964. Dus: geen plofblok.

Re: betrouwbaarheid 996-997 motoren

07 feb 2011 23:39

Oh, leuk... Een draadje over de 3.4 motor...
Ik doe mee...!!! :popcorn:

Ik wil het daarna dan wel ook over de Boxster en kappers hebben, een 924, de koplampen van een 996 en een discussie over lucht en water...
:popcorn: :popcorn: :popcorn:

Re: betrouwbaarheid 996-997 motoren

07 feb 2011 23:41

Je vergeet C2/C4 :mrgreen:

Re: betrouwbaarheid 996-997 motoren

07 feb 2011 23:44

Oh ja... En wel of geen gel in je haar... :ass:

Re: betrouwbaarheid 996-997 motoren

08 feb 2011 0:04

Wel gel, wel C4, geen kapper, dus geen boxster, geen 924, turbokoplampen van de 996, wel lucht (in de banden), wel water (voor de koeling).

Ik vat het effe samen.

Re: betrouwbaarheid 996-997 motoren

08 feb 2011 0:21

In Total911 nummer 5, die net uit is staat een prima artikel over de plofmotoren. Oorzaak (simpel gezegd een materiaal/ontwerpfout in de smering en lagering van de tussenas), de revisie (en natuurlijk de link naar Hartech) worden duidelijk beschreven. Nog even voor het slapen gaan: het gaat om alle modellen van de Boxter van 1996 tot 2008, de 996 Carrera en de Carrera 4 van 1997 -2004 en ook over de 997 carrara en de c4, modellen 2005-2008. De turbo's, gt2 en gt3 hebben andere motoren en in ieder geval geen last van het tussenasprobleem.
Lees het artikel, dan kan dit draadje definitief op slot. Welterusten.

Re: betrouwbaarheid 996-997 motoren

08 feb 2011 21:58

en even aanvullend (ook artikel gelezen) hoe later het bouwjaar, hoe betrouwbaarder want in de loop der jaren heel wat modificaties aangebract (laatste rond midden 2005) Van de 997mk2 nog even afwachten maar de eerste berichten zijn niet al te positief....

Re: betrouwbaarheid 996-997 motoren

08 feb 2011 22:28

993turbopeter schreef:hoe later het bouwjaar, hoe betrouwbaarder want in de loop der jaren heel wat modificaties aangebracht....

En nu maar duimen dat die allemaal in mijn nieuwe motor (M960204) zitten die ze er in 2009 ondergelepeld hebben :D (al weer 20.000 fijne km's gemaakt)

Re: betrouwbaarheid 996-997 motoren

08 feb 2011 22:33

dan moet je je geen zorgen meer maken Ferdinand

Re: betrouwbaarheid 996-997 motoren

08 feb 2011 23:39

Leonardo schreef:Oh, leuk... Een draadje over de 3.4 motor...
Ik doe mee...!!! :popcorn:

Ik wil het daarna dan wel ook over de Boxster en kappers hebben, een 924, de koplampen van een 996 en een discussie over lucht en water...
:popcorn: :popcorn: :popcorn:


Vergeet de Porsche Cayenne niet want krijg ook nog een beurt. WAT EEN HOK ZEG :mrgreen: :scratch: :wink: maar ik ben er nog steeds blij mee :D :D

Re: betrouwbaarheid 996-997 motoren

09 feb 2011 0:09

in porsche scene live nr1 januari 2011 bladzijde 21 rechtsonder: in de leeftijdscategorie 10-11 jaar,8-9 jaar en 6-7 jaar behaalde de porsche 996 de titel minst pechgevoelige auto??? :roll:

Re: betrouwbaarheid 996-997 motoren

09 feb 2011 0:23

Volgens mij voldoet een plof niet aan de definitie van pech, pech komt immers onverwacht?

Re: betrouwbaarheid 996-997 motoren

09 feb 2011 9:24

ik geloof dat alleen een 3.2 niet ploft.....

Re: betrouwbaarheid 996-997 motoren

09 feb 2011 13:26

maurice schreef:Inderdaad Leoh, de door de fabriek geleverde 3.4 motor heeft een aantal modificaties die vanaf MY2000 waren terug te vinden (intern in het blok).

Tot hier ging het nog ergens over. Informatie over het risico van de diverse motoren. Het verbaast me dat er steeds maar weer grappig/cynisch/sarcastisch/leedvermaak wendingen aan elk topic over 996/997 motoren wordt gegeven. De grap is nu toch wel bekend? Blij dat ik niet meer hoef te vegen, anders had ik alles onder de post van ZegmaarMaurice zo in de kliko gepleurd. :salut: Hoewel ik zelf geen fan van de 996 ben, kan ik me steeds beter voorstellen wat je als 996 eigenaar voor gevoel moet krijgen op dit forum...

Re: betrouwbaarheid 996-997 motoren

09 feb 2011 15:11

horn schreef:[ Het verbaast me dat er steeds maar weer grappig/cynisch/sarcastisch/leedvermaak wendingen aan elk topic over 996/997 motoren wordt gegeven. De grap is nu toch wel bekend? Blij dat ik niet meer hoef te vegen, anders had ik alles onder de post van ZegmaarMaurice zo in de kliko gepleurd. :salut: Hoewel ik zelf geen fan van de 996 ben, kan ik me steeds beter voorstellen wat je als 996 eigenaar voor gevoel moet krijgen op dit forum...


Je brengt hier inderdaad goed onder woorden welk gevoel deze discussies bij mij, als net beginnende en trotse 996 4S eigenaar, opwekken. Heb daarom ook nog geen behoefte gehad om me voor te stellen. Weet namelijk niet of ik een 'blijvertje' ben als elke discussie hier eindigt met 'plof' grappen. Om een of andere reden zit ik hier dan toch met 'buikpijn'.

Zo: een lekker positieve eerste post. :D
Plaats een reactie