Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: 996 4s in garantieperiode met tikkende motor

11 maart 2011 11:27

definieer andere motor eens voor je zelf...nieuw / gebruikt/ hoeveel km enz

Re: 996 4s in garantieperiode met tikkende motor

11 maart 2011 11:29

betreft een motor gebruikt met 60000 km op de teller...

Al kan ik dit niet controleren of dit waar is.

Re: 996 4s in garantieperiode met tikkende motor

11 maart 2011 11:29

Ik zou niets betalen.

Re: 996 4s in garantieperiode met tikkende motor

11 maart 2011 11:44

Ik denk dat het redelijk aannemelijk te maken is dat het euvel aan de motor al bestond voordat jij hem gekocht hebt en niet ontstaan is in die 700km die jij ermee gereden hebt. De garantie zou je juist moeten beschermen tegen zulke enorme kostenposten.\

Zoals anderen je al aanbevolen hebben, ik zal een advocaat inschakelen. Een paar brieven waarin je advocaat wijst op de aansprakelijkheid van de verkopen zou wel eens wonderen kunnen doen. Mocht je geen zin hebben in dat juridische gedoe (wat ook zeker kosten met zich mee gaat brengen), zou ik m'n verlies nemen en meteen voor de "nieuwe" motor gaan.

Succes!

Re: 996 4s in garantieperiode met tikkende motor

11 maart 2011 12:10

het lijkt me dat de handelaar het redelijk wil oplossen en geeft een voorstel met 2 opties.
Volgens de garantie moet ie het euvel oplossen en dat is ie bereid te doen.

het is voor mij moeilijk inschatten of het vervangen van de cilinderwanden etc. een afdoende reparatie is.
    Indien ja: goed.
    indien niet: als dan een complete motor vervanging aan de orde dan zou deze optie mijnsinziens geen eigen bijdrage behoeven ....

Re: 996 4s in garantieperiode met tikkende motor

11 maart 2011 13:08

Krijg je dan een nieuwe motor of een gereviseerde?

Re: 996 4s in garantieperiode met tikkende motor

11 maart 2011 13:09

Lezen turbocroeser :idea:


rico_9964s schreef:betreft een motor gebruikt met 60000 km op de teller...

Al kan ik dit niet controleren of dit waar is.

Re: 996 4s in garantieperiode met tikkende motor

11 maart 2011 13:19

ik zou voor de gratis optie gaan. Bij een ruilmotor weet je ook niet wat je krijgt dus voor je het weet zit je wellicht met hetzelfde probleem... En dan ben je nog een keer 3500 euro armer... of meer. Maar wie betaalt bepaalt.

Re: 996 4s in garantieperiode met tikkende motor

11 maart 2011 13:28

Ik zou het bij het desbetreffende bedrijf als volgt neerleggen: Indien jullie ervan overtuigd zijn dat het tikken weg is met het vervangen van de 2 cilinders dan doe je dat, ben je er niet volledig van overtuigd, dan zet je er maar een andere niet tikkende motor in.
Welke optie jullie kiezen, ik betaal niets, en krijg een auto terug zonder tik in de motor!!

Ik zou niet graag een niet gedocumenteerde "ruilmotor" in mijn auto laten zetten, is natuurlijk funest bij latere verkoop of inruil!!

Re: 996 4s in garantieperiode met tikkende motor

11 maart 2011 13:37

Zou optie 1 nemen ovb dat ie dan ook goed is.
viaa schreef:en niet ontstaan is in die 700km die jij ermee gereden hebt!

Verkeerde draadje viaa :wink:

Re: 996 4s in garantieperiode met tikkende motor

11 maart 2011 13:39

@bully: sorry...ik zie het nu ook. Ja al die 996 topics met motorproblemen...ik raak er van in de war ;-)

Re: 996 4s in garantieperiode met tikkende motor

11 maart 2011 14:18

rico_9964s schreef:Hierbij even een update.

De motor is inmiddels gedemonteerd en er blijken 2 cilinderwanden een beschadiging te hebben. Ik heb nu het volgende voorstel ontvangen:
1) Er worden nieuwe bussen/cilnders gemonteerd.
(is dit een bus in de bestaande cilinder monteren??)
2) Er wordt een andere motor in de auto geplaatst.

De eerste oplossing kost mij niets. De tweede vraagt men mij een bijdrage van Euro 3500.

Betreffende de garantie:
Dit staat hierover geschreven:
" naar keuze drie maanden of 5000km garantie op het functioneren van motor en versnellingsbak. "

Voor de goede orde. Ik heb de tik binnen 3 maanden gemeld.

Wat nu?


Is het een idee om de koop gewoon terug te draaien?

Re: 996 4s in garantieperiode met tikkende motor

11 maart 2011 15:08

Inderdaad terugdraaien die hap en voor een leuke lufti gaan.
:wink:

Re: 996 4s in garantieperiode met tikkende motor

11 maart 2011 17:00

Dat is inderdaad ook nog een mogelijkheid. Zou je altijd kunnen proberen voor elkaar te krijgen.
Ik zou persoonlijk al goed ziek zijn, binnen 3 maanden al gezeik met je droom-auto.

Re: 996 4s in garantieperiode met tikkende motor

11 maart 2011 17:14

de vraag is of je de aankoop terug kan draaien als de verkoper aanbiedt om het probleem kostenloos te repareren...

Re: 996 4s in garantieperiode met tikkende motor

11 maart 2011 18:01

Een andere motor zou ik niet echt een optie vinden, heeft "toevallig" een vrijwel gelijke kilometerstand :scratch: , maar er komt een ongedocumenteerde andere motor in. Zou voor mij niet wenselijk zijn.

De andere optie zou voor mij bespreekbaar zijn, maar ik zou 2 zaken aanvullend willen bespreken:

1) Verlenging van de garantie (op de motor). Weet jij hoe ze die in- en uit elkaar hebben geknutseld?

2) Aangezien één van de oorzaken van een kantelende zuiger minachting voor mechaniek is, d.w.z. gas geven met koude motor, matig onderhoud, weinig olie gereden etc, zouden de overige cilinders er wel eens bijna net zo erg aan toe kunnen zijn.
Ik zou vragen wat het extra zou kosten indien alle cilinders worden hersteld?

Succes

Re: 996 4s in garantieperiode met tikkende motor

11 maart 2011 18:44

Ik zou ook gewoon 6 nieuwe cilinderbussen steken en nieuwe zuigerveren. Dan kun je er normaalgesproken wel weer even tegen.

Re: 996 4s in garantieperiode met tikkende motor

11 maart 2011 19:43

Ik zou ook niet een ongedocumenteerde ruilmotor willen, maar wel een nieuwe garantie termijn voor de opnieuw in elkaar gezette motor.
Tevens wou ik ook de garantie dat een specialist met aantoonbare ervaring aan de auto sleutelt en alleen originele onderdelen gebruikt, ook pakkingen.

Re: 996 4s in garantieperiode met tikkende motor

11 maart 2011 21:02

Iedereen vast bedankt voor de reacties.

Inderdaad is t zwaar balen als je dit overkomt met je droomauto. Een auto van 40K en dan dit...

Ik ga proberen de koop terug te draaien en verder ga ik alleen akkoord met een gebruikte motor indien deze volledig gedocumenteerd is.

De optie van de bussen ga ik niet accepteren. Ik vind dit te onduidelijk en heb hier geen vertrouwen in.

Maar ik schakel eerst een advocaat in.

wordt vervolgd...

Re: 996 4s in garantieperiode met tikkende motor

11 maart 2011 21:25

Ik zou de motor goed laten reviseren, nieuwe cilinderbussen, distributie etc..
Je hebt dan een beter blok dan eeen nieuwe en voor de waarde van je auto is het ook niet verkeerd.Nieuwe cilinderbussen scheuren ook niet meer doordat er extra versteviging zit bovenin de cilinder. Geen vervorming meer en niet kapot te krijgen. Als je daareen beetje aan moet meebetalen zou ik het toch doen.
Een gebruikt blok zou ik niet kiezen.

Re: 996 4s in garantieperiode met tikkende motor

11 maart 2011 21:31

Ruilmotor van Porsche kost een mille of 12 excl. installatie. Zie: klik (PDF!).

Re: 996 4s in garantieperiode met tikkende motor

12 maart 2011 13:53

Nog is een belrondje gedaan.

Dit probleem doet zich bij meer 3.6 motoren voor. schijnt altijd de rechterbank te zijn. De oplossing met bussen is een goede oplossing.
Kan zelfs nog eenvoudiger (honen, polijsten) maar dat is afhankelijk van de beschadiging.

Omdat mijn vertrouwen in deze handelaar 0 is (er kloppen meer zaken niet..) heb ik aangeboden om of de hele koop terug te draaien of een creditnota van hem te ontvangen.

Ik laat het probleem dan elders oplossen en gelijk de hele motor doen (IMS, RMS, etc)

Bedankt voor alle tips van 1ieder

Re: 996 4s in garantieperiode met tikkende motor

12 maart 2011 15:10

Ben benieuwd wat je voor elkaar krijgt. Wat vind je advocaat ervan?

Re: 996 4s in garantieperiode met tikkende motor

12 maart 2011 15:57

Nine-eleven schreef:1) Verlenging van de garantie (op de motor). Weet jij hoe ze die in- en uit elkaar hebben geknutseld?

2) Aangezien één van de oorzaken van een kantelende zuiger minachting voor mechaniek is, d.w.z. gas geven met koude motor, matig onderhoud, weinig olie gereden etc, zouden de overige cilinders er wel eens bijna net zo erg aan toe kunnen zijn.
Ik zou vragen wat het extra zou kosten indien alle cilinders worden hersteld?

Succes


Dit lijkt mij een goed advies, zou mijn optie zijn.

Re: 996 4s in garantieperiode met tikkende motor

13 maart 2011 1:42

on-topic:

Ik laat het probleem dan elders oplossen en gelijk de hele motor doen (IMS, RMS, etc)


Dan zal het sowieso meebetalen worden. Wel mooi als je er onderdelen voor terugkrijgt die een update hebben gehad. ideaal situatie heb je straks een veel betere Porsche bij relatieve kleine of geen extra investering. Succes! (vergeet foto's en documentatie van ingrepen niet, bij veel specialisten of dealers willen ze deze prima voor je maken tijdens de werkzaamheden)

off-topic:

996 heeft 2 blokken met ieder 3 cilinders, die bovendien 'gepaard' zijn. Vervanging van 1 cilinder betekent dus meteen vervanging van 6 cilinders.


Vandaar mijn reactie. Dat is wat ik bedoelde en omschreef in mijn reactie: Ik vind het vreemd dat er een ruilblok of nieuw blok gemonteerd moet worden bij 1 of 2 kantelende zuigers. Ik was er verbaasd over dat dit een serieus alternatief is.
Plaats een reactie