Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
18 mei 2011 10:59
Ben erg happy met mijn 997s met tip, rijdt fijn, relaxed, beslist een aanrader! Mijn ervaringen met de tip is dat hij in 99,9% van de gevallen goed schakelt, Een heel enkele keer verrast de bak je door op een ongewenst moment te schakelen waardoor je hem even "voelt" schakelen. Veel succes bij het maken van een goede keuze.
18 mei 2011 11:22
LeoH schreef:TS, die als titel schreef:Welke Tiptronic zou ik het beste kunnen kopen?

Ach, je moet maar zo denken, Paul II wil graag kwijt dat zijn 997 met PDK hem goed bevalt. Maar niet relevant voor de vraag van TS "welke tiptronic zou ik het beste kunnen kopen?
Paul II schreef:De meeste adviezen voor TS gaan niet uit van wat deze vraagt maar van wat men kwijt wil: WELKE Tip? NIET Tip of handbak!
[Paul II modus]

[/Paul II modus]
18 mei 2011 11:39
M.b.t. opmerking "plof" zou ik de forum mensen willen vragen wat daar eigenlijk het echte risico van is... Ik kan mij voorstellen dat die "plof" met het halen van de pers het voor de 996 in the early days heeft afgedaan... En dat waren er wellicht slechts een paar van het eerste uur... Maar laten we nou eerlijk blijven... De eerste 964'tjes (ik blijf maar even bij een auto waarvan ik er inmiddels genoeg heb gereden) stonden niet bepaald te boek als de beste... Maar dat wil nou ook weer niet meteen zeggen dat je alle 1989's moet laten staan...
Mijn huidige (1989!) had dan wel achterstallig onderhoud in te halen, maar na eerst de compleet zwarte (...onder onderste peil staande olie, na hooguit 100 km na aflevering bij TJ... je moest je echt diep schamen met die stempel in het boekje qua onderhoud TJ...!!!) te hebben vervangen incl. alle filters en wat leuke achterstallige investeringen qua onderhoud aan de auto af te staan is de motor in goede staat. Die olie incl. filter heb ik voor de zekerheid na 2.000km opnieuw laten vervangen. Nu blijft de olie echt brandschoon. Ik had TJ overigens ook gevraagd of/ wanneer de koppeling was vervangen waarover hij mij lachend wist te vertellen dat ik mij daar niet al te druk over hoefde te gaan maken gezien de 964 Carrera 4 altijd wel een nieuwe koppeling heeft gehad bij km stand 155k en van dat jaartal... Niet dus...! De koppeling heeft FS in Oss vervangen bij 161.651km en heeft hij mij erna ook laten zien en ja hoor... Het was de originele koppeling nog af fabriek!!! Dit was voor mij -----naast de compleet zwarte olie (...onder het onderste streepje...), de bij het eerste stoplicht van TJ af bijzonder lawaaierige luid krakende vleugelmotor en later de koppeling, die er na een paar duizend km helemaal uit lag en nog heel veel meer wat ik hier niet allemaal verder in detail ga opsommen, want dan wordt dit een compleet boekwerk----- reden ermee klaar te zijn. O ja... ik had wel meteen terug kunnen rijden na aflevering, maar zou de volgende dag op vakantie en heb dat dus niet gedaan en vanwege tijdgebrek ervoor gekozen de vleugelmotor voor mijn gemak elders te laten vervangen.
M.a.w. en conclusie m.b.t. opmerking "plof" om daar even op terug te komen... is dat risico van het eerste uur er nou echt niet uitgehaald in de volgende jaren? By the way...De 4S is van eind 2002... modeljaar 2003... Dus mijn slotvraag: Is dit de reden om i.p.v. 4S voor een turbo te kiezen?
18 mei 2011 11:53
plof is meer dan zeer sporadisch voorgekomen, maar nog altijd heel erg veel vaker niet dan wel. de specialisten hier kunnen je vertellen of je je met een MY2003 nog veel zorgen moet maken. En of het plofrisico bij een 4S motor niet minder groot is (dacht ik nl). Maar zoals je zelf al zegt - ook bij een 964 kan je voor verrassingen komen te staan (afgebroken tapeinden etc), ook bij een auto die met vlag en wimpel door een recente AKK is gekomen.
18 mei 2011 12:54
Deze specialist wil alleen even reageren op het hoofdonderwerp van dit draadje
en speciaal reactie's op mijn suggestie aan TS
Had wel gelezen dat in de titel Tiptronic staat
Heb nog nooit een 'automatisch schakelende...' Porsche gehad
18 mei 2011 13:34
Paul II schreef:Heb nog nooit een 'automatisch schakelende...' Porsche gehad

Wat wil je hiermee zeggen? Misschien heeft topicstarter er nog wat aan bij zijn keuze voor een tiptronic
Laatst bijgewerkt door
erwin996 op 18 mei 2011 20:05, in totaal 1 keer bewerkt.
18 mei 2011 13:48
Als een jonge 997 met PDK budgettair tot de mogelijkheden had behoord, had topicstarter als optie hoogst waarschijnlijk naast de Cayman ook wel een 997 met Tip opgevoerd, want die zijn toch een stuk goedkoper dan een 997 PDK. Ik denk dus dat hij een 997 PDK best interessant, maar te duur zal vinden. Maar het blijft een aanname.
18 mei 2011 13:52
Zou goed kunnen, was gewoon informatief bedoeld, niet meer/minder.
Erwin996: je schrijft dat de PDK mij zo goed zou bevallen. Voor alle zekerheid: die heb ik niet.
18 mei 2011 14:11
Minimaal 15.000 euro bovenop het budget van m'n keuze kom je in de buurt van de 997's. Dat is inderdaad wat te hoog gegrepen en niet helemaal mijn bedoeling. De 996 turbo tiptronic is wel ietsje hoger in prijs, maar valt nog te overbruggen en vandaar in overweging mee te nemen...
Mijn slotvraag is dus: Gaat een 4S modeljaar 2003 echt zomaar spontaan gevoelige IMS Lager en ben je dus veel beter uit met keuze voor de turbo en (ten tweede) zijn onderhoudskosten twee tot drie keer hoger voor de turbo of is dat allemaal wel te overzien?
18 mei 2011 18:02
964C4AMS schreef:Gaat een 4S modeljaar 2003 echt zomaar spontaan gevoelige IMS Lager en ben je dus veel beter uit met keuze voor de turbo en (ten tweede) zijn onderhoudskosten twee tot drie keer hoger voor de turbo of is dat allemaal wel te overzien?
Het risico bestaat met alle 996 in meer (oudere) of mindere (latere) mate
over de kans er op naar mijn mening, durf ik me alleen via PB contact uit te laten
MAAR met Turbo (GT3) geen risico op plof want heel ander blok, gebaseerd op 3.2/964/993 techniek.
Vroeghe, weet je wel, alles bete

Kosten van onderhoud/onderdelen, de Turbo's, wel hoger maar factor 2 lijkt me al aan de hoge kant.
Benzine lusten ze wel wat meer dan ongeblazen...
18 mei 2011 18:51
Vroeghe, weet je wel, alles bete
die doet het inderdaad altijd erg goed (vooral bij de oudere generatie)
wat nu vaak de kop opsteekt is ,wat ik heb is het beste en verder niets (daar heb ik dan wel weer problemen mee)
ts ga inzoveel mogelijk rijden en oordeel naar je ervaring
18 mei 2011 19:56
outletvalve schreef:Ben erg happy met mijn 997s met tip, rijdt fijn, relaxed, beslist een aanrader! Mijn ervaringen met de tip is dat hij in 99,9% van de gevallen goed schakelt, Een heel enkele keer verrast de bak je door op een ongewenst moment te schakelen waardoor je hem even "voelt" schakelen. Veel succes bij het maken van een goede keuze.
Ach, ik schakel een heel enkele keer ook wel eens verkeerd met mijn handbak
18 mei 2011 20:33
apart ding Marc, dat ding
18 mei 2011 20:45
Jouw kleur zeker niet
18 mei 2011 22:15
964C4AMS schreef:M.a.w. en conclusie m.b.t. opmerking "plof" om daar even op terug te komen... is dat risico van het eerste uur er nou echt niet uitgehaald in de volgende jaren? By the way...De 4S is van eind 2002... modeljaar 2003... Dus mijn slotvraag: Is dit de reden om i.p.v. 4S voor een turbo te kiezen?
Wel flinke verbetering met de 3.6 (mkII), kans/risico vele malen minder, maar de voorbeelden zijn er wel, oa:
"plof" van 996 4S (2002) van SjonnieVan de GT3 en Turbo ben IK nog geen voorbeeld tegen gekomen!
19 mei 2011 8:22
GT3 en turbo is ander blok , hebben ze gebruikt t/m huidige GT3 ...goed blok dus
19 mei 2011 9:59
gast schreef:... Persoonlijk zou ik alleen voor de Turbo gaan als ik na een proefrit met een ongelooflijk strakke plasser uit zou stappen en aan niets anders meer kon denken. Anders de 996 4S for sure.
Toch wel weer een mooie -banale- opmerking, ik zit iig met een glimlach achter de compu..
19 mei 2011 10:14
Over onderhoudskosten van de 996 TT kan ik niet veel zeggen. Beurt zal niet echt heel veel meer kosten, en los van een defecte accu heb ik eigenlijk nog niets gehad de afgelopen 18.000 km. Maar ja, hij heeft dan ook pas 29k gelopen.. Bij km standen van 80k+ kunnen de kosten wel degelijk gaan oplopen, denk aan kans op koppeling (Bij tiptronic dus niet

) en met 2 turbo's weet je het ook nooit, zijn kostbare aangelegenheden als die stuk gaan, denk aan 2,5k per stuk. Volgens mij valt het verder wel mee. Brandstof heb ik al eerder aangegeven, hoef je je niet zo druk over te maken, ik heb hetzelfde verbruik met mijn 996TT als met mijn 993 cabrio... (Met de 993TT was dat wel wat anders

) Wel nadeel van een 996TT, hij heeft een erg kleine brandstoftank, je moet dus wel
vaak tanken. Krijg er nooit meer in dan 52/54 liter, en dan geeft de BC aan dat ik nog 50km kan rijden....
19 mei 2011 10:20
60 liter tankje in een 911 turbo? Dat is inderdaad krap. Ben ik even blij dat ik een 80 ltr tank heb!
19 mei 2011 10:21
Ja, ieder model heeft wel wat, zelfs de mijne...
24 mei 2011 15:13
Beste forum lezers,
Allereerst jullie allen bedankt voor alle reacties. Ik heb besloten bij de Porsche dealer een 2004 exemplaar in 4S uitvoering te kopen welke interessant was qua kilometers (58.600) en omdat ik er ook nog een Porsche Approved Garantie bij kreeg.
Groet en nu hoop ik op heel veel rijplezier!
24 mei 2011 16:06
lekker gepoetst idd!
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.