Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 mei 2025 17:13

Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Rijdersverslag Aston Martin V8 Vantage vs 996 Carrera 4 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
911/996 C4 Cabrio, Automaat 3,6 ltr
Soest
Bericht Rijdersverslag Aston Martin V8 Vantage vs 996 Carrera 4
Voor de liefhebbers los ik hierbij mijn belofte in door een uitgebreid vergelijkend warenonderzoek te publiceren tussen mijn sinds 4 jaar zeer geliefde 996 Carrera 4 cabrio en mijn inmiddels nieuwe liefde, een Aston Martin V8 Vantage Roadster. Om alle discussie en eventueel lange tenen te omzeilen.....dit is slechts mijn persoonlijke bevinding en mening, zo objectief als maar mogelijk, met heel veel respect voor de beide voitures. Want laten we wel wezen, we hebben het hier natuurlijk over een duel tussen de creme de la creme van de auto's. Dus "iets echt negatiefs" zul je mij over geen van beide wagens horen zeggen.... :res:

Ok, genoeg gezeverd, let's talk business. Eerst even de beide kandidaten voorstellen:
Afbeelding

Wow-factor/Kippenvel:
De P. was mijn eerste echte sportwagen in dit dure segment. De aankoop was een zenuwslopend geheel maar toen ik voor het eerst dan in "mijn wagen" wegreed had ik goose bumps zo groot als eieren, wat een feest was dat. De eerste kilometers waren onvergetelijk en de 300 km lange rit van Keulen naar huis waren een feest. De AM daarentegen was mijn tweede supercar. En ofschoon er veel meer geld mee gemoeid was, de aankoop zo mogelijk nog zenuwslopender was, toen hij bij mij voor de deur van de trailer afreed had ik toch een veel minder euforisch gevoel dan bij mijn eerste echte sportwagen, de P.

Kijkend naar de mooi gewelfde lijnen van de P is nog steeds een genot. Voor mijn gevoel een prachtig vrouwelijk sierlijke lijn. De AM daarentegen smoelt iets steviger, net even wat brutaler en mannelijker. De stijl van de AM groeit nog elke dag naar me toe. Ik begin hem steeds mooier en mooier te vinden. Zo mooi dat ik sinds enkele weken vind dat ie ook van buiten toch wel mooier is dan de P.

De Uitrusting:
Daar kunnen we kort en goed over zijn, die is van beiden heel goed. Maar dit is wel het terrein waar de P het hands-down wint van de AM. Om te beginnen werkt bij een Porsche alles (meestal tenminste) daar waar je bij de AM toch nog wel eens een rammeltje, los dingetje of gebroken electriciteitsdraadje moet accepteren. Ook is mijn P wel veel rijkjer uitgevoerd. De AM moet het bv doen zonder Cruise Control, Bluetooth, telefoonvoorbereiding, MP3 speler etc etc.

Onze Relatie:
Huh, wat is dat nou voor rare intro.... Nou laat ik het zo formuleren. De Porsche en ik waren al binnen 500 meter dikke vrienden. Onze deal was...."Als jij goed voor me zorgt zal ik me de poten uit het lijf rennen om je overal snel en veilig te krijgen". De relatie met de AM heb ik van de week getypeerd als "Ze bijt !" Ik heb me werkelijk al 100x gestoten aan rare uitsteekseltje, terugvallende portieren, een rare zonneklep stand etc etc. Kortom, we zitten in de wittebroodsweken, maar het gaat wel elke dag beter.

De Omgeving:
Kan ik kort over zijn. Met een AM bemerk ik alleen maar respect en goedkeuring daar waar je met de P. nog wel eens een onterechte middelvinger te verwerken krijgt. Iedereen vindt de AM echt supermooi en collega's op het werk gaan in de pauze even naar de AM kijken omdat ie zo mooi is.

Het Geluid:
Als je de P start is het alsof een stereoinstallatie aanzet. Een ballade van mooie tonen en klanken.
Als je de AM echter start is het alsof er een Dolby 7.1 openknalt. Wat een symphonie van genot. Het geluid als je boven de 4500 toeren komt is werkelijk om voor wakker te worden, zo gaaf. Ik ben er in Duitsland met ruim 200km per uur mee door een tunnel heen gescheurd, dat is echt oorverdovend, maar zo bruut gaaf.

Tadaaaaaa, daar is ie dan eindelijk, HET RIJDEN:
De Porsche is een fantastische wagen waar ik onwijs lekker mee rij en gereden heb. En de eerlijkheid gebied te zeggen dat de vergelijking natuurlijk ook niet helemaal eerlijk is. 10 jaar oud vs 4 jaar, 135.000km vs 7.500km, 8 cilinders vs 6, 4,3 liter vs 3,6. Maar mensen wat is het rijden in een AM ongelofelijk gaaf. Alles lijkt (en is ook echt) veel bruter, veel ongenunaceerder en zo ongelofelijk krachtig. Als je wegspuit bij het stoplicht is het net of de wereld even stil staat. Ik rij er snel veel te hard mee, dus doe erg mijn best om op tijd de voet van het gas te halen, maar omdat ik voor mijn werk regelmatig naar Duitsland moet kan ik me soms zo enorm uitleven.

Het voelt hoger boven de weg, maar wel wat zwaarder en meer solide dan de Porsche. De acceleratie, ook boven de 200 km/u, is enorm. En ik heb vorige week in mijn vriend zijn 500pk Porsche Turbo gestuurd en ook dat is een raket natuurlijk. Ongetwijfeld sneller dan mijn AM, maar gek genoeg, toch voelt dat niet zo.

Maarrrrr, voelt het ook zekerder? Kijk dat geloof ik dus (nog) niet. Ik weet het niet zo zeker. In de P heb ik 285 gereden op de bahn en met de AM "slechts" 250. Dat kwam vooral omdat er geen vrije weg beschikbaar was om verder te kunnen. Het kan mijn geheugen zijn, maar ergens had ik toch het gevoel dat de P wat strakker stuurde, wat directer de weg doorgaf en wat stabieler in het spoor reed. Ik ga dat zeker de komende weken nog eens goed uitproberen, maar so far dus nog zeker geen gelopen race.

De bochten in de AM zijn een genot, superstrak sturend en met voor mijn gevoel wat meer gemak door de lange bochten.

Nou een heel verhaal, en de te verwachten uitkomst is dat ik inderdaad echt ongelofelijk blij ben met mijn nieuwe liefde, de Aston Martin, maar zoals gezegd, de strijd was niet geheel en al eerlijk en ondanks dat blijf ik ook nog steeds met een dikke glimlach zo nu en dan mijn Porsche de garage uitrijden om een paar 100km te gaan touren.

Feel free om te reageren natuurlijk of om dingetjes te vragen.
En voor de liefhebbers.......
Kijk hier even

17 jul 2011 21:03
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
3.2S
010
Bericht Re: Rijdersverslag Aston Martin V8 Vantage vs 996 Carrera 4
Leuk verhaal om te lezen. Zoek je nog een baan, ga dan eens met Autoweek praten. AM is natuurlijk moeilijk te vergelijken met Porsche. Het is jou wel gelukt om die vergelijking te kunnen maken en daarvoor hulde.

17 jul 2011 21:16
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Boxster: ex 986-97, ex 986s-02. Cayenne: ex 958-10, 9YA-18
Dirksland
Leuk verhaal om te lezen.... je bent een lucky man met zulke droomwagens voor je huis 8)

17 jul 2011 22:09
Profiel
Mooi verhaal Peter :thumleft:

17 jul 2011 22:12
Profiel
964 c2
Den Haag
Afbeelding

Wat een vette bak! :res:

En een leuk verhaal. Volgens mij beide geschikt voor lekker :drive:

18 jul 2011 9:24
Profiel
Moderator
PF #57
je hebt het goed voor elkaar. gefeliciteerd. ik vraag me na het lezen van je mooie ( :thumleft: ) verhaal af hoe mijn rij-leven er in die situatie uit zou zien. 2 sportwagen cabrio's. Denk dat ik alleen nog maar in de AM zou rijden. Maar ook dat is persoonlijk.

18 jul 2011 9:36
Profiel
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Goed verhaal Peter! En wat een geile bak (mag ik dat zeggen, ja dat mag ik zeggen :mrgreen: ) die AM! 8)

18 jul 2011 10:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Soest
horn schreef:
je hebt het goed voor elkaar. gefeliciteerd. ik vraag me na het lezen van je mooie ( :thumleft: ) verhaal af hoe mijn rij-leven er in die situatie uit zou zien. 2 sportwagen cabrio's. Denk dat ik alleen nog maar in de AM zou rijden. Maar ook dat is persoonlijk.

Dat laatste is ook het geval, vandaar dat mijn Porsche te koop gaat.
Met pijn in het hart, dat wel.

18 jul 2011 10:08
Profiel WWW Facebook 
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Mooi verhaal Peter, over 2 mooie wagens.

De AM is zeker imposanter, ziet er beter uit dan deze 911.

Overall proef ik uit je verhaal meer positiefs over de P. dan over de Aston, maar dat kan een misinterpretatie zijn 8)
En keuzes zijn niet altijd rationeel, zeker ook bij automobielen :wink:

Ben heel benieuwd naar je ervaringen met de AM over enkele maanden. Hoop dat je die laat weten, of de P. nu verkocht is of niet.

18 jul 2011 11:07
Profiel
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
horn schreef:
Denk dat ik alleen nog maar in de AM zou rijden. Maar ook dat is persoonlijk.

amen
AM is imo echt een treetje hoger

18 jul 2011 11:22
Profiel WWW Facebook 
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
qua puur rijden wat mij betreft niet, maar qua exclusiviteits gevoel wel. Helaas wel een paar afknappers met de ford stuurstengels, volvo navi en in degene die ik heb gereden ook starten met een volvo sleutel.. ik geloof dat dat inmiddels wel beter is, want het blijven bloedmooie auto's :thumleft:

18 jul 2011 11:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Soest
De navi is inderdaad een absoluut drama, maar eerlijk gezegd, die van de Porsche haalt het ook niet bij mijn BMW navi
Maar ondanks sommige eigenaardigheden, hoe ik het ook wend of keer, rijden met de AM is echt wel genieten "on the next level". Het rijdt en schreeuwt toch behoorlijk wat spectaculairder dan de Porsche.

18 jul 2011 12:11
Profiel WWW Facebook 
$TEEF schreef:
Helaas wel een paar afknappers met de ford stuurstengels, volvo navi en in degene die ik heb gereden ook starten met een volvo sleutel.

Net of dit bij Porsche anders is. :idea:

Peter mooie auto, en geniet ervan. :thumleft:

18 jul 2011 12:32
Moderator
PF #57
$TEEF schreef:
Helaas wel een paar afknappers met de ford stuurstengels, volvo navi en in degene die ik heb gereden ook starten met een volvo sleutel.

Daar wen je aan. De mijne heeft volvo stuurstengels, volvo navi en starten met een volvo sleutel.

18 jul 2011 12:52
Profiel
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
:lol: scherp!

18 jul 2011 13:02
Profiel
PorscheForum Junkie
718 Spyder
Leuk tijdsverdrijf... het lezen van jouw verslag :!: :thumleft:

Ik kan me uitstekend voorstellen dat de 996 het veld mag ruimen. Vraag me overigens af op welke wijze het kwaliteitsverschil tot uiting komt bij gelijkwaardige bouwjaren en KM stand. Immers je geeft nu al aan dat de P beter in elkaar steekt qua bouwkwaliteit. Als P liefhebber haal ik juist dat uit je verslag :mrgreen:

18 jul 2011 13:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Soest
ASW schreef:
Immers je geeft nu al aan dat de P beter in elkaar steekt qua bouwkwaliteit. Als P liefhebber haal ik juist dat uit je verslag :mrgreen:

Ik zou misschien wel het mooist kunnen samenvatten als de keuze tussen "Deutsche Grundlichkeit" vs "English Power and Style".

18 jul 2011 14:01
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
964 Targa, 911T hotrod ('70) EX: 3.2 Coupe
mooi verhaal, prachtige auto's. Je hebt schrijverstalent! En nu vooral weer veel :drive: talent gebruiken!.

18 jul 2011 14:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Soest
grrr, sta deze week op "een droogje".
Heb hem vanochtend weggebracht naar Carclean voor een C-Quartz behandeling om de laklaag te beschermen. Gaat een week duren, dus alle tijd om gezellig wat te mijmeren :popcorn:

18 jul 2011 15:31
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Valkenburg aan de Geul (Lb)
Mooi verslag en mooie auto's! Laatst ongeveer zo eentje (V8 Vantage Nürburgring Edition) gedaan in het 'bergwerk black'. Die kleur is volgens mij iets donkerder met minder metallic erin dan het Onyx zwart. Nekkendraaier en kippenvel! Mompel mompel, iets met gezegend mens enzo :mrgreen:

18 jul 2011 16:15
Profiel WWW
Cayman S 2009, 924 1977
mooi verslag om te lezen! ik ken iemand die exact dezelfde stap heeft gemaakt (997 naar AM Nurburg Edition) en die zegt ook dat de P technisch beter in elkaar zit maar het rijden in de AM echt een andere dimensie is. Met name door het gebrul van die V8. Hij zei en ik citeer: vergeleken bij de AM is de P maar een gewone auto. en ik vind mn P al zoveel meer dan een 'gewone auto'!

18 jul 2011 18:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Soest
mbembe schreef:
Hij zei en ik citeer: vergeleken bij de AM is de P maar een gewone auto. en ik vind mn P al zoveel meer dan een 'gewone auto'!

Ik kan niet anders dan dat beamen.....

19 jul 2011 15:18
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
3.2 wit, '86
Amsterdam
Prachtig verhaal,
prachtige auto,
maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr,

waar laat je je dochtertje van 5 in de AM???

19 jul 2011 16:56
Profiel
Nissan 370Z roadster Ex-BWM Z4 3.0 Ex-350Z 313pk grijs Ex-350z in 't zwart (kort) Ex-944, 1984 Ex-968 targa ex-944 S2 Cabrio
Krimpen aan den IJssel
Leuk verhaal en mooie wagens :cool:

19 jul 2011 17:04
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Treetje hoger op welke trap: prijs, exclusiviteit, vormgeving, kwaliteit materialen, kwaliteit weggedrag, circuit bestendigheid, ... ?

Prijs is op hoger niveau, daardoor exclusiviteit en begeerlijkheid; vormgeving super.

Op kwaliteitsladder, sportwagenladder (circuit gebruik) staat een 911 zonder twijfel hoger.

Nog een uitspraak. Tijdens racelicentie cursus bij Bleekemolen kwam Michael (vader B.) met een mooie AM. Wees hem er op dat raampje wat open stond terwijl het regende. Zijn reactie ging over probleem met electrische ruit en afsluitend iets van "Mooie auto maar dat is ook alles".

Een Aston Martin en een 911 vergelijken?; Panamera is het vergelijkbare model van Porsche.
Comfort gerichte automobielen met een sportwagen uitstraling, geen zuivere sportwagens.

Als ik geld genoeg had voor een 2e - 3e :D ... - dure sportwagen dan kocht ik zo'n begeerlijk model mogelijk wel, maar nooit in plaats van

19 jul 2011 17:25
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende