Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Re: posche motor gezocht 996/3.4

07 jul 2011 13:43

Voorbeeld: een vriend van mij heeft een auto gekocht, waarbij de moter was vervangen en niet correspondeerde met de gegevens in het kenteken....en kon hem vervolgens bij geen enkele verzekeringsmaatschappij verzekeren....

Daarbij: je bent strafbaar en riskeert een boete, als ze je aanhouden bij een controle langs de weg, de goedkeuring geldt alleen voor de gegevens op het kenteken... wijzigt het vermogen, vervalt de goedkeuring, geen goedkeuring, niet verzekert

Daarbij: als je least in een voordelige belastingbijtellingscategorie en je chipt de moter, zodat deze meer vermogen krijgt, ben je daarnaast ook nog eens schuldig aan ontduiking van de belasting....

Dus, ff naar de RDW....

Re: posche motor gezocht 996/3.4

07 jul 2011 14:50

Dus als ik het 1300 blok uit mijn alfa bertone (sorry :oops: ) vervang door een 2000 moet ik langs de RDW? Is geen hond die weet wat het verschil is, zien er identiek uit nl. Vermogenswinst is wel al gauw 30 pk (das veel voor een alfa :mrgreen: )

Als dit dan moet hoe regel ik dit? En moet hij dan voldoen aan de moderne eisen? Gaat ook never nooit niet gebeuren. Ik heb een tijdsconform blok en kan zelfs FIA krijgen op de auto.

Re: posche motor gezocht 996/3.4

07 jul 2011 18:11

mijn nieuwe leaser wordt door de dealer gechipt. heeft niemand iets over gezegd. is een speciale 163 pk versie voor de 20% bijtelling die nu met een aanpassing naar 200 pk zou gaan. Nu heb ik geen bijtelling (rij de auto niet prive) maar dit zou dus ook niet zo maar kunnen/mogen? waarom doet een officiele (grote) mercedes dealer dit dan gewoon bij een nieuwe auto? :scratch:

Re: posche motor gezocht 996/3.4

07 jul 2011 20:59

@Horn : met of zonder medeweten van de leasefirma?

Gezien motorvermogen één van de parameters is die de hoogte van de verzekeringspremie bepaald, denk ik dat je in een grijze zone zit.
In het leasecontract van mijn 159SW is het alleszins strikt verboden, los van wat een merkdealer zegt of kan doen :popcorn:

en mijn excuses voor het off-topic gaan, ik hoop dat TS snel een goede/betrouwbare en betaalbare oplossing vindt voor zijn probleem

Re: posche motor gezocht 996/3.4

07 jul 2011 21:03

2.2VTEC schreef:@Horn : met of zonder medeweten van de leasefirma?

:scratch: ik heb echt geen idee. heb het niet zelf geregeld. ben nl nog nooit bij een mercedesdealer binnen geweest... :cheesy:

Re: posche motor gezocht 996/3.4

07 jul 2011 21:21

Niels schreef:Dus als ik het 1300 blok uit mijn alfa bertone (sorry :oops: ) vervang door een 2000 moet ik langs de RDW?



... ja :!:

.. volgens mij mag je ook maar max. 25% in vermogen (of cylinder/inhoud?)stijgen zonder dat de RDW moeilijk gaat doen :popcorn:

Re: posche motor gezocht 996/3.4

07 jul 2011 21:25

Heb hier echt nog nooit van gehoord, die aanpassing bij de RDW.

Maar zeker met de verzekeraar, die vragen toch alleen naar kenteken en meldcode.
Begin dit jaar nog met de M3 geen enkele vraag over - originaliteit van - de motor :roll:

Re: posche motor gezocht 996/3.4

07 jul 2011 22:33

Mijn vriend wist dat er een veel zwaardere moter inlag en wilde geen risico lopen bij de verzekeraar en vroeg dus expliciet naar de voorwaarden. Na e.e.a. uitgezocht te hebben, was de enige mogelijkheid om de auto legaal te rijden, door deze ter keuring aan te bieden bij de RDW voor de correcte kentekengegevens

Als je een nette garage hebt, bieden ze bij chip tuning ook aanpassing van het kenteken aan.... maar ja, bij minder nette bedrujven, als ze klanten te nadrukkelijk daarop wijzen op de consequenties, snijden ze zichzelf in de vingers...

Denk ook niet dat bij een ongeluk snel wordt gecontroleerd of het vermogen klopt hoor...alleen als ze met douane, belastingdienst en RDW staan bij een controle wel....lees je vaak genoeg, ander nummer van de moter is al aanleiding om zaken te controleren, al is het maar om gestolen/omkatten e.d. Lees het vaak genoeg in de krant, opgevoerde golfjes kunnen blijven staan...ook wel eens bij wegmisbruikers gezien, dat ze meegaan voor nader technisch onderzoek

Re: posche motor gezocht 996/3.4

07 jul 2011 22:53

Gevonden op internet (met dank aan onze vrienden op het forum van Toyota):

Als de motor bekend is en niet (teveel) meer vermogen heeft of een sterk afwijkend gewicht dan de originele dan is het een papieren kwestie. Grens ligt op 40% vermogensgroei. Als het vermogen wel veel meer is of er een duidelijk gewichtsverschil is, dan zullen ook rem en wegliggingsproeven gedaan moeten worden (hier wordt niet gekeken naar apkpunten). RDW zoekt gegevens op van de auto waar het blok eigenlijk uitkomt.

Gek genoeg wil de ene RDW keurmeester een motorverklaring van de importeur hebben en de ander niet (wat verschil in vermogen op het kenteken oplevert voor exact dezelfde motor).

En die laatste eiste ook een kostbare geluidsmeting in Lelystad (terwijl het eerdere exemplaar dit niet hoefde te ondergaan). Bij mijn weten is de geluidsmeting verplicht tenzij je de volledige originele bij die motor behorende uitlaat mee over zet.

Eigenlijk is het zo dat je zo gauw er een andere motor inkomt je dit op je kenteken laten aanpasen, zelfs als het eenzelfde motortype is maar het motornummer anders is.
aanpassen bij het rdw is puur verzekeringstechnisch belangrijk naar mijn idee, als er iets gebeurd en de verzekering heeft weinig zin om uit te betalen zouden ze dat kunnen weigeren op het feit dat je auto niet meer is zoals ie verzekerd geregistreerd staat. Motor wijziging melden bij je verzekeraar staat voor een flink deel los van de RDW keuring. Je kunt bv. zonder naar de RDW te gaan wel je verzekering even op de hoogte brengen en dan ben je in principe gedekt (een beetje afhankelijk wat er exact in de polisvoorwaarden staat over geldig kenteken of alleen geldige APK)

Re: posche motor gezocht 996/3.4

08 jul 2011 10:00

Eigenlijk ook wel logisch ook allemaal.

Wij kennen wellicht allemaal de extremen die voorbij komen, Golf type 1 met een G-60 of een VR6 blok er in geprutst en liefst nog extra getuned ook.
In hun enthousiasme (of geldgebrek) vergeten de meeste petjes de remmen, onderstel en dergelijk fatsoenlijk aan te passen.

De eventuele gevolgen laten zich natuurlijk raden (het zal je kind maar wezen dat toevallig oversteekt, onlangs ook nog in het nieuws geweest)

Een 996 met een 3.6 i.p.v. een 3.4 blok zal niet echt voor grote problemen zorgen.

Re: posche motor gezocht 996/3.4

08 jul 2011 15:42

Dan toch een vraagje. Op mijn data van de RDW via de site staat geen motornummer noch een motorinhoud.

Moet ik het dan toch nog aanpassen?

Re: posche motor gezocht 996/3.4

14 aug 2011 17:56

Net effe gechecked... van mijn SC staan er bij de RDW en op de kenteken papieren ook geen gegevens geregistreerd mbt de cilinder inhoud en het vermogen
En van m'n 914 ook niet
Alleen het aantal cilinders staat vermeld :thumleft:
Geen idee of dit komt omdat het allebei oldies zijn of omdat ze allebei zijn geimporteerd

Re: posche motor gezocht 996/3.4

14 aug 2011 20:46

Oldies - gok ik - :wink:

Maarrr ... de RDW Online Database geeft niet altijd weer wat er (wel) in de Offline Database staat :popcorn:

Re: posche motor gezocht 996/3.4

14 aug 2011 21:02

Bij mijn oldie staat de cilinder inhoud en het vermogen wel in de online RDW database. Lijkt willekeur van de keurmeester. :|

Re: posche motor gezocht 996/3.4

14 aug 2011 21:30

Olaf schreef:Maarrr ... de RDW Online Database geeft niet altijd weer wat er (wel) in de Offline Database staat :popcorn:

't staat ook niet op het kentekenbewijs ;)
Plaats een reactie