Glimmen doet iets wat vettig is. Glans is iets anders.
Mijns inziens is het risico van een wasstraat dat je het proces en de ingredienten niet zelf controleert.
a. Wat voor een auto's ging er voor jouw auto doorheen en hoe vies waren die? (Hun vuil zit in de lappen die jouw auto gaan wassen).
b. Met de hand kan men ieder detail van de auto zorgvuldig reinigen, daar waar een wasstraat nog wel eens wat overslaat.
c. Is het een waswstraat met recycled water? Wat voor een oplosmiddelen zijn gebruikt om dat water weer geschikt te maken voor gebruik? Is dat wel veilig voor de mogelijke bescherming (sealant of wax) die aanwezig is op je lak? (Je kunt het in de regel in ieder geval niet drinken en de gebruikte oplosmiddelen moeten alle mogelijk aanwezige verontreinigen kunnen oplossen).
d. Je hebt geen idee van de middelen die de autowasstraat gebruikt. De wasstraat exploitant wil vooral dat elke auto maximaal schoon is. Daarom zal hij kiezen voor een mix van aggressieve middelen die een mogelijke beschermlaag van je auto in een enkele behandeling doen verdwijnen. In een relatief korte behandeling dient tenslotte al het vuil verwijderd te worden. En ook als jouw auto niet zo vuil is, krijgt hij toch die straffe behandeling, want het mengsel wordt niet per auto aangemaakt/aangepast.
EWOUT/rovako doelt hier dus op, wanneer hij het heeft over chemische reinigingsmiddelen. Je hebt geen idee wat de exploitant erin doet. Ik weet wel zeker dat wanneer je de exploitant er naar vraagt, het altijd veilige middelen zullen zijn die geen schade berokkenen...
e. Je auto zal in de regel na een wasbehandeling glimmen. Dat komt door de siliconen die er tijdens de laatste spoelgang door het water gemengd worden. De siliconen camoufleren de ontstane swirls. Maar met een beetje regenbui zijn ze er ook weer vanaf.
Mijn advies is auto met de hand wassen, maar nimmer met een spons. Een spons is niet uitwasbaar en zal gedurende het gebruik alleen maar vuil verzamelen. Beter is een rasta washandschoen van microvezels. Deze na ieder gebruik apart in de wasmachine, niet heter dan veertig graden Celcius en met een vloeibaar wasmiddel zonder wasverzachter.
Twee-emmer-methode. Eerste emmer voor de shampoo, tweede emmer als spoelemmer voor de washandschoen. Na ieder deel van het exterieur de washandschoen uitwringen en dan spoelen in de spoelemmer. Daarna shampoo opnemen in de shampoo emmer.
Conform instructie van de shampoo leverancier shampoo toevoegen aan water. Teveel shampoo lost ook absoluut je beschermlaag op. Goede shampoo hoeft niet -de straat uit te schuimen- voor een goede werking. Shampoo moet vooral vuil insluiten en door de aanwezige glijmiddelen zo veilig mogelijk van de lak afvoeren. Dus niet teveel shampoo en zeker geen vaatwasmiddel gebruiken.
Vaatwasmiddel is een zeer goede ontvetter, maar wat goed is voor je ovenschaal is zeker niet goed voor je lak.
Drogen van de auto niet met een zeem (ook die is niet goed uitwasbaar en verzamelt alleen maar vuil gedurende zijn leven), maar met een microvezel droogdoek die ook na ieder gebruik gewassen dient te worden, zoals de washandschoen. Gewoon samen in de wasmachine. Absoluut niet met spijkerbroeken, t-shits of andere stukken. Anders krijg je kruisbesmetting van grove vezels in je zachte washandschoen en droogdoek.
Auto wassen in rechte banen van voor naar achter. Vooral geen cirkelvormige bewegingen maken. Hierdoor ontstaan veel minder swirls en mochten ze ontstaan, dan zijn ze minder zichtbaar.
Van boven naar beneden werken. Dus meerdere rondjes om het voertuig tijdens het wassen.
Met een goede shampoo van ongeveer Eur 12,50 voor 250 ml kun je de auto al snel 17 maal wassen. Washandschoen van ongeveer Eur 15,00 en een droogdoek van ongeveer Eur 20,00 en je auto zal er zichtbaar veel mooier uitzien dan na een bezoek aan de wasstraat.
Gelijk ook de deursponningen reinigen. Ieder keer dat je dan de deur opent herken je dan de kleur van je auto en blijft je kleding schoon.
Oh ja, je moet er wel (even) tijd voor hebben/maken, maar wat zal je auto er mooi uit zien.
En na een paar keer gedaan te hebben gaat het steeds sneller.
Laatst bijgewerkt door
Aficior op 01 okt 2011 14:53, in totaal 1 keer bewerkt.