Vandaag de kogel door de kerk en de gok gewaagd bij
Select Autocentrum: eind komende week mag ik mij de eigenaar van een Midnight Blue 968 Targa noemen

.
Gisteravond al uitgevonden dat dit hier zeker geen onbekende auto is, maar
de ex van Esgigt! Mede daarom (jullie positieve kennis van de auto plus dat de distri e.d. al gedaan is,
wat de verkoper niet wist) en gezien de lage prijs die een algemene Bovag-handelaar als Select kan vragen de gok zonder AKK genomen. Gezien de marktwaarde van 968's onder de 200.000 km bij specialisten hou ik nog een ruim klusbudget over. Oliedruk leek mij goed (ruwweg 1 + rpm/1000), remmen en optrekken ging goed rechtuit, motor levendig, al liep de blauwe Tip bij Wolfs iets rustiger stationair, koplampen kwamen netjes synchroon omhoog en omlaag, geen natte vloeren, optiesticker netjes op de juiste plek aanwezig, enzovoort. Koppeling zit niet heel laag, niet heel hoog - was volgens CC/Mastercars wel al gedaan.
Wat gaat er door Select nog gedaan worden voor aflevering:
1. Verse APK: deze moest toch in april al ("jullie staan als Bovagbedrijf toch ergens voor"

). En: ik vond de auto tikje vaag sturen. Kan aan de oude voorbanden gelegen hebben, maar wellicht komt er een stuurkogel, fuseerubber of iets dergelijks boven drijven.
2. De linkerdeur was ooit lelijk overgespoten boven de stootlijst én had een tikje roest onder de B-stijl. De voorbumper heeft nogal wat krassen (met curve, spons met zand? struikje? vandalen? storm?). Deze twee delen worden strak gemaakt en gespoten.
3. De accu was dood. Ook na 10 min lopen en weer uit, was de booster nodig om te starten. Na proefrit kon de auto 't maar net zelf. Even multimeter gevraagd: 13V stationair, 13.5V met wat toeren. Met aanzetten van licht en achterruitverwarming daalde dit onder de 13V. Dus óf de accu zo dood dattie niet meer bij laadt, en/of dynamo (of spanningsregelaar daarvan). Select mag uitzoeken wat de oorzaak is.
Hiermee is de auto "meeneemklaar". Wat ik nog voorzie:
1. Uitgave aan stuurbekrachtiging, fuseekogels, schokdempers of iets dergelijks gezien het vage sturen boven de 120 km/u.
2. Twee voorbanden (bedacht me terug dat ik Select misschien ff moet bellen maandag wat zij vragen voor goede Bridgestone, Michelin of andere A-banden, achter zitten nu de hier al besproken Falken's).
3. Vinyl bekleding op rand langs Targa-dak is her en der los/gescheurd. Eens kijken hoe we dat zelf netjes kunnen maken, eerst eens met lijm (vloerbedekkingslijm of iets anders sun-proof) vogelen, vervangen kan altijd nog.
4. Bagage-cover ontbreekt. Meende dat latere typen (deze is van 1994) eentje hadden die met de glazen klep omhoog gaan. Eens zien of ik er een kan vinden, of een tekening/foto's van hoe het eruit moet zien en zelf namaken.
5. Rubberstrip tussen rechterdorpel en carrosserie lijkt wel gekrompen, is helemaal uit de hoek daar. Eens leren hoe dat vastzit en loshalen & opnieuw inleggen of vervangen.
6. Oranje kapje van rechter zijknipperlichtje is los van de houder, lijkt het. Lijm/kit of vervangen.
7. Wielen mogen evt. ooit weer krasvrij gemaakt worden, geen prioriteit.
8. En meteen wat onderhoud plegen, na check met CC voor precieze historie/data. Een plas olie, filters, bougies - da's snel gewonnen
9. De nachtblauwe lak eens goed in de wax zetten, oh nee, na spuitwerk eerst paar weken mee wachten voor ik ga soppen & waxen.
Maar vooral lekker

met een grote

!
Oh ja mods, moet ik nu een nieuw draadje openen of gewoon (met evt. gewijzigde titel) hier door gaan met ervaringen en vragen over deze blauwe schone?