17 dec 2011 23:20
Peter 993 schreef:resto schreef:Joost993 schreef:Goed dat je de 996 bezitters hierop attent maakt maar als die vervuiling zorgt voor een slechtere koeling dan moet je dit toch ook aan de koelvloeistoftemp. kunnen zien.
Daar zou ik maar niet op wachten / niet goed te zien.
Waarom niet. De temp sensor meet de temperatuur vlak voordat de koelvloeistof de motor verlaat richting de radiateur (of wanneer de motor nog niet op temperatuur is richting thermostaat). Wanneer die op 80 graden staat dan zal de temperatuur niet veel hoger zijn en wanneer een radiateur stuk is zal echt de temperatuur moeten oplopen.
17 dec 2011 23:29
17 dec 2011 23:49
Pat Carrera 4S schreef:Beste Resto,
Deze beredenering geldt natuurlijk ook voor de 997 type's vanaf 2005!
18 dec 2011 0:02
resto schreef:Bij een service beurt is dit voor mij nu een vast controle punt.
18 dec 2011 0:45
knalpotprutser schreef:resto schreef:Bij een service beurt is dit voor mij nu een vast controle punt.
@resto, Met een onderbemeten koelsysteem bedoel je dan het oppervlak van de radiateurs waarmee gekoeld kan worden?
De inhoud van het circulerende systeem is immers ongeveer 22 liter. Mijn Kadett was 5 liter geloof ik.
Of bedoel je de hoeveeheid koelwater per seconde die er door heen stroomt?
Als het puur het oppervlak is dat het probleem is.... is het risico in de zomer het grootst.
In de winter is de lucht koeler en kan je met minder oppervlak genoeg koelen.
2e extra nadeel in de zomer is dat de condensor van de airco ook zijn warmte afstaat aan de lucht die daarna nog door de radiateur van het koelsysteem moet.
Hoeveel tijd heb je ongeveer nodig voor een schoonmaakbeurt. 2 uurtjes?
18 dec 2011 20:15
18 dec 2011 22:13
18 dec 2011 23:23
19 dec 2011 22:33
Peter 993 schreef:Dat beide radiatoren schoon gehouden moeten worden twijfel ik niet aan. De redenatie dat de temp meter geen goed indicatie is of geeft vind ik niet zo sterk evenmin dat de thermostaat aan de verkeerde kant (koude kant) zit. Het zal ongetwijfeld zo zijn dat er in de motor plaatselijk, dicht tegen de wand van de cilinder of kop, hogere temperaturen aanwezig zijn dan de meter aan geeft, echter, dat zal bij elke vloeistofgekoelde motor het geval zijn (laat staan een luchtgekoelde motor). De waterpomp pompt met grote snelheid de vloeistof rond, de temperatuur wordt gemeten in deze stroom. Deze waarde kan alleen niet kloppen wanneer de vloeistof ongelijkmatig door de motor stroomt zodat er min of meer stilstaande ' gebieden' ontstaan waar de temperatuur gaat afwijken of oplopen. Een echte ontwerpfout van het koelsysteem.
Afhankelijk van de temperatuur wordt er koeler water bijgemengd, dat doet de thermostaat. Dat dit koeler water van ver moet komen maakt natuurlijk niets uit, het staat gekoeld en al te wachten bij de ingang. De hele slang vanaf de laatste radiateur is gevuld met gekoeld water, maakt echt niet uit dat dit een afstand van 2,5 m is.
Ik probeer hier geen mensen onderuit te halen, ik vind de redenatie echter niet zo sterk.
19 dec 2011 22:42
19 dec 2011 22:49
19 dec 2011 22:52
19 dec 2011 23:49
Delnoy schreef:Ik vind het überhaupt al helemaal top dat je de moeite neemt om dit allemaal te delen. Super.
mckok schreef:Is het niet handig om een extra 12v pomp te plaatsen?
20 dec 2011 11:44
20 dec 2011 13:11
20 dec 2011 16:02
20 dec 2011 19:39
02 jan 2012 14:50
02 jan 2012 15:40
03 jan 2012 18:12
03 jan 2012 19:21
03 jan 2012 22:30
KC schreef:@Joost,
Ik heb deze laten monteren:
http://www.lnengineering.com/lowtempera ... ostat.html
Volgens mij is dit dezelfde die Autofarm en hartech aanbieden. Resto kan hier wellicht uitsluitsel over geven.
03 jan 2012 22:35
03 jan 2012 22:51
04 jan 2012 14:44
resto schreef:KC schreef:@Joost,
Ik heb deze laten monteren:
http://www.lnengineering.com/lowtempera ... ostat.html
Volgens mij is dit dezelfde die Autofarm en hartech aanbieden. Resto kan hier wellicht uitsluitsel over geven.
Dat is dezelfde thermostaat, zeker de moeite waard te monteren en als je een beetje handig bent kun je dit prima zelf doen.
Wel goed ontluchten,dit kan even lastig zijn en niet schrikken als er na de eerste rit nog koelwater bij moet.