Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

28 maart 2010 19:57

Denk dat luchtgekoeld voor luchtgekoeld moet gaan.
:wink:

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

28 maart 2010 21:48

Luchtgekoeld schreef:
Boxter S (986): geweldige balans, maar niet significant sneller dan b.v. mijn GTA en (helaas) helemaal geen partij voor de 996

Dan heb je vast alleen autobahn gereden. Want een 996 3.4 of 3.6 heeft zeker geen makkie aan een Boxster S op circuit of (erg) bochtige weg. En ik zou zeker voor een 3,6 gaan als je voor de 996 kiest. En dan carrera 4 of 4s.

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

29 maart 2010 9:35

Mee eens!

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

30 maart 2010 15:19

Bedankt voor de info
Turbo en GT3 te duur in aanschaf en/of gebruik
De boxter s vind ik ook interessant. In een frans porsche magazine, flat six, wordt, de 996 320pk omschreven als pataud (lomp, klungelig) vergeleken met de boxter s 260 pk op het circuit.
Echter zeperfs lijkt te claimen dat de porsche 996 op het circuit uiteindelijk toch sneller is:
http://www.zeperfs.com/duel457-314.htm
zie circuitgegevens boven het 'kopje' verdict: op (gedeelten van) Hockenheim en Nürburgring.
Wellicht de minder bochtige gedeelten van die circuits?

De Boxters hebben ook aardig wat ernstige motorische defecten (lees ik). Vanaf welke jaargang waren die grotendeels verholpen? Ik heb een mooie engelse Boxter S uit 2005 op het oog. Is dat een goed jaar?
En: argumenten voor en tegen een rechtsgestuurde porsche (boxter)?

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

30 maart 2010 15:21

Tegen: De MacDrive. :mrgreen:

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

30 maart 2010 15:23

Tegen: parkeergarage met slagboom!
Voordeel: met zijn 2-en in de auto en dan (helaas) aangehouden worden door een agent en die dan naar de verkeerde kant loopt en die dan heel erg hard uit gaan lachen!!!

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

30 maart 2010 15:32

Tegen: met linkerhand schakelen. Of de passagier laten doen.

Misschien handig om een nieuw Topic te starten hierover?
De Boxster heeft vanaf de 3,2 motor weinig ernstige problemen gehad voor zover ik heb kunnen vinden.
Heb je al eens proef gereden in de 996 3,4/3,6 en/of Boxster S. Dan kun je misschien zelf voelen wat het beste voelt.

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

30 maart 2010 16:43

luchtgekoeld schreef:En: argumenten voor en tegen een rechtsgestuurde porsche (boxter)?

Ik heb 10 jaar in Engeland gewoond en dus met rechts stuur gereden! Het rijden is geen probleem,ook het links schakelen niet!
Alleen als je dan in Ned.reed was het grootste probleem het inhalen op 2-baans wegen! Als je een bijrijder hebt,moet je op hem of haar vertrouwen dat het kan!

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

31 maart 2010 11:06

@ allen: enigszins ongemakkelijk dus rechtsgest., maar m.i. overkomelijke bezwaren en de engelse porsches lijken bovendien zeer betaalbaar (wisselkoers en bpm incluis)
@soepkip: zowel in boxter s (eerste editie 252 pk)) als (kort) in 996 3,2 gereden (overigens ook drie keer bij Avis een 997 gehuurd (1x coupé handgesch., 1x cabrio handgeschak. en 1x cabrio tiptronic), die qua rijkarakteristieken dicht bij 996 staat).
De grotere wendbaarheid van de boxter s viel meteen op, ik miste echter de sensatie van een overweldigende (tussen-) acceleratie (s).
groeten
Luchtgekoeld

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

31 maart 2010 12:42

luchtgekoeld schreef:996 3,2


dat is knap, wist niet eens dat die bestond :o

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

31 maart 2010 12:49

996 3.2: dat is er een met dikkere cylinderwanden,.. ploft ie niet zo snel :mrgreen:

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

31 maart 2010 14:16

Luchtgekoeld schreef:
ik miste echter de sensatie van een overweldigende (tussen-) acceleratie (s).


Rechtuit rijden dus. Toch gaat er (nog)niets boven het mooie aanzuigende geluid van de Boxster bij 4.000/5.000 rpm. Ook omdat je dat net achter je hoofd kunt horen. En inderdaad een 996 met 3,2 motor was misschien voor de 996 tot 2002 wel een goede oplossing geweest?

Dit schrijft James May over de 3,2 Boxster.
The 3.2 flat six in the new Boxster S is a much more sophisticated affair, in the pursuit of that theoretically perfect motor mentioned above. But, of course, it will never actually get there, which means that there’s a sweet spot in the engine, at about 4,000rpm and under load, when its workings translate to a curious tingle in the base of the spine. This is felt on driving out of a well executed corner and is as consummately satisfying as ejaculation.

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

01 apr 2010 14:14

Tikfout: 996 3,6.
Das een leuke soekip. Ik zou daar nog aan willen toevoegen niet alleen de 3,2 van de boxter s maar zelfs de luchtgekoelde 3,2 uit de tot 1989 gebouwde porsche 911 3,2 carrera was nog een betere keuze geweest.
Nee, een 996 3,4 wordt het 'definitely' niet.
Motorgeluid boxter s inderdaad zeer fraai.

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

01 apr 2010 17:20

Hebben jullie onderstaand bericht al voorbij zien komen?


Home Nieuws Persinformatie Persberichten Terugroepactie Porsche 996

Terugroepactie Porsche 996
Onlangs werden wij door Porsche AG op de hoogte gebracht van het feit dat er bij Porsche 996 type I productiefouten in het motorblok zijn ontdekt die betrekking zouden hebben op de levensduur en betrouwbaarheid van de 3.4 motorblokken. Eigenaren kunnen zich wenden tot hun dealer om de motor te laten vervangen door een nieuwer type naar keuze. Deze modificatie wordt vanzelfsprekend kosteloos uitgevoerd.




:salut:

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

01 apr 2010 17:22

Ze schijnen in de rij te staan......

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

01 apr 2010 17:23

haha! Das een mooie 1 april... :cheers:

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

02 apr 2010 9:44

wjkranendonk schreef:....een nieuwer type naar keuze. Deze modificatie wordt vanzelfsprekend kosteloos uitgevoerd.


Ik heb me gemeld voor een 997MKII turbo motor :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

02 apr 2010 20:39

soepkip 986 schreef:Luchtgekoeld schreef:
ik miste echter de sensatie van een overweldigende (tussen-) acceleratie (s).


Rechtuit rijden dus. Toch gaat er (nog)niets boven het mooie aanzuigende geluid van de Boxster bij 4.000/5.000 rpm. Ook omdat je dat net achter je hoofd kunt horen. En inderdaad een 996 met 3,2 motor was misschien voor de 996 tot 2002 wel een goede oplossing geweest?

Dit schrijft James May over de 3,2 Boxster.
The 3.2 flat six in the new Boxster S is a much more sophisticated affair, in the pursuit of that theoretically perfect motor mentioned above. But, of course, it will never actually get there, which means that there’s a sweet spot in the engine, at about 4,000rpm and under load, when its workings translate to a curious tingle in the base of the spine. This is felt on driving out of a well executed corner and is as consummately satisfying as ejaculation.



James May.... da's nou niet echt een pluspunt :|

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

02 apr 2010 21:15

Captain Slow. :bang:
:popcorn:

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

05 apr 2010 22:45

James ging wel 407 km/h in de Bugatti en zette een zeer snelle tijd neer in in TVR Tuscan op het circuit!

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

06 apr 2010 12:56

Als zo'n rustig iemand als captain slow dit soort opmerkingen maakt dan moet er toch wel wat los gemaakt zijn door de Boxster.

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

06 apr 2010 14:55

Ach captain slow is alleen maar het typetje dat hij speelt in Top Gear.
James doet het best goed zo her en der op de circuits en is in ieder geval één van de weinige aardbewoners die met succes de ruimte in is geweest.
Die man weet echt wel waar hij over praat in de autosport.

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

08 apr 2010 0:37

Zo, eindelijk de thread helemaal doorgelezen.
Eerder zei ik: nooit een 996 3.4. En nu heb ik er een optie op tot morgenmiddag 17:00 uur (Tja...) Wordt wel aangeboden door (duits) porsche centrum.
Maar er zit een ruilmotor in die inmiddels 61000 kilometer heeft gelopen. De oorspronkelijke motor is bezweken t.g.v. (de repercussies van) Rear Main Seal- failure.
Op pistonheads wordt een mogelijk oorzaak van Rear Main Seal- failure geopperd:

"During RMS replacement, the Porsche engineer uses a special mandrel tool to check the crankshaft concentricity. If it is out of tolerance specification it means the crankshaft is wobbling in the bearing (even if it is only wobbling by a few microns). This causes the seal to loosen (and also has effect on the main bearing shells)"

In dezelfde post wordt echter ook het volgende geopperd:

"In fact there is some thought that a faulty gearbox could transmit similar wobbling through to the engine and thus cause the RMS problem in the first place!"

Desgevraagd kon de porsche verkoper niet nader aangeven wat nu de precieze oorzaak van de RMS-failure, c.q. 'geplofte motor was. M.a.w het is dus mogelijk dat een der niet vervangen onderdelen (bv een faulty gearbox) het probleem heeft veroorzaakt en mogelijk in de toekomst weer zal veroorzaken.

Is tegen de achtergrond van een en ander de aanschaf van een 996 3.4. met ruilmotor goed te doen of juist riskant en dus af te raden?

Graag jullie advies

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

08 apr 2010 13:16

geen fan van de M96 motoren, maar dat ze gevoelige IMS Lager vanwege een lekke keerring lijkt me wel heel ver gezocht...

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

08 apr 2010 14:01

luchtgekoeld schreef:...De oorspronkelijke motor is bezweken t.g.v. (de repercussies van) Rear Main Seal- failure...

daar valt toch niet zo veel aan te vertalen :?:
Plaats een reactie