Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Re: uitwegen/uitlijnen 3.2

26 jan 2012 23:42

:mrgreen: :thumleft:

Re: uitwegen/uitlijnen 3.2

27 jan 2012 8:49

Ewout schreef:Als dat je enige ritjes zijn zou ik in jouw geval eens naar een betrouwbaarder exemplaar uitkijken :mrgreen:


Van alle porkers die ik ( gehad) heb, heeft deze tot op heden nog niets geks laten zien gelukkig..komt ook bijna alleen met mooi weer buiten, zou dat er iets mee te maken hebben dan :mrgreen:

Ontopic

Laat even weten wanneer je uitgewogen terug gaat vlammen :thumleft:

Re: uitwegen/uitlijnen 3.2

27 jan 2012 9:24

wanneer en waarom moet je een Porsche laten uitwegen?? Ik wist niet eens dat zoiets bestond.... :scratch:

Re: uitwegen/uitlijnen 3.2

27 jan 2012 9:34

Als je het hebt over uitwegen dan denk ik aan de racerij: middels veerdruk aanpassing ervoor zorgen dat de wieldruk op het wegdek R en L hetzelfde is. Normaal neem je daar alle gewichten van een rijklare auto in mee dus ook de bestuurder en evt. bijrijder. En dan kan je je voorstellen dat bij een elfje met torsieveren achter dat niet zo eenvoudig is en zeer tijdrovend. Is wel de manier om het zwaartepunt van de auto meer naar het centrum te krijgen.

Re: uitwegen/uitlijnen 3.2

27 jan 2012 9:39

OK. Thnx. Ik rij niet op circuits. Moet alleen op tijd op het werk zijn :mrgreen:

Re: uitwegen/uitlijnen 3.2

27 jan 2012 9:46

da's dan een kwestie van gedoseerd gas geven he.

Re: uitwegen/uitlijnen 3.2

27 jan 2012 10:09

:ba: :D :D elke dag weer :ba:

Re: uitwegen/uitlijnen 3.2

27 jan 2012 10:09

GoldenHands schreef:wanneer en waarom moet je een Porsche laten uitwegen?? Ik wist niet eens dat zoiets bestond.... :scratch:

Zoekfunctie :idea: :arrow: Naslagwerk :arrow: Uitwegen :salut:

Re: uitwegen/uitlijnen 3.2

27 jan 2012 11:04

Thnx.Gelukkig remt mijn P in een rechte lijn. Ook met losse handen :mrgreen:
Petje af Renntech

Re: uitwegen/uitlijnen 3.2

28 jan 2012 13:50

Hier nog een adres:

http://competition.autosportcompany.nl/uitlijnen.pdf

Hier spreekt men met uurtarief: "Want soms zit het mee en soms zit het tegen" :lol: :lol:

Toch ook 180€ excl. vooropgesteld, met ingebruikname van nodige toestellen, moest het in 2 uur lukken. :wink:

Mvg,

Re: uitwegen/uitlijnen 3.2

28 jan 2012 14:33

Zicht_op_oneindig schreef:... moest het in 2 uur lukken. :wink:

2 uur... yeah, right :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: uitwegen/uitlijnen 3.2

28 jan 2012 19:01

Het uitwegen lijkt me ook wat, maar gaat dit voor elke Porsche? (zelf rij ik met een 997S)
Kan men de hoogte van de veerpoten van elke Porsche instellen?

Natuurlijk kost het toch ongeveer 350€ en wil men dat de werkzaamheden een zo goed mogelijk resultaat hebben.

Alhoewel het over percentages gaat zowel in dwars-, langs- en diagonaalrichting vraag ik me af of de inhoud van de benzinetank invloed heeft.
Ik weet echter niet zeker maar het is uiteraard mogelijk dat Porsche de benzinetank een centraal massapunt hebben gegeven. (zou me eigenlijk verwonderen)
In het andere geval heeft een volle, halfvolle en lege benzinetank als ook het gewicht van de bestuurder, zoals eerder aangehaald, ook invloed op de gewichtsverdeling, zeker als men het te juist wil doen.

Het waterpas liggen van de werkplaatsvloer (en de hoogte van de weegschalen) lijkt me een zeer belangrijk aspect, is dit niet juist doet men meer verkeerd dan goed.

Dus mocht het verschil maar 15 kg vooraan zijn en achteraan 25 kg, zou men dan er beter aan laten sleutelen of niet?

Stel: Het 'afwegen' is gebeurd met een lege benzinetank met een resulterende instelling van +20KG rechtsvoor.
Maar uiteraard tankt men de wagen vol (+-45KG), de tank zit Rechtsvoor samen dus +65Kg Rechtsvoor.
Op het eerste zicht lijkt dan +20Kg naar Linksvoor veel beter te zijn of het 'afwegen' met halfvolle tank.(in de veronderstelling dat de tank rechts is)

Waar ligt de grens, of welke tolerantie zou men mogen verwachten?

Uiteraard bij een zeer goed uitgebalanceerde auto is het verschil tussen linker- en rechterbochten, hellingen en afdalingen klein door de verplaatsbare massa's, olie en sommige bagage of het vervoeren eventuele andere personen. Nu kan ik me wel inbeelden dat bij totaal verkeerd uitgebalanceerde voertuigen dit allemaal meedraagt voor extra torsiekrachten (met hefboom) op het chassis. Op termijn kan het chassis lijden onder metaalmoeheid wat kan leiden naar een veel minder stijvere body ten koste van de rijeigenschappen.

Dus toch niet zomaar een werkje, liefst aan kenners overlaten.
Veel vragen, maar ik zou het op prijs stellen mochten jullie me verder kunnen helpen.

Btw, professionele weegschalen voor dit soort werk kan men krijgen voor +-2000$, zonder laptop en zonder super vlakke vloer.

Thx, z_o_o

Re: uitwegen/uitlijnen 3.2

28 jan 2012 19:05

en je punt is :?: :scratch:

Re: uitwegen/uitlijnen 3.2

28 jan 2012 19:32

Nou, wat een verhaal. Kunnen we de samenvatting ergens teruglezen of zijn er ook DVDs van? :popcorn:

Re: uitwegen/uitlijnen 3.2

28 jan 2012 22:13

In het kort:

1. Tekort Linksvoor zou minder erg zijn dan rechtsvoor
2. Apparatuur en infrastructuur moet goed zijn om zulke werken uit te voeren. (met name de vloer)
3. Men kan hier in veel gevallen meer fout doen dan goed doen.

en vooral wanneer is het eigenlijk nodig?

Bij klachten, of is het altijd goed zoiets uit te laten voeren?

Kan bij elk type Porsche de hoogte van de veerpoten worden versteld?

Re: uitwegen/uitlijnen 3.2

28 jan 2012 23:28

elluk naadeel hep se voordeel...

Re: uitwegen/uitlijnen 3.2

29 jan 2012 0:24

Zicht_op_oneindig schreef:...en vooral wanneer is het eigenlijk nodig?

Bij klachten, of is het altijd goed zoiets uit te laten voeren?


Ik kan antwoorden geven op al jouw vragen maar jij hebt een 997, dus uitwegen niet nodig en gebruikelijk.

T/m 993 en GT's wel mogelijk en afhankelijk van de staat van de auto ook zinvol.

Re: uitwegen/uitlijnen 3.2

29 jan 2012 13:27

Jouw 997 heeft net als de standaard 996,986,987 vaste veerschotels.
Om een auto goed te kunnen uitwegen heb je een "schroefset" nodig
Een schokdemper met een verstelbare veerschotels, waarmee je simpel gezegd de veerpoot langer of korter kunt maken, om zo met meer of minder druk het wiel op de weg te drukken.

Een vaste veerschotel kun je niet stellen.

Re: uitwegen/uitlijnen 3.2

29 jan 2012 15:10

thx, voor de antwoorden.

Re: uitwegen/uitlijnen 3.2

21 maart 2012 15:54

Tja, over het algemeen zijn het auto's van liefhebbers en dus goed onderhouden. Een enkele bout die niet wil, is normaal.
Soms zit het mee, en soms zit het tegen.

Re: uitwegen/uitlijnen 3.2

21 maart 2012 20:08

Ik heb mijn auto bij Snel Motorsport laten uitwegen en uitlijnen
en nog een klein stukkie laten zakken.
Voor 160 euro 4 uur bezig geweest.
Afbeelding
voor
Afbeelding
na
Afbeelding

Re: uitwegen/uitlijnen 3.2

21 maart 2012 21:27

En Marco.....Wereld van verschil ??

Re: uitwegen/uitlijnen 3.2

25 maart 2012 11:14

Ga ik vandaag uit proberen. :drive:

Re: uitwegen/uitlijnen 3.2

25 maart 2012 11:22

Verschil zal afhangen hoeveel verschil er in zat..... :cheers:
Plaats een reactie