Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Re: Motor revisie 2.2T

28 feb 2012 0:46

Even gezocht op poedercoaten en met nme de smelt temperatuur. Verschillende verhalen, wikipedia geeft een curing temperatuur aan van 200 graden. Andere posts gaven aan dat en blaren waren op gepoedercoate motoronderdelen zoals blok.

Er schijnt ook meer hittebestendige poedercoat te zijn. Gewoon even informeren bij diegeen die de rest voor je gaat doen.

Re: Motor revisie 2.2T

01 maart 2012 13:16

Gisterenavond heb ik de airdeflectors aangepast. Ik heb een gaatje in de hoek van de uitsnede geboord en vervolgens met een diamantzaagje in de decoupeerzaag de stukken eruit gezaagd.

Afbeelding Afbeelding

Vandaag alles inclusief de olietank en spanband van de dynamo naar de poedercoater gebracht. Deze gaf aan dat hij geen extra hitte bestendige coating kent, maar dat de normale tot 200° C blijft zitten. Ik ga het dus gewoon proberen. Ik heb op internet gezocht naar de temperatuur van de cilinders, maar heb niet echt iets gevonden.

Afbeelding

Alle gaten van de olietank worden afgedopt en nog een keer extra getaped om te voorkomen dat er zand in de tank komt, maar ik ga de tank ook nog uitgebreid spoelen als hij terug is. Zou toch zonde zijn zo'n korreltje grit in mijn nieuwe lagerschalen. :cry:

Re: Motor revisie 2.2T

01 maart 2012 13:34

lekker bezig heinz :thumleft: :thumleft:

Re: Motor revisie 2.2T

01 maart 2012 13:51

Heinz schreef:Afbeelding

Alle gaten van de olietank worden afgedopt en nog een keer extra getaped om te voorkomen dat er zand in de tank komt, maar ik ga de tank ook nog uitgebreid spoelen als hij terug is. Zou toch zonde zijn zo'n korreltje grit in mijn nieuwe lagerschalen. :cry:


Ondanks alle voorzorgsmaatregelen die je hebt genomen zou ik deze, juist in verband met het risico wat je al beschrijft, "soda blasten".
1 overblijvende straalkorrel en het kan over en uit zijn....

Re: Motor revisie 2.2T

01 maart 2012 16:23

Of met CO2?

Re: Motor revisie 2.2T

01 maart 2012 20:04

roondejong schreef: . . . 1 overblijvende straalkorrel en het kan over en uit zijn....


Klopt, en daar weet ik alles van :cry:

Vroeger, toen GTI's nog geaccepteerde automobielen waren, heb ik enkele exoten voor vrienden en bekenden gebouwd.
Helaas ging het met mijn eigen motor fout.
Ik praat over eind jaren '80 en ik moest en zou een 2 liter 16V hebben in de tijd dat een 1.8 de standaard was.
Een zgn. 9A blok (een "hoog" blok) van een jonge schade Passat kon ik in bezit krijgen, blok uit elkaar, draaiend gedeelte (Krukas, vliegwiel, drukgroep etc.)gebalanceerd en uitgewogen. Vliegwiel was 2,5 kg lichter gemaakt en de drijfstangen "geshot peened".
Een speciale dunne metalen koppakking, nu de kop nog.

De kop kwam ook van een schade auto, een GTI 16V, in de brand gestaan.
Kop was ooit gestraald geweest om schoon te maken en vervolgens in het schap gelegd.
Kop bewerkt, inlaatkanalen, Oettinger nokkenassen, verstelbare nokkenastandwielen, etc. etc. kortom de hele santekraam. Extreem goed gereinigd i.v.m. het ooit gestraald zijn.

Tijdens de 1e proefrit kwam ik slechts enkele km ver, kennelijk hadden één of meerdere achtergebleven kogeltjes op verkeerde plekken schade aangericht.
Stoter vast, klep raakte de zuiger (= gelijk krom) etc.

Uiteindelijk is alles weer goedgekomen, blok leverde toendertijd zo'n 190 pk.
Het aangepaste (simpele) motormanagement liet een max. toerental van 7300 rpm toe, gelet op bakverhouding en bandenmaat goed voor 225 km/u en bij het overschakelen zo'n venijnige vlam uit de Groep A rvs uitlaat.

De Golf GTI was bijzonder discreet uitgevoerd, Helioblauw metallic, 3-delig BBS, alle kunsstof carrosseriedelen in de filler, gladgeschuurd en in de kleur.

Tja, das war mal . . .

Re: Motor revisie 2.2T

02 maart 2012 23:58

:popcorn: :thumleft:
gaat lekker zo!!!

Mooi project hoor, vind het bijna jammer dat mijn blok nog niet hoeft, alhoewel,
iemand nog tips voor de revisie een 998 cc mini blokje (automaat)? :wink:

Re: Motor revisie 2.2T

03 maart 2012 0:30

Ik vind het stralen en poedercoaten van die tank niet zo'n veilig idee. Stralen wordt meestal niet door de meest fijngevoelige lieden gedaan.

Zorg er in ieder geval voor dat het pasvlak voor de console van het oliefilter vrij blijft.

Verder schiet het lekker op :res:

Re: Motor revisie 2.2T

12 maart 2012 20:55

Net langsgeweest bij revisie bedrijf. De uitslag is een beetje teleurstellend. Kruk-as boringen zijn ovaal dus carter moet worden gevlakt en opnieuw gelijnboord. De beschadigingen van inlaat geleiders van de koppen zijn toch te erg beschadigd dus ik moet opzoek naar 3 nieuwe koppen. Tot slot zijn de cilinders buiten spec:

Zuiger Cilinder onder top
1. 83,88 84,08 84,12
2. 83,91 84,06 84,10
3. 83,91 84,06 84,10
4. 83,89 84,08 84,10
5. 83,91 84,10 84,12
6. 83,91 84,08 84,10

Ik ga me dus even op het internet begeven op zoek naar opties. Iemand nog ideeën?

Re: Motor revisie 2.2T

12 maart 2012 22:29

Jammer voor je. Maar ja, beter in een keer goed dan half niet?

Wellicht heeft kessels nog iets liggen voor je

Re: Motor revisie 2.2T

12 maart 2012 23:57

Op zich geen verrassing dat het blok gelijnboord en gevlakt moet worden. Weet je al waar je dat gaat laten doen?

Zuigers en cilinder ligt ook voor de hand, wel jammer van die koppen. Ik zou gewoon wat rondbellen bij de gebruikelijke adressen en op ebay kijken.

Re: Motor revisie 2.2T

13 maart 2012 10:01

Ik vind het opzich wel opmerkelijk dat een 2.2 T blok gelijnboord dient te worden. Dit zijn toch de minst gestressde blokken uit de hele range. Hoor je toch niet heel vaak. Ik vraag me wel af of ze dit hebben gemeten met de case through bolts aangetrokken op moment.

Qua zuigers/cylinders. dit is echt wel goed buiten de toleranties. dit is vast en zeker een van de oorzaken van het olieverbruik in de motor. Ik denk dat bij deze ruimte tussen cylinder en zuiger de oliering niet heel veel meer kan tegen houden. Idd jammer, maar dit was te verwachten.

Voor de koppen, dit vond ik op de duitse ebay. 2.2 koppen uit 70/71. ik zou dit even in de gaten houden.

http://www.ebay.de/itm/220971307979?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

Anders zoals Niels al aangaf, even informeren bij van kessel in Deurne.

Re: Motor revisie 2.2T

13 maart 2012 10:12

Het carter was goed ingespannen met alle bouten op moment. Het revisie bedrijf gaf aan dat het toch wel vaak het geval is met magnesium carters. Wat betreft de koppen heb ik al contact gehad met van Kessel en dat kost de wereld niet, maar het is toch jammer. Het ziet er naar uit dat ze eerder in de VS de klepgeleiders hebben vervanen met een moker ipv de geleider eerst uit te boren.

Voor de cilinders kijk ik naar verschillende opties. Iemand ervaring met hypereutectic aluminum cilinders van JE. Er is ook nog een variant met gegoten cilinders ipv van gesmeed. Dit scheelt enorm in het bedrag dus zal ook wel z'n effect hebben op de sterkte. Deze moeten beide uit de VS komen en dat is dan ook wwer niet ideaal. Orginal Mahle in Duitsland kost 1600 Euro.

Ik hou jullie op de hoogte!


e aa piston is alloy

Re: Motor revisie 2.2T

13 maart 2012 11:09

ik zou voor original Mahle gaan. Mijn setje Mahle (ong 2 jaar geleden) was aanzienlijk duurder dan die 1600 euro overigens...

Re: Motor revisie 2.2T

13 maart 2012 12:14

Voor deze prijs zou ik zeker voor Mahle kiezen. Ga je voor volledig standaard of maak je gelijk gebruik van deze mogelijkheid om wat upgrades toe te passen?

Re: Motor revisie 2.2T

13 maart 2012 12:19

Ik wil in pricipe alles orgineel houden. Alleen de Mahle cilinders zijjn geloof ik wel voor een S dus met Nikasil coating. De orginele stalen T cilinders zijn niet meer leverbaar.

Re: Motor revisie 2.2T

13 maart 2012 12:25

1600 euro voor een setje Mahle? Dat is wel heel goedkoop! (relatief gezien) Toen ik aan het kijken was zo'n 6 jaar geleden was het nog 4400 euro. Waar heb je dat gezien?

JE heb ik alleen maar goede verhalen over gehoord. Word meestal gecombineerd met Nickies cylinders. Maar dan kom je voor de set op mer uit dan de originele mahle. Ik geloof dan toch dat ik voor origineel Mahle zou gaan.

Idd, alle nieuwe mahle setjes zijn nu Nikasil. De gietijzeren variant wordt niet meer gemaakt.

Re: Motor revisie 2.2T

13 maart 2012 13:25

Frau Habeck

Re: Motor revisie 2.2T

13 maart 2012 13:42

Ha das maria

Re: Motor revisie 2.2T

13 maart 2012 13:46

ah, Peter und Maria. Ben ik ook veel geweest. Meestal hele goede prijzen.

Re: Motor revisie 2.2T

13 maart 2012 14:52

Na eerder overleg met peterfrans ga ik zeker ook voor Mahle wel met Nikasil coating. Frau Habeck heeft overigens veel goede spullen voor fijne prijzen. Is mij prima bevallen.

Waarom niet gelijk een beetje kietelen? Alles ligt toch open. Twinspark ? :mrgreen:

Re: Motor revisie 2.2T

13 maart 2012 14:59

Mocht je een keer de tijd hebben, ga een keer je spullen halen daar. Een hele grote hal met heel veel lekkers. Karrosserien op stellingen, onderdelen tot het oog rijkt en veel gebruikt zeldzaam spul. Kun je ook nog een beetje beter onderhandelen :mrgreen:

Mocht Jasper nou zijn spullen daar halen, wellicht kunnen we er een uitje van maken. Ik ben nog wel in voor een setje billige SSI-tjes :cheers: en meer spielerei...

Re: Motor revisie 2.2T

13 maart 2012 15:08

Daar ook een set ssi gehaald voor weinig

Re: Motor revisie 2.2T

13 maart 2012 15:12

Ik koop daar ook al langere tijd mijn onderdelen. Prima prijzen en meestal zo in huis. Ik zou daar best eens langs willen rijden.

Re: Motor revisie 2.2T

13 maart 2012 15:33

Ik rij mee in colonne :mrgreen:
Plaats een reactie