Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
22 apr 2012 18:15
En wederom een tevreden mensch!
22 apr 2012 20:44
Bij mijn 993 werd jaarlijks op aanraden van de specialist het DME-relais vervangen. Want hij liep stationair niet zo mooi. Jaar of wat geleden maar expliciet aangegeven dat ze het relais niet meer mochten vervangen.....
Nu weet ik dus wat er aan de hand is. Bedankt!!!
22 apr 2012 20:46
H: om het forum overzichtelijk te houden, onnodige quote van het volledige direct bovenstaande bericht verwijderd.
betekent dat DME-relais ?
22 apr 2012 20:57

Zit in de zekeringkast
22 apr 2012 21:00
H: om het forum overzichtelijk te houden, onnodige quote van het volledige direct bovenstaande bericht verwijderd.potjandorie rob je lijkt wel een wandelende (Porsche) enceclopedie
22 apr 2012 21:02
klik.....
22 apr 2012 21:15
Ach heb nu 7 jaar mijn 964, rij 20 k per jaar
Dus de meeste vragen/onderhoud wel meegemaakt
22 apr 2012 21:24
he Bully, gaaf...............hoe doe je dat?
22 apr 2012 22:19
Ellan Vannin schreef:Patrick D schreef:Bij mijn 993 werd jaarlijks op aanraden van de specialist het DME-relais vervangen. Want hij liep stationair niet zo mooi. Jaar of wat geleden maar expliciet aangegeven dat ze het relais niet meer mochten vervangen.....
Nu weet ik dus wat er aan de hand is. Bedankt!!!
Wat betekent dat DME-relais ?
Digital Motor Electronics (ook via Google)
25 apr 2012 21:17
Bedankt voor de tip, was mij net aant afvragen waarom mij stationair toerental zo op en af liep
01 mei 2012 22:19
Ga ik ook binnenkort eens naar kijken! Heb zelf ook last van onregelmatig toerental bij koude motor (duurt 5 sec ongeveer)
DME relais heeft hier iig niks mee te maken. Als je 911 helemaal niet meer wilt starten, dan moet je hier als eerste eens naar kijken. Overigens kun je je DME het beste al vervangen als je auto soms niet meer direct reageert bij het starten, dat weas bij mij het teken dat hij aan het overlijden was:-)
01 mei 2012 22:51
[quote="Patrick D"]Bij mijn 993 werd jaarlijks op aanraden van de specialist het DME-relais vervangen. Want hij liep stationair niet zo mooi. Jaar of wat geleden maar expliciet aangegeven dat ze het relais niet meer mochten vervangen.....
Is dat nu echt nodig jaarlijks een DME vervangen??? De mijne uit 92 heb ik een maand geleden pas voor het eerst vervangen.
02 mei 2012 10:01
Je DME relais hoef je niet jaarlijks te vervangen.
Het is wel een onderdeel dat gevoelig is voor stukgaan, maar gaat zeker langer mee dan 1 jaar natuurlijk
Als je startmotor op een gegeven moment niet meer direct na 1 keer starten oppakt, dan kan dit een teken zijn dat je DME aan het stukgaan is. Zelf heb ik dit ook gehad. Ik heb er nog een halfjaar mee doorgereden tot hij ook na 100x de sleutel omdraaien niet meer aanging. Toen heb ik het DME vervangen en sindsdien geen problemen meer (gelukkig stond de auto na de laatste keer voor de deur:-))
02 mei 2012 10:06
renetrzes schreef:Is dat nu echt nodig jaarlijks een DME vervangen?
Overbodig - zoals Fred ookal aan geeft -
behalve als je 'm in de in winter in een veels te vochtige stalling hebt staan Ik heb ze eerlijk gezegd nog nooit (zelf) vervangen - maar heb er wel eentje "voor het geval dat' in het handschoenenvakje liggen
DME is overigens een te algemeen woord. Het gaat hier echt om het
relais. Want als de storing in je DME
computer zit - ben je verder van huis
03 jun 2012 17:38
Getipt door rob964.c4 in dit forum (bedankt Rob!) heb ik ook mijn stappenmotor gereinigd. Resultaat is dat hij een stuk minder onregelmatig loopt bij zowel starten als ook wanneer hij wat warmer is. Ik weet niet of het met hetzelfde verband houdt, maar mijn auto schokte ook regelmatig als ik nagenoeg constant reed in lage toerental (bijv 70 km/u in zijn 4). Bij het gas geven was dit dan weer weg. Sinds de stappenmotor schoongemaakt is, is dit nooit meer voorgekomen.
03 jun 2012 19:51
Had ook onstabiel toerental bij starten, ISV schoongemaakt maar geen resultaat. Heb het erbij laten zitten maar heb vorige week een dme gehaald voor mijn pech onderweg setje. Oude als reserve, nieuwe erin. Sindsdien is het toerental direct stabiel en merkbaar rustigere loop.....
FWIW
04 jun 2012 15:21
Heb ooit eens de ISV opengemaakt.
Het interieur is tamelijk eenvoudig, het is een klep welke door een magneetveld wordt bediend en iedere positie kan innemen, dus zeker geen stappenmotor want deze kent discrete posities!
De ISV werking kun je tamelijk eenvoudig testen door er met mbv een DC voeding een varierende DC spanning (max 12 V) op te zetten. De klep moet als functie van de DC spanning geleidelijk mee bewegen, dus zeker niet schokkerig.
De aansturing in de auto gebeurt met een geschakelde DC spanning met Duty Cycle control. (op z' Nederlands: een gelijkspanning die uit/aangeschakeld wordt waarbij de uit/aan verhouding verandert.)
Trouwens de ISV werkte na in elkaar zetten weer uit de kunst (kost wel wat kit). Dit is misschien niet de Porsche methode maar geeft wel voldoening en een goed resultaat.
Het spuiten met remmenreiniger is in mijn optiek niet handig omdat je dan ook olie/vet uit de lagerbusjes spuit.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.